- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (198 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (106 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (97 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Filmy na ten temat
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-12 00:02
Wystarczy użyć trochę mózgu.Jest kilka ciekawych rozwiązań,które na pewno poprawiłyby sytuację,ale po co ;)
Sam pomysł z rowerami mega opcja- 1 1
-
2019-04-12 00:09
Przeczytałem kilka artykułów o Mevo. (3)
Nigdzie nie doczytałem o wysokości kar naliczonych dla operatora.
A wy?- 12 3
-
2019-04-12 00:10
Oj tam oj tam....
Miliony z unii do podziały a ty się czepiasz;)
- 1 1
-
2019-04-12 10:13
A były podane kary
- 0 1
-
2019-04-12 10:50
bo nikt nie naliczył, a jak naliczył, to nie pobrał
gdyby nextbike płaciło, to ogarnęłoby się w ciągu paru dni - bo to nie jest problem
- 1 0
-
2019-04-12 00:17
Za rok nikt już nie będzie pamiętać o Mevo
a miliony złotych u kogoś w kieszeni zostaną
- 13 2
-
2019-04-12 00:18
Odkomenderować Kaprala do Zarządu MEVO
Pan Rafał , patrz na zdjeciu" nawet rękawów nie zakasał do pracy ani nie napluł w dłonie! Wypowiedział nieprawdziwe zdanie, które prawidłowo powinno brzmieć" : to najbardziej nieprzemyślany i nieprzygotowany w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich.
Tam w Zarządzie brakuje jednego kaprala z dywizji pancernej co pogonił by i przeczołgał to całe towarzystwo w błocie przez trzy doby bez spania to zaraz nauczyli by się dyscypliny i odpowiedzialności w pracy zespołowej.- 9 0
-
2019-04-12 00:29
Automaty z naładowanymi akumulatorkami na postojach (2)
Są automaty do sprzedaży napojów czy innych drobnych rzeczy to dlaczego nie ma automatu na stacjach parkingowych e-rowerów, z którego po podaniu kodu wypadał by naładowany akumulator a rozładowany wrzucało by się do wrzutni aby się naładował?
- 3 2
-
2019-04-12 01:42
to jest panstwoa firma z podatkow
slyszales kiedys jak sie wydaje cudze pieniadze na cudze potrzeby?
- 0 0
-
2019-04-12 01:58
Tak, automaty. Łatwizna.
Kto za te zmiany zapłaci?
Skąd będą czerpały zasilanie te automaty?
Pozwolenia na budowę?
Akumulator jest w rowerze zamkniety na kluczyk - jaki pomysł?
Bezpieczeństwo podczas ładowania i wymiany?
Dalej pytać?- 0 0
-
2019-04-12 00:38
wielkie g (1)
rower ekologiczny , a tyle jezdzących furgonetek dzień. dzięki za taką "ekologię"
- 4 0
-
2019-04-12 07:38
Prąd z elektrowni opalanych wąglem to ekologia?
Zwykły rower jest ekologiczny a te potrzebują energii w postaci MWh do jazdy...
- 0 0
-
2019-04-12 00:50
Ktoś uwierzył, że w Trójmieście na placu przy dworcu wypożyczają rowery (praktycznie za darmo) i starczy dla wszytkich :))) (2)
A wystarczyło dać 30-40gr za minutę i już by rowery były dostępne, a tak wielkie pretensje: nic nie płacę i nic nie mam, ale mi się należy, bo gdzieś słyszałem, że będzie 4000 rowerów i starczy dla wszystkich (bo 4000 na 500 tyś ludzi to jednak dużo, zwłaszcza, że czynnych jest 2/3 :)
Chcesz mieć rower zawsze pod ręką to go kup.- 0 12
-
2019-04-12 08:09
Co za bzdury, oczywiście że powinno być dla kazdwgo
Dość rowerów.
- 2 0
-
2019-04-12 11:20
Mówisz ludziom prawdę, a oni cie minusują :)))
.
- 0 2
-
2019-04-12 00:56
mam głupie pytanie - skąd oni wezmą ludzi do roboty w firmie krzak?
to trzeba ludzi do zapiep**ania, wymiany, serwisy, srisy, infolinie. Ile oni płacą i jakie umowy? Coś mi się wydaje, że by być konkurencyjnym na takie g,ówno to trzeba iść na śmieciówkach, Ukraińcami, na czarno
- 8 0
-
2019-04-12 00:58
Nextbike Polska
Dla radykalnej poprawy działania systemu elektrorowerów Mevo są dwie opcje: 1. Zgłosić do dowództwa NATO w Polsce aby zrobili trzydniowe manewry z 1200 elektrycznymi rowerami Mevo na Pomorzu. W ramach 72 godzinnych manewrów non stop przetestować cały system w dzień i w nocy, Podsumowanie całościowe sprzętu i logistyki w jego współzależnych ogniwach obsługi w łańcuszku będzie niezależne i profesjonalne. Manewry powtarzać co pół roku aż do osięgnięcia docelowej ilości 4000 pojazdów a docelowo 40 000 elektrorowerów i drugie tyle bez akumulatorków. Dla godziny "W" kurierzy będą śmigać jak strzały przy braku łączności. 2. Druga opcja to poddać się do dymisji.
- 1 1
-
2019-04-12 01:53
Zastanawiam się, czy obserwatorzy sposobu działania systemu Mevo jeszcze tego nie widzą, (2)
czy może nikt nie chce głośno tego powiedzieć?!
System NIE będzie sprawnie działał w obecnej postaci, potrzebne są znaczące zmiany.
System został zaprojektowany z rażącymi błędami, które uniemożliwiają jego sprawną i efektywną eksploatację.
Nic tu nie pomoże zwiekszanie ilości rowerów, sytuacja może się nawet pogorszyć.
Generalnie jak na dłoni widać następujace błędy koncepcyjne:
1. założono scentralizowany sposób ładowania baterii - z tego co udało mi się ustalić, są tylko trzy "centra" ładowania, które dysponują 150 szt. ładowarek.
A rowery są rozlokowane na olbrzymim obszarze - od Władysławowa po Tczew, od Sopotu po Somonino czy Sierakowice. Sprawne i ekonomicznie efektywne rozwożenie ok. 4000 szt. akumulatorów (tyle rowerów ma być w eksploatacji) jest po prostu niemożliwe - chyba że abonament podniesiony zostanie kilkukrotnie - ale wtedy też system padnie, bo nikt tego nie bedzie chciał wypożyczać przy wygórowanych cenach.
2. rower nie potrafi odzyskiwać energii - to jego wielka słabość! Gdyby po przekroczeniu prędkości 20 czy 25 km na godzinę załączał się mechanizm ładowania akumulatora - sytuacja z ładowaniem akumulatorów nie byłaby tak drastycznie kluczowa - prawdopodobnie doładowania byłyby potrzebne nie codziennie, a co dwa czy więcej dni.
3. brak mozliwości ładowania akumulatorów na stacjach!
4. rower jest skonstruowany "na bogato", ale wiele elementów jest nieprzemyślanych: słaba, nieprecyzyjna przerzutka, która po roku eksploatacji bedzie prawdopodobnie rozklekotanym badziewiem; mnóstwo śrubek i nakretek, które będą się odkręcały na skutek drgań - po jakimś czasie bedzie z daleka słychać, że "jedzie" Mevo-rower, kto to wszystko bedzie skręcał, poprawiał, naprawiał? A koszty?
5. zawodna aplikacja - kłopoty z rejestracją i logowaniem; wklikałem postój roweru a system rozliczył zwrot poza stacją i skasował 3 zł, itp. itd. - mnóstwo skarg można znaleźć w komentarzach czy na dedykowanych stronach FB. Te błędy będą akurat najłatwiejsze do poprawienia.
Jakimś ratunkowym wyjściem z sytuacji ładowanie-dystrybucja akumulatorów może okazać się w najbliższej przyszłości decentralizacja stacji obsługi: jedna stacja obsługi na 10 - 20 - 50 albo sto stacji rowerowych, z własnym kompletem zasilaczy i akumulatorów, jedna czy dwie osoby działajace lokalnie, wynagradzani ryczałtem albo od ilości naładowanych akumulatorów; zwiekszą się koszty eksploatacji całości, ale przynajmniej całość będzie jakoś działać.- 18 3
-
2019-04-12 05:02
Jedynym ratunkiem to dokupić zwykłe rowery (1)
Rower elektryczny to bzdura sama w sobie. To mdobre prywatnie ale nie na wynajem.
- 1 0
-
2019-04-12 19:03
a niby na jakiej podstawie to zrobić?
przetarg był na rowery elektryczne i takie mogą w tym systemie tylko funkcjonować. Inaczej całe finansowanie bierze w łeb.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.