• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Mały Kack

    mieszkańcy Małego Kacka również mają swoją petycję :)

    • 21 1

  • To niech rady dzielnic znajda pasazerow na te linie

    • 2 23

  • autobusy elektryczne (1)

    na fotce pokazano elektryki niby kupione nic bardziej mylnego autobusy kupione na kredyt ktorego spolka pka nie ma za co splacac coraz drozsze w utrzymaniu nastepna porazka

    • 22 0

    • kazali to kupili to spółka miejska

      • 4 0

  • Panie Prezydencie Szurek i wyraża Pan na to zgodę (2)

    Czyli za kryzys zostali ukarani mieszkańcy Gdyni Te zmiany w zkm są bardzo drastyczne likwidacja tylu lini mnie bardzo będzie będzie brakowało 34 W 119 Zmiana trasy . 21 wieka szkoda żeby dojechać do Sopotu zostaje niestety tylko S i bilety pospieszne no to teraz będziemy jezdzić jak te śledzie w puszce !!!!!!!!!!!

    • 41 0

    • Za kryzys?! Za miliard długu!

      Ludzie... zainteresujcie się trochę tym jak wygląda budżet tego miasta!

      • 6 0

    • Ale już po pandemii przecież.

      • 3 0

  • Nie zrozumiale decyzje nie tylko w Gdynii. (12)

    Mamy byc bardziej eko, rozladowywac korki poprzez korzystanie z komunikacji miejskiej a w rezultacie likwiduje sie część lini autobusowych.
    WTf

    • 238 4

    • Odpowiedź jest bardzo prosta, idźmy głosować dalej na członków związku Sczczurka

      • 22 3

    • Chaos i złodziejstwo

      Zamiast kupowac autobusy elektryczne nie wiadomo po co i wywalac miliony na bzdury mogliby przeznaczyc srodki na cos sensownego

      • 34 1

    • prezydent doprowadził finanse miasta do ruiny

      • 26 2

    • Czasem jeżdżę pociągiem z Chojnic do Gdanska.

      Ludzie stoją, pociągi wypchane po kurek, niebezpiecznie bo duszno, przewrócić się łatwo. Bilety drogie. Bezpośredni kurs jest jeden do Gdańska. Strasznie izolują miasteczka, chcemy więcej polaczen. A mamy być eko. Sreko nie eko.

      • 28 1

    • Rozładowywać korki komunikacją miejską? Chyba za 30 lat bo nikt o zdrowych zmysłach nie zrezygnuje z samochodu. Trzeba mieć blisko do pracy aby jeżdzić komunikacją albo nadmiar czasu.

      • 22 9

    • Niezrozumiałe (4)

      Te dwa ii na końcu? WTF?
      Mój słownik nawet nie pozwala tak napisać nazwy miasta, w którym mieszkam.

      • 7 0

      • "Dwa ii na końcu" ważniejsze niż ograniczenia i likwidacja linii? (3)

        • 8 0

        • Tak, ważne. Powinieneś wiedzieć jak odmieniać nazwę miasta, w którym mieszkasz. (2)

          Nie promuj wtórnego analfabetyzmu.

          • 3 8

          • Jak widać - nie wiesz co to jest wtórny analfabetyzm. Nie używaj pojęć których nie rozumiesz.

            • 4 0

          • Nie promuję, ale tu inna rubryka.

            • 0 0

    • Absolutnie tu nie chodzi i nie chodziło o eko

      W takie bajki to tylko prostaczki słuchające polityków wierzą.

      • 18 0

    • Rozładowują korki przez zabieranie pasów pid busoasy, po czym likwidują kursy...

      Może Wojtek, Marek i ich żony jeżdżą elektrykami - stąd to parcie na buspasy?

      • 15 0

  • Ciekawe, że na Arkę Gdynia źródło finansowania akurat jest.

    • 29 1

  • Wreszcie Radni pokazuja ze sa z nami!

    Przy całej arogancji władzy Rady Miasta, nie boją się być przeciw wdrażaniu kolejnych i**otyzmow, nadymanych jaj ropuchy urzędników! Wątpię wprawdzie w skuteczność protestu, ale może otworzą oczy wyborcom obecnych ciemiezycieli. Panowie i Panie Radni! Jak to jest, że stać Gdynię na system Fala (nb. Zamiast biletomatow) za 130 milionów, plus 25 za utrzymanie roczne, a nie stać na utrzymanie linii komunikacyjnych?

    • 30 0

  • (4)

    Ciekawe czy Prezydent Szczurek zrezygnuje ze służbowego Superba w ramach oszczędności.

    • 41 1

    • Wezmie Maybacha (1)

      Na kredyt miasta. A co, wolno mu!

      • 14 2

      • Niech pyta bezdomnych na Chwarznie.

        • 4 0

    • Podły poziom dyskusji (1)

      Rozumiem że likwidacja 1miejskiej skody ma uratować cięcia w komunikacji?
      Współczuję wszystkim populistycznym "pieniaczom".
      Skoda nawet Superb, to nawet nie ułamek w ułamku kosztów miasta.
      Chyba że -Waszym zdaniem- w Gdyni mają funkcjonować lektyki, a urzędnicy mają przywdziać zwiewne tuniki.
      Nie będzie wtedy lepiej ale będzie weselej- igrzyska dla gawiedzi.
      Populizm prowadzi do dziadostwa. Bolszewicki wychów i bolszewickie spojrzenie!!!!!!!!!

      • 2 7

      • Jak nie ma funduszy, to się kroi, gdzie się da. Najpierw podnosi się pensje kierowcom. Elektryki i samochody służbowe schodzą na

        • 7 0

  • Dziwaczny Mis pod tytulem "Fala"

    Wygrał z mieszkańcami, z komunikacją miejską i... zabrał pieniądze!

    • 38 0

  • pani Gruszecka-Spychała jest gwarancją problemów i intryg. (2)

    czuwaj.

    • 42 0

    • A jak tam Miś z Infoboxu? (1)

      Prokuratura coś cicho, a zawiadomienie podobno było...

      • 5 0

      • No i ciekawe co tam słychać z działką na Przemyskiej

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane