• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • Wystarczy użyć trochę mózgu.Jest kilka ciekawych rozwiązań,które na pewno poprawiłyby sytuację,ale po co ;)
    Sam pomysł z rowerami mega opcja

    • 1 1

  • Przeczytałem kilka artykułów o Mevo. (3)

    Nigdzie nie doczytałem o wysokości kar naliczonych dla operatora.
    A wy?

    • 12 3

    • Oj tam oj tam....

      Miliony z unii do podziały a ty się czepiasz;)

      • 1 1

    • A były podane kary

      • 0 1

    • bo nikt nie naliczył, a jak naliczył, to nie pobrał

      gdyby nextbike płaciło, to ogarnęłoby się w ciągu paru dni - bo to nie jest problem

      • 1 0

  • Za rok nikt już nie będzie pamiętać o Mevo

    a miliony złotych u kogoś w kieszeni zostaną

    • 13 2

  • Odkomenderować Kaprala do Zarządu MEVO

    Pan Rafał , patrz na zdjeciu" nawet rękawów nie zakasał do pracy ani nie napluł w dłonie! Wypowiedział nieprawdziwe zdanie, które prawidłowo powinno brzmieć" : to najbardziej nieprzemyślany i nieprzygotowany w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich.
    Tam w Zarządzie brakuje jednego kaprala z dywizji pancernej co pogonił by i przeczołgał to całe towarzystwo w błocie przez trzy doby bez spania to zaraz nauczyli by się dyscypliny i odpowiedzialności w pracy zespołowej.

    • 9 0

  • Automaty z naładowanymi akumulatorkami na postojach (2)

    Są automaty do sprzedaży napojów czy innych drobnych rzeczy to dlaczego nie ma automatu na stacjach parkingowych e-rowerów, z którego po podaniu kodu wypadał by naładowany akumulator a rozładowany wrzucało by się do wrzutni aby się naładował?

    • 3 2

    • to jest panstwoa firma z podatkow

      slyszales kiedys jak sie wydaje cudze pieniadze na cudze potrzeby?

      • 0 0

    • Tak, automaty. Łatwizna.

      Kto za te zmiany zapłaci?
      Skąd będą czerpały zasilanie te automaty?
      Pozwolenia na budowę?
      Akumulator jest w rowerze zamkniety na kluczyk - jaki pomysł?
      Bezpieczeństwo podczas ładowania i wymiany?
      Dalej pytać?

      • 0 0

  • wielkie g (1)

    rower ekologiczny , a tyle jezdzących furgonetek dzień. dzięki za taką "ekologię"

    • 4 0

    • Prąd z elektrowni opalanych wąglem to ekologia?

      Zwykły rower jest ekologiczny a te potrzebują energii w postaci MWh do jazdy...

      • 0 0

  • Ktoś uwierzył, że w Trójmieście na placu przy dworcu wypożyczają rowery (praktycznie za darmo) i starczy dla wszytkich :))) (2)

    A wystarczyło dać 30-40gr za minutę i już by rowery były dostępne, a tak wielkie pretensje: nic nie płacę i nic nie mam, ale mi się należy, bo gdzieś słyszałem, że będzie 4000 rowerów i starczy dla wszystkich (bo 4000 na 500 tyś ludzi to jednak dużo, zwłaszcza, że czynnych jest 2/3 :)

    Chcesz mieć rower zawsze pod ręką to go kup.

    • 0 12

    • Co za bzdury, oczywiście że powinno być dla kazdwgo

      Dość rowerów.

      • 2 0

    • Mówisz ludziom prawdę, a oni cie minusują :)))

      .

      • 0 2

  • mam głupie pytanie - skąd oni wezmą ludzi do roboty w firmie krzak?

    to trzeba ludzi do zapiep**ania, wymiany, serwisy, srisy, infolinie. Ile oni płacą i jakie umowy? Coś mi się wydaje, że by być konkurencyjnym na takie g,ówno to trzeba iść na śmieciówkach, Ukraińcami, na czarno

    • 8 0

  • Nextbike Polska

    Dla radykalnej poprawy działania systemu elektrorowerów Mevo są dwie opcje: 1. Zgłosić do dowództwa NATO w Polsce aby zrobili trzydniowe manewry z 1200 elektrycznymi rowerami Mevo na Pomorzu. W ramach 72 godzinnych manewrów non stop przetestować cały system w dzień i w nocy, Podsumowanie całościowe sprzętu i logistyki w jego współzależnych ogniwach obsługi w łańcuszku będzie niezależne i profesjonalne. Manewry powtarzać co pół roku aż do osięgnięcia docelowej ilości 4000 pojazdów a docelowo 40 000 elektrorowerów i drugie tyle bez akumulatorków. Dla godziny "W" kurierzy będą śmigać jak strzały przy braku łączności. 2. Druga opcja to poddać się do dymisji.

    • 1 1

  • Zastanawiam się, czy obserwatorzy sposobu działania systemu Mevo jeszcze tego nie widzą, (2)

    czy może nikt nie chce głośno tego powiedzieć?!

    System NIE będzie sprawnie działał w obecnej postaci, potrzebne są znaczące zmiany.
    System został zaprojektowany z rażącymi błędami, które uniemożliwiają jego sprawną i efektywną eksploatację.
    Nic tu nie pomoże zwiekszanie ilości rowerów, sytuacja może się nawet pogorszyć.

    Generalnie jak na dłoni widać następujace błędy koncepcyjne:

    1. założono scentralizowany sposób ładowania baterii - z tego co udało mi się ustalić, są tylko trzy "centra" ładowania, które dysponują 150 szt. ładowarek.
    A rowery są rozlokowane na olbrzymim obszarze - od Władysławowa po Tczew, od Sopotu po Somonino czy Sierakowice. Sprawne i ekonomicznie efektywne rozwożenie ok. 4000 szt. akumulatorów (tyle rowerów ma być w eksploatacji) jest po prostu niemożliwe - chyba że abonament podniesiony zostanie kilkukrotnie - ale wtedy też system padnie, bo nikt tego nie bedzie chciał wypożyczać przy wygórowanych cenach.

    2. rower nie potrafi odzyskiwać energii - to jego wielka słabość! Gdyby po przekroczeniu prędkości 20 czy 25 km na godzinę załączał się mechanizm ładowania akumulatora - sytuacja z ładowaniem akumulatorów nie byłaby tak drastycznie kluczowa - prawdopodobnie doładowania byłyby potrzebne nie codziennie, a co dwa czy więcej dni.

    3. brak mozliwości ładowania akumulatorów na stacjach!

    4. rower jest skonstruowany "na bogato", ale wiele elementów jest nieprzemyślanych: słaba, nieprecyzyjna przerzutka, która po roku eksploatacji bedzie prawdopodobnie rozklekotanym badziewiem; mnóstwo śrubek i nakretek, które będą się odkręcały na skutek drgań - po jakimś czasie bedzie z daleka słychać, że "jedzie" Mevo-rower, kto to wszystko bedzie skręcał, poprawiał, naprawiał? A koszty?

    5. zawodna aplikacja - kłopoty z rejestracją i logowaniem; wklikałem postój roweru a system rozliczył zwrot poza stacją i skasował 3 zł, itp. itd. - mnóstwo skarg można znaleźć w komentarzach czy na dedykowanych stronach FB. Te błędy będą akurat najłatwiejsze do poprawienia.

    Jakimś ratunkowym wyjściem z sytuacji ładowanie-dystrybucja akumulatorów może okazać się w najbliższej przyszłości decentralizacja stacji obsługi: jedna stacja obsługi na 10 - 20 - 50 albo sto stacji rowerowych, z własnym kompletem zasilaczy i akumulatorów, jedna czy dwie osoby działajace lokalnie, wynagradzani ryczałtem albo od ilości naładowanych akumulatorów; zwiekszą się koszty eksploatacji całości, ale przynajmniej całość będzie jakoś działać.

    • 18 3

    • Jedynym ratunkiem to dokupić zwykłe rowery (1)

      Rower elektryczny to bzdura sama w sobie. To mdobre prywatnie ale nie na wynajem.

      • 1 0

      • a niby na jakiej podstawie to zrobić?

        przetarg był na rowery elektryczne i takie mogą w tym systemie tylko funkcjonować. Inaczej całe finansowanie bierze w łeb.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane