- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (187 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (97 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego
Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.
W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.
- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.
Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.
"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"
A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?
- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.
Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?
Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.
Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
- remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
- naprawę gzymsów,
- naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
- renowację łożysk,
- wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
- wymieniono odcinki balustrady mostowej,
- wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.
Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat
- W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
- W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
- W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.
Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel
Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.
Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:
Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.
Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.
Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.
Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.
Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.
Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.
![Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3373/150x100/3373610__c_267_0_1331_1064__kr.webp)
Opinie (260) ponad 10 zablokowanych
-
2023-07-20 23:21
A ja!
A ja apeluję o remont wiaduktów na skrzyżowaniu Wielkopolska-Sopocka. I tak jak radni mogę sobie apelować aż do znudzenia.
- 5 0
-
2023-07-20 23:24
Niech radny Dudziński pisze do swojego partyjnego kumpla Horały!
- 7 5
-
2023-07-20 23:27
Oj, szkoda że Pan radny nie zaapelował o remont ronda przy dworcu. (1)
Ale niestety, tego Pan radny nie był w stanie wymyślić. Cóż, czekamy na kolejne wielomiesięczne wymiany dylatacji na Estakadzie.
- 8 1
-
2023-07-21 12:40
postawiono tam zakaz wjazdu dla ciężarówek
Wystarczy...
Po co więcej?
Warsztaty zarobią, a to sól tej ziemi.- 1 0
-
2023-07-20 23:52
Śmieszni klakierzy PiSu domagają się żeby miasto powiatowe utrzymywało drogę do granicy państwa (1)
Podajcie drugi taki przykład w skali kraju
- 8 4
-
2023-07-21 00:49
Patrz wyżej, czyja to była decyzja. Właśnie teģo guru nad guru, któremu kręci się już wszystko.
- 2 1
-
2023-07-21 00:02
(5)
"Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić." No co za bzdury. Gdynia jest miastem na prawach powiatu, tylko zrobienie z Estakady drogi ekspresowej lub autostrady sprawiłoby że GDDKiA musiałaby ją utrzymać, a jak widać nie spełnia ona wymogów by ja za taką uznać.
- 8 6
-
2023-07-21 00:51
Od których lat? Wtedy, gdy Tusk stwierdził, że sie nie da?
- 1 4
-
2023-07-21 07:02
Bzdura (1)
Zwykła droga do Nowego Portu jest od lat drogą krajową
- 3 0
-
2023-07-21 17:29
bo taka zawsze była, a Budyń nie zdążył tego zmienić, bo go pogoniono z władz portu
Droga w Gdyni na odcinku leśnym jest drogą gminną, a estakada jest powiatowa.
Na wyraźne życzenie miasta.- 3 0
-
2023-07-21 09:48
to rozebrać, skoro nie spełnia warunków
czy GDDKiA utrzymuje tylko i wyłącznie autostrady lub ekspresówki?
- 0 0
-
2023-07-21 17:45
A ja mam inny cycat: "W mieście na prawach powiatu, a takim jest Gdynia, prezydent miasta sprawuje zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych. Tymczasem estakada, o ile mogłaby stać się częścią drogi krajowej, na pewno nie będzie posiadała klasy technicznej S" - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
- 2 0
-
2023-07-21 00:54
(1)
Hm w Gdyni istnieje coś co w Gdańsku jest w minimalnej formie - megalityczne estakady. W Gdańsku już są propozycje burzenia tego typu obiektów - Podwale Przedmiejskie i węzeł Kliniczna.
- 3 3
-
2023-07-21 12:36
durne propozycje
dodajmy...
Proponowane przez natchnionych (klejem?) hunwejbinów.
Albo w tym samym celu, który zarzuca się autorowi zapytania - aby się wyróżnić.- 1 0
-
2023-07-21 04:15
Gdynia tonie
Niestety zadłużenie Gdyni rośnie w błyskawicznym tempie. Problemy z Estakadą Kwiatkowskiego i wydane na nią pieniądze, pozwalają mi przypuszczać, że remonty służą do wyprowadzania pieniędzy z kasy miasta. Natomiast olbrzymi, coroczny wzrost wydatków na naprawy estakady, sugeruje działanie w pośpiechu albo poczucie bezkarności w swoich działaniach.
- 9 2
-
2023-07-21 05:53
Brak chodników
Na estakadzie
- 4 0
-
2023-07-21 06:41
(1)
A może czas najwyższy rozpocząć budowę drogi alternatywnej do portów w Gdyni.
- 6 0
-
2023-07-21 12:49
kołowej
i kolejowej
- 1 0
-
2023-07-21 06:41
Robi co może aby zabłysnąć
Karierowicz niech się najpierw zajmie drogą czerwoną.
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.