• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

RD Oliwy: wstrzymać prace na Wita Stwosza

Katarzyna Moritz
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe. Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe.

W Oliwie ruszyły prace, oficjalnie nazwane "utwardzaniem poboczy". - To omijanie prawa, faktycznie powstają tam parkingi bez pozwoleń budowlanych, prace są nielegalne - alarmuje zarząd osiedla Oliwa.



Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży. Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży.

Czy Oliwa potrzebuje nowych miejsc parkingowych?

W czwartek Rada Osiedla Oliwa wysłała pisma do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Pomorskiego Konserwatora Zabytków i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w których zawiadamiają, że w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Oliwie od 22 listopada, wykonywane są roboty budowlane bez pozwoleń i żądają ich natychmiastowego wstrzymania. Dlaczego?

Kilka dni temu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni ruszyły prace, które w przetargu zostały nazwane: "utwardzanie poboczy w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza w Gdańsku". W ramach prac mają być rozebrane i przeniesione krawężniki, ma także powstać nawierzchnia z betonowych płyt typu MEBA.

Wiążą się one z powstaniem nowych pasów dla rowerów. Pisaliśmy o tym w artykule: Magistrat: Oliwa bardziej rowerowa. Mieszkańcy: nie na siłę.

- Prześledziliśmy dokumentację przetargową i takie sformułowanie jak "utwardzanie poboczy" wiąże się z tym, że nie wymaga się na nie pozwoleń na budowę, środowiskowych i konserwatora zabytków, bo Stara Oliwa jest objęta ochroną - podkreśla Tomasz Strug, z zarządu Rady Osiedla Oliwa.

Radni Osiedla powołują się też na spotkanie z mieszkańcami gdzie wiceprezydent Maciej Lisicki, w kontekście budowy pasów rowerowych publicznie mówił o budowie miejsc parkingowych, pokazywał także slajdy zliczające przyszłe miejsca parkingowe.

- Obecne prace to omijanie prawa za pomocą terminologii, intencją miasta od samego początku była budowa miejsc parkingowych, dlatego żądamy natychmiastowego ich wstrzymania. Budowane zatoczki na dotychczasowych trawnikach nie są żadnym utwardzanie pobocza, lecz budową miejsc parkingowych - podkreśla Strug.

Co na to ZDiZ? - Utwardzane jest pobocze, a to co w tym miejscu powstanie to jest kwestia terminologii. Żeby zrobić cokolwiek, chodnik czy miejsca parkingowe, postojowe, trzeba najpierw pobocze utwardzić. Z naszej strony wszelkie formalności zostały dopełnione - wyjaśnia Katarzyna Karczmarek, rzecznik ZDiZ.

Pomorski konserwator zabytków, na wiosek ZDiZ, 9 listopada wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie prac związanych z przebudową pobocza na miejsca parkingowe, pod warunkiem zachowania istniejących drzew, oraz że prace nie mogą szkodzić ich systemowi korzeniowemu, z umiejscowieniem krawężników tylko równolegle do ulicy Wita Stwosza.

- Prace drogowe są wykonywane zgodnie z planem zagospodarowania w tym miejscu - podkreśla Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. Jednak obecnego pisma do Rady Osiedla o wstrzymaniu prac urząd nie otrzymał. Trafiło ono za to do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

- Za wcześnie na opinie, dopiero zapoznajemy się wnioskiem. Więcej informacji będę miał w przyszłym tygodniu - wyjaśnił nam Tadeusz Samulski, z PINB.

Tymczasem prace w Oliwie, mają się zakończyć już 22 grudnia. Robotnicy wkrótce wejdą do strefy starej Oliwy.

- Od malowania drogi na czerwono i "utwardzania pobocza"jazda dla rowerów i samochodów bardziej komfortowa nie będzie. Lepiej by wydano te pieniądze, czyli 860 tys. zł na porządne połatanie Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego. W Oliwie ludzie pukają się w głowę, jak słyszą o tym wizjonerskim, rowerowym pomyśle Lisickiego - podkreśla Strug.

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • tytuł artykułu jak często nie odpowiada prawdzie (3)

    to nie Oliwa chce wstrzymania prac, tylko rada dzielnicy, która jest głucha na szereg rozsądnych argumentów.

    • 17 13

    • popieram (2)

      Ilekroć widzę tytuł "Oliwa chce", "Oliwa nie chce", "Oliwa sobie nie życzy", mam dysonans poznawczy. Mieszkam w Oliwie, ale nigdy w tych artykułach nie odnajduję swojego zdania. Odnajduję poglądy pana Struga, niezgodne z moimi. Pan Strug ma na drugie imię Oliwa czy jak?

      • 13 3

      • (1)

        coś w tym jest, ale tu akurat ma rację

        • 4 4

        • przedstaw argumenty a nie swoje emocje

          według mnie chodzi mu o co innego niż twierdzi

          • 2 1

  • Monopolista płatnych parkingów zwiększył by swoje zasoby

    kolesie sobie pomagają aż się kurzy!

    • 12 4

  • Wita Stwosza (3)

    Nie rozumiem jak można tak rozwalić cztero-pasmową droge, alternatywę do Grunwaldzkiej. Totalny brak perspektywicznego myślenia i przewidywania ruchu samochodowego w przyszłości !
    Przecież jest ścieżka rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej - raczej nie zatłoczona. Jeżeli jest potrzebna druga nitka to chyba można ją jakoś poprowadzić nie ingerując w układ drogowy nawet wzdłuż Wita Stwosza, może przez tereny uniwersyteckie (czytałem gdzieś że według miasta studenci będą głównymi użytkownikami).

    • 26 17

    • ta droga nie nie jest czteropasmowa w obecnym układzie

      na obu pasach parkują samochody, zawężając jezdnię. Miasto powinno dbać o wszystkich, a nie tylko kierowców. Już i tak się dusi od nadmiaru samochodów.

      • 12 8

    • ja ci to wytłumaczę:

      według podręczników drogownictwa JEZDNIA służy do jazdy i jest terenem PUBLICZNYM.

      według pieniacza Struga i kilkunastu właścicieli prywatnych samochodów, akurat ta jezdnia ma służyć do PARKOWANIA ich PRYWATNYCH samochodów, bo im się nie chce ruszyć 4 liter te 20 metrów więcej. Nie wspominając już o tym żeby swoje PRYWATNE pieniądze wyłożyć na zorganizowanie parkingów/garaży na własnym terenie pod blokami

      • 13 5

    • czteropasmowa...tylko te pasy trochę nienormatywne...

      • 9 0

  • bicie piany o nic,

    sopot zawsze był dziwny, z krakowa przeniosłem sie do gdańska, gdynia też ładna, ale sopot dziwny, a tu remont zrobią i koniec dyskusji

    • 2 4

  • (1)

    Wywalić tramwaj i będzie miejsce dla rowerów, furmanek, parkingowych, procesji

    • 20 3

    • a potem wywalic budynia i jego przydupasow

      • 2 3

  • Artykuł napisany niestarannie

    Artykuł ten jest napisany strasznie niestarannie. Np. "Jednak obecnego pisma do Rady Osiedla o wstrzymaniu prac urząd nie otrzymał." Chyba powinno być "od Rady Osiedla". Poza tym pierwsza wypowiedź p. Struga jest strasznie poszatkowana. Zdecydowanie lepiej czyta się "matkę" tego artykułu. Zapraszam do lektury na www.staraoliwa.pl. Sonda obok artykułu także nie jest adekwatna do tematu, gdyż miejsc parkingowych w Oliwie nie przybędzie. Obecnie samochody parkują na prawym pasie a miejsca się robi po to, by było tam miejsce na pas rowerowy.

    • 9 8

  • wybetonujmy wszystko!

    Od razu wybetonujmy cały Gdańsk, zlikwidujmy całą zieleń! Będzie taniej, niż utrzymywanie drzew, czy trawników. A ile problemów mniej!
    - nie będzie trzeba ściemniać, że to drzewo było stare i trzeba było wyciąć
    - nie będzie rozjeżdżonych trawników przez auta, na które policja nie zwraca uwagi.

    Będzie żyło się lepiej...

    • 9 12

  • panie Strug, przestań pan już mącić

    tani populizm nie popłaca, przekona się Pan o tym już wkrótce. Dlaczego? Bo ta (skądinąd słuszna) inwestycja zostanie zrealizowana, Pana (niedoszli) wyborcy przekonają się że przestawienie samochodzika 10 czy 20 metrów dalej to żadna ujma, a coraz więcej Pana (niedoszłych) wyborców dostrzeże walory poprawy warunków ruchu rowerowego. ALE ONI NA PANA NIE ZAGŁOSUJĄ, boś Pan pieniacz i populista!

    • 12 18

  • usadowienie przecinkow, kropek, podzial tekstu na akapity

    jw - fatalny. To jakos losowo bylo robione czy tak jakos wyszlo, pani Katarzyno? Moze przyklady, gdyby sie pani nie zgodzila z ocena: "Tymczasem prace w Oliwie, mają się zakończyć już 22 grudnia." - toz to wola o pomste do nieba. A to: "Lepiej by wydano te pieniądze, czyli 860 tys. zł na porządne połatanie Wita..." - co to niby ma byc? Mozna by przyklady mnozyc w tym tekscie, ale nie chce mi sie przewijac do gory, wiec biore tylko CZESC z dolu.
    Pozdrawiam. Zycze wiecej czasu i krytyki swojej tworczosci.
    Jako podpowiedz sugeruje zapoznac sie z nastepujacymi znakami: -, ., ;, (, )

    • 8 1

  • dlaczego (1)

    Dlaczego miasto chce na siłę stworzyć nowe ścieżki rowerowe wbrew woli mieszkańców? Przecież mieszkańcy są najważniejsi w miejscach swojego zamieszkania. Nie wystarczy istniejąca ścieżka rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej, potrzeba kolejnej na Wita Stwosza? Ta pierwsza jakoś się nie korkuje na skutek przeciążenia ruchem rowerów. Czy naprawdę trzeba wyrzucać pieniądze w błoto i przy okazji uprzykrzać życie mieszkańcom?

    • 19 12

    • dlaczego każesz ludziom jeździć rowerem tam, gdzie sobie życzysz?

      droga rowerowa przy Grunwaldzkiej się nie korkuje, bo przepustowość drogi rowerowej jest kilkakrotnie większa niż pasa dla ruchu samochodów. Ruch rowerów po Wita Stwosza będzie się odbywał bez względu na zamiary pseudo obrońców interesów mieszkańców: chodzi o to, by się odbywał bezpieczniej - na wydzielonym pasie. Tworzenie udogodnień dla rowerów nie uprzykrza życia mieszkańców, poszerzanie ulic i szybka jazda samochodów owszem.

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane