• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu. Budowa dopiero wiosną 2024

Michał Brancewicz
2 listopada 2023, godz. 09:30 
Opinie (353)
Przejście naziemne przy dworcu ma umożliwić też dotarcie na przystanki tramwajowe bez konieczności schodzenia do tunelu. Przejście naziemne przy dworcu ma umożliwić też dotarcie na przystanki tramwajowe bez konieczności schodzenia do tunelu.

Miasto unieważniło przetarg na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk GłównyMapka ze względu na przedłużające się uzgodnienia z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nowe postępowanie zostanie ogłoszone na początku przyszłego roku, aby prace budowlane mogłby rozpocząć się wiosną. Budowa przejścia potrwa niespełna pół roku.



Przejście naziemne przy dworcu:

Przejścia naziemne w śródmieściu Gdańska to inwestycje, które napotykają na liczne problemy. Tak było chociażby z powstaniem pasów między LOT-em a Forum GdańskMapka. Oddanie od użytku przejścia opóźniło się o 3 lata.

Inna sprawa, że pojawiało się wiele głosów krytykujących takie rozwiązanie. Chodzi oczywiście głównie o kierowców, którzy zapominają o tym, że też bywają pieszymi.



Przejście przy dworcu miało powstać już w 2022 r.



Podobnie jest z przejściem naziemnym przy dworcu, a konkretnie między gmachem dworca a Hotelem Central. Gdyby wierzyć pierwszym zapowiedziom, pasy istniałyby już przynajmniej od roku. Budowa wciąż się jednak nie rozpoczęła i już wiadomo, że w tym roku nie ruszy.

Przetarg na wybór wykonawcy był przekładany kilkukrotnie. Najnowszy termin otwarcia ofert był zaplanowany na 6 listopada, ale w nadchodzący poniedziałek nie dowiemy się, czy i kto je złożył.



Do czterech razy sztuka



- Inwestycja nadal jest priorytetowa, natomiast z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - DRMG po raz czwarty wystąpiło do konserwatora o wydanie pozytywnej opinii. PWKZ nie odniósł się na piśmie do tej sprawy, dzięki czemu organ wydający pozwolenie wszczął 16 października 2023 r. procedurę jego wydania. Przewidywany termin wydania decyzji to końcówka IV kwartału 2023 r.
Nowy przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2024 r. Rozpoczęcie robót planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.

Przejście i wydłużone perony



Nowe przejście dla pieszych planowane jest w pobliżu dworca stacji Gdańsk Główny i ma znacznie usprawnić poruszanie się po okolicy. Oprócz samych pasów na jezdni zaplanowano przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.

Opinie (353) 7 zablokowanych

  • Jestem pieszym (7)

    Uważam jednak, że trzeba być psychicznie chorym by obok tunelu dla pieszych budować naziemne przejście. Może władze tego miasta niech w końcu uruchomią szare komórki i pomyślą o zastosowaniu wynalazku znanego pod nazwą *ruchome schody* i zastosują go w istniejących tunelach. To w istotnym stopniu pomoże pieszym. Każde miasto, nawet tak małe jak Gdańsk potrzebuje przecinających je 2 czy 3 głównych arterii rozładowujących ruch samochodów ale w tym mieście wszystko robi się na opak.

    • 46 16

    • (5)

      Każde miasto potrzebuje obwodnic i normalnych ulic z rozwiniętym transportem publicznym w środku, a nie autostrad przebiegających przez środek miasta. Schody ruchome nie pomogą w żadnym wypadku osobom na wózkach czy z innymi niepełnosprawnościami ruchowymi, a do tego ich konserwacja kosztuje krocie. Chorym jest natomiast, że Gdańsk utrzymuje równocześnie tunel i przejście naziemne, zamiast zasypać ten pierwszy.

      • 4 9

      • zasypać też dojście na perony (1)

        • 7 3

        • Dobre podejście.

          Skoro pieszym wystarcza 1.5m chodnika, to pasy dla samochodów też powinny mieć 1.5m szerokości.

          • 6 2

      • Mam nadzieje, że Ciebie zasypią w dole i oby jak najszybciej (2)

        • 2 2

        • Nadzieja matką głupich.

          • 0 0

        • Na to też kiedyś przyjdzie czas, ale najpierw chcę zobaczyć, jak będziesz gryzł kierownicę ze wściekłości, przepuszczając pieszych pod dworcem.

          • 0 1

    • Nie licz na to

      oni zrobią dobrze każdemu kto im palcem wskaże i jest wysoko w rankingu (devo i często powiązana z nimi hotelarka). Przykład Akademii Muzycznej, wypisz wymaluj, to samo przy Chmielnej. To jest patologia a nie zarządzanie. Ale wystarczy spojrzeć na oświadczenia majątkowe niektórych i odnieść je do cen rynkowych, to się nie ma co dziwić...

      • 1 0

  • Fantastycznie! Tak długo na to czekałem!

    • 6 31

  • Tunel albo kładka, nie blokujcie ruchu drogowego

    Opamiętajcie się tam w ratuszu.

    • 39 12

  • To i**otyzm! Po to zbudowano tunele, aby usprawnić ruch drogowy. (2)

    Teraz tworzą się coraz większe korki przez te bezsensowne przejścia naziemne. To niszczy płynność ruchu pojazdów.

    • 44 11

    • Oj nie, biedna św. Przepustowość.

      • 5 6

    • Na całym Świecie są tunele i przejścia
      naziemne nad nimi !!!!

      • 1 1

  • winda

    Przejście nie byłoby konieczne, gdyby nieczynna winda nie umożliwiała przedostanie się na drugą stronę ulicy. Czy ktoś z UM próbował przedostać się z wózkiem inwalidzkim z peronu na drugą stronę ulicy. Od wielu miesięcy jest to niemożliwe.

    • 22 3

  • i**otyczny pomysl (2)

    Kierowcy nie zapominają, że bywają pieszymi szanowny autorze. Kierowcy, którzy idą pieszo korzystają z tunelu podziemnego. Czy miasto naprawdę nie ma na co wydawać pieniędzy? Inwestycja bezsensu która narobi problemów w postaci korków i opóźnień komunikacji miejskiej...

    • 31 7

    • Jakich opóźnień? W tamtym miejscu komunikacja miejska ma osobne torowisko i buspas, a przy odrobinie dobrej woli ZDiZ może dostawać priorytet na światłach.

      • 3 3

    • komunikacja

      Zanim wezma sie za takie akcje niech usprawnia komunikacje, sam jestem kierowca i przeniuszł bym sie na komunikacje ale ilosc awarii odstrasza, ostatnim razem jechałem autobusem z lotniska i bałem sie ze sie rozleci po drodze zanim dowiezie mnie tam gdzie trzeba, wiec moim zdaniem wpierw usprawnic komunikacje i dobrze zgrac przesiadki. co do korkow tranwajowcyh doszyc czesto widze je na tym odcinku w strone chuciska. takie jest moje zdanie

      • 0 0

  • Namalowanie pasów, postawienie świateł (bo będą, tak?) (1)

    pół roku pracy (a można pewnie w miesiąc) i pewnie 20 baniek hehehe a projekt za milion... echhh gdańszczanie...

    • 26 2

    • Ty ze szwagrem zrobicie to za flaszkę.

      • 3 4

  • (4)

    "Inna sprawa, że pojawiało się wiele głosów krytykujących takie rozwiązanie. Chodzi oczywiście głównie o kierowców, którzy zapominają o tym, że też bywają pieszymi." Od razu widać brak obiektywizmu redaktora. W końcu piesi bywają też kierowcami. Bywają też pasażerami tramsportu publicznego i ciekawe czy byliby za tym przejściem jakby przez nie z tytułu korków jazda autobusem wydłużyła się o jakieś kilka - kilkanaście minut wydłużył się czas podróży

    • 32 9

    • (2)

      Autobusy mają tam buspas, tramwaje tory i pociągi również mają tory. Nie jest to więc w tej sytuacji żaden argument, zwłaszcza że auta i tak tam stoją na światłach, bo muszą przepuścić - i teraz uwaga, bo to może być szok - inne auta.

      • 2 6

      • (1)

        autobus jadący buspasem nie stoi na światłach?

        • 3 1

        • Stoi, ale w takim wypadku stosuje się detekcję. Gdy autobus zbliża się do przejścia - piesi dostają czerwone, a gdy jest już za przejściem, sygnalizacja wraca do momentu, w którym była przed nadjechaniem autobusu.

          • 0 1

    • ja jestem pieszym bez prawka i też krytykuje przejścia naziemne co 100m,

      • 5 4

  • (4)

    Hej oburzeni kierowcy, kiedy wyciągniecie wreszcie głowę ze swoich szanownych czterech liter i postanowicie spojrzeć na miasto jako całokształt z perspektywy innej niż tej waszego samochodu? Miasto powinno przede wszystkim służyć do życia w nim i stanowić atrakcyjną i dostępną ku temu przestrzeń, a nie być poprzecinane trasami tranzytowymi po to, żebyście mogli codziennie dwa razy stanąć w korku raz w drodze do pracy i raz w drodze do domu. Taki układ nie służy ani mieszkańcom, ani przedsiębiorcom, ani miastu. Można mieszkać jak w USA na osiedlu bez sklepu na obrzeżach i jeździć po chleb rano kilkanaście kilometrów zakorkowaną autostradą, tylko pytanie, co to jest za życie.

    • 19 37

    • (1)

      Ile kilometrów dziennie przechodzisz na własnych nogach? Jeśli będziesz miał tyle lat co ja i przejdziesz się co kilka dni po 5 czy 10km to ok a jeśli tylko poruszasz się komunikacją miejską dom-praca-sklep-dom to zamilknij w temacie poruszania się pieszo.

      • 6 6

      • A no tak, zapomniałem, że jeśli robię tygodniowo mniej niż 2137 kilometrów pieszo, to nie jestem pieszym i nie mogę się wypowiadać na temat dostępności miasta dla ruchu pieszego. Najmocniej przepraszam.

        • 5 3

    • Hej nieudaczniku życiowy

      nie mój problem, że Ciebie nie stać na własny samochód, ale nie musisz innym utrudniać życia

      • 3 3

    • w USA chleb przyjeżdża do klienta...

      podróże kształcą i zamiast powtarzania bredni, sam tego doświadcz...

      • 1 0

  • Przecież to jest jawne korkowanie miasta

    Później zabiorą się za ograniczaniem aut, zabraniem gotówki i przyjmowaniem preparatu aby móc wyjść z domu

    • 35 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane