Karstensen Shipyard Poland zaprasza mieszkańców i turystów na wodowanie statku rybackiego na historycznych terenach stoczniowych, czyli tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE. Będzie to wodowanie przy użyciu pochylni B1.
Aktualizacja, godz. 14:15.
Wodowanie ma się odbyć o godz. 17 (wejście na teren od 16.30) - Jeszcze raz bardzo przepraszamy. Niestety, nie mogliśmy przewidzieć awarii głównego zaworu odpowiedzialnego za zalewanie pochylni. Wygląda na to, że wykorzystując awaryjne pompy będziemy gotowi na godz. 17. Od godz. 16.30 będzie można wejść na teren stoczni. Jednak nie możemy na 100 proc. wykluczyć kolejnego opóźnienia, jeśli zawiodą pompy awaryjne - poinformował Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland. Tak czy inaczej nic straconego. Samo wejście na teren stoczni i zobaczenie z bardzo bliska pochylni, statku, a przede wszystkim słynnych zielonych dźwigów KONE już jest nie lada atrakcją.
Aktualizacja, godz. 9:30 Uwaga: godzina wodowania została przesunięta- Niestety, ze względu na awarię, wodowanie będzie opóźnione. W tej chwili nie jestem w stanie określić o ile się opóźni. Więcej będziemy wiedzieli za ok. dwie godziny. Bardzo przepraszamy i prosimy o cierpliwość - przekazał Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland.
tak, to może być fajne widowisko
28%
chciał(a)bym, ale nie dam rady
54%
nie, nie dostrzegam w tym niczego ciekawego
18%
Już w najbliższy piątek, 5 lipca, odbędzie się otwarte dla publiczności wodowanie statku rybackiego. Operacja jest zaplanowana na godz. 12, ale brama stoczni (od
ul. Malarzy, na wysokości
SKM Stocznia) będzie otwarta dla odwiedzających od godz. 11:30.
Wodowanie będzie też widoczne z wiaduktu pieszego nad torami przy przystanku SKM Stocznia, ale tylko częściowo, dlatego lepiej udać się na teren stoczni.
Zwodowany zostanie statek rybacki Heroyhav o numerze budowy 478. Ma on 75 m długości i jest budowany dla armatora z Norwegii. Będzie to wodowanie bardzo efektowne, ponieważ przy użyciu tzw. pochylni wzdłużnej. Najprościej rzecz ujmując, statek tyłem, czyli rufą, zsunie się do wody.
A jak to się stało, że Karstensen Shipyard Poland buduje statki na terenach po Stoczni Gdańskiej? Spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S kupiła udziały w spółce Synergia 99 w październiku 2022 r. Stroną sprzedającą była państwowa Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
Statek rybacki Hákon już na wodzie
Karstensen specjalizuje się w budowie statków rybackich o długości od 63 do 89 m. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. Stocznia buduje trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie. Nie są to statki przetwórnie, choć wersje kombinowane, czyli z małymi przetwórniami - stocznia Karstensen też już budowała. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
Niestety, ze względu na awarię, wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland będzie opóźnione.
Niestety, ze względu na awarię, wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland będzie opóźnione.