• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego

piw
20 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (260)
Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji. Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji.

Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.



Jak oceniasz stan estakady Kwiatkowskiego?

Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) od dawna zajmuje się tematyką estakady Kwiatkowskiego. W czerwcu opisywaliśmy jego interpelację w sprawie kosztów utrzymania obiektu. Pytał on w niej także o jego stan.

W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.

- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.


Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.

"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"



A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?

- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego. Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.

Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?



Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.



Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
  • remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
  • naprawę gzymsów,
  • naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
  • renowację łożysk,
  • wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
  • wymieniono odcinki balustrady mostowej,
  • wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.


Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat



  • W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
  • W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
  • W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.


Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel



Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.

Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:



Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.

Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.

Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.

Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.

Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.

Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.


Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu
piw

Opinie (260) ponad 10 zablokowanych

  • Zbliżają się wybory i wszyscy nagle działają. (2)

    A tak na serio to chyba lepszym pomysłem byłoby wyburzenie estakady i wybudowanie jej od nowa. Pieniądze wydane na remonty i czas temu poświęcony można byłoby przeznaczyć na całą dokumentację, a może i na część budowy.

    • 29 5

    • (1)

      Najpierw dokończmy port lotniczy :)

      • 7 1

      • i tunel na Puckiej

        bo Rumia już taki ma...

        • 4 0

  • Kiedy zarząd komisaryczny w Gdyni? (6)

    Miliard długu, a w UM nadal pandemia. Czy w ogóle leci z nami pilot?

    • 26 4

    • (2)

      Tak jest. Urzędnicy do zwolnienia jak leci. Wprowadzić komisarza rządu tak jak przed wojną. A urzędników sprowadzić zamiejscowych, przy okazji redukując etaty o połowę. Inaczej nigdy nie będzie normalnie.

      • 6 1

      • (1)

        Po co komisarza, najlepiej od razu cesarza.

        • 1 0

        • Cesarz to jest teraz.

          • 2 1

    • skarbnik pinokio (2)

      Kiedy zarząd komisaryczny w Polsce 1.5 biliona zł długu (800 miliardów w 8 lat )

      • 1 4

      • (1)

        Dług już był wcześniej, to odsetki nabiły. I doszedł bilion ukradziony przez mafie vatowskie i kolejne 200 mld z OFE za "rządów" twoich pełowców. Gdyby nie kradli to tego długu mogłoby dziś nie być. A samorządy niby bez kasy, ale 1.5 mld na organizacje LPG jakoś się znalazło.

        • 1 2

        • Musi się znaleźć, bo tak chce rząd światowy. Reszta nieważna.

          • 0 0

  • Za remont estakady płac miasto. (5)

    Skoro opozycja jest taka to niech zapewni pieniądze z budżetu.

    • 24 15

    • Wolę solidny remont estakady niż finansowanie kolejnych biegów paraliżujących miasto (3)

      Za to też miasto płaci niemało.

      • 5 1

      • Mniej niż na wymianę jednych łożysk

        • 0 3

      • Na arkę ile? (1)

        • 2 1

        • Ile

          Mało

          • 1 1

    • Kiedy opozycja zapewniała na cokolwiek pieniądze? Robi wszystko, żeby nie było. Ochojska, Róża i cała reszta " gardłują" w ue,

      • 2 3

  • Estakadę rozjeżdżają TIRY z całej polski, a płacimy my. mieszkańcy

    Rozwiązanie jest jedno - zamknąć estakadę. Pieniądze z warszawy znajdą się w 5 minut

    • 27 1

  • Niech port przestanie wpuszczać na estakadę przeładowane ciężarówki (5)

    A problem sam się rozwiąże.

    • 19 4

    • (2)

      Jakie przeładowane? Czy ty masz chociaż pojęcie jakie są kary za kierowanie zestawem który ma przekroczoną masę? Problem sam się rozwiąże jak ta ekipa wreszcie poda się do dymisji. Zamiast inwestować w infrastrukturę krytyczną, zgodną z podstawowym celem istnienia tego miasta, to oni baseny na Północy budują.

      • 6 7

      • (1)

        o bezsensownym wywalaniu kasy na openera nie mówiąc...

        • 5 4

        • Wywalanej przez dziesiątki lat.

          • 2 1

    • Ale na Zieloną to um miasta może wpuszczać latami tabuny przeładowanych autobusów na open'er? (1)

      • 1 1

      • Nie, autobus tez ma kratownicę ktora w koncu nie wytrzyma

        • 2 0

  • Z innej beczki: żenadą jest fakt, ze nie moge pieszo/rowerem dostać się z Leszczynek na Obłuże przez estakadę (3)

    Pewna nadzieja była w ub kadencji ale spiep..i sprawę budując niepotrzebną estakadę rowerową.

    Jedyna opcja dostać się na Pucką lub po kładce Gdynia Stocznia, co jest bez sensu.

    Niedasizm w dobie cywilizacji technologicznej-nasze władze to stan umysłu.

    • 16 0

    • możesz się dostać... (2)

      ...ale wymaga to "chwili" emocji na ślimakach przy Wiśniewskiego.
      Na Estakadzie są chodniki. Czasem jeżdżę. Rowerem.
      Jednak na tyle rzadko, że nie chce mi się brać flexa i przeciąć zaspawane barierki...

      • 1 1

      • Idac takim tokiem myślenia, mozesz popłynąć wpław do Szwecji (1)

        Ale po co, skoro jest prom.

        • 2 2

        • znaj proporcjum, mociumpanie

          Przeniesienie roweru przez barierkę jest w zasięgu emeryta bez kondycji.
          Wpław do Szwecji chyba jeszcze nikt nie dopłynął.

          Informacja podawana jest w celu określenie, na czym polega problem, który "rozwiązano" metodą urzędniczą, przez zaspawanie przejścia.

          • 1 0

  • Tunelu na Puckiej nie potrafią zrobić od dekady... (8)

    A mieliby estakadę ogarnąć? Z czym do ludzi w ogóle... ta ekipa niczego nie ogarnie. Chyba, że następny park(ing) za 100 baniek. A dług rośnie.

    • 30 3

    • No przepraszam, białej farby jeszcze trochę zostało.

      • 3 1

    • Oni chyba stwierdzili ze jak jest tunel w Rumi to mozna jechać tamtędy (3)

      • 8 0

      • aby to zrobić, trzeba jechać Hutniczą (2)

        A tam też jest niestrzeżony przejazd kolejowy.
        I jest to główny wjazd do portu dla kontenerów...

        • 1 0

        • Tacy to wlasnie inteligenci rządzą tym miastem (1)

          Taka Rumia już się szybciej rozwija, a kiedys uchodziła za wiochę

          • 2 0

          • Wejherowo to samo.

            • 1 0

    • Tunel pod torami robi PKP a nie miasto (1)

      • 1 4

      • idz do Rumi i Wejherowa na korepetycje

        Robi ten, kto tego potrzebuje.

        • 3 0

    • Otworza nowy parking tam gdzie wczesniej byl parking

      Czyli bareizm naszych czasów, jak na 3 Maja.

      • 2 0

  • akurat członek PIS chce, żeby miasto płaciło za drogę do portu? bezczelność! idź do Horały po kasę! (3)

    • 18 6

    • po prostu, realizuje polecenia "płemiera": (2)

      2014 - odpowiedź Donalda Tuska w sprawie budowy OPAT.

      " Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"

      "...charakter lokalny i jako takie winno być realizowane..."

      Powtórzyć?

      • 2 2

      • dla uzupełnienia - to nie była odpowiedź na pokorne prośby

        A decyzja o skreśleniu tego zadania z planu dróg krajowych. Pomimo jego poparcia przez obie strony sceny politycznej.
        Po prostu granica interesów nie pokrywa się z podziałami politycznymi.

        Bez tej decyzji gdzieś od pięciu lat istniałoby przedłużenie obwodnicy na drugą stronę torów. Co dalej i jak to się nazywa, ma niewielkie znaczenie. Większość kasy jest potrzebna na te "drobne" 3 km...

        • 0 0

      • Takich niepopularnych słów Tuska nie wolno przypominać.

        • 1 3

  • Przecież

    Ta estakada jest ciągle w remoncie i co skończą naprawiać to naprawiają na nowo. O estakadzie się słyszy tylko w trzech sytuacjach: wypadek, Korek remont i wielokrotnie wszystkie trzy jednocześnie.

    • 9 1

  • Niech Dudziński załatwi kasę u Horały !

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane