• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego

piw
20 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (260)
Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji. Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji.

Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.



Jak oceniasz stan estakady Kwiatkowskiego?

Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) od dawna zajmuje się tematyką estakady Kwiatkowskiego. W czerwcu opisywaliśmy jego interpelację w sprawie kosztów utrzymania obiektu. Pytał on w niej także o jego stan.

W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.

- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.


Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.

"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"



A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?

- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego. Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.

Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?



Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.



Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
  • remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
  • naprawę gzymsów,
  • naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
  • renowację łożysk,
  • wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
  • wymieniono odcinki balustrady mostowej,
  • wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.


Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat



  • W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
  • W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
  • W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.


Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel



Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.

Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:



Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.

Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.

Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.

Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.

Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.

Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.


Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu
piw

Opinie (260) ponad 10 zablokowanych

  • 8 gwiazdek

    Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość)
    Kolega Horały i Meizy ? tych od łąki i dzieci ?

    • 9 3

  • Budujemy drogi do portów Litwy i Łotwy a (32)

    Nasz gdyński mają głęboko w d. Od dawna się zastanawiam co się stanie jak trzeba będzie wymienić te żeliwne podpory. A tu jeszcze dochodzi obronność kraju jako ważny port do przeładunku wojska

    • 92 11

    • (19)

      Estakada i jej utrzymanie należy do obowiązków miasta. Które sobie bimba jak widać i woli przerabiać parki na parki za grube miliony. Aż dojdzie do tragedii jak się ta estakada zawali pewnego dnia.

      • 12 30

      • (18)

        No właśnie do miasta a powinno do panstwa

        • 37 4

        • Ano, droga w końcu prowadzi do granicy państwowej (dużego portu morskiego) (13)

          i jest to ewenementem na skalę europejską. Ale p. radny (z PiS) już nie wesprze władz Gdyni w lobbingu u swoich kolegów na rzecz przejęcia tej drogi przez GDDKiA (pod kontrolą PiS). Tak mu właśnie na sercu leży jej stan i jego miasto.

          • 38 5

          • jak można wspierać coś

            czego nie ma?

            Do portu prowadzi również Portowa i Jana z Kolna.
            I tam miasto postawiło znaki zakazu.
            Dla ciężarówek.

            Do portu prowadzi Wiśniewskiego i Polska...

            • 5 18

          • Właśnie powyżej cytowanie, jak guru Tusk tłumaczył, dlaczego nie może to być droga krajowa. Wtedy podobało Ci się?

            • 5 25

          • Co ty bredzisz ? (8)

            Ostatnio władze w Elblągu z PO niechciały kasy na port to samo w Trójmieście ,co ich ludzie obchodzą ,liczy się polityka.

            • 7 17

            • a dlaczego Elbląg ma oddawać za friko cały własny port? (3)

              • 15 6

              • Jaki port ma Elbląg ? (1)

                Na jakim ty świecie żyjesz ?

                • 5 5

              • a nie ma? to po co ten kanał?

                • 5 3

              • Dokładnie. Lepiej niemcowi sprzedać.

                • 2 9

            • Dam ci kasę na remont samochodu, ale zabiorę ci potem ten samochód. (3)

              Taka to miała być kasa od rządu na port w Elblągu.

              • 22 7

              • ?

                Masz lepiankę ? To tam zostań .

                • 3 1

              • Czy Elbląg jest poza Polską ?? Nie !

                A porty jako infrastruktura newralgiczna dla Polskiej gospodarki powinny być zarządzane i finansowane odgórnie, co widać po włodarzach Elbląga, że im nie zależy na rozwijaniu miasta oraz przyległych terenów ! To krótko wzroczność czy działanie na szkodę Polski ?? Przykład samochodu nietrafiony, ponieważ miasto jest dla wszystkich a nie tylko dla jednego człowieka tzn. prezydenta miasta.... Prezydent zarządza miastem i nie jest jego właścicielem jeśli jeszcze tego nie zauważyłeś ;P

                • 2 5

              • Tak ci TVN powiedział?

                • 2 5

          • tak samo jak i zarząd miasta Gdyni

            nie wspiera wysiłków pewnego posła i członka rządu.

            Łatwo się widzi źdźbło w cudzym oku.

            • 1 4

          • To jest zwykła droga miejska. A do portu prowadzi kilka. Wszystkie ma rząd przejąć i utrzymywać? To w takim razie po co samorząd w mieście. Również zlikwidować i wprowadzić zarząd komisaryczny bo w tak strategicznym punkcie Polski nie może być miejsca na nieudolność.

            • 2 6

        • od tego jest samorząd, od zarządzania i pomnażania (2)

          nie od przecinania wstęgi i trwonienia kasy na "postindustrialne" wydumki.

          Każdy by chciał jak pies, aby micha mu się sama napełniała.
          Ale pies przynajmniej podziękuje, wdzięcznie merdając ogonem.

          • 2 4

          • Hahaha (1)

            Tunel w Świnoujściu.
            Złotowy nie dali a na czele z orkiestra stali .

            Darczyńcy.

            • 2 3

            • i z czego się śmiejesz?! Z siebie...

              W Świnoujściu wiedzą co jest ich interesem i nie liczą na mannę z nieba.
              Podobnie jak w Gdańsku (tunel) czy w Wejherowie (tunel) i nawet Rumi (tunel)...

              Tylko Gdynia stale na drapane liczy i siedzi nad pustą michą...
              Bo się sama wydymała nietrafionymi "inwestycjami" i brakiem zdolności współpracy

              • 2 2

        • Szkopuł w tym, że estakada jest za wąska i nie ma na niej miejsca, by zrobić odpowiednie pobocza i tym spełnić wymogi dla drogi krajowej (takiej, którą by utrzymywało państwo, a nie samorząd). Ba! Na niej nie powinny w ogóle jeździć bardzo ciężkie ciężarówki, ale na to się przymyka oko, bo port ważniejszy.
          Estakada jest do przebudowy, a nie do remontu, tylko skąd na to wziąć pieniądze? Kasa Gdyni świeci pustkami, bo prezydent miał marzenie o porcie lotniczym, a skończyło się na pustych wydatkach.

          • 1 0

    • pis bojkotuje estakade a jego pieski szczekaja (1)

      miasto nie jest w stanie udzwignac kosztow utrzymania drogi dojazdowej do portu a rzad nic

      • 19 6

      • PiS bojkotuje ?

        Polityka panie ,polityka ,nic niezrobią aby tylko to niebyło za PiS pieniądze i masz jak masz.

        • 5 11

    • Buduje rząd a za te drogi odpowiadają ci co na nich głosowałeś

      • 1 4

    • ależ to jest strategia PIS (6)

      1 kto blokował powstanie A1... PIS
      2 kto budował autostrady dla Niemców, Białorusinów i Rosjan (wschód-zachód)... PIS

      Bo jak mamy 5 kolumnę Putina w postaci PIS, to tak to właśnie działa

      • 6 7

      • Kto sprzedał stocznie ? (4)

        Kto sprzedał.banki ,wodociągi ,elektrownie ,PO zrobiła sobie sposów na budżet a kasy i tak niebyło i niębędzie.

        • 7 9

        • dlaczego jakiś ci ul skasował wpis, który mówi prawdę? (3)

          że to PIS sprzedał Stocznie Gdańską a nazwisko prezesa z tego okresu to Jaworski, słynny PISowski poseł

          • 8 4

          • prawdą jest to, że udało mu się dokonać tego, czego nie dał rady zrobić Tusk (2)

            Od którego nikt tego nie chciał kupić... Nawet za "słynną" złotówkę z doktryny jego kumpla Lewandowskiego.
            Świat wie, z kim interesów się nie robi...

            Sprzedane zostały resztki, jakie zostały po działalności Stoczniowego Funduszu Inwestycyjnego i jego "amerykańskich" przyjaciół z firmy "Synergia", których jedyną troską było wyprowadzenie z majątku stoczni jej terenów i innych strategicznych zasobów. Za których użytkowanie stocznia musiała "Synergii" płacić. A i tak zostały puszczone w deweloperski obieg.

            Ironią jest fakt, że nawet tych "resztek" jest wystarczająco dużo, aby na nich budować, produkować i zarabiać. Pokazali to Duńczycy i na pochylniach znowu rosną kadłuby.

            "My", po prostu, tego nie chcemy, bo "nam" wystarczy jak tłuszcza będzie się zachlewać w "100czni" i na "Elektryków". Bo dla "nas" wystarczy...

            • 3 4

            • PIS sprzedał stocznie (1)

              PIS sprzedał stocznie Ukrainie

              • 6 4

              • sprzedał... umiał sprzedać

                W tym samym czasie Niemcy sprzedali swoje wschodnie stocznie Rosjanom...
                Które późnej odkupił, dokładnie jak rząd polski.
                Teraz są w tych stoczniach Chińczycy...

                • 1 0

      • 5 kolumna, to her donald z ferajną ale aby to wiedzieć, to trzeba znać historię Polski ;P

        • 4 4

    • Oni (1)

      Mają wywalone w porty i dojazd do nich .
      Ci w Warszawie razem z tym jednym z Gdyni.

      Zamknąć Estakade dla Tirów i juz.

      To drogą do granicy .

      Robota dla rządu.!

      • 4 3

      • to jest droga na Pogórze

        Do Suchego Dworu i Mostów...

        Do granicy wiedzie Polska, która jest we władaniu Skarbu Państwa.
        Drogi jak Kwiatkowskiego czy Wiśniewskiego to drogi gminne, miejscami powiatowe.

        I nawet jak się to nie podoba, to trzeba przy sprawie dreptać.
        Jakoś górale swoją zakopiankę ze wspólnej kasy ciągną niezależnie od opcji przy żłobie...
        To trzeba umieć, a nie foszyć na każdym kroku i barona zgrywać...

        • 3 1

  • a kiedy droga czerwona (5)

    Tak obiecana przez pana Horale z pisu, już szpadle wbijał a jak się dorwał do władzy to zapomniał o Gdyni

    • 11 5

    • zapytaj wytrwałego "Donalda - Wędrowniczka" (3)

      To jego robota, skreślenie tego zadania z planu dróg krajowych.
      Zapytaj o to ludzi, którzy go do tego nakłonili, śliniąc się na tereny pod zabudowę.
      Oni tutaj nadal są.

      2014
      "Nie sprawdziły się argumenty, jakimi posłowie starali się nakłonić przedstawicieli rządu do poparcia planu budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      " Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane."

      • 2 7

      • (1)

        Odsuncie tego Donalda wreszcie od władzy! 8 lat nic nie zrobił!

        • 5 0

        • tak, nic nie zrobił...

          Bo program "ulica i zagranica" nie obejmuje takich działań jak rozwój infrastruktury.
          No i z pisowcami, a zwłaszcza z Horałą się nie rozmawia... O interesach zwłaszcza...

          Porównaj sobie to z działania górali. Niezależnie od opcji politycznej państwo potulnie finansuje budowę kosztownej "zakopianki". Drogi o zerowym znaczeniu ekonomicznym. Sądzisz, że to rząd powinien, jak batiuszka Stalin, gospodarskim okiem na port spojrzeć? Czy ktoś powinien go do tego przekonać? A może ten, kto powinien to zrobić, nie jest tym zainteresowany, bo ma inne plany?

          Przekreślenie OPAT jest tym bardziej złowieszcze, że przekreśliło to jedną z niewielu inicjatyw, które powstały przy akceptacji i współpracy obu stron sceny.

          • 2 0

      • Minusujący wolą nie pamiętać.

        • 2 0

    • zaraz po fioletowej i indygo.

      płaćcie za siebie sami kierowczyki! Komuchy roszczeniowe.

      • 0 1

  • estakada powinna być droga krajową (3)

    Niech państwo płaci za remont a nie z naszych podatków, port najbardziej korzysta z tej drogi

    • 14 3

    • Wszystko jest z naszych podatków.

      • 2 0

    • A kto bierze podatki za działalność portu? (1)

      Zyski nasze , nakłady publiczne? Tak to widzisz? Estakadą jeżdzi codziennie grube tysiące samochodow nie związanych z portem.

      • 1 2

      • Ale osobówki to żadne obciążenie dla estakady

        A to ciężarówki powodują degradację dróg

        • 1 2

  • A dlaczego nikt nie wnioskuje o budowę chodników wzdłuż estakady z Hutniczej do Wiśniewskiego? (16)

    Chcąc się przedostać tamtędy nie mając auta, trzeba złamać przepisy i przejść po torach, narażając się na mandat. Gdzie są ludzie Piesiewicza i on sam? Aha, tam nie ma miejsc parkingowych, więc nie można ich zlikwidować, to o chodnik wnioskować Miasto Czyjeś nie będzie. No tak.

    • 102 4

    • i koniecznie drogi rowerowej! (2)

      • 11 5

      • Wsadź sobie ten rower na łeb (1)

        I wypad do lasu ,masz w Otominie ścieżki rowrowe.

        • 5 12

        • Masz S6 i S7, tam sobie jeździj samochodzikiem jak tak lubisz.

          • 4 6

    • nie wnioskuje, bo one tam są... (3)

      brakuje "tylko" chodnika na ślimakach.
      Ale to jedynie trzy minuty strachu, na pewno łatwiej niż po torach.

      • 3 13

      • nie ma, chodnik się kończy i dalej jest brak przejścia, chyba że Twoim zdaniem należy chodzić po jezdni, za co też jest mandacik (2)

        • 11 4

        • oj tam, oj tam...

          chwila strachu i po kłopocie...

          A bardziej serio, okoliczne firmy z branży metalowej bez trudu dorobiłyby jakąś lekką konstrukcję...
          Nawet jakiś urzędnik (ten od rowerów) parę lat temu (2-4) rzucił takie hasło, ale mu przeszło...
          ;)

          • 6 1

        • Jak nie ma chodnika, to należy się poruszać lewą stroną drogi

          • 8 1

    • wsiądź w autobus (6)

      2 min i jesteś na drugiej stronie

      • 3 13

      • Autobusy nie kursują całą dobę

        I nie zawsze trzeba mieć 6 zł w gotówce.

        • 14 4

      • akurat 125 i 141 (4)

        za często nie kursują...
        Więc do 2 minut dolicz 20 na oczekiwanie.

        • 6 3

        • 20 minut oczekiwania na autobus to wykluczenie komunikacyjne, o którym urzędnicy nie mówią, a mieszkańcy nie są świadomi. W (1)

          • 12 2

          • W nie kursuje

            • 1 1

        • W ten sposób są wykluczone np. Oksywie Górne i Babie Doły, gdzie autobusy 152 i 109 jeżdżą do godz. 14 i po godzinach szczytu c (1)

          • 7 0

          • Jeżdżą do 14 i po godzinach szczytu co 20 minut, a linię 182 zlikwidowano. Przypomina io likwidację wszystkiego za po.

            • 3 4

    • I tutaj Pan Dudzinski moglby sie wykazac. Od 50 lat maja gleboko gdzies, aby pieszym i rowerzystom bylo wreszcie latwiej (1)

      • 0 2

      • No pieszym to może nie jest łatwiej ale rowerzystom w tym mieście absurdów jest dużo łatwiej.Dróg rowerowych przybywa jak grzybów po deszczu. Rowerzysta to panisko w Gdyni. Nawet na przejściach dla pieszych, na drodze rowerowej nie musi się zatrzymać. Za ciężko zahamować a oni mają zawsze pierwszeństwo, nawet przed matką z dzieckiem.

        • 1 0

  • Pis pod publiczkę

    Gdyby faktycznie remont był zrobiony to by powiedzieli że miasto niepotrzebnie marnuje pieniądze!

    • 6 3

  • Ale ci włodarze mało błyskotliwi

    10 milionów w nieswoją estakadę?
    A estakada czyja jest?
    Ano Kwiatkowskiego.
    Skoro to estakada Kwiatkowskiego to niech Kwiatkowski sam ją remontuje.

    • 4 1

  • (2)

    Zburzyć to badziewie i zrobić od nowa, wyjdzie prawdopodobnie taniej niż te łatania co roku.

    • 1 1

    • Najpierw zbudować. Tam, gdzie powinna ta budowla powstać pierwotnie (1)

      czyli na przedłużeniu obwodnicy.

      Ale zaspokojono ambicje miasta...
      To miasto ma estakadę...

      • 1 0

      • Jedna droga to za mało

        • 0 0

  • "władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w

    Tak się starają, że zapomniały podtrzymać akces do inicjatywy TENT i wypadły z programu.

    Ale przecież, cytując "klasyka", trzeba po męsku powiedzieć "że droga czerwona jest obojętna dla mieszkańców Gdyni".

    Warto też wiedzieć, dlaczego muszą starać (bardzo mało intensywnie) się o takowe przekazanie i jak to się stało...

    • 3 1

  • i porównajcie skuteczność lobbingu i zdolności politycznych samorządów... (1)

    Niezależnie od opcji politycznej, państwo bez szemrania od lat finansuje kosztowną (bardzo) "zakopiankę"...
    Nawet Elbląg znalazł sposób i ma "rów"...

    • 7 0

    • Tak to jest

      Jak miłościwie nam panujący prezydent wszedł do polityki krajowej, zapewne szykując sobie posadkę, i opowiedział się po jednej ze stron. Na jego i nasze nieszczęście (w kwestii dotacji) jest to opcja która przegrała.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane