- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (347 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (23 opinie)
- 3 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (229 opinii)
- 4 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (345 opinii)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (273 opinie)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (15 opinii)
Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego
Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.
W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.
- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.
Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.
"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"
A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?
- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.
Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?
Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.
Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
- remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
- naprawę gzymsów,
- naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
- renowację łożysk,
- wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
- wymieniono odcinki balustrady mostowej,
- wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.
Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat
- W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
- W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
- W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.
Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel
Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.
Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:
Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.
Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.
Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.
Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.
Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.
Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.
![Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3373/150x100/3373610__c_267_0_1331_1064__kr.webp)
Opinie wybrane
-
2023-07-20 21:57
Budujemy drogi do portów Litwy i Łotwy a (32)
Nasz gdyński mają głęboko w d. Od dawna się zastanawiam co się stanie jak trzeba będzie wymienić te żeliwne podpory. A tu jeszcze dochodzi obronność kraju jako ważny port do przeładunku wojska
- 92 11
-
2023-07-21 12:43
Oni (1)
Mają wywalone w porty i dojazd do nich .
Ci w Warszawie razem z tym jednym z Gdyni.
Zamknąć Estakade dla Tirów i juz.
To drogą do granicy .
Robota dla rządu.!- 4 3
-
2023-07-21 16:31
to jest droga na Pogórze
Do Suchego Dworu i Mostów...
Do granicy wiedzie Polska, która jest we władaniu Skarbu Państwa.
Drogi jak Kwiatkowskiego czy Wiśniewskiego to drogi gminne, miejscami powiatowe.
I nawet jak się to nie podoba, to trzeba przy sprawie dreptać.
Jakoś górale swoją zakopiankę ze wspólnej kasy ciągną niezależnie od opcji przy żłobie...
To trzeba umieć, a nie foszyć na każdym kroku i barona zgrywać...- 3 1
-
2023-07-21 09:45
ależ to jest strategia PIS (6)
1 kto blokował powstanie A1... PIS
2 kto budował autostrady dla Niemców, Białorusinów i Rosjan (wschód-zachód)... PIS
Bo jak mamy 5 kolumnę Putina w postaci PIS, to tak to właśnie działa- 6 7
-
2023-07-21 12:16
5 kolumna, to her donald z ferajną ale aby to wiedzieć, to trzeba znać historię Polski ;P
- 4 4
-
2023-07-21 09:58
Kto sprzedał stocznie ? (4)
Kto sprzedał.banki ,wodociągi ,elektrownie ,PO zrobiła sobie sposów na budżet a kasy i tak niebyło i niębędzie.
- 7 9
-
2023-07-21 11:30
dlaczego jakiś ci ul skasował wpis, który mówi prawdę? (3)
że to PIS sprzedał Stocznie Gdańską a nazwisko prezesa z tego okresu to Jaworski, słynny PISowski poseł
- 8 4
-
2023-07-21 11:51
prawdą jest to, że udało mu się dokonać tego, czego nie dał rady zrobić Tusk (2)
Od którego nikt tego nie chciał kupić... Nawet za "słynną" złotówkę z doktryny jego kumpla Lewandowskiego.
Świat wie, z kim interesów się nie robi...
Sprzedane zostały resztki, jakie zostały po działalności Stoczniowego Funduszu Inwestycyjnego i jego "amerykańskich" przyjaciół z firmy "Synergia", których jedyną troską byłoOd którego nikt tego nie chciał kupić... Nawet za "słynną" złotówkę z doktryny jego kumpla Lewandowskiego.
Świat wie, z kim interesów się nie robi...
Sprzedane zostały resztki, jakie zostały po działalności Stoczniowego Funduszu Inwestycyjnego i jego "amerykańskich" przyjaciół z firmy "Synergia", których jedyną troską było wyprowadzenie z majątku stoczni jej terenów i innych strategicznych zasobów. Za których użytkowanie stocznia musiała "Synergii" płacić. A i tak zostały puszczone w deweloperski obieg.
Ironią jest fakt, że nawet tych "resztek" jest wystarczająco dużo, aby na nich budować, produkować i zarabiać. Pokazali to Duńczycy i na pochylniach znowu rosną kadłuby.
"My", po prostu, tego nie chcemy, bo "nam" wystarczy jak tłuszcza będzie się zachlewać w "100czni" i na "Elektryków". Bo dla "nas" wystarczy...- 3 4
-
2023-07-21 12:04
PIS sprzedał stocznie (1)
PIS sprzedał stocznie Ukrainie
- 6 4
-
2023-07-21 16:35
sprzedał... umiał sprzedać
W tym samym czasie Niemcy sprzedali swoje wschodnie stocznie Rosjanom...
Które późnej odkupił, dokładnie jak rząd polski.
Teraz są w tych stoczniach Chińczycy...- 1 0
-
2023-07-21 07:07
Buduje rząd a za te drogi odpowiadają ci co na nich głosowałeś
- 1 4
-
2023-07-21 07:02
pis bojkotuje estakade a jego pieski szczekaja (1)
miasto nie jest w stanie udzwignac kosztow utrzymania drogi dojazdowej do portu a rzad nic
- 19 6
-
2023-07-21 07:13
PiS bojkotuje ?
Polityka panie ,polityka ,nic niezrobią aby tylko to niebyło za PiS pieniądze i masz jak masz.
- 5 11
-
2023-07-20 22:22
(19)
Estakada i jej utrzymanie należy do obowiązków miasta. Które sobie bimba jak widać i woli przerabiać parki na parki za grube miliony. Aż dojdzie do tragedii jak się ta estakada zawali pewnego dnia.
- 12 30
-
2023-07-20 23:02
(18)
No właśnie do miasta a powinno do panstwa
- 37 4
-
2023-07-24 15:22
Szkopuł w tym, że estakada jest za wąska i nie ma na niej miejsca, by zrobić odpowiednie pobocza i tym spełnić wymogi dla drogi krajowej (takiej, którą by utrzymywało państwo, a nie samorząd). Ba! Na niej nie powinny w ogóle jeździć bardzo ciężkie ciężarówki, ale na to się przymyka oko, bo port ważniejszy.
Estakada jest do przebudowy, a nieSzkopuł w tym, że estakada jest za wąska i nie ma na niej miejsca, by zrobić odpowiednie pobocza i tym spełnić wymogi dla drogi krajowej (takiej, którą by utrzymywało państwo, a nie samorząd). Ba! Na niej nie powinny w ogóle jeździć bardzo ciężkie ciężarówki, ale na to się przymyka oko, bo port ważniejszy.
Estakada jest do przebudowy, a nie do remontu, tylko skąd na to wziąć pieniądze? Kasa Gdyni świeci pustkami, bo prezydent miał marzenie o porcie lotniczym, a skończyło się na pustych wydatkach.- 1 0
-
2023-07-21 11:55
od tego jest samorząd, od zarządzania i pomnażania (2)
nie od przecinania wstęgi i trwonienia kasy na "postindustrialne" wydumki.
Każdy by chciał jak pies, aby micha mu się sama napełniała.
Ale pies przynajmniej podziękuje, wdzięcznie merdając ogonem.- 2 4
-
2023-07-21 15:59
Hahaha (1)
Tunel w Świnoujściu.
Złotowy nie dali a na czele z orkiestra stali .
Darczyńcy.- 2 3
-
2023-07-21 16:18
i z czego się śmiejesz?! Z siebie...
W Świnoujściu wiedzą co jest ich interesem i nie liczą na mannę z nieba.
Podobnie jak w Gdańsku (tunel) czy w Wejherowie (tunel) i nawet Rumi (tunel)...
Tylko Gdynia stale na drapane liczy i siedzi nad pustą michą...
Bo się sama wydymała nietrafionymi "inwestycjami" i brakiem zdolności współpracy- 2 2
-
2023-07-20 23:40
Ano, droga w końcu prowadzi do granicy państwowej (dużego portu morskiego) (13)
i jest to ewenementem na skalę europejską. Ale p. radny (z PiS) już nie wesprze władz Gdyni w lobbingu u swoich kolegów na rzecz przejęcia tej drogi przez GDDKiA (pod kontrolą PiS). Tak mu właśnie na sercu leży jej stan i jego miasto.
- 38 5
-
2023-07-21 13:28
To jest zwykła droga miejska. A do portu prowadzi kilka. Wszystkie ma rząd przejąć i utrzymywać? To w takim razie po co samorząd w mieście. Również zlikwidować i wprowadzić zarząd komisaryczny bo w tak strategicznym punkcie Polski nie może być miejsca na nieudolność.
- 2 6
-
2023-07-21 11:56
tak samo jak i zarząd miasta Gdyni
nie wspiera wysiłków pewnego posła i członka rządu.
Łatwo się widzi źdźbło w cudzym oku.- 1 4
-
2023-07-21 07:10
Co ty bredzisz ? (8)
Ostatnio władze w Elblągu z PO niechciały kasy na port to samo w Trójmieście ,co ich ludzie obchodzą ,liczy się polityka.
- 7 17
-
2023-07-21 09:46
a dlaczego Elbląg ma oddawać za friko cały własny port? (3)
- 15 6
-
2023-07-21 13:31
Dokładnie. Lepiej niemcowi sprzedać.
- 2 9
-
2023-07-21 09:51
Jaki port ma Elbląg ? (1)
Na jakim ty świecie żyjesz ?
- 5 5
-
2023-07-21 10:11
a nie ma? to po co ten kanał?
- 5 3
-
2023-07-21 09:46
Dam ci kasę na remont samochodu, ale zabiorę ci potem ten samochód. (3)
Taka to miała być kasa od rządu na port w Elblągu.
- 22 7
-
2023-07-21 13:29
Tak ci TVN powiedział?
- 2 5
-
2023-07-21 11:45
Czy Elbląg jest poza Polską ?? Nie !
A porty jako infrastruktura newralgiczna dla Polskiej gospodarki powinny być zarządzane i finansowane odgórnie, co widać po włodarzach Elbląga, że im nie zależy na rozwijaniu miasta oraz przyległych terenów ! To krótko wzroczność czy działanie na szkodę Polski ?? Przykład samochodu nietrafiony, ponieważ miasto jest dla wszystkich a nie tylko dla jednego człowieka tzn. prezydenta miasta.... Prezydent zarządza miastem i nie jest jego właścicielem jeśli jeszcze tego nie zauważyłeś ;P
- 2 5
-
2023-07-21 09:54
?
Masz lepiankę ? To tam zostań .
- 3 1
-
2023-07-21 00:38
Właśnie powyżej cytowanie, jak guru Tusk tłumaczył, dlaczego nie może to być droga krajowa. Wtedy podobało Ci się?
- 5 25
-
2023-07-21 00:05
jak można wspierać coś
czego nie ma?
Do portu prowadzi również Portowa i Jana z Kolna.
I tam miasto postawiło znaki zakazu.
Dla ciężarówek.
Do portu prowadzi Wiśniewskiego i Polska...- 5 18
-
2023-07-21 14:51
(2)
zapraszam do Gdyni ( najlepiej quadem ) na wycieczkę w lata 70 ubiegłego wieku na ul. Unruga czy pł. Dąbka . Istny poligon. Koszmar dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Wszędzie dziury, obsmarkane płoty reklamami, przypadkowa chaotyczna architektura, jakieś budy z kurczakami, koślawe ogrodzenia., sztukowane chodniki. Obraz Mołdawii czy Degestan.
- 11 2
-
2023-07-22 19:29
Przynajmniej emigranci z Bahmutu czują się jak u siebie.
- 0 0
-
2023-07-21 18:59
Nie trzeba jechac do idleglych dzielnic zeby to stwierdzic. Wystarczy pojechac na plac Konstytucji przed Dworcem Glownym
- 3 0
-
2023-07-21 08:39
Muszą budować Drogę Czerwona! (12)
40 lat się o tym mówi i tylko mówi a dalej w temacie się nic nie dzieje. Sama Estakada nie wydoli wszystkiego a gdyby tak trzeba byłoby ją zamknąć na czas jakiegoś poważnego remontu to miasto stanie na amen w korku ponieważ nie ma żadnej alternatywy
- 65 1
-
2023-07-21 09:04
To miasto zatrzymało się w 1985 roku (11)
- 4 8
-
2023-07-22 19:28
Nie przesadzajmy
Zatrzymało się razem ze śmiercią śp. Cegielskiej.
- 1 0
-
2023-07-21 09:16
Niestety poszli na wojnę z rządem (9)
Zamiast dbać o mieszkańców to nie bo nie ,czas chyba scentralizować i wywalić te samorządy bo tylko szkodzą ,ciekawostka Elbląg nie chce portu bo władza im się niepodoba ,komu oni służą ?
- 3 15
-
2023-07-21 17:56
z jakim rządem?!
Za wysokie progi...
Gdyński magistrat pożarł się na pomorskim podwórku, z kim tylko się dało...- 1 0
-
2023-07-21 09:23
To już nagle Elbląg, do którego sam Kaczyński przyjeżdżał chwalić się cudzymi inwestycjami jest niedobry? :D (7)
- 10 2
-
2023-07-21 09:35
A znasz temat ? (6)
Komentarz bez sensu ,władze PO z Elbląga zablokowały dotacje z rządu na port.
- 2 13
-
2023-07-21 09:44
Dotacje? Przecież PiS chciał 100% udziałów Portu Elbląg w zamian za inwestycję, na czym Elbląg by tylko stracił. (5)
Wybudowali rów Kaczyńskiego, to niech zainwestują w Port Elbląg bez żadnych kombinacji.
- 14 3
-
2023-07-21 20:54
wybudowali rów, to mają udział
Typowe dla pełowców i nie tylko, bo są naśladowcy.
Koszty społeczne, zyski prywatne.
Niestety, egoizm, zwłaszcza ten społeczny, słabo się opłaca na dłuższą metę.- 0 1
-
2023-07-21 10:27
Gdzie ta stratachyba dla elit Elbląga tylko.
Jak można stracić na rozwoju regionu ?
Możesz mi to wyjaśnić ? I bardzo słusznie że 100 %chciał przejąć ,kasa by trafiała do ludzi a nie włodarzy- 2 6
-
2023-07-21 10:23
Jak można stracić na rozwoju regionu ? (2)
Możesz mi to wyjaśnić ? I bardzo słusznie że 100 %chciał przejąć ,kasa by trafiała do ludzi a nie włodarzy
- 2 7
-
2023-07-24 15:17
To ja zbuduję ci podjazd przed domem, ale za to oddasz mi swój dom. Dobry dla Ciebie interes?
- 0 0
-
2023-07-21 13:05
rzad by przejal, potem podzieliliby sie kasa i tyle elblazanom zostaloby z portu
walek za walkiem- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.