• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego

piw
20 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (260)
Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji. Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji.

Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.



Jak oceniasz stan estakady Kwiatkowskiego?

Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) od dawna zajmuje się tematyką estakady Kwiatkowskiego. W czerwcu opisywaliśmy jego interpelację w sprawie kosztów utrzymania obiektu. Pytał on w niej także o jego stan.

W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.

- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.


Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.

"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"



A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?

- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego. Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.

Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?



Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.



Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
  • remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
  • naprawę gzymsów,
  • naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
  • renowację łożysk,
  • wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
  • wymieniono odcinki balustrady mostowej,
  • wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.


Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat



  • W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
  • W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
  • W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.


Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel



Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.

Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:



Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.

Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.

Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.

Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.

Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.

Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.


Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu
piw

Opinie (260) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy przejazd rowerowy z Obłuża na Grabówek? (7)

    Czy dopiero wtedy, gdy ktoś zginie na torach kolejowych podczas przenoszenia roweru?

    • 22 15

    • (2)

      Nigdy.
      Wasz Wojciech

      • 12 4

      • Fakt. Kładki nad torami nie da się namalować białą farbą (1)

        Coś z tym trzeba zrobić. Mamy już Agencję Rozwoju Gdyni. Może potrzebna jeszcze Agencja Rozwoju Kładek?

        • 10 1

        • Agencja Rozwałki Gdyni chyba

          • 4 1

    • A dlaczego tylko rowerzyści mają być brani pod uwagę? (3)

      • 2 2

      • Bo samochody tę trasę mogą pokonać jezdnią (2)

        A rowerzyści i piesi niestety nie potrafią latać. Dlatego przydałaby się kładka nad torami pomiędzy Wiśniewskiego i Hutniczą. Mniej więcej taka jak przy PPNT.

        • 4 0

        • Wiec musi byc kladka, a nie tylko przejazd rowerowy. (1)

          • 1 1

          • Ale nie będzie niczego

            • 1 0

  • Remont Estakady to kwestia kasy a kasę Samorządowi Gdyni jak wiadomo powszechnie zabrał Rząd PiS :))))) (13)

    Panie Radny Dudziński - musisz Pan interweniować w centrali Pana Partii PiS o ile się Pan nie boisz - jak się znajdzie kasa to remont Estakady na pewno będzie zrobiony :))))))))))))))) To chyba uczciwsze niż szukanie dziury w całym :)))))))))))))

    • 52 35

    • Owszem

      Drugą sprawą jest nieudolność słońca skweru i jego wiernych półmózgów, ta droga już dawno powinna mieć status krajowej.

      • 12 5

    • nie zabrał kasę samorządowi a zostawił ją w kieszeniach ludzi (8)

      Z dwojga złego, wolę ten wariant.

      A zarządca ma umieć (!!!) zarabiać pieniądze dla właściciela powierzonego majątku.
      Inaczej nie nadaje się do tej roboty.

      • 6 13

      • (5)

        Ciekawe co piszesz, bo nikomu nic w kieszeni nie zostało. To czego nie zapłaciłeś w podatku dochodowym z nawiązką oddałeś do NFZ. PiS okradł samorządy żeby mieć na nie wpływ. Horała, Sellin i Arciszewska 10 lat temu wbijali łopaty w Cisowej na zakończeniu obwodnicy obiecując budowę Opat i drogę do portu. Teraz inny pajac z PiS bierze się za remont estakady. Efekt będzie taki sam. PiS umie tyko kraść.

        • 13 5

        • może nie jestem dobrze uposażony ale liczyć potrafię (4)

          Pomimo tego, że ubiegły rok miałem pod względem dochodów znacznie lepszy, to ku memu zdumieniu dostałem pokaźny zwrot nadpłaconego podatku.

          Wiem, wiem... To, po prostu, łapówka...
          Taka jak w całej cywilizowanej Europie i nazywana "kwotą wolną"...

          • 2 4

          • (2)

            nie potrafisz liczyć bo nie uwzględniasz tego, że więcej pobrano od ciebie tytułem nfz, to że z końcem roku oddano tobie dodatkowo pobrane środki dzięki czemu jesteś mniej stratny niż przed zwrotem nie oznacza, że zarobiłeś; jak ja tobie zabiorę 500zł a potem oddam 400 to oznacza, że zarobiłeś owe 400zł? pis kradnie gdzie się da

            • 5 3

            • to sposób na oszczędzanie (1)

              przez bieganie za taksówkami...
              Niespecjalnie interesują mnie składniki opodatkowania, bilans jest lepszy, niż był. Że akurat NFZ to mnie nie boli. Lekarze przeżrą dowolne pieniądze, niezależnie od struktury własności.

              Zarobiłem więcej i dostałem zwrot przy praktycznie tych samych przychodach.
              Czyli "złodziej" mógł "ukraść" więcej a "ukradł" mniej...
              Przecież to niesamowity postęp!

              Podatki są konieczne, a ja nie muszę kontrolować każdego milimetra życia...
              Pewnie, wolałbym, aby jak w Danii, budowano mosty i tunele na morzu...
              Ale tego trzeba chcieć i umieć... Jeszcze parę pokoleń musi u nas przeminąć, aby taką świadomość osiągnąć...

              • 1 1

              • no właśnie bilans nie jest lepszy bo zabrali tobie więcej 10000zł na nfz a pobrali mniej o 9000zł na PIT, czyli dołożyłeś do tego interesu 1000zł, a ty dalej twierdzisz, że jesteś zarobiony... brawo!

                • 2 2

          • Czyli zabrali na - uśredniając - pół roku Tobie tę kwotę

            Zamiast dać od razu i wrzucić na oprocentowanie np. 6-8% w skali roku, by kompensować nastoprocentową inflację. Państwo sobie więzło od Ciebie pożyczkę z zapracowanych przez Ciebie środków i nie musi teraz waloryzować utraty wartości.

            • 2 2

      • Kasa została w rękach ludzi bo dostali ją: Zero, Szumi, tadek z Torunia, Jojo, Pinokio etc :)))))))))) (1)

        To nie nazywa się `w kieszeniach ludzi` tylko bardziej z sycylijska `rodzina na swoim` :))))))))))))))

        • 9 3

        • ja tam sądzę po swojej kieszeni a nie cudzej

          Jest więcej.

          • 1 2

    • maliniak i wszystko jasne.

      • 5 3

    • PIS jak Piłat umywa brudne łapki

      • 3 2

    • Zwłaszcza miliard długu sam się zrobił.

      • 0 0

  • (9)

    No tak. Ile to może wytrzymać bez remontu. Tak jak ulice w Gdańsku... Dziury, koleiny, nierówności, zapadnięte studzienki,przejazdy przez torowiska... Naprawdę porażka.

    • 12 6

    • A od czego macie w waszej Gdyni posła Horałę ja się pytam? :))))))))))))) (8)

      Panie pośle Horała weź się Pan w końcu do roboty - najwyższa pora zrobić cokolwiek dla Gdyni - toż to Pana okręg wyborczy Panie pośle Horała :)))))))))))))

      • 6 5

      • (6)

        Horała jest w centrali a Trójmiasto na własne życzenie rząd olewa.Z wiadomych względów sycylijskich.

        • 7 5

        • Horała to nie kapitan Kloss - czapka mu z głowy nie spadnie jak się pofatyguje z centrali do Gdyni :))))) (1)

          • 3 4

          • Przecież to Szczurek rządzi w Gdyni. Nie macie sprawnej estakady ale macie port lotniczy i Openera.

            • 6 5

        • (2)

          a co ma robić Trójmiasto? podlizywać się tej mafii? niech no przyjdą wybory, to PIS owi trzeba się odwdzięczyć za lekceważenie Trójmaista

          • 5 4

          • uczyć się od górali i ślązaków

            Niezależnie od opcji, kasa płynie...

            • 0 0

          • Znowu chcesz się pogrążyć? Juz zapomniałeś, jak bylo w latach 2007-2014? Pamięć taka króciutka?

            • 0 1

        • "na własne życzenie rząd olewa"?

          No tak, wy w tej waszej sekcie na każdy pomysł Prawa i ZPRawiedliwości musicie uszami klaskać. Bo PiSZPR to pasmo niekończących się sukcesów, a za resztę odpowiada Tusk, PO i UE.

          • 4 3

      • maliniak

        • 0 0

  • Na zrobienie parku z parku 100 mln było, na naprawy głównej infrastruktury miasta kasy nie ma (19)

    Stawiam na 2 lata na ekspertyzę i kolejne 2 z poślizgiem do 3 na remont - współczuję dojeżdżającym

    • 97 20

    • (8)

      Miliard długu robi swoje...piniendzy nie ma....i nie bedzie.

      • 30 10

      • (7)

        Zainteresuj się długiem Polski dzięki twoim nieudacznikom z rządu.

        • 21 15

        • powiedział co usłyszał w TVNie :-D

          • 12 17

        • (3)

          Chodzi o ten bilion wyłudzony przez twoich złodziei w karuzelach vat? Czy o te 200 mld zajumane z OFE przez ryżego i spółkę?

          • 9 18

          • O tm nie wolno mówìć.

            • 6 5

          • Bilion, jaki bilion, trylion bilionów (1)

            • 3 5

            • Ano blisko bilion. Leciało bokiem po 150 miliardów rocznie w najlepszych momentach. W ciągu 8 lat trochę się tego uzbierało. Nie ma to jak żyć w stanie wyparcia i kleić głupa teraz.

              • 0 2

        • Spójrz na listę państw zadłużonych. Przekonasz się, że siejesz wrogą propagandę.

          • 4 6

        • Ja się juz nie ma jak bronić na lokalnym gruncie to wtedy się przypomina że jest jeszcze polityka krajowa uffff

          tylko że stan finansów Miasta nie powstał w ciagu ostatnich lat. Samorządność to nic innego jak dbanie o własne stołki i udawanie w opłaconych konkursach że coś się robi i ten marazm trwa od dekad.

          • 2 1

    • (2)

      Na ekspertyzę 100 baniek też się znajdzie. Ale na tym koniec bo miasto nie ma pieniędzy :)

      • 13 5

      • Sopot wydał milion na karykaturę mewy (1)

        Autor się cieszy do dziś

        • 4 4

        • Czemu tak bezczelnie kłamiesz? Miasto zapłaciło za tę rzeźbę 36 tys. a nie żaden milion.

          • 0 0

    • Ale park jest dla Pana Andrzeja (2)

      Który ma jeden z ważniejszych głosów w faktycznej radzie miasta (chodzi o realne decyzję które podejmują deweloperzy a Pan Wojciech i jego bezradni tylko to przyklepuja)

      • 12 2

      • "pan" Andrzej (1)

        jest tylko jednym z członków i interesariuszy nieformalnej "rady miasta", czyli jego "właścicieli".

        • 10 1

        • i to wcale nie...

          ...najważniejszym w tym gronie...

          Z dużą reprezentacją kolegów onegdaj urzędujących na Zygmuntowskiej i Hali.
          Okraszoną gwiazdami palestry o utylitarnym podejściu do prawa.

          • 3 0

    • (1)

      Nie parku - tylko parkingu. Nie dla jakichś przypadkowych mieszkańców - tylko dla ziomka dewelopera. Znaj proporcjum mocium panie...

      • 4 0

      • pójdźmy na kompromis

        park(ingu)...
        ;)

        • 1 0

    • Plus 100 milionów na lotnisko plus kilka milionów na sprawę sądową o to lotnisko (1)

      • 3 1

      • Tam poszły setki milionów, a nie parę milionów.

        • 0 0

  • W/g magistratu- niedasię. Możemy domalować ścieżkę rowerową. (1)

    • 27 5

    • od spodu estakady...

      miejsce jest, nawet dwupasmową.
      A co!

      • 3 1

  • (6)

    Estakada nadaje się do kompletney rozbiórki.Lata zaniedbań,wieczna walka z dylatacją czy dziurami wstydu okraszona nieporadnością włodarzy rysuje na fantasmagoryczny i gargantuiczny obraz nędzy i rozpaczy...do tego Rumia,Wejherowo...budują tunele.W Gdyni wjeczny niedasizm.

    • 36 9

    • Halo troll (3)

      Zgodnie z przepisami rozjazd do portów morskich powinien być drogą krajową utrzymywaną z budżetu państwa. Kwiatkowskiego i Wiśniewskiego od początku powinny być drogami krajowymi

      • 3 3

      • ten zapis pojawił się dopiero na skutek działań Horały

        i dotyczy hipotetycznej "drogi czerwonej".

        • 2 0

      • taką drogą jest Polska

        Miasto samo prosiło się o problemy, aktywnie i agresywnie ograniczając "tereny portowe".
        To ma problem.

        • 4 1

      • Bredzisz...

        Albowiem to jest droga na Pogórze. Do Suchego Dworu i Mostów. Do granicy wiedzie Polska, która jest w rzeczy samej we władaniu Skarbu Państwa. A drogi takie jak Kwiatkowskiego czy Wiśniewskiego to drogi gminne, miejscami powiatowe.

        • 1 0

    • (1)

      Problemy estakadą sięgają PRL-u i tego, że ta budowa ciągnęła się przez lata. A potem taki "prezent" podrzucono miastu.

      • 4 1

      • i miasto bardzo ochoczo go podjęło

        zaspokajając "elity intelektualne" tego miasta...

        • 1 0

  • Szpilek (7)

    Wyczytałem chwilę temu ,że ta estakada była budowana uwaga uwaga !Od sierpnia 1974 r do czerwca 2008r ...Rany Julek budowano ja 34 lata i wymaga remontu ...

    Podejrzewam,że w Somalii szybciej budują estakady .

    • 19 5

    • zapomniałeś doczytać, że po drodze było kilkanaście lat przerwy, bo komuna zaczęła ale nie skończyła i zostawiła (5)

      • 13 0

      • skoro ją pogoniono... (4)

        to jak miała skończyć...??!
        Następcy nie wiedzieli, co z tym zrobić, bo z awansu...
        I nie wiedzą do dzisiaj...

        • 5 5

        • (3)

          Komuna nie tyle nie skończyła tej inwestycji - co inwestycję porzuciła, a i sama jakość prac nie była najlepsza. Zresztą każdy, kto pamięta lata 70-te i 80-te wie, jak się wtedy budowało i ile materiałów ginęło...

          • 1 0

          • już wtedy PISowcy przygotowywali się do rządzenia... :O)

            • 1 4

          • nie porzuciła

            a słusznie zaniechała...

            Po "pogonieniu komuny" urażona tym faktem ekipa wykorzystała okazję i doprowadziła do dokończenia budowy.
            W tym do zbudowania ciężkiej konstrukcji na bagiennym dnie doliny. I przekopania lasu.
            Znaleźli w tym sponsora w postaci zachłyśniętego "władzą" samorządu.
            I mamy, to co mamy.

            • 2 0

          • Stoi do dziś

            Gdyby stawiano ją obecnie, nie wytrzymałaby połowy tego czasu, który nam służy. Jak się teraz buduje ? Lepiej ? Kawałka asfaltu nie potrafią porządnie wykonać, byle przetrwało okres gwarancji. Nowoczesny sprzęt, nowoczesna technologia, a jakość wykonania woła o pomstę do nieba.

            • 0 0

    • W 2008 oddano łącznik z obwodnicą, a wcześniej przez dekady kompletnie nic nie było budowane. Takie mamy rzetelne dziennikarstwo.

      • 0 0

  • Spoko wyburzymy estakadę a teren sprzedamy deweloperowi (5)

    To ja wasz Wojciech

    • 38 11

    • (4)

      i super, niech rząd sobie do portu robi nową drogę

      • 3 2

      • (2)

        Żeby ten rząd czasem komisarza do UM nie wprowadził przy okazji skoro samorząd taki nieudolny i rząd musi go we wszystkim wyręczać. Wtedy się takie mędrki jak ty nogami nakryją. Zadłużyć miasto na miliard i jeszcze łeb podnosić to trzeba mieć tupet.

        • 7 3

        • tak, trzeba mieć...

          na tym to polega...

          • 2 0

        • To niech wprowadzi skoro ma jakieś dowody, bo na razie tylko gadają.

          Ukrywanie dowodów przestępstwa też jest w tym kraju karane podobno.

          • 0 1

      • a mieszkańcy pozostaną bez

        • 2 1

  • Radny inżynierem jest? Niech się douczy a nie sferę kręci. Z opisu nie wygląda to jak jakieś poważne anomalia (3)

    • 24 11

    • po to jest sfera, by się kręciła...

      • 8 0

    • (1)

      Pan radny chce zaistnieć - zresztą jak każdy polityk zna się przecież na wszystkim ;)

      • 1 2

      • jego prawo

        a obowiązkiem samorządu jest mieć takie argumenty i tak prowadzone sprawy, aby nie miał okazji to takich wystąpień.

        • 1 0

  • Byle nie MTM bo będą się z tym bawić latami jak na Wielkopolskiej...

    • 27 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane