• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek PKM Firoga nabiera kształtów

Rafał Borowski
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Zobacz postęp prac na budowie przystanku PKM Gdańsk Firoga

Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa budowa nowego przystanku - Gdańsk FirogaMapka. Przystanek zlokalizowany pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy będzie służył przede wszystkim pracownikom okolicznych firm z branży IT. Jego budowa powinna zakończy się pod koniec przyszłego roku.



Jak często korzystasz z pociągów PKM?

Przypomnijmy: w połowie czerwca rozpoczęła się elektryfikacja linii, po których poruszają się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Uściślając, inwestycja obejmuje dwie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz-Osowa o długości ok. 16,9 km (tor 1) i 16,5 km (tor 2),
  • nr 253 na odcinku Rębiechowo-Osowa o długości ok. 1,3 km.

Czytaj więcej: Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Drugim elementem wartej 48,8 mln zł inwestycji, której wykonawca jest spółka Torpol z Poznania, jest budowa nowego przystanku PKM - Gdańsk Firoga. Zostanie on ulokowany pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy, w sąsiedztwie tzw. gdańskiej Doliny Krzemowej, czyli dużego skupiska firm z branży IT. To właśnie tutaj znajduje się m.in. siedziba koncernu Intel.

Koniec inwestycji pod koniec 2022 roku



Wygląd peronu Gdańsk Firoga będzie analogiczny do pozostałych przystanków na linii PKM. Będzie nakryty charakterystyczną wiatą z czerwonej, perforowanej blachy. Oprócz nazwy, każdy przystanek jest oznaczony także numerem. W związku z tym, że nowy przystanek powstanie pomiędzy już istniejącymi - a także ze względu na wspomniane sąsiedztwo - zostanie mu nadany numer 6@.

- Niezbędną rezerwę terenową pod przystanek PKM Gdańsk Firoga przewidzieliśmy już w 2012 roku projektując całą linię PKM. Na jego wybudowanie od razu nie było wystarczającego uzasadnienia, ale rozwój tej części miasta wskazywał, że w przyszłości taki przystanek w tym miejscu może być potrzebny. I obecnie, zwłaszcza po tym jak w sąsiedztwie tej lokalizacji zadomowił się Intel, taki przystanek jest budowany - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jak można zobaczyć na załączonym do artykułu filmie, nowy przystanek zaczyna nabierać kształtów. Zgodnie z harmonogramem, pierwsi pasażerowie powinni z niego skorzystać pod koniec przyszłego roku. Nieco szybciej zakończy się natomiast elektryfikacja linii PKM. W styczniu 2022 roku wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo-Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają ok. pół roku.

Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga. Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Przystanek na Karczemkach nie powstanie prędko



Korzystając z okazji, postanowiliśmy sprawdzić co z planami budowy innego przystanku PKM, zlokalizowanego w pobliży Obwodnicy Trójmiasta. Odpowiedź przedstawiciela PKM-ki można streścić krótko - w najbliższym czasie nie ma na to szans, ale została pozostawiona rezerwa terenowa pod ten przystanek.

- Przystanek Gdańsk Karczemki przy tzw. bajpasie kartuskim nie będzie budowany. Taka decyzja została podjęta już rok temu przez PKP PLK, jako inwestora całego projektu modernizacji linii 201 wraz z trasą objazdową, którego częścią jest bajpas kartuski. Spółka PKM jest tylko wykonawcą 1,5 km odcinka na połączeniu z naszą linią. Pozostawiona zostanie natomiast pod niego rezerwa terenowa, aby w przyszłości - kiedy budowa przystanku kolejowego w tym miejscu będzie już uzasadniona społecznie i ekonomicznie - można było go wybudować - uzupełnia Konopacki.

Krótka historia Firogi



Osiedle w jednostce pomocniczej dzielnicy Matarnia. Od północy graniczy z Klukowem, od zachodu z Rębiechowem, od południa z Bysewem, na którego gruntach powstała. Początkowo od roku 1664 (pierwsza wzmianka) karczma, zbudowana przy skrzyżowaniu obecnej ul. Słowackiego z Szybowcową (Judenweg, przed budową lotniska łączącą się z traktem Gdańsk-Żukowo).

Jej właścicielem był Simon Firoga, od którego osiedle wzięło nazwę. Historyczna zabudowa koncentrowała się między obecnymi ulicami Szybowcową a Śmigłową. W latach 70. XVIII wieku funkcjonowała tam cegielnia, w początku XIX wieku już dwie. Na terenie obecnych budynków administracyjnych lotniska i po stronie przeciwnej, obecnie jest parking lotniska.

Od roku 1921 położona przy linii kolejowej Osowa-Kokoszki, obecnie używanej tylko na odcinku Osowa-Firoga do transportu paliw na lotnisko. W roku 1938 liczyła piętnaście domów. 1 stycznia 1973 roku włączona w granice administracyjne Gdańska. Na obszarze osiedla powstała infrastruktura (terminal, parkingi) lotniska Rębiechowo (lotniska), obecnie pojawiają się biurowce.

źródło: www.gedanopedia.pl

Opinie (115) 1 zablokowana

  • kiedy rozbudowa parkingu przy PKM Jasień? (7)

    Od pierwszego dnia pęka w szwach, a osiedli obok szybko przybywa

    • 28 10

    • (1)

      Zapytaj pełnomocnika ds rozbudowy parkingów.

      • 8 3

      • Jeszcze pełnomocnik od spraw Jasienia i od szwów

        • 9 0

    • parking pkmki to nie parking dla mieszkańców osiedli.

      • 14 3

    • Oj biedactwo, kilometr do przystanku samochodem musi podjechać.

      • 14 1

    • Na piechotę to babzuna zgubisz i harnasia wypijesz zamiast w pociągu

      • 4 0

    • PKM Firoga - stacja bez sensu (1)

      • 6 6

      • Bez sensu to są takie komentarze. O przystanku Gdańsk Rębiechowo też mówiono, że jest on niepotrzebny bo stoi w polu i kto będzie z niego korzystał.

        • 1 0

  • (4)

    I okej choć ktoś tam kiedyś obiecał że przystanki i kolej będą gotowe na 2012))

    • 4 9

    • (2)

      Przystanek Firoga ktoś obiecał na Euro?
      Nie bredź Sven.

      • 9 2

      • (1)

        Nie wiem czy na Firoga czy Pieroga, miało być wszystko gotowe.A wyszło jak wyszło.

        • 1 9

        • Co ty za stary kotlet odgrzewasz? Kogo to dzisiaj kreci? Szykuj lepiej kasę na prąd i jedzenie...

          • 2 2

    • Nawet ustawę euro realizowali kilka lat po wydarzeniu

      • 1 1

  • Po co to? (10)

    Ten przystanek nie jest potrzebny. Najlepiej perony co pół kilometra i podróże w tempie ślimaka...

    • 37 13

    • (9)

      Tam pracuje jakieś 4000 ludzi.
      Pewnie, lepiej, żeby każdy wsiadł w samochód.

      • 14 10

      • To są błędy na poziomie planowania! (3)

        Najlepiej wybudować moloch dla 4000 pracowników w środku lasu, a później robić tam przystanek tylko i wyłącznie dla nich, bo nikt inny tam nigdy nie wsiądzie ani nie wysiądzie. Nie mogły te korpo-molochy powstać na przykład między Pruszczem a Orunią, gdzie jest już stacja Gdańsk Lipce z peronem po środku niczego? Było by łatwiej i każdy byłby chyba zadowolony i nikomu by to nie przeszkadzało.

        • 10 13

        • (1)

          90% i tak będzie dojeżdżała samochodami i z tego punktu widzenia miejsce jest idealne.

          • 6 2

          • No to właśnie w tym problem!

            To po co to i dla kogo ta stacja?

            • 5 1

        • A ja się cieszę i ręce zacieram

          Mam tu dom z ogrodem i będę miała wygodę a i ceny nieruchomości wzrosną.

          • 0 0

      • a ile ludzi mieszka w Kartuzach i Żukowie? (2)

        No znacznie więcej niż 4000 i dlaczego im chcesz wydłużyć podróż? Oni chcą szybko dojechać do miasta a nie zwiedzać jakieś dziury. Intel stać na swój własny bus skomunikowany z pociągami na lotnisku podwożący pracowników pod drzwi firmy. Nie wiem dlaczego wszyscy podatnicy muszą płacić za wygodę Intela. Pociąg to nie tramwaj, robiąc przystanki co kilometr marnujemy jego potencjał którym są szybkie i wygodne podróże. Cała PKM od samego początku planowania ma to złe założenie i bardzo brakuje szybkich połączeń. Prawie godzina jazdy do Kartuz a potem Gdańsk się dziwi że tyle tu aut GKA. Trzeba przyspieszyć pociągi kartuskie i będzie lepiej. Oni nie chcą jechać na Niedźwiednik czy Brętowo a tym bardziej do Firogi więc oszczędźmy im tego.

        • 12 4

        • (1)

          Może dlatego że ludzie pracujący w Intelu zostawiają pewnie 10x więcej tego podatku niż inni

          • 10 4

          • ha, ha, dobre ...

            • 1 0

      • Do stacji lotnisko mają 5min drogi piechotą i firmową linię autobusową

        • 7 4

      • To najpierw się myśli nad lokalizacją...

        A później buduje... Niestety w Polsce stawia się coś pośrodku pola albo lasu, a później drapie się w głowę, jak tam dojechać.

        • 1 0

  • Pkm buduje, plk planuje i się snuje...

    Co z linia 201? 10 lat ciepłych posad, brak decyzji i wbitej lopaty

    • 18 1

  • Składy i częstotliwość kursowania

    zdecydowanie za mała.
    Do tego dla gości i turystów opis tras mało pomocny - trudno się zorientować jaką trasą PKM będzie podróżować - widać tylko info nt. stacji docelowych - a można tam dotrzeć po drodze w różny sposób :P

    • 73 1

  • Kolej plus czy minus

    Czy to prawda że pkp plk ma gdzieś w głębokim poważaniu przystanek Gdańsk Karczemki ponieważ leży w Gdańsku a nie np. w Pcimiu?

    • 21 5

  • Po co ta PKMka, (1)

    Skoro wg sondy korzysta z niej 5%

    • 16 19

    • A pociągi zawalone, że tylko upychaczy brakuje

      jak to możliwe?

      • 4 1

  • Błąd (7)

    Obecnje nie da się dojechać pociągiem z Osowy do lotniska. Tor urywa się ślepo przed linią PKM.

    • 11 9

    • osowej ! (4)

      • 5 3

      • (2)

        z budowy, z głowy, z Osowy

        • 1 2

        • u ciebie na podlasiu tak ale u nas nie

          • 0 1

        • osowa to przymiotnik nie rzeczownik

          zielona, z zielonej, z Osowej

          • 0 0

      • Krowa, krowy, osowa, osowy

        • 0 0

    • (1)

      Z Osowej do lotniska da się dojechać przez Gdańsk Rębiechowo. Nieużywany jest stary tor przez Klukowo (o nim jest mowa w artykule) i jeśli służy to tylko jako bocznica w Osowej. No właśnie, czy ktoś wie czy ten tor jest używany w Osowej?

      • 7 0

      • Wykorzystywany jest tylko odcinek od stacji Osowa do przesypowni. Dalej nic nie jeździ i pewno już nie pojedzie (no, może poza drezynami).

        • 6 0

  • Dla firm z branży IT (6)

    Prośba o rzetelne dziennikarstwo a nie propagandę. Przystanek tylko i wyłącznie na potrzeby firmy Intel

    • 43 4

    • żeby brzuchy rosły ?

      • 3 0

    • No i?

      Jeszcze trochę działań Mateuszka M. i biznes amerykański się zawinie gdzie indziej.

      • 4 3

    • na trojmiasto ? zapomnij....

      • 1 0

    • Nie tylko (2)

      Tam jest kilka firm kilkaset metrów dalej, przy ul. Radarowej. M.in. Elltrans.

      • 1 0

      • (1)

        Do Elltransu PKMką nie dojedziesz.

        • 0 1

        • Ale dojdziesz

          • 1 0

  • A (4)

    A będą się pkm zatrzymywać ,czy tak jak na Matarnii? nie ma jak to nabudować peronów na których nie zatrzymują sie pociągi

    • 19 8

    • Raczej za gęsto się te pociągi zatrzymują i właśnie częściej powinny coś omijać. (2)

      Połączenia do Kartuz czy Kościerzyny powinny być tylko przyspieszone żeby mieć dobre czasy jazdy. Mieszkańca Kartuz raczej średnio interesuje Niedźwiednik czy Brętowo. Firoga tym bardziej. Oni powinni mieć szybkie pociągi a nie jak teraz wlec się prawie godzinę do Wrzeszcza. Nie ma się co dziwić że w Gdańsku tyle samochodów z Kaszub jeśli samochód w korku jest szybszy od pociągu zwiedzającego jakieś mikro przystanki jak tramwaj podmiejski.

      • 10 3

      • A to mieszkaniec Kartuz, czy Żukowa nie może pracować w Intelu? Matarnia to stacja przesiadkowa do firm na Kokoszkach, więc tam również powinny się zatrzymywać.

        • 10 1

      • Jeśli mieszkańcy Kartuz czy Żukowa chcą bezpośrednich dojazdów do Wrzeszcza to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykupili sobie takie dodatkowe kursy... W czym problem?

        • 0 0

    • Po co jest ten miś?

      No właśnie po co?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane