• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • najpierw rozliczenie tzw marszałka za zakup rakiet zwanych składami

    za łomot (db) wewnątrz i na zewnątrz tych składów.Nikt nie rozliczył łapówkarzy za zakup takiego bezdennego sprzętu.

    • 10 4

  • (1)

    Niech odpowiednio ułożą rozkład jazdy a nie praktycznie wszystkie połączenia Kościerzyna - Gdynia oraz Gdynia - Kościerzyna jadą przez Wrzeszcz. Czas przejazdu dla osób, które dojeżdżają do Gdyni wydłużono o prawie 30 min. Chyba, że dla Pana marszałka mieszkańcami Pomorza są tylko mieszkańcy Gdańska. Dochodzi do sytuacji, że ze stacji Żukowo Wschodnie odjeżdża pociąg do Gdyni przez Wrzeszcz a zaraz po nim jedzie pociąg z Kartuz do Wrzeszcza.
    Zlikwidować PKM, twór który nic nie posiada. Nie ma własnych składów oraz pracowników do obsługi pociągów. Tylko same ciepłe posadki biurowe od nic nie robienia. Od razu znajdą sie pieniądze na dodatkowe składy.

    pasażer

    • 8 3

    • Dokładnie

      A do Wrzeszcza przesiadka w Osowej

      • 0 1

  • Trasa interrregio będzie z Budgoszczy do Słupska przez Tricity po torach PKM

    Czy teraz slogan czytany przez głośniki ze jest to szybka kolej trojmiejska zostanie wycofany? Znowu PO zrobiło coś na chwile pod wybory a teraz kolej ma być nie dla lokalnej społeczności. Po wyborach PO robi swoje. 30 min spóźnienia na takiej trasie to będzie dobry wynik. Ech ludzie głosujcie na Budynia i marszałków z PO.
    Najlepiej sprzedać PKM Niemcom za grube Joro a potem podniosą nam ceny biletów i wprowadza swoje pociągi. To że Unia dołożyła sie do PKMki to wcale nie oznacza ze wybudowała nam ją za darmo. Ech d**ile dalej głosujcie na PO.

    • 5 6

  • Marszalek i budyń wiedzieli o tym wcześniej ale czekali aż sie zakończą wybory

    Bo przed wyborami taki news od razu zmiótłby Budynia i całe PO. Super kolej dla gdańszczanek i gdańszczan po 3 latach zarządzania przez PO zaczyna wykolejać sie. interregio to trasa z bydgoszczy do słupska przez gdańsk. cudownie zrobili i robią wszystko dla Gdańska.

    A ciemnoty głosują na Budynia. Ech.

    • 5 6

  • Wszystko dla Gdańska!

    Super interregio dla Słupska i Bydgoszczy przez Gdansk. Co tam 30 min opóźnienia damy rade na takiej trasie.

    • 2 4

  • A morał z tej historii jest prosty: nie podskakuj województwu pomorskiemu.

    To bastion PO. Nawet gdyby zburzył porty.

    • 4 6

  • (1)

    Praca SKM polega na wyjeżdżaniu wozokilometrów a nie na włożeniu pasażerów. Za to im płacą a pasażer jest złem koniecznym. Nieważne jest czy pociąg się spóźnić ważne jest że przejechał swoje kilometry.

    • 8 3

    • zasady funkcjonowania transportu oraz rozliczeń określa Urząd Marszałkowski

      Jak określi inne, to przewoźnicy będą je musieli honorować. Więc wiesz, dokąd kierować pretensje?
      Masz rację, tak właśnie rozliczany jest transport. Spóźnienia równiez mają na to wpływ ale bardziej liczy wykonanie kursu niż jego należyte wykonanie. Stąd różne "ciekawostki", które obserwujemy, jak notoryczne opóźnienia 5-10min które rozpływają się w rozkładzie (bo nie wiesz, czy wszytkie się spóźniły, czy to następny przyjechał punktualnie) czy też piątkowe wieczory gdzie 3/4 Trójmiasta przemieszcza się do Sopot na wódkę w trzywozowym składzie.
      Pokazuje to brak umiejętności planowania i znajomości realiów w Urzędzie Marszałkowskim, bo tam powstaja założenia realizacji tego przedsięwzięcia. No ale czego można się spodziewać po instytucji, która wierzy w "niewidzialną rękę rynku" i obraża się, gdy faktycznie jej dotknęła?

      • 3 1

  • (2)

    Moja mała sugestia, spacerowicza z psem, sciezkami przebiegajacymi blisko torowiska PKM.
    Zrobcie ogrodzenia zabezpieczajace wzdluz torow.

    • 5 5

    • trzymaj sie zdala od torów

      będzie zdrowiej...

      • 5 0

    • Poczekaj na patrol SOK

      A zaczniesz chodzić innymi ścieżkami. Okna też sobie zaklej, bo ci gołębie szyby osr.ają!

      • 0 0

  • Ok

    I bardzo dobrze,moze w końcu nie będzie notorycznych spóźnien tych pociągów.

    • 5 3

  • Głośność

    Może naprawić istniejące wagony. PKM cicho chodziła tylko przez pierwsze pół roku, teraz same zgrzyty i piski, Co na to o miasto. Co? z bezpieczeństwem pasażerów?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane