• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Jak zwykle prawdziwi decydenci kryją się za nazwą firmy. Jakiś optymista bez wiedzy technicznej przedstawił koncepcję, zapewne użył multimedialnej prezentacji i rzutnika, grono z OMGGS zachwycone pokiwało głowami i skorzystało z cateringu. Zapytać fachowców obsługujących podobny system za granicą nie było gdzie bo to prototyp. Zapytać fachowców od obsługi akumulatorów - po co, każdy wie jak się ładuje smartfona. Teraz już dotarło do jednych i drugich, że w takich warunkach system nie będzie działał za takie pieniądze. Albo trzeba dołożyć po cichu, żeby nie doszło do mediów, albo ryzykując medialną burzę przyznać się do porażki. Bez kontroli NIK się nie obejdzie, bo to społeczne pieniądze. Chciałbym wierzyć, że decydenci odczują na własnej skórze,że wpuścili miasta w maliny, bo na razie nie widać, żeby posmutnieli z tego powodu.

    • 13 0

    • widzę, że kolega obeznany w realiach takich zamówień...

      i nie ma czegoś takiego, jak "społeczne pieniądze".

      • 0 1

  • Nudne już się robią te artykuły o Mevo. Chcieli dobrze, wyszło jak zwykle - po co ciągle drążyć temat?

    • 0 4

  • Mogli na tych stacjach zaoszczędzić

    Te ramy nie spełniają żadnej funkcji tylko rysują rowery które wiatr przewraca...
    Gdyby na chodnikach namalowali miejsce parkowania było by taniej i funkcjonalniej.. Stacja powinna ładować rowery lub powinieneś przypiąć rower do niej jak np. w Krakowie. Nigdy nie naładują tych rowerów... niech się pochwala ile MWh już zużyli i ile za sam prąd muszą zapłacić i ile to ton węgla! To niema nic z ekologią.. zaraz te akumulatory zaczną padać... średnio przecież taka bateria wytrzymuje 1000 ładowań a skoro starcza na 3 godziny jazdy to ile to miesięcy? ..... rok?

    • 10 1

  • jedyny i największy problem to taki że są to rowery elektryczne

    ludzie traktują to jak elektryczny dwukołowy pojazd z siodełkiem a nie jak rower, dlatego nie nadążacie ładować baterii...

    • 1 3

  • Gdyby te rowery nie były elektryczne to zainteresowanie spadłoby ogromnie

    wowczas wiekszosc problemow by sie rozwiazala...

    • 4 2

  • Dajmy rowery żeby było bardziej EKO...

    ...wrzućmy na ulicę więcej aut serwisowych do obsługi tych rowerów, bo muszą być elektryczne.

    • 0 0

  • Najważniejsze, ze nagrody rozdane !

    • 2 0

  • O co chodzi ?

    O co chodzi przecież zrobili interes, i nikt nie jest zainteresowany , o co chodzi. Może jeszcze w Łodzi, lub innym mieście ktoś chciałby wiedzieć, ale nie w Trójmieście. Tutaj tylko do płacenia , nie do pytania.

    • 4 0

  • x (1)

    Firma nie ogarnia tego jak jest 1/3 rowerów, a wyobraźmy sobie co to będzie, jak będzie docelowa liczba rowerów.

    • 5 0

    • Dla 4000 rowerów problemów 10 x więcej

      Jak dożyjemy dnia że 4000 rowerów będzie wystawionych do użytkowania to problemów będzie o 367% więcej

      • 0 0

  • 30 proc. (1)

    Od 1-go kwietnia mam abonament. Na razie wykorzystuję go w 30%.

    • 3 0

    • Ja za wydane 10 zł na miesięczny abonament

      zaoszczędziłem już z 20 zł na jednorazowych biletach ZTM. Odnalazłem też 3 rowery bez stojaka, co ze zwrotem 5zł od NextBike daje mi darmowy drugi miesiąc. Już o tym, że nie jadę autem a spacer+rower nie wspomnę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane