- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (274 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (155 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Przejście naziemne przy dworcu. Budowa dopiero wiosną 2024
Miasto unieważniło przetarg na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny ze względu na przedłużające się uzgodnienia z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nowe postępowanie zostanie ogłoszone na początku przyszłego roku, aby prace budowlane mogłby rozpocząć się wiosną. Budowa przejścia potrwa niespełna pół roku.
Inna sprawa, że pojawiało się wiele głosów krytykujących takie rozwiązanie. Chodzi oczywiście głównie o kierowców, którzy zapominają o tym, że też bywają pieszymi.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w śródmieściu Gdańska do 700 tys. zł
Przejście przy dworcu miało powstać już w 2022 r.
Podobnie jest z przejściem naziemnym przy dworcu, a konkretnie między gmachem dworca a Hotelem Central. Gdyby wierzyć pierwszym zapowiedziom, pasy istniałyby już przynajmniej od roku. Budowa wciąż się jednak nie rozpoczęła i już wiadomo, że w tym roku nie ruszy.
Przetarg na wybór wykonawcy był przekładany kilkukrotnie. Najnowszy termin otwarcia ofert był zaplanowany na 6 listopada, ale w nadchodzący poniedziałek nie dowiemy się, czy i kto je złożył.
Do czterech razy sztuka
- Inwestycja nadal jest priorytetowa, natomiast z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - DRMG po raz czwarty wystąpiło do konserwatora o wydanie pozytywnej opinii. PWKZ nie odniósł się na piśmie do tej sprawy, dzięki czemu organ wydający pozwolenie wszczął 16 października 2023 r. procedurę jego wydania. Przewidywany termin wydania decyzji to końcówka IV kwartału 2023 r.
Nowy przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2024 r. Rozpoczęcie robót planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
Przejście i wydłużone perony
Nowe przejście dla pieszych planowane jest w pobliżu dworca stacji Gdańsk Główny i ma znacznie usprawnić poruszanie się po okolicy. Oprócz samych pasów na jezdni zaplanowano przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.
Opinie wybrane
-
2023-11-02 09:39
(68)
Jak jest wybór to jako pieszy zawsze wybieram tunel, np przy forum. Brak czekania na swoją kolej, mniejszy hałas na dole, bezpieczeństwo że na czerwonym nikt mnie nie walnie:) Kraje bardziej rozwinięte wyganiają auta pod ziemię (np La Defense w Paryżu) i to jest rozwiązanie, a nie przejście w spalinach nad tunelem dla pieszych.
- 340 132
-
2023-11-05 22:06
Gdańsk nie ma piniedzy
jak to Vicent mówi tak gdzie peło tam nie ma pieniędzy na nic , a jaki syf na czarnym dworze , korek 16 godzin an dobę. przy parku regana trzeba porobic takie tunel jak przy monciaku w sopocie , ale bzdulcynea ma nas w d...
- 1 0
-
2023-11-02 22:16
Nieprawda
Tłumy ludzi korzystają z tego przejścia
- 3 0
-
2023-11-02 15:27
połam nogi i potem się wypowiadaj
albo się zestarzej
- 3 7
-
2023-11-02 14:59
ja jadąc samochodem też wybieram tunel (3)
a jako pieszy przejście naziemne.
Jesteś młody, zdrowy to sobie po schodach zbiegniesz. Postaw się w roli osoby, dla których schody są barierą...- 5 2
-
2023-11-02 16:56
tam jest winda... (2)
wiesz o tym?
- 4 3
-
2023-11-02 19:53
Winda rzadko działa (1)
A wtedy jesteś z wózkiem udupiony. Wiesz o tym?
- 2 1
-
2023-11-02 23:05
i w tym jest właśnie problem
czyli w działaniu miasta...
- 0 1
-
2023-11-02 12:50
(1)
Większość ludzi preferuje przejście naziemne. Nie wszyscy jesteśmy starymi ludźmi, którzy wolą tunele pachnące toaletami z czasów komunizmu.
- 3 9
-
2023-11-02 13:18
i kolejny przykład "języka miłości", tolerancji oraz inkluzywności...
Nie chce mi się rozwijać, może wystarczy tytuł znanego filmu:
"To nie jest kraj dla starych ludzi"
.....- 8 2
-
2023-11-02 10:52
A ja przejscie naziemne
- 8 11
-
2023-11-02 10:11
(1)
A ja zawsze wolę przejść przez ulicę, niż złazić i włazić. Z jednym wyjątkiem- tunel wybieram tylko wtedy, gdy przejście jest ze światłami.
- 9 5
-
2023-11-02 10:31
czyli w 99% przypadków wybierasz tunel.
- 17 7
-
2023-11-02 09:51
Ja również wybieram tunel (17)
Ale potrafię znaleźć w sobie trochę empatii dla osób na wózkach inwalidzkich, rodzin z małymi dziećmi czy nawet podróżnych z ciężkimi walizkami da których schody są problemem
- 30 13
-
2023-11-02 11:21
(6)
to jak centrum miasta jest źle zaprojektowane pod względem osób niepełnosprawnych zrozumiałam dopiero jak poruszałam się z dzieckiem w wózku
- 7 12
-
2023-11-02 13:15
a nie widzisz związku... (5)
...z unikaniem lekcji WF?
A jest on większy niż oczywiste błędy projektantów i "spadek" po przeszłości.
Niczego nie zrozumiałaś, po prostu ujawniła się niedogodność złośliwie skierowana przeciwko tobie...
I rozumiesz jedynie swoją uciążliwość...- 6 5
-
2023-11-02 13:24
wytłumacz proszę (4)
jaki związek z unikaniem lekcji WF-u ma brak przystosowania wielu miejskich- a więc w teorii ogólnodostępnych- przestrzeni dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami? Mojej mamie nie chciało sie robić przysiadów i dlatego zachorowała na parkinsona i teraz muszę godzinami planować każde jej wyjście z domu? o to chodzi?
- 4 8
-
2023-11-02 14:48
przeczytaj poprzednią wypowiedź, to może zrozumiesz (3)
może...
Bo raczej nie masz na to ochoty.
Nie ma to żadnego związku z "parkinsonem", a ty stosujesz "inteligentne" (inaczej) erystyki dla pognębienia dyskutanta.- 7 4
-
2023-11-02 16:56
Czyli co?sam tego nie rozumiesz? (2)
Proszę jeszcze raz- jaki jest związek? Jestem głupi jak but i tego nie rozumiem.
- 0 4
-
2023-11-02 18:38
Jak jesteś głupi jak buty już taki zostaniesz
- 4 0
-
2023-11-02 17:02
do rodziców...
z żalami,,,
- 4 0
-
2023-11-02 10:27
"schody są problemem" (9)
Problemem jest brak umiejętności i chęci utrzymania przez "miasto" wybudowanej infrastruktury. Począwszy od wind na konstrukcjach betonowych i podziemnych skończywszy.
Więc "pedagogika wstydu" źle, kłamliwie i demagogicznie skierowana.- 17 14
-
2023-11-02 16:43
Bo podatnicy nie chcą utrzymania nadmiernej infry w postaci tuneli i kładek. Co ty sobie wyobrażasz, że skąd władze (1)
biorą kasę na to wszystko? Z 1000 takich obiektów w Trójmieście to się żegnasz koleś z niskimi podatkami od nieruchomości - do takich, że wielu przedsiębiorców splajtuje albo drastycznie podniesie ceny. Podatek od gruntu za lokal warsztatowy w Orłowie to 4 200 zł rocznie. Po spełnieniu postulatów takich jak ty i postawienie setek tych budowli, to zapewne podatek urośnie razy 10 - do 42 000 rocznie. Kto ci to wytrzyma?
- 1 4
-
2023-11-02 17:01
a kto powiedział, że głównym dochodem miasta ma być PIT?
Skąd takie pomysły, aby "wybrańcy" mieszkańców miasta golili ich do skóry?!
- 3 1
-
2023-11-02 10:46
Wyłącz telewizor, idź na spacer, weź wdech i przeczytaj ze zrozumieniem (4)
i ok, nastęnym razem jak spotkam jakąś drobną albo starszą Panią taszczącą po schodach 20 kilową walizę, to jej powiem, że to nie schody są problemem tylko brak chęci i umiejętności utrzymania tunelu przez miasto ;)
- 8 15
-
2023-11-02 16:45
To ty weź oddech. Szukasz na swe tunelowo-kładkowe fanaberie podatkowych frajerów? Sam wyłóż kasę na budowę (1)
i koszty eksploatacji, w tym na wiecznie psujące się windy.
- 1 5
-
2023-11-02 21:20
komunikacja ogólnie jest kosztowna...
a skoro Gdańska na nią nie stać, to może należy powiedzieć to wprost...
A nie owijać łajna w pozłotkę i jeszcze mieszać do tego niepełnosprawnych...
I myślę, że mieszkańcy chętniej zrobią zbiórkę na tunele niż na ECS...- 1 1
-
2023-11-02 10:59
I słusznie powiesz...
Problemem jest brak działającej windy... onegdaj masowo budowanych za unijną dotację...
Ale na utrzymanie tej windy w sprawności już dotacji nie ma, a samo utrzymanie jest "trochę" za trudne i za kosztowne dla miejskich "spółek".- 10 2
-
2023-11-02 10:57
Windy, brak windy, brak jej utrzymania, konserwacji i serwisów. Tylko brak chęci i umiejętności utrzymania tunelu przez miasto. Tylko windy a nie rydwanów!!!
- 12 2
-
2023-11-02 10:32
Czyli miasto ma dla zasady utrzymywać infrastrukturę, która jest niewygodna dla korzystających z niej ludzi? (1)
Lepiej te pieniądze przeznaczyć na fotoradar, żeby przekraczające prędkość miernoty nie psuły innym zielonej fali.
- 16 16
-
2023-11-02 10:48
główna niewygoda tej infrastuktury jest taka, że jest listkiem figowym i kłopotem dla administracji...
Zadanie zaliczone, a że nie działa, to już nikogo nie obchodzi.
- 12 3
-
2023-11-02 09:49
Przede wszystkim kraje bardziej rozwinięte wyganiają auta poza centrum (22)
Dzięki tunelowi pod Martwą Wisłą, trasie WZ i obydwu obwodnicom ta trasa już nie kest trasą tranzytową a w związku z tym powinna się powoli przeistaczać w ulicę miejską z chodnikami i przejściami dla pieszych a nie bezkolizyjną autostradę przez samo historyczne centrum miasta
- 53 20
-
2023-11-05 22:09
głup z berlina chyba
Ja mieszkam na przymorzu obok nowych wiezowców bbudowanych , jeżdża to bogaci z wawy , celebryci z apartamentów - wszystko spalinowe silniki po 5 litrów , taka ta ekologia w gdańsku , zakazać jeżdzić sportowymi autami po mieście max moc auta to 150 KM, reszta paliwożernych sportowych aut wywalić poza miasto
- 1 0
-
2023-11-02 11:07
tylko, że kraje bardziej rozwinięte mają...
...lepiej zorganizowaną komunikację każdego rodzaju.
Zbiorową jak i indywidualną.
Oraz sensowną sieć drogową, a nie odziedziczoną po "ulicówce"...
Po prostu "kraje bardziej rozwinięte" kierują się rozwiniętą logiką i fachową analizą problemu, a nie demagogią i przeszczepami pojęciowymi z zupełnie innych uwarunkowań...- 15 4
-
2023-11-02 09:56
tylko, że kraje bardziej rozwinięte mają metra doprowadzone do centrum miasta. (19)
- 29 19
-
2023-11-02 20:26
Tylko że my nie jesteśmy jeszcze krajem rozwiniętym
- 1 1
-
2023-11-02 10:00
(17)
Gdańsk ma SKM, która jest naszym metrem naziemnym. Potrzebuje jedynie nowego i dostosowanego do ruchu aglomeracyjnego taboru i częstszych kursów (przynajmniej co 5 minut w szczycie, co 7,5 poza nim oraz maksymalnie co 15 minut w weekendy)
- 36 18
-
2023-11-02 10:34
(4)
Może napisz od razu: potrzebuje "jedynie" ok. miliarda złotych.
- 11 3
-
2023-11-02 14:12
(1)
Na co ty chcesz w SKM wydawać miliardy? Kilkaset milionów to maks, jaki byłby potrzebny na wymianę taboru.
- 0 7
-
2023-11-02 15:15
słyszę o wymianie taboru od 2008 roku
przez te lata kupili chyba dwa składy
- 10 0
-
2023-11-02 10:39
Jak półtora szło na całkowity koszt tunelu pod martwą wisłą, nie protestowałeś, hipokryto ;) (1)
- 6 11
-
2023-11-02 10:46
a to z jego kieszeni?
Sławek walizkami dowoził...
Teraz pewnie z pierdla go wyciągną i znowu interes ruszy...- 12 6
-
2023-11-02 10:25
"jedynie"... sic!!! (11)
...oraz dodatkowych linii na południe i górny taras, nad morzem, trzeciej rury tunelu pod Wisłą, pętli przez Olszynkę oraz rozwinięcia w kierunku Żuław. Wtedy można mówić o komunikacji miasta Gdańska.
A gdzie Gdynia i "małe Trójmiasto"?- 24 6
-
2023-11-02 13:35
Nie ma czegoś takiego jak "małe trójmiasto" (2)
Tak jak my na Gdańsk nie mówimy "Mały Londyn" a na Wyspę Sobieszewską "małe Long Island"
- 4 11
-
2023-11-02 16:38
Jest "małe Trójmiasto", czyli Rumia, Reda i Wejherowo.
- 5 2
-
2023-11-02 15:23
oj tam
To tylko kaszubskie kompleksy.
- 1 5
-
2023-11-02 10:32
(7)
SKM na Południe jest w fazie projektów i ma powstać do 2029 roku. Jest to trochę czasu, ale linii kolejowej nie buduje się w tydzień.
- 8 20
-
2023-11-02 20:32
A PKP odwołało kolejny przetarg na rozbudowę i elektryfikację linii kolejowej do Kościerzyny (2)
A miały być pociągi elektryczne na całej PKMce a będzie figa z makiem przez następne wiele lat. A horala chciał zbudować szybkie koleje do CPK a nie zbudował drugiego toru do Szczecina czy Kościerzyny.
- 4 1
-
2023-11-05 22:11
nasi doszli do władzy
teraz gdańsk będzie dofinasowany i piekny , Pan Tusk przyjedzie przetnie wstęgi. Brawo PO
- 1 0
-
2023-11-02 21:16
chociaż chciał - choć to niewielka pociecha
Poprzednicy mówili wprost - nie, piniendzy nie ma i nie będzie. A port w Gdyni miał być zaorany.
I gdyby nie polityka Unii, która wraca do kolei, nawet o chęciach Horały byś nie usłyszał...
A tymczasem Podhale ma program przebudowy systemu kolejowego na 12 miliardów złotych. I każdy z rządów potulnie buduje im "zakopiankę", choć jej znaczenie ekonomiczne (dla kraju) jest żadne.
Może jednak trzeba do górali iść po nauki, jak za własnym interesem chodzić?- 1 4
-
2023-11-02 10:49
"naiwny, naiwny, naiwny...
...jak dziecko we mgle..."
Resztę sobie doszukaj.- 6 2
-
2023-11-02 10:44
szczególnie gdy teren pod tę linie został sprzedany deweloperom (2)
Papier wszystko wytrzyma, ale każdy człowiek mający minimalne pojęcie o budownictwie na pierwszy rzut oka powie - koszty będą ogromne.
A Gdańsk tej kasy mieć nie będzie.
I dobrze aby nie miał, choć "spółdzielnia władzy" ma pewnie chęć się odrodzić. Co dla Pomorza będzie skutkować kolejnymi latami stagnacji.- 15 7
-
2023-11-02 20:35
Za to kacperek nie załatwił żadnej dotacji dla Gdańska (1)
I nie było żadnej stagnacji. Głosował nawet przeciw Metropolii, szkodził gdzie tylko mógł .
- 4 3
-
2023-11-02 21:10
w Gdańsku nie było... no, delikatne spowolnienie przez ostatnie lata...
I trzeba było zrobić zbiórkę na ECS...
Ale Pomorze to nie Gdańsk.
Metropolia w wydaniu pomorskich "wybrańców" to bardzo zły pomysł. Jak potrafią ze sobą współpracować, widać na każdym kroku. Po prostu kolejna grzęda do upychania biurowych brojlerów.- 3 4
-
2023-11-02 09:45
w sopocie nawet tunel zrobili dla aut
ale w gdańsku to nie przejdzie bo musieliby zlikwidować przejście podziemne
- 23 7
-
2023-11-02 09:45
(8)
Poczekaj, aż będziesz miał problemy z poruszaniem się - albo choćby duży bagaż. Wtedy zmienisz zdanie.
- 57 25
-
2023-11-02 09:58
osoby mające problem z poruszaniem wcale nie mają takich postulatów (7)
tylko lenie zasłaniajace się nimi.
- 30 50
-
2023-11-02 22:17
Lenie
Chyba mówisz o sobie
Starość i Ciebie dotknie i ciekawe co wtedy powiesz- 2 0
-
2023-11-02 12:02
Maja, ale zaraz leca wyzwiska od leni i pomysły zeby z wind korzystali (1)
raz byś musiał przepchnąc wózek inwalidzki z dorosłą osobą z pkt a do pkt b to optyka by sie zmieniła
- 11 6
-
2023-11-02 13:34
Dla kierowcy nic prostszego
Dlaczego nie chcesz jeździć obszcz*ną windą i nadrobić sobie do niej 400m, człowieku na wózku? Zachciało ci się spacerków to spaceruj - powie pan kierowca.
- 3 9
-
2023-11-02 10:11
(2)
Te lenie, którym nie chce się podejść 200 metrów na przystanek i muszą samochodem odwieźć bąbelka pod samą ławkę w szkole, by potem nim wjechać pod biurko w pracy?
- 41 17
-
2023-11-02 12:02
(1)
niepełnosprawne lenie korzystające z wózków inwalidzkich i kul dziękują za miłe słowa...
- 7 7
-
2023-11-02 13:33
Przecież wiesz jak jest, nikt tam niepełnosprawny nie jest
Prędzej ci się niepełnosprawny 200m wózkiem przejedzie niż kierowca auta premium zaparkuje legalnie.
- 8 5
-
2023-11-02 10:05
Lenie, którzy jadą tamtędy samochodami?
- 43 20
-
2023-11-02 09:45
(4)
Ty wolisz tunele, ale jak pokazuje przykład GUMedu czy Bramy Wyżynnej, większość osób preferuje jednak odczekanie na światłach i przejście przez jezdnię na poziomie 0.
- 66 30
-
2023-11-02 16:45
Bo ludzie to leniwe buły
Ludzie korzystają z miasta tak, jak się im to zaprojektuje. Zawsze wybiorą najmniej wymagająca opcję, a to wcale nie oznacza, że to jest dobry kierunek
- 8 1
-
2023-11-02 11:09
Podwale grodzkie to juz dawno powinien byc woonerf (2)
- 6 17
-
2023-11-02 14:55
No, Grunwaldzka też
- 0 0
-
2023-11-02 11:46
Plan był już w latach 70. rozpisany na to
i było na to miejsce aby zrobić to bo działki były niezabudowane, można było rezerwę wyznaczyć i to zbudować. Żeby było śmieszniej były 3 propozycje na to, jedna w ciągu obecnych Wałów Jagiellońskich i Podwala Grodzkiego, druga opcja w ciągu obecnego 3 Maja (plan zdjęcia skarpy całej aby poziom jezdni był na poziomie +/- obecnych torów kolejowych a nie poniżej) i trzecia opcja w ciągu mniej więcej obecnej Popiełuszki z wyjściem na dzisiejszą Głęboką.
- 5 0
-
2023-11-02 22:14
Przejście naziemne (8)
Z calym szacunkiem uważam że przejście to super pomysł. Często wracając do domu z pracy muszę biec z tramwaju na autobus żeby zdążyć przesiąść się i chociażby dlatego jest ono niezbędne. Po prostu ulatwiloby życie
- 37 63
-
2023-11-04 09:31
To juz nie pobiegniesz... (1)
TO Juz sobie nie pobiegniesz droga czytelniczko. Będziesz stala na światłach w deszczu i patrzyła jak tramwaj wyjeżdża... No chyba na ze na czerwonym...
- 1 1
-
2023-11-05 16:21
Czy ktoś pisze o likwidacji tunelu?
Zresztą bieg naokoło po schodach w dół i potem w górę może zająć więcej czasu niż oczekiwanie na zielone
- 0 0
-
2023-11-03 00:08
(3)
A może problemem nie jest brak przejścia tylko to, że albo Pani źle planuje swoją podróż albo trzeba by nico popracować nad rozkładami jazdy. Można by też pomyśleć o połączeniu przystanków autobusowych i tramwajowych w jeden. A tak zakorkujemy miasto tylko po to by ktoś miał krótszą drogę do autobusu lub tramwaju.
- 13 9
-
2023-11-05 11:16
Problemem jest to, że w ścisłym centrum miasta, przy dworcu głównym, jest pół kilometra głównej arterii bez żadnego przejścia dla pieszych, a jedno z tych na końcach tego odcinka to tunel pełen schodów. To przejście jest konieczne, m.in. dla osób starszych, czy niepełnosprawnych. Dostaną możliwość przedostania się na drugą stronę jezdni bez chodzenia po schodach, piesi nie będą musieli też nadkładać sporego kawałka drogi np. z hotelu Central na drugą stronę ulicy.
- 3 0
-
2023-11-03 09:40
Problemem nie jest nieprzemyślany rozkład jazdy tylko już sam fakt że trzeba przeprowadzać szczegółową analizę owego żeby w i tak dramatycznie długim czasie gdzieś się dostać. W tym mieście nie ma komunikacji, jakaś namiastka jej jest totalnie przeładowana a mimo to komentujący tutaj i autor udają że tego nie widzą
- 1 1
-
2023-11-03 09:39
Och, nieśmiertelny argument o korkach. Tak samo miało być po budowie innych przejść. A może to kierowcy powinni lepiej planować swoje podróże, w końcu to oni powodują korki.
- 9 1
-
2023-11-02 23:01
na pewno bardziej ułatwi życie...
lepsze planowanie...
- 3 3
-
2023-11-02 22:21
Mi tez
- 3 9
-
2023-11-02 17:36
(3)
Przy forum to problem był taki ze z tunelu nie dało się dojść na przystanki autobusowe - tunel miasto uzgodniło w pozwoleniu na budowę forum, w zasadzie jako podziemne przejście do forum właśnie miasto musiało jakoś z tej bzdury wybrnąć. Przy dworcu to będzie katastrofa. Tam jest wiecznie korek przecież. Ani to bezpieczne ani pomocne.
- 74 30
-
2023-11-05 16:25
Jak budowali przejście przy forum i przy gumedzie, to też kierowcy jęczeli że ani bezpieczne ani pomocne
A efekt jest taki że światła są zsynchronizowane z sąsiednimi i kierowcom to bez różnicy, a wszystkim innym jest dużo wygodniej.
- 0 1
-
2023-11-02 18:13
Skoro wiecznie jest korek... (1)
To kolejne przejście nie powinno pogorszyć sytuacji...
- 13 6
-
2023-11-03 09:40
haha, no właśnie - świetny argument ZA przejściem
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.