- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września
Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.
W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.
Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.
W ramach przekopu wybudowano:
- kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
- śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
- falochron wschodni o długości 1014 m,
- falochron zachodni o długości 568 m,
- mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
- wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
- budynek kapitanatu,
- infrastrukturę drogową.
Do czego służyć będzie śluza?
Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.
Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.
- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.
Wyspa usypywana przez dekady
Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.
Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.
Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.
Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.
Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra
Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.
Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.
Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.
Beton i stal użyte do budowy:
- 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
- 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
- 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
- 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
- ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
- 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
- ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
- 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
- ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.
Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi
W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12
Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.
O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.
Podczas otarcia przekopu wystąpią:
- zespół szantowy Cztery Refy,
- chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
- Dj Brave,
- Cleo.
Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów
Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.
Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.
Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:
- Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
- Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
- Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.
Z 880 mln na 1,9 mld zł
Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.
W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.
Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.
Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?
Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.
Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.
Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.
Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.
Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej
- 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
- listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
- wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
- 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
- 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
- luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
- październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
- kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
- kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
- maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
- 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję
Miejsca
Opinie (721) ponad 20 zablokowanych
-
2022-09-16 23:58
Następny kabaret (1)
Jutro znowu się pośmiejemy z pislamistów.
Tragedia dla kraju- 6 9
-
2022-09-17 00:30
Tyle peoislamiści mają z życia. Porechotać.
- 2 2
-
2022-09-17 02:16
sprawdz SAM! nawet teraz (1)
uruchom proszę proszę mapy googla, odszukaj port w Elblągu i sprawdź jaką drogę wodną trzeba pokonać i jakiej szerokości jest Elbląg.
Jeśli masz tyle samozaparcia obejrzyj na street view most pontonowy w Nowakowie.
A teraz odszukaj na mapie wejście do portu w Gdańsku i porównaj z tym co jest w Elblągu.- 7 0
-
2022-09-17 08:47
Pisoholicy i rzeczywistość
Nie żartuj
- 1 3
-
2022-09-17 04:20
Gda (2)
W bundestagu i w po ,mówią,że to zły pomysł z tym przekopem ,
- 12 4
-
2022-09-17 09:30
Nie brać funduszy UE Stop Kaczyszenko potwierdz Stop (1)
Moskwa stop
- 3 1
-
2022-09-17 18:51
Zadanie wykonane, przewodniczący zablokował fundusze UE.
Moskwa zadowolona z działań Tuskina.
- 1 0
-
2022-09-17 08:04
2mld na przekop, miliard na port i pogłębianie ... (1)
a potem co roku po 200-300mln w błoto (pogłębianie). Wszystko po to żeby Kaczyński się barka przepłynął do Elblaga
- 8 7
-
2022-09-17 08:48
Pieniądze są z luki VAT
Wateusz
- 1 0
-
2022-09-17 08:37
Z tym przekopem bedzie jak z reparacjami. (16)
Jak się okaże, że obywate.le są zadowoleni , to PO z Tuskiem na czele udowodni nam ,że oni od wieków optowali za tym przekopem i to właściwie ich zasługa.
- 54 55
-
2022-09-17 08:58
Są opinie ekspertów - kanał nigdy nie będzie eksploatowany przemysłowo - będą pływać tylko kajaki i i małe żaglówki :) (13)
Zanim wywali się 2 miliardy złotych w błoto trzeba to przemyśleć ekspercko - wola leśnego dziadka który samodzielnie nigdy w życiu nawet nie zrobił zakupów w sklepie to za mało żeby decydować o tak dużych inwestycjach. Teraz jest problem bo tylko kilkudziesięciu kapitanów ma uprawnienia do pływania po Mierzei i żaden nie wyraził zgody na kurs żeby nie wpłynąć na mieliznę i nie stracić uprawnień. Będzie jak z antkiem świrem i śmigłowcami wojskowymi pyr pyr pyr :)
- 13 13
-
2022-09-17 09:50
ekspertów - chyba takich jak Ty... (8)
- 8 3
-
2022-09-17 10:26
(7)
tych co nie realizują "ich" programu
ten przekop to jedynie atrakcja turystyczna za ponad 2 mld zł...- 4 5
-
2022-09-17 10:37
A pomyśl o tym, że gdyby PO+PSL nie umorzyła ponad 1 mld gazpromowi, to byłoby na połowę tej inwestycji !!! (6)
- 9 8
-
2022-09-17 11:00
(3)
haha tresowane małpy ;D co mnie obchodzi co było ponad dekadę temu...
żyjemy tu i teraz i mamy myśleć o przyszłości a takie topienie kapitału w inwestycje które nawet teoretycznie nie są w stanie się zwrócić nie powinny mieć miejsca w kraju na dorobku...
Za te pieniądze wydane na ten przekop można było przywrócić drogi wodne wraz z infrastrukturą na całej Wiśle... Ale nie po co lepiej zbudować coś bez sensu, co jeszcze kilka lat będzie stało i służyło jedynie turystyce (która i tak kursowała z powodzeniem przez Szkaprawę... ) bo nie ma portu morskiego w Elblągu jak i tor wodny nie jest zmodernizowany...
Już pomijam że turystyka to też na zalewie stoi na jednostkach o minimalnym zanurzeniu bo jest tam płytko a szlaki nie są od lat odmulane ;D- 5 12
-
2022-09-17 12:36
Według Takich jak Ty, to powinniśmy się uzależniać od innych co robili POprzednicy !!!
Od czegoś trzeba w końcu zacząć :P
- 4 6
-
2022-09-17 13:24
Widać, że wyborcy POprzedniej władzy, to tylko obrażać potrafią... !
Brak merytorycznych argumentów, wiedza z anty-polskiej TVNiemcy i "sok z wieśniaka" Z takimi nie pogadasz ;P
- 6 6
-
2022-09-17 14:59
Wybudowano autostrady, powiedz komu one przynoszą zyski? Komu się zwróciły?
- 6 0
-
2022-09-18 08:49
hmmmmmmmmmmmm
Gdyby nie respiratory, Ostrołęka i KPO to wszystko byłoby za darmo
- 3 2
-
2022-09-18 12:09
2 mld w błoto, inwestycja zwróci się za 1000 lat
Elektrowni atomowej nie ma, Pisowcy bawią się za nasze pieniądze!
- 1 3
-
2022-09-17 10:34
Tacy sami eksperci grzmieli , że budowa Gdyni to wyrzucanie pieniędzy w błoto. (2)
Wyobrażam sobie jakie będzie wycie przy otwieraniu CPK. Kanclerz Schollz to chyba wyłysieje.
- 7 3
-
2022-09-17 11:08
Na razie łąki pilnują za miliony
- 4 1
-
2022-09-17 17:26
CPK nie jest po to żeby go zbudować ale po to żeby ukraść ludziom ziemię i rozdać swoim :']
- 3 2
-
2023-04-06 08:02
Co to jest 2 miliardy?
Wielkie mi co, TVP dostała ostatnio 3 miliardy
- 0 0
-
2022-09-17 09:00
Dokładnie tak.
Okaże się tak,ze to był pomysł Tusko i PO to właściwie oni go zbudowali dzięki wsparciu Niemiec, PiS tylko przeszkadzał.
- 13 3
-
2022-09-17 18:31
nie okaże się bo to niepotrzebne nikomu a tylko wywalone pieniądze w błoto
a Kaczyński i reszta to tylko pod Trybunał Stanu się nadają za ten i resztę przekrętów
- 5 3
-
2022-09-17 08:43
Ból nie Polaków jest silny (2)
rządowi znowu się udalo
- 10 7
-
2022-09-17 08:45
Tsk jak CPK, prom , milion aut i 100tys mieszkań
- 1 0
-
2022-09-17 11:26
tak, udało się. Zbudować kolejne coś które będziemy musieli utrzymywać bo na siebie nie zarobi
- 1 0
-
2022-09-17 08:43
Wolnośc
- 5 2
-
2022-09-17 08:46
Czy partia wpłynie do Elbląga promem pinokio? (2)
Tamtą stocznię co z kolan wstawała już rozkradli?
- 6 5
-
2022-09-17 11:26
Wpłynie rakietowcami wybudowanymi przez POprzedników ;P (1)
- 0 2
-
2022-09-17 13:21
Helikoptery Macierewicza będą?
- 2 0
-
2022-09-17 09:05
wspaniale, to świetna sprawa,gratulacje. (3)
- 37 18
-
2022-09-17 11:05
(1)
Mam tylko jedno pytanie do budowniczych!-jaka jest różnica pomiędzy lustrem wody Bałtyku a Zalewu Wiślanego??Czy jest w ogóle,bo przecież Zalew jest akwenem otwartym.
- 4 1
-
2022-09-17 13:56
różnica
Różnica poziomów zależy od aktualnych warunków atmosferycznych. W przypadku spokojnego stanu morza poziomy morza powinny być wyrównane (pomiary stanów wód prowadzi Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Gdyni). W przypadku zdarzeń sztormowych, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Np. w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, różnica ta wyniesie ok. 0.5 m. W przypadku takiej powodzi szacuje się, że poziom zwierciadła wody w na Zatoce Gdańskiej wyniesie 2.13 m, a na Zalewie Wiślanym 1.65 m.
Zobacz całość: https://tvmalbork.pl/aktualnosci/31942,przekop-mierzei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz- 4 0
-
2022-09-17 11:51
"wspaniale cudnie i gites gdy definitywnie odwalisz kitę"
- 2 2
-
2022-09-17 09:52
Hej (1)
To jest śmiech Polacy Pis to trzeba wxxxxxxć
- 5 5
-
2022-09-17 11:23
Brać łopaty i zasypywać.
Ujadacie i wyjecie na forum. Bierzcie łopaty i w nocy do roboty. Cały Zalew Wiślany przy okazji zasypcie.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.