• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

  • Jest Kanał Panamski, Suezki i Rów Kaczyński (1)

    Zobaczymy jak stateczek z kc pzprpiS do Elbląga dopłynie?
    Nie?

    • 8 16

    • tak linii OLT

      • 2 0

  • Siedemnasty września pamiętna data dla Polaków (2)

    Siedemnasty września otwarcie kanału.
    Może dlatego antypolskie trolle tak wyją w komentarzach?

    • 13 7

    • K(analu) prezesa chyba (1)

      Ławeczkę patryjoktyczną już kupiłeś?
      Partia będzie sprzedawać te buble

      • 5 3

      • Wyj dalej trollu

        • 4 4

  • Pinokio się łapami zamacha jutro

    A nos będzie rósł oj oj

    • 6 12

  • impreza zamknieta dla zeglarzy , karzel ze swita beda brylowac (4)

    30 autobusow zomo policyjnego bedzie obstawione az po Katy rybackie i krynice morska

    • 5 16

    • Milicja broni gnoma przed kobietami i kochającym narodem. (2)

      Prezydenta Gdańska nie obronili przed pisoholikiem

      • 4 5

      • Ale ci odbiło. Nornalnie esencja TVN-u w pigułce (1)

        Ciebie już nawet nie warto leczyć.

        • 3 4

        • Prawda boli pisuary

          Macierenko tez ostatnio zdenerwowany

          • 3 3

    • Zamknięta dla żeglarzy, żeby TVP przypadkiem nie pokazała żagli - z 5 gwiazkami na grocie i 3 na foku.

      • 0 1

  • Do Elbląga już od Marca plyną statki z węglem! (2)

    Pierwsze rozładunki już po otwarciu rowu
    Węgla nie zabraknie! Będzie 300% normy
    Pinokio

    • 7 6

    • Ake się produkujesz z tym rowem

      Nie wiem tylko czy za kopiejki, czy za eurocenty.

      • 2 1

    • a nos coraz dłuższy :))

      • 0 0

  • Trolle krytykują przekop, taką mają rolę. (9)

    Propaganda propagandą, a politycy Platformy też wiedzą, że przekop jest potrzebny. Nawet minister Siemoniak o tym wspomniał.

    • 18 5

    • No tylko CO do Elbląga dopłynie ofiaro TVP (3)

      • 4 3

      • Nie martw się tym. (1)

        • 4 3

        • PiS mingi powinny się martwić

          • 1 3

      • Znam peowską propagandę, że nic nigdzie nie dopłynie.

        Ale proponuję zapoznać się z wypowiedzią ministra Siemoniaka. Zdziwisz się.

        • 0 0

    • Bardzo dobrze, ale po co robić otwarcie w połowie roboty? (4)

      Kiedy statki pełnomorskie chociażby z węglem dopłyną do Elbląga?

      • 1 4

      • pełnomorskie?

        nigdy

        • 1 1

      • Dziecko. W Elblągu nie na pirsu do rozładunku węgla (2)

        Nie taki był cel budowy tego kanału.
        Mniej TVN-u, więcej rozumu.

        • 4 0

        • A jaki był cel ? (1)

          Co tam w TVPutin pierdo lolo

          • 0 1

          • Jaki cel? Prosty.

            Doprowadzenie do białej gorączki ruskich trolli i ich sprzymierzeńców z totalnej opozycji.
            Jak widać po komentarzach, plan się powiódł w 100-tu %.
            Jeszcze ta data otwarcia. Taka wisienka na torcie.

            • 4 0

  • To nie Trójmiasto

    To po co ten temat...

    • 3 2

  • ludzie-przestańcie! (3)

    jest.mamy to-BRAWO! żadnym innym poprzednikom to się nie udało. Dziś PIS ma przekop na swoim koncie, odcieliśmy się od Ruskich, PO miało stadiony. I nie widzę by kto kolwiek inny miał jakieś zasługi dla naszego kraju.

    • 12 3

    • Zadaniowe trolle dostały nakaz krytyki, więc się produkują. (1)

      Nornalny człowiek sam oceni tą inwestycję. Bez tego całego tu bełkotu.

      • 6 3

      • Oceni jutro gdy stateczek z PZPRPiS do Elbląga nie dopłynie

        • 3 6

    • Jest. Mamy to.
      Teraz tylko zostało 2 000 000 000 złotych długu do spłacenia.

      • 0 4

  • Zamiast (9)

    Super sprawa przy tej informacji to nikogo nie stać na kajak nawet
    Zamiast gazoportu w Gdańsku super sprawa taka mało ważna teraz jeszcze nadać imię brata

    • 39 58

    • Podobno falochron już pęka, a nawet jednej zimy nie "przebył". Podwodne poziome pęknięcie (5)

      Dopiero co sprawa wyszła, Fotki są w necie, długie poziome pęknięcie. Zauważalne akurat dopiero teraz, bo poziom wody opadł.

      • 9 7

      • Przeciez wszystko co tkną to spier lub g (1)

        • 11 5

        • Okaże się, że któreś wrota się zakleszczą w pozycji półotwartej i dopiero będzie cyrk

          Półotwarta to jeszcze, jachciki przejdą, cyrk będzie, gdy się otworzy na 25% i zakleszczy.

          • 2 3

      • błazen

        Się naprawi :)

        • 1 1

      • Podobno Slawek N.dostanie dozywocie.

        • 1 0

      • Jeeeej, jak wy to rzekome pękniecie przełkniecie pełowcy, przecież prikaz już przyszedł - przyznajemy się zę to my z tfuskiem od 96r zabiegaliśmy o przekop, tylko ten pisuar nas wyprzedził niewiedzieć jak.

        • 0 2

    • Albo samego zbawiciela narodu

      • 5 3

    • (1)

      Gdynię to też dla kajaków zbudowali c'nie? xD Żeby mewy nie miały gdzie lądować i też Matka Natura ze stolicą w Moskwie gdyby chciała żeby tam był port to by o to zadbała, po co to komu xD. Rozumiem słuszną krytykę nierządu, zwłaszcza antypolskie działania od pandemii ale z przekopem to płynie Pan mocno bez zaznajomienia się z tematem. Norma, że się tor wodny pogłębia. Otwarcie przekopu to otwarcie p r z e k o p u, a nie toru wodnego :) serio, nie trudne do ogarnięcia. A co do przygotowania portu w Elblągu to proszę się komunikować z pełowskim preziem tegoż miasta :) dla niego podjęcie szansy na rozwój miasta i regionu to jest beeee bo jeszcze będzie trzeba wziąć udział w działaniach nierządu pisowskiego (a ta inwestycja to rozwój na dziesięciolecia, następni skorzystają). Port tam nie funkcjonuje praktycznie od końca wojny, gdy nowe granice zamknęły dostęp do morza (proszę sobie sprawdzić czym jest te 80km więcej przy braku możliwości przepływania przez wody Rosji, podpowiem - dystans nieosiągalny i taki jest od końca wojny, a nie od teraz żeby komuś do głowy nie przyszło, że chwilę temu russcy zamknęli cieśninę pilawską). Rozwój portu (i części toru wodnego należącego do niego) powinien być realizowany przez miasto wspólnie z biznesem, dla własnych korzyści - przykład Gdańsk i Gdynia, też trzeba było wyłożyć w pip kasy ale to się nazywa... tadam tadam... i n w e s t y c j a. także tak, chcecie żeby za rozwój kraju, regionów kraju odpowiadały osoby, dla których najważniejsze jest ściernisko to sobie wybierajcie tak dalej. A jeszcze ciekawa sprawa, jak już przekop się udało zrealizować to raptem pełowskie szuje sobie przypomniały, że oni to od 96r chcieli przekopu xD xD.
      Jeszcze raz w skrócie: za "pandemię" pisowski rząd pod sąd. Przekop jest inwestycją przyszłościową jak każda ważna infrastruktura dla gospodarki kraju, jak sieć dróg, autostrad.

      • 1 4

      • człowieku ogranij sie jak ktos zarzadzajacy miastem moze poswiecic caly budżet na cos co moze nie działać lub bedzie działąć za xxx lat po wielu poprawkach. Skoro pisorki tak sie szczyca tym przekopem niech jego funkcje zrealizuja do konca.... na co komu przekop jesli tylko kajakiem dopłyniesz do Elblaga

        • 0 0

  • przekop (2)

    ten co to zrobil zaplaci panie kaczka to pan zegnam czas odejsc za kraty

    • 2 12

    • Nie umiesz pisać w naszym języku ?

      • 5 1

    • Gdzie Polskie znaki trollu?

      Masz cyrylicę na klawiaturze?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane