• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny opozycji apeluje o remont estakady Kwiatkowskiego

piw
20 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (260)
Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji. Na estakadzie Kwiatkowskiego regularnie wykonywane są naprawy dylatacji. Wątpliwości opozycji budzi jednak stan dźwigarów głównych konstrukcji.

Dźwigary główne estakady Kwiatkowskiego znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają napraw - takie wnioski płyną z zaprezentowanych w czwartek przez radnych opozycji wyników corocznej kontroli obiektu.



Jak oceniasz stan estakady Kwiatkowskiego?

Radny Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) od dawna zajmuje się tematyką estakady Kwiatkowskiego. W czerwcu opisywaliśmy jego interpelację w sprawie kosztów utrzymania obiektu. Pytał on w niej także o jego stan.

W czwartek, podczas konferencji prasowej, zaprezentował on nie tylko odpowiedzi miasta, ale i protokół z tegorocznej (styczniowej) kontroli estakady.

- Z protokołu kontroli wynika jasno, że konstrukcja dźwigarów głównych jest w opłakanym stanie i wymaga natychmiastowego remontu. Jednocześnie z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że prezydent nic nie zrobił, nie podjął żadnych działań w kierunku naprawy wspomnianych elementów konstrukcji estakady - mówi Dudziński.


Radny zaapelował do władz miasta o jak najszybsze rozpoczęcie prac mających na celu polepszenie stanu konstrukcji dźwigarów głównych estakady.

"Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną"



A co wynika z zaprezentowanego dziennikarzom protokołu kontroli?

- Obiekt nie posiada uszkodzeń zagrażających katastrofą budowlaną. W strefie przejazdu z łącznicy wjazdowej na ul. Admirała Unruga oraz zjazdu na ul. Kontenerową jest uszkodzony dźwigar sprężony, są zerwane struny sprężające, a środnik prefabrykatu jest wyłamany. Miejsce to wymaga przeprowadzenia analizy statyczno-wytrzymałościowej, ze wskazaniem sposobu naprawy - czytamy w kluczowym podpunkcie protokołu pokontrolnego.
Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego. Fragment protokołu zaprezentowanego przez radnego Dudzińskiego.
Z odpowiedzi na interpelację radnego faktycznie wynika, że miasto po otrzymaniu wyników kontroli nie zajęło się jeszcze remontem dźwigarów. Niemniej wiceprezydent Marek Łucyk, który odpowiadał na pismo, wymienił szereg prac wykonanych w ostatnim czasie na estakadzie.

Jakie prace Gdynia wykonała na estakadzie Kwiatkowskiego?



Z odpowiedzi udzielonej Dudzińskiemu wynika, że w ciągu ostatnich lat na estakadzie Kwiatkowskiego wyremontowano i zmodernizowano, wymieniając dylatacje, 11 przegubów gerberowskich, 16 przyczółków na łącznicach oraz 2 przyczółki skrajne na konstrukcji głównej.



Ponadto w ramach robót utrzymaniowych na estakadzie Kwiatkowskiego wykonywano:
  • remonty nawierzchni poliuretanowych kap chodnikowych,
  • naprawę gzymsów,
  • naprawy miejscowe spodu konstrukcji,
  • renowację łożysk,
  • wymieniono 50 szt. ekranów przeciwporażeniowych,
  • wymieniono odcinki balustrady mostowej,
  • wykonano zabezpieczenie kabli zewnętrznego sprężenia.


Ponad 10 mln zł na estakadę Kwiatkowskiego w 15 lat



  • W latach 2007-2017 na bieżące utrzymanie stanu technicznego oraz remonty i modernizacje wydano kwotę 10 677 307 zł.
  • W 2021 r. na utrzymanie bieżące, remonty i modernizację wydatkowano kwotę w wysokości 317 448,92 zł.
  • W 2022 r. wydano kwotę 1 861 366,34 zł.


Estakada Kwiatkowskiego jak gorący kartofel



Przypomnijmy, że władze Gdyni od lat starają się, by Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, a co za tym idzie - jej utrzymanie stało by się obowiązkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd jednak nie chce się na to zgodzić.

Odpowiedź Magdaleny Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni:



Jak wynika z ostatniej ekspertyzy, stan Estakady Kwiatkowskiego pogarsza się, natomiast nie ma tu mowy o zagrożeniu katastrofą budowlaną. Takiego zagrożenia nie stwierdzono w trakcie kontroli, gdyby tak było - Estakada Kwiatkowskiego nie byłaby dopuszczona do ruchu. Obiekt został dopuszczony do użytkowania na dotychczasowych warunkach, przy kontynuacji prac naprawczych i remontowych.

Stan obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do portu, dużego ruchu i zbyt małej nośności w stosunku do tonażu pojazdów. Wpływ na to mają również zwiększające się przewozy ponadnormatywne spowodowane wzrostem przeładunków w porcie. To wszystko obciąża Estakadę Kwiatkowskiego i w związku z tym obiekt wymaga gruntownego remontu.

Taki remont, który nie zwiększyłby nośności, ale pozwoliłby wykonać gruntowne prace remontowo-utrzymaniowe polepszające stan obiektu to koszt około 100 mln złotych.

Planowana Droga Czerwona - jako alternatywna droga do portu odciążyłaby ruch i zwiększenie nośności obiektu byłoby praktycznie niepotrzebne.

Remont, który zakładałby zwiększenie nośności, podczas ekspertyzy w 2014 roku został oszacowany na koszt około 360 mln złotych. Obecnie koszt ten byłby trzykrotnie większy. Miasto nie jest w stanie zrealizować tak kosztownej inwestycji, konieczne by było znalezienie zewnętrznych źródeł finansowania.

Należy zaznaczyć, że Estakada Kwiatkowskiego będąca w utrzymaniu ZDiZ jest cały czas kontrolowana, wykonywane są przeglądy i bieżące prace. Między innymi w najbliższych tygodniach wymieniana będzie dylatacja między ul. Kontenerową a ul. Unruga oraz odbędzie się renowacja i wzmocnienie dźwigara. Trwają już prace przygotowawcze do tych robót.


Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu
piw

Opinie (260) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Dudzinski, czy Pan zdaje sobie sprawe jaki jest koszt naprawy glownych dzwigarow nosnych ??? (2)

    Idz Pan do Rzadu i tam pros i blagaj ich, aby wreszcie ciezar utrzymania tej drogi, a przede wszystkim napraw przejelo na siebie Panstwo. Wszyscy doskonale wiedza, ze Estakada sypie sie powoli od lat, i nic w tym nadzwyczajnego, zwlaszca przy takich naciskach, ale zaden wladny Minister czy inny decydent nie ma najmniejszego zamairu zmienic jej statusu. Prezyedent Gdyni moze tylko jedno: zakazac na nia wjazdu.

    • 4 5

    • Zyski nasze , koszty publiczne ?

      Podatki od portu pobiera Gdynia a większość samochodów poruszających się po estakadzie niczym nie są związanie z działalnością portu. Tunelu na Puckiej nie potrafią zrobić od dziesięcioleci. Z czym Rumia sobie poradziła błyskawicznie. Za to ambicje metrpolitalne. Lotnisko dla nielotów, czyli parking dla tirów. 100 baniek psu pod ogon. Hutnicza wygląda niczym czołgowisko w Donbasie. Liczenie na to, że państwo przejmie konsekwencje nieudacznictwa ekipy rządzącej od lat kilkudziesięciu, jest co najmniej bezczelnością.

      • 2 0

    • forsując dokończenie estakady Gdynia miała w głębokim poważaniu potrzeby portu

      chodziło jedynie o komunikację nowobogackich osiedli na peryferiach.

      Inwestycję przeprowadzono wbrew opinii zarządcy dróg i ze środków miasta. Dla zaspokojenia ambicji "różnych gremiów". Zarządca dróg zwracał uwagę na brak (nawet możliwości) spełnienia norm budowanej drogi. O czym świadczą, chociażby coroczne problemy gdy spadnie choć odrobina śniegu. Więc droga została powiatową, bo nikt przy zdrowych zmysłach "czarnego piotrusia" nie przyjmie. Miasto nie chciało przedłużania obwodnicy, za czym optowali drogowcy. To jest, jak jest.

      Przed wybudowaniem przedłużenia obwodnicy nikt nie przejmie estakady, bo tylko straceniec i człowiek pozbawiony wyobraźni narazi się na problem z brakiem zapewnienia alternatywy. Tym bardziej po jego wybudowaniu. Dlatego też Gdynia nie śpieszy się, bo straci narzędzie szantażu.

      To klasyczna zagrywka gdyńskiego magistratu, którego jedyną troską jest znalezienie frajera, który za nich załatwi problem. Klasyczne przykłady to zarwane jezdnie przy porcie i na Karwinach. Typowy przykład to targi z koleją o wiadukty na Karwinach. To swary i knowania na forum sejmiku województwa. Można wiele złego powiedzieć o samorządach w Pomorskim, ale brak umiejętności i zdolności do współpracy gdyńskiej ekipy jest przysłowiowy.

      • 1 0

  • Prędzej całą estakadę rozwala i zbudują od nowa (1)

    Jak robić niekończące się remonty od 15 lat. Bo za tamtych czasów takich obciążeń jakie teraz są to najprawdopodobniej nikt nie planował, a efekt mamy jaki mamy. Koszalin już spora chwilę robią odbudowę na nowo swojej estakady i jakoś tam się dało

    • 4 0

    • jakoś...

      tylko dzięki ogromnemu szczęściu nie doprowadzono do tragedii, gdy stara estakada s\złożyła się jak domek z kart nad przejeżdżającymi pod nią samochodami.

      • 0 0

  • panie radny z pisu (1)

    wybudujcie obiecaną od kilku lat drogę czerwona i wtedy bedzie sie można zająć estakadą...

    • 0 2

    • obiecaną?

      Raczej skreśloną z planu dróg krajowych w 2014 przez Tuska...
      Na odchodnym na fuchę w europarlamencie.

      • 2 0

  • coś trzeba w Gdyni domalować, słupki postawić, zrobić festyn dla ciemnoty

    • 4 0

  • a o basen też apeluje?

    • 0 0

  • (2)

    zapraszam do Gdyni ( najlepiej quadem ) na wycieczkę w lata 70 ubiegłego wieku na ul. Unruga czy pł. Dąbka . Istny poligon. Koszmar dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Wszędzie dziury, obsmarkane płoty reklamami, przypadkowa chaotyczna architektura, jakieś budy z kurczakami, koślawe ogrodzenia., sztukowane chodniki. Obraz Mołdawii czy Degestan.

    • 11 2

    • Nie trzeba jechac do idleglych dzielnic zeby to stwierdzic. Wystarczy pojechac na plac Konstytucji przed Dworcem Glownym

      • 3 0

    • Przynajmniej emigranci z Bahmutu czują się jak u siebie.

      • 0 0

  • Może Horała by pomógł zamiast topić kasę w cepeka (1)

    • 0 2

    • przecież Horała

      jest "beee"...

      • 1 0

  • PiSowiec się zainteresował. Pewnie chce na tym zarobić albo zrobić przekręt. (1)

    • 0 3

    • to się nazywa projekcja

      podstawowy mechanizm psychologiczny.

      • 1 0

  • Będzie dobrze..ale

    Radny się zgrzał. Wszystko się zmieni po wyborach bo PiS zostanie pogoniony. I dlatego nie głosujcie na PiS.

    • 0 3

  • Apeluj do swoich pis majstrów warszawskich.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane