• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny prosi o molo, urzędnicy sugerują nową marinę

Katarzyna Moritz
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Dawne molo w Brzeźnie. Zdjęcie wykonane ok. 1910 r.
  • Molo i hala plażowa w przedwojennym Brzeźnie.

Zrodził się pomysł by w "starym" Brzeźnie zbudować, funkcjonujące tu w okresie międzywojennym, niewielkie molo. Taka inwestycja do tanich nie należy, dlatego władze Gdańska wolałby budowę falochronu, który jednocześnie byłby mariną.



Czy lepsze dla Brzeźna:

Mieszkańcy Brzeźna przez lata liczyli na to, że ich dzielnica odzyska dawny blask i letniskowy charakter, gdy odtworzona zostanie dawna Hala Plażowa. Niestety, niewiele wskazuje na to, by obecny właściciel działki gwarantował jej zabudowę.

Być może dlatego pojawił się pomysł, by turystów przyciągnąć nowym-starym molo, które miałoby powstać przy wejściu na plażę nr 41 zobacz na mapie Gdańska. Miałoby ono być zbudowane na istniejącej do dzisiaj betonowej podstawie, w miejscu, gdzie drewniany pomost istniał przed wojną.

- Odbudowanie historycznego mola, które obok Hali Plażowej i Domu Zdrojowego, było przez dziesiątki lat najbardziej rozpoznawalnym obiektem Brzeźna, dokumentowanym na pocztówkach i fotografiach, byłoby ukłonem w stronę dawnego kurotu Brzeźno - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS, który w sprawie budowy mola zwrócił się do prezydenta Gdańska. - Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć inwestora na dawny Dom Zdrojowy, być może ktoś odpowiedzialny będzie chciał zainwestować w budowę dawnej Hali Brzegowej i teren trafi w odpowiednie ręce.
Wraz z molem radny namawia miasto do odtworzenia dawnych łazienek na plaży i ewentualnego połączenie inwestycji z planowaną renaturyzacją Pasa Nadmorskiego (o ile do niej dojdzie).

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie wyklucza budowy drugiego molo w Brzeźnie, bo przypomnijmy, że jedno molo już istnieje, kilkaset metrów w stronę Jelitkowa. Jednak władze Gdańska są sceptycznie nastawione do tego pomysłu, głównie z tego powodu, że takie inwestycje są niezwykle kosztowne. Dość powiedzieć, że gdy w 2007 roku brano pod uwagę wydłużenie istniejącego molo o 120 metrów szacowano, że inwestycja pochłonie nie mniej niż 8 mln zł.

Ale nie oznacza to braku jakichkolwiek nadmorskich inwestycji w Brzeźnie.

- Dzisiaj priorytet skłaniałby nas do rozmowy nad pomysłem dyrektora Andrzeja Królikowskiego z Urzędu Morskiego w Gdyni, nad budową falochronu, który od strony wewnętrznej można by zaadaptować jako marinę - podkreśla Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Falochron miałby powstać na końcu parku Brzeźnieńskiego. Miałby chronić wejście do portu i jednocześnie mieścić w sobie marinę, podobną do tej, jaka działa przy molo w Sopocie.

Trudno obecnie mówić o kosztach budowy falochronu z mariną. Dla porównania sopocka inwestycja na ponad 100 miejsc do cumowania pochłonęła 71,1 mln zł, z czego 26 mln dołożyła Unia Europejska.

- Nie ukrywam, że marzy nam się taka marina jak w Sopocie. To może być dużo bardziej ciekawy, wartościowy i wielowątkowy projekt, niż budowa kolejnego mola - podkreśla Bojanowski. - Miasto w tej sytuacji woli mocniej współpracować z Urzędem Morskim, który dysponuje pieniędzmi centralnymi..
Obecnie jest to jeszcze jedynie koncepcja. Nad jej szczegółami zaczną się rozmowy w przyszłym roku.

Tak miało wyglądać przedłużone o 120 m molo w Brzeźnie, jednak z pomysłu zrezygnowano. Tak miało wyglądać przedłużone o 120 m molo w Brzeźnie, jednak z pomysłu zrezygnowano.
W Trójmieście coraz częściej planuje się inwestycje, dzięki którym żeglarze, turyści czy mieszkańcy mogą korzystać z uroków morza i okolicznych rzek. W tym roku w Górkach Zachodnich, na terenie Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiF, oddano rozbudowaną nowoczesną marinę, obecnie na 100 miejsc i dodatkowo z przystankiem tramwaju wodnego. Rozbudowa mariny wyniosła w sumie ponad 6,6 mln zł.

W centrum Gdańska przy ul. Szafarnia znajduje się marina na 60 miejsc do cumowania. Ma ona jednak być rozbudowana przez inwestora ze spółki Granaria, który zabuduje północny cypel Wyspy Spichrzów. Jej nowa część powstanie przy kolejnym odcinku ul. Szafarnia i dalej za mostem Stągiewnym, wzdłuż ul. Szopy. W nowej części mariny przewidziano możliwość cumowania 50-60 jednostek o długości kadłuba ok. 6 metrów. Marina powstanie w ostatnim etapie inwestycji, czyli nie później niż do roku 2022.

Także w Gdyni w ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem na w sumie 300 miejsc do cumowania (obecnie jest 260), zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny.

Miejsca

Opinie (83) 4 zablokowane

  • Długie molo

    Najsensowniejszym rozwiązaniem jest przedłużenie obecnego mola w Brzeźnie o co najmniej 200 m a na końcu tego mola marina.

    • 13 3

  • Marina.... (1)

    Marina nie w tym miejscu. Powinna powstać w miejscu starego mola.
    To lepsze miejsce dla niedużej przystani. W końcu w tym miejscu zostanie też wybudowana Hala Plażowa.
    Tylko bez betonowego falochronu.
    W Sopocie po budowie mariny pogorszyła się czystość plaży. Zmieniły się prądy morskie i na plaży prawie przez całe lato była masa glonów i wodorostów..
    Ohyda !

    • 9 3

    • potwierdzam, brudy przez okrągły rok . Smród i ohyda.

      • 0 0

  • prośba do portalu

    W kwestii "molo, czy marina" należy pytać fachowców z URZĘDU MORSKIEGO, a nie cytować wypowiedzi Bojanowskiego. On niech lepiej pogada z Budyniem o rewitalizacji Oruni Dolnej

    • 17 3

  • Odbudowa mola w jelitkowie

    Tam to bylo piękne molo! Jedno duże i dołączone do niego bodajże 3 małe połaczone ze sobą na wysokości wydm, na ktorych byla przebieralnia oraz wypozyczalnia leżaków! Ale Rusek musiał zniszczyć !!!!!

    • 14 0

  • Pas Nadmorski : Sopot - Brzeżno.

    Nie budujmy mariny na wysokości Parku Haffnera w Brzeźnie.
    Plaża na wysokości parku to najmniej zaludniona plaża od Sopotu do ujścia Martwej Wisły. Tam jest super. Cisza i spokój. Wiem bo w lato często tam bywam.

    Boję się, że po budowie mariny pojawią się tam tłumy ludzi.
    I tam, choć mało gdańszczan wie: jest jedyna plaża dla psów otwarta przez całe lato.

    • 12 3

  • I w pięć lat zarośnie piachem

    To nikt nie zauważył, że 1/3 pobliskiego molo już pochłonęła plaża? A tam też był pomost do cumowania. Teraz wchodzi się na niego bezpośrednio z piasku. Ten durny pomysł zrealizowano, chociaż od początku zapowiadano, że tak się stanie.
    Brzeźno ma chyba inne priorytety

    • 13 3

  • anna (2)

    Jest już w Brzeźnie wirtualny aquapark w kształcie rekina

    • 5 2

    • wirtualna dzielnica (1)

      jest też wirtualne molo oraz hala plażowa!

      • 0 1

      • jest też wirtualana zjeżdżalnia choć ją widać to odstrasza wyglądem;)

        • 0 0

  • marina

    molo już jest

    • 3 0

  • a co z monitoringiem parku. w październiku miały stanąć pierwsze dwie kamery, coś się dzieje?

    • 7 0

  • Co z remontem mostu na JPII ? (3)

    Co co powie bojanowski na obiecany remont mostu łączącego aleję jana pawłą ii na zaspie ?Przecięż ten remont obiecał w 2015 r. Rok się kończy a obiecanki cacanki jak były w ustach urzędasów tak dalej są. Zaraz pewnie naobiecują ,że jak niemoty z platformy oszustów wygrają - to na pewno za 100 lat to zrobią . Tak jak zreszta wszystko obiecują !!!.

    • 8 11

    • Most? Wiedza elementarna widac, ze jest nie do odsiagniecia.

      • 4 1

    • (1)

      Jestem zniesmaczony Twoją niewiedzą. W tej okolicy nie ma żadnego mostu. Nikt przytomny nie obiecywał remontu mostu, którego nie ma.

      • 4 2

      • O rany! most czy wiadukt ? - wszyscy wiedzą o co chodzi, a ten potworek faktycznie
        wymaga remontu.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane