• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Likwidacja 11... (1)

    Połączeń? Szaleją bardziej niż w Gdańsku.

    • 8 0

    • Chcemy być lepsi.

      • 3 1

  • Zlikwidować

    Wszystko. Ludzie piechotą, rowerem lub konno:) To co się dzieje w Trójmieście przechodzi ludzkie pojęcie.

    • 20 0

  • Za oszczędności na komunikacji (1)

    powstanie kawałek zbędnej drogi rowerowej...

    • 18 3

    • Kawałek paska, ktory przeszkadza np. w wyjeździe z garaży przy Legionów i bezpiecznej jeżdzie po Armii Krajowej.

      • 2 1

  • ehh szkoda gadać! Stop dla likwidacji linii 21 (2)

    Uważam, że to są jakieś żarty...np. linia 21 po ponad 70 latach zostaje zlikwidowana...Jestem mieszkanką Sopotu i mimo, że posiadam auto po tym mieście poruszam się komunikacją miejska albo na piechotę ze względu na brak odpowiedniej ilości miejsc parkingowych (szczególnie w sezonie) Również korzystam z 21 gdy chcę się dostać do centrum Gdyni. Do S czasami igły się nie wepchnie - taka jest przeładowana więc co będzie teraz no i nie zatrzymuje się na każdym przystanku...uważam za głupotę pozostawienie dwóch linii 181 i 31, które jadą w tym samym kierunku tylko inną trasą. Trzeba pomyśleć by było lepiej a nie od razu likwidować. Optymalne było by np. pozostawienie linii 181 a zlikwidowanie 31. W zamian za wydłużenie trasy 21 od Ergo Areny do Centrum Gdyni...Ludzie raczej częściej chcą się dostać do centrum miasta niż na obrzeża...ewidentny brak mózgu w zarządzaniu i planowaniu

    • 28 4

    • 31 a 181 (1)

      31 powinno stanowczo zostać, to jedyna opcja, żeby dostać się z Dąbrowy, Karwin i Kacka do Orłowa, co ważne, kursuje przez Wielkopolską, 181 zjeżdża na Sopocką. Jeśli już, to zlikwidować 181 który od Malczewskiego dubluje się z 31, 21 i S

      • 4 4

      • Zlikwidować 181?

        Ktoś chyba na głowę upadł - 181 to zapewne jest top 3 najpopularniejszych linii w Gdyni. Z drugiej strony - niszczenie 23 też miesiąc temu wydawało się czymś nieprawdopodobnym, więc nie podpowiadaj. ;)

        • 3 1

  • komunikacja miejska w 90% powinna sie opierac na autobusach napedzanych wodorem a nie pradem czy jak najmniej efektywne (3)

    Ale w ładze w trójmiecie to ci sami ludzie od kilkudziesieciu lat którym trzeba podziekowac na wyborach i zwolnic ich koleisów w urzedach co dostali wiekszosci stołki po znajomosci to minimum 50% znich!!

    • 14 1

    • dobrze że masz stacje wodorową wiemy gdzie wodór kupić (1)

      • 1 2

      • Wodoru jest ponad stan np w Lotosie

        • 2 0

    • WODÓR

      Nie mogę czytać "domorosłych wszechwiedów".
      Najbardziej efektywnym rodzajem środków komunikacji tego miasta są- czy to się komuś podoba czy nie- powołane do życia w 1943 przez tymczasowe władze........ trolejbusy. Prawda banalna ale prawda, właściwie to samo jej jądro.

      • 1 0

  • Nie ma co ukrywać (4)

    wyprowadzania pieniędzy przez Polski Ład.
    Skoro dla rządu im gorzej tym lepiej to pośmiejemy się przy wyborach.

    • 12 8

    • Nie ma, jak pomylić autorów zmian komunikacyjnych w gminie. Ten wiek tak ma.

      • 0 1

    • Prawda (1)

      To jest akurat prawda, to nie problem Gdyni, to problem Państwa.
      W całym kraju problemy samorządów są aktualnie bliźniacze- także w zakresie funkcjonowania komunikacji.

      • 3 1

      • A jednak sa miasta czyste, z parkingami

        Równymi chodnikami dla pieszych i zakładami pracy.

        • 1 0

    • Znowu Ci się pomyliło albo masz 15 lat i nie pamiętasz, jak było. Albo masz 115 i też nie pamiętasz.

      • 2 0

  • Pani Senyszyn z lewicy (3)

    zainteresowała się tematem a Pan Marcin Horała nic?

    • 25 1

    • CPK

      Pan Marcin zajmuje się aktualnie Chińskimi problemami na Lotnisku Baranów.

      • 5 0

    • Czuje sie odrzucony

      • 0 0

    • Ciekawe a

      skąd wiesz ze sie nie zainteresował to że Pani Senyszyn robi szum medialny to o niczym nie świadczy

      • 0 0

  • Moze wrocimy do dorozek? (1)

    • 10 0

    • tylko gdzie tego

      konia trzymac? w garazu podziemnym to nie specjalnie.. pod blokiem? na balkonie?- nie wejdzie, ani po schodach ani do windy..

      • 2 0

  • Likwidować.

    Jak coś jest nie rentowne to trzeba likwidować, a nie do tego dopłacać. Bilet powinien kosztować 25 zł i żadnych darmowych przejazdów.

    • 2 16

  • (1)

    Chciało się robić gimbazie prezent, to teraz trzeba ciąć koszty.

    • 14 1

    • Gimbaza to mieszkańcy. Należy się. Imprezowiczom, co niszczą drogi, nie należy się.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane