• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego

piw
20 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (260)
Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji. Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji.

Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.



Jak oceniasz stan estakady Kwiatkowskiego?

Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) od dawna zajmuje się tematyką estakady Kwiatkowskiego. W czerwcu opisywaliśmy jego interpelację w sprawie kosztów utrzymania obiektu. Pytał on w niej także o jego stan.

W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.

- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.


Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.

"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"



A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?

- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego. Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.

Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?



Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.



Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
  • remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
  • naprawę gzymsów,
  • naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
  • renowację łożysk,
  • wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
  • wymieniono odcinki balustrady mostowej,
  • wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.


Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat



  • W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
  • W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
  • W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.


Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel



Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.

Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:



Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.

Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.

Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.

Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.

Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.

Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.


Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu
piw

Opinie (260) ponad 10 zablokowanych

  • A ja!

    A ja apeluję o remont wiaduktów na skrzyżowaniu Wielkopolska-Sopocka. I tak jak radni mogę sobie apelować aż do znudzenia.

    • 5 0

  • Niech radny Dudziński pisze do swojego partyjnego kumpla Horały!

    • 7 5

  • Oj, szkoda że Pan radny nie zaapelował o remont ronda przy dworcu. (1)

    Ale niestety, tego Pan radny nie był w stanie wymyślić. Cóż, czekamy na kolejne wielomiesięczne wymiany dylatacji na Estakadzie.

    • 8 1

    • postawiono tam zakaz wjazdu dla ciężarówek

      Wystarczy...
      Po co więcej?
      Warsztaty zarobią, a to sól tej ziemi.

      • 1 0

  • Śmieszni klakierzy PiSu domagają się żeby miasto powiatowe utrzymywało drogę do granicy państwa (1)

    Podajcie drugi taki przykład w skali kraju

    • 8 4

    • Patrz wyżej, czyja to była decyzja. Właśnie teģo guru nad guru, któremu kręci się już wszystko.

      • 2 1

  • (5)

    "Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić." No co za bzdury. Gdynia jest miastem na prawach powiatu, tylko zrobienie z Estakady drogi ekspresowej lub autostrady sprawiłoby że GDDKiA musiałaby ją utrzymać, a jak widać nie spełnia ona wymogów by ja za taką uznać.

    • 8 6

    • Od których lat? Wtedy, gdy Tusk stwierdził, że sie nie da?

      • 1 4

    • Bzdura (1)

      Zwykła droga do Nowego Portu jest od lat drogą krajową

      • 3 0

      • bo taka zawsze była, a Budyń nie zdążył tego zmienić, bo go pogoniono z władz portu

        Droga w Gdyni na odcinku leśnym jest drogą gminną, a estakada jest powiatowa.
        Na wyraźne życzenie miasta.

        • 3 0

    • to rozebrać, skoro nie spełnia warunków

      czy GDDKiA utrzymuje tylko i wyłącznie autostrady lub ekspresówki?

      • 0 0

    • A ja mam inny cycat: "W mieście na prawach powiatu, a takim jest Gdynia, prezydent miasta sprawuje zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych. Tymczasem estakada, o ile mogłaby stać się częścią drogi krajowej, na pewno nie będzie posiadała klasy technicznej S" - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

      • 2 0

  • (1)

    Hm w Gdyni istnieje coś co w Gdańsku jest w minimalnej formie - megalityczne estakady. W Gdańsku już są propozycje burzenia tego typu obiektów - Podwale Przedmiejskie i węzeł Kliniczna.

    • 3 3

    • durne propozycje

      dodajmy...

      Proponowane przez natchnionych (klejem?) hunwejbinów.
      Albo w tym samym celu, który zarzuca się autorowi zapytania - aby się wyróżnić.

      • 1 0

  • Gdynia tonie

    Niestety zadłużenie Gdyni rośnie w błyskawicznym tempie. Problemy z Estakadą Kwiatkowskiego i wydane na nią pieniądze, pozwalają mi przypuszczać, że remonty służą do wyprowadzania pieniędzy z kasy miasta. Natomiast olbrzymi, coroczny wzrost wydatków na naprawy estakady, sugeruje działanie w pośpiechu albo poczucie bezkarności w swoich działaniach.

    • 9 2

  • Brak chodników

    Na estakadzie

    • 4 0

  • (1)

    A może czas najwyższy rozpocząć budowę drogi alternatywnej do portów w Gdyni.

    • 6 0

    • kołowej

      i kolejowej

      • 1 0

  • Robi co może aby zabłysnąć

    Karierowicz niech się najpierw zajmie drogą czerwoną.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane