• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni

VIK
4 lipca 2024, godz. 20:00 
Opinie (45)
Ostatnio stocznia Karstensen zaprosiła publiczność na wodowanie w ub. roku. Przyszły tłumy. Ostatnio stocznia Karstensen zaprosiła publiczność na wodowanie w ub. roku. Przyszły tłumy.

Karstensen Shipyard Poland zaprasza mieszkańców i turystów na wodowanie statku rybackiego na historycznych terenach stoczniowychMapka, czyli tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE. Będzie to wodowanie przy użyciu pochylni B1.



Wybierzesz się na wodowanie?

Już w najbliższy piątek, 5 lipca, odbędzie się otwarte dla publiczności wodowanie statku rybackiego. Operacja jest zaplanowana na godz. 12, ale brama stoczni (od ul. MalarzyMapka, na wysokości SKM Stocznia) będzie otwarta dla odwiedzających od godz. 11:30.

Wodowanie będzie też widoczne z wiaduktu pieszego nad torami przy przystanku SKM Stocznia, ale tylko częściowo, dlatego lepiej udać się na teren stoczni.


Zwodowany zostanie statek rybacki Heroyhav o numerze budowy 478. Ma on 75 m długości i jest budowany dla armatora z Norwegii. Będzie to wodowanie bardzo efektowne, ponieważ przy użyciu tzw. pochylni wzdłużnej. Najprościej rzecz ujmując, statek tyłem, czyli rufą, zsunie się do wody.

A jak to się stało, że Karstensen Shipyard Poland buduje statki na terenach po Stoczni Gdańskiej? Spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S kupiła udziały w spółce Synergia 99 w październiku 2022 r. Stroną sprzedającą była państwowa Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Statek rybacki Hákon już na wodzie Statek rybacki Hákon już na wodzie

Karstensen specjalizuje się w budowie statków rybackich o długości od 63 do 89 m. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. Stocznia buduje trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie. Nie są to statki przetwórnie, choć wersje kombinowane, czyli z małymi przetwórniami - stocznia Karstensen też już budowała. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (45)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane