- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Przedwyborcza debata posłów z Gdyni: Horała - Aziewicz
Tadeusz Aziewicz z PO i Marcin Horała z PiS spotkali się w środę w Szkole Morskiej przy ul. Polskiej w Gdyni na debacie. Gdyńscy posłowie mówili o gospodarce morskiej, energetyce, infrastrukturze i lokalnym samorządzie.
Energetyka
Pierwszym zagadnieniem któremu poświęcono 30 minut była energetyka. Marcin Horała przyznał, że są problemy ze źródłem energii na Pomorzu. Rozwiązaniem mają być inwestycje w farmy wiatrowe.
- Przyblokowaliśmy lądową energetykę wiatrową przez protesty społeczne i problemy. które wywoływały w inwestycje. Za to na morzu może być 500 wiatraków, 1000 wiatraków jako jedna farma wiatrowa w dodatku w lepszych warunkach. Jest kilka farm w różnych stadiach realizacji. Tworzymy ustawę o energetyce wiatrowej, która jest przygotowywana w ministerstwie energetyki - przekonywał Horała, wskazując, że na Pomorzu powinna powstać jedna elektrownia atomowa.
Padły deklaracje o powstaniu ustawy specustawy dla morskiej energetyki jądrowej w przyszłym roku.
Tadeusz Aziewicz przy okazji dyskusji o energetyce wskazywał na zaangażowanie Energi w finansowanie Polskiej Grupy Górniczej.
- W efekcie zmian w otoczeniu regulacyjnym wartość Energi została zmniejszona o 9 mld zł. Nie może realizować priorytetów takich jak zakup zielonej energii. Efekt jest taki, ze firma straciła wartość, a węgiel, również rosyjski, zalega w portach - zwracał uwagę.
Padły także zarzuty o planowane połączenie Lotosu i PKN Orlen. Poseł PO przypomniał, że w latach 2007-2015 były zakusy, by połączyć Polską Grupę Energetyczną z Energą, które udało się zablokować, dzięki posłom z Pomorza.
Gospodarka morska
Najwięcej czasu poświęcono gospodarce morskiej - portom i stoczniom. Poseł PO starał się przekonywać, że stocznie na koniec rządów PO-PSL miały się dobrze i rewolucja zaproponowana przez PiS była szkodliwa, wskazując na kiepskie wyniki stoczni Nauty oraz Stoczni Wojennej oraz próbach ratowania Stoczni Gdańskiej.
Z kolei rekordowe wyniki portów przypisał dobrym strategiom przygotowanym w przeszłości oraz dobrym inwestorom znalezionym w ramach prywatyzacji, ostrzegając przed zmniejszającą się dynamiką wzrostu.
- Dynamika wzrostu w gdyńskim porcie w ciągu ostatnich trzech lat wyraźnie zmalała. Znakiem czasu jest zakup monstrancji za 100 tys zł. Z pieniędzy portu była też prowadzona restrukturyzacja PŻM. Sprawa jest owiana tajemnicą - podkreślał Aziewicz.
Ostrzegał przed planowanymi inwestycjami portowymi w Szczecinie i Świnoujściu, które mogą poważnie zaszkodzić trójmiejskim portom.
Horała odpowiadał, że Stocznia Gdańska nie była przedmiotem zainteresowania rządów PO-PSL po tym, gdy przejęli ją Ukraińcy i trzeba było ją ratować. Z kolei odkupienie Stoczni Marynarki Wojennej przez Polską Grupę Zbrojeniową miało być jedynym ratunkiem postawionego w upadłość likwidacyjną zakładu.
- Stoczni Nauta przywiązano dwie duże kule u nogi, czego skutkiem jest obecna sytuacja. To tzw, wydział budów, dawny kawałek Stoczni Gdańskiej - spółka Synergia. Mogę skrytykować, że zbyt powoli wycofano się z pomysłu zaproponowanego przez rząd PO-PSL. Druga sprawa to zakup części Stoczni Gdynia, co przysporzyło problemów finansowych - odpowiadał Horała.
W przypadku portów skrytykował zaniechania dawnych w porcie w Gdyni, m.in. sprawę budowy portu zewnętrznego, a gorsze wyniki finansowe, uzasadniając zmieniającą się perspektywą finansową. Przypomniał też o rozpoczętej budowie terminala promowego, pod który w środę wmurowano kamień węgielny - nazywając ją jako największą inwestycję w porcie gdyńskim po 1989 roku.
Infrastruktura
Przy okazji infrastruktury uwaga debatujących skupiła się m.in. na Drodze Czerwonej. Horała przekonywał, że przez lata nic nie działo się w tej sprawie, a jedyne ruchy zostały wykonywane pod koniec kadencji w 2015 roku - chodziło o podpisanie listu intencyjnego między ministerstwem i Gdynią.
- Zmieniliśmy specustawę, która otwiera możliwość zbudowania drogi przez ministerstwo nie w standardzie drogi ekspresowej ze skrzyżowaniami. W następnej kadencji, gdy otworzymy nową perspektywę budowy dróg i autostrad, ta droga znajdzie się i będzie realizowana - obiecywał Horała.
Tadeusz Aziewicz przekonywał, że była dobra intencja trzech partnerów - miasta, portu i ministerstwa co do realizacji inwestycji na początku kadencji, ale przez trzy lata nic się nie wydarzyło.
- Zmarnowaliście ten czas. To będzie ciążyło w dłuższej perspektywie. Czas w gospodarce jest bardzo ważny. Wiodącym inwestorem powinno być państwo. Trudno mi sobie wyobrazić, by była to droga autostradowa bez zjazdów. Będzie to zapewne kosztowne. Mieszkańcy oczekują pozytywów z tej inwestycji. Nie możemy abstrahować od ich interesów - opowiadał.
Samorządy
Na koniec kandydaci spierali się o samorządy i ich rolę w państwie. Horała przekonywał, że PiS nie chce ograniczać ich roli, wskazując, że za rządów PiS wprowadzono szereg rozwiązań dla mieszkańców: BO, łatwa inicjatywa uchwałodawcza, a dochody samorządów wzrosły.
Jego oponent podkreślał z kolei, że jego partia gwarantuje ich niezależność i równe traktowanie bez względu na to, kto jest prezydentem lub wójtem.
Opinie (373) ponad 50 zablokowanych
-
2019-10-09 22:56
Dudu
ZSRS" Jedyni niesprawiedliwi sasjedzi . Popieram szare wilki . Oddawac Poludniowy Karabach. Karabasz. I oddawac pszyslowiono Armenje.
- 2 6
-
2019-10-09 22:57
Oprócz plakatów i samouwielbienia nic po Aziewiczu dobrego nie można się spodziwać !!!!!
U mnie w kompostowniku to z czerwonych robaków mam pozytek .
Ani na SLD ani PO-KO nie będę głosował.- 38 14
-
2019-10-09 23:02
Dudu
Duzo ludzji mowi ze niemcy ( A Almanya) to bestie i majo racje . Ale z nimi nje mialem do czynienja. ZSRS nje lubie za to ze pozabierali jedno trecio dawnego panstwa. Niech sobie napadajo na A Ukrayna , bo majo tam blisko . Ale ostrzegam! Wara od Karabasza i Azji centralnej ( szczegolnie dolnej czesci). Dawac obiad. Döner.
- 1 6
-
2019-10-09 23:08
cztery do zera
dla Aziewicza
- 20 29
-
2019-10-09 23:19
(2)
Jak widzę te twarze że z z Gdyni to wstyd mi że mieszkam w Gdyni , zresztą Gdynia schodzi ma psy nic tu już nie dzieje się, tylko chore zabawy i imprezy dla ubogich spędy na skwerze albo blokada dróg A potem nie ma pieniędzy na dziury dla nauczycieli przedszkoka wychowawczych , itp....
- 17 13
-
2019-10-10 09:26
Co ty gadasz. Ostatnio słyszałam rozmowę studentów. Wszyscy polecali gdynie do zamieszkania.
- 2 1
-
2019-10-10 10:14
Ja
Podpisuje się pod tym komentarzem Gdynia była wioska rybacka o nią zostanie
- 2 1
-
2019-10-09 23:21
Opat (2)
Panie Horała a gdzie OPAT? W poprzedniej kampanii obiecał Pan OPAT.
- 24 22
-
2019-10-09 23:28
Szczur gada o tym 15 lati i nic hehehe.I ma POparcie,ludzie kiedy się obudzicie?
- 5 4
-
2019-10-09 23:28
Dudu
OPET genıuszu.
- 1 0
-
2019-10-09 23:23
Horała - buhahahaha - toż to oszołom!
Do tego drobny geszefciarz i karierowicz. Aziewicz to poniżej twojej godności z kimś takim dyskutować!
- 28 26
-
2019-10-09 23:43
A może debata z pisim wojewodą co był w PRONie?
- 11 17
-
2019-10-09 23:46
jak ja się cieszę że tą mafię platformy wykopiemy w niedzielę w kosmos
- 28 16
-
2019-10-09 23:50
W Gdańsku bojówka niszczy banery wyborcze kandydatów Pisu
Tnie je nożami. Czy w Gdyni również ?
- 23 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.