• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • 90mln to tyle, ile wydał Olsztyn na lotnisko w Szymanach,

    resztę dała UE. Porównajcie sobie terminal w Szymanach na poziomie, co najmniej Rębiechowa z tym barakiem w Gdyni. Dodatkowo do Szyman dojeżdża specjalna kolej. Produkt lotniskopodobny w Gdyni to przewał mentalny, ambicjonalny, organizacyjny i finansowy. Niech Szczurkowe urzędasy jadą na Mazury odetchnąć rześkim powietrzem i zobaczyć jak się robi inwestycje.

    • 3 2

  • dalsze marnotrawienie kasy (1)

    Ile wydali na budowę lotniska cywilnego - to wiemy, ale ile dziś wydają na "podtrzymywanie trupa" ? I tu niespodzianka, prezes upadłej spółki - 14.000,00 zł (netto) co miesiąc, księgowa upadłej - 9.000,00 zł (netto) co miesiąc - i tak przez ostatnie 18 miesięcy za "nic nie robienie". A TY przeciętny gdynianinie jak długo musisz pracować na te 14 tysięcy - 5 -6 miesięcy ? Pani Spychałowa i Szczurek owszem, maja tyle samo lub nieco więcej, więc jest im obojętne, ile z kasy miasta bierze Stateczny i jego przyboczna. I tu nie chodzi o KE, tu działa mały rozumek lub duży przekręcik.

    • 4 3

    • a skąd ty masz takie informacje, hę?

      • 0 3

  • Niedozwolona pomoc publiczna dla Rębiechowa (2)

    Problem z pomocą publiczną dotyczy zarówna Kosakowa, jak i RĘBIECHOWA.
    Analiza pomocy publicznej przeprowadzona przez biura dwóch Komisarzy KE wskazała, że większy problem jest z Gdańskiem!!!
    Tu pomoc publiczna płynęła różnymi kanałami. Prezydenci, marszałek itd.
    Pojawił się problem, co dalej.
    Sprawie postanowiono "ukręcić łeb" i złożyć w ofierze lotnisko w Kosakowie. Nie było tu pieniędzy unijnych i zwrot niedozwolonej pomocy publicznej był finansowo wielokrotnie mniejszy.
    Szanowni hejterzy z grodu nad Motławą. Trochę ciszej z tą nienawiścią do Gdyni, bo ona uratowała wam lotnisko w Rębiechowie.
    Lotnisko w Kosakowie funkcjonowało i funkcjonuje nadal. Blokada uruchomienia terminala cywilnego zostanie cofnięta na pewno. Lotnisko Gdynia Kosakowo będzie funkcjonować w wymiarze cywilnym dla dobra wszystkich mieszkańców aglomeracji i poco tyle żółci.

    • 4 7

    • tak mnie to zastanawia

      czy tY w to naprawde wierzysz, czy po prostu jesteś płatnych pachołkiem do ogłupiania miejscowych.

      • 3 0

    • sam sobie odpowiedziałeś

      skoro jeden obiekt w rejonie dostał dofinansowanie a UE i pozwolenie na dofinansowanie a budżetów gminnych i skoro ten obiekt nadal nie jest wykorzystywany w 100% (jego przepustowość) to chyba oczywiste jest, ze nie będzie zgody na dofinansowanie podobnego obiektu w okolicy.
      Gdyby Rębiechowo pękało w szwach, podejrzewam, że nie byłoby problemu z dofinansowanie inwestycji w Gdyni zarówno z budżetu miasta jak i środków unijnych.

      • 3 0

  • skoro nie może być lotniska, to może miasto zdecyduje się na założenie własnych linii lotniczych?

    Air-Frair, może Rat-Fly, SzcuroLOT, PLON Pomorskie Linie od Nielatania......

    • 3 1

  • rozwiązania punkt 1 i 2 do kosza. I co dalej? (1)

    Ad. 1 Rebiechowo wybudowało właśnie drugi terminal, ma nową płytę oraz nowy ILS. Do tego rozwiniętą infrę kolejową i drogową. Nie ma najmniejszego powodu dla którego miałaby by brać w użytkowanie Kosakowo.

    Ad. 2 Eksperci TOR w kontekście lotniska w Olsztynie powiedzieli, że lotnisko zaczyna przynosić dochody jeżeli ma powyżej 1,5 miliona PAXów rocznie. Gdynskie ma osiągnąć taki pułap dopiero circa 2030 roku. Żaden inwestor nie weźmie lotniska, który zacznie przynosić dochody dopiero za 15 lat (i to małe dochody). Prawdziwe dochody zacznie przynosic dopiero w 2050 roku odliczając zadłużenie przed 2030 rokiem.

    • 3 1

    • Te "lotnisko" nigdy nie bedzie przynosic dochodu. Te ich cale analizy o kant d....mozna rozbic. Chodzi tylko o to szczurasom zeby sie przy korycie utrzymac i nieniepokojonymi do emeryturek dociagnac. A jak Bog da to moze i jeszcze ich prawnuki?

      • 3 0

  • A co z tunelem na ul. Północnej lub Puckiej?

    Kiedy będzie zrealizowana ta inwestycja, która znacząco poprawi przepustowość? Wejherowo mogło zbudować tunel, a Gdynia nie może?

    • 4 1

  • Jestem ciekawy kiedy Redakcja zainteresuje się PKM i jej wykorzystaniem ? (2)

    Bo widać ilu odczuwa satysfakcję, że Gdynia ma problemy, od b.pOsła Biedronia, który doniósł do NIK, po unijnych donosicieli do KE. Przypomina mi to jak przed wojną (zwłaszcza Gdańszczanie)donoszono i wyśmiewano Gdynię, że buduje port ? Dziś pomimo tak długiego okresu widać nastąpiła powtórka i czy nie jest to problem z własną postawą?.

    Jak można złorzeczyć i się cieszyć z cudzych problemów, przecież to złośliwe i niemoralne. W interesie Regionu, Gdańska i Gdyni leży współpraca i wzajemne wspieranie inwestycji prorozwojowych. Na pewno postawy włodarzy obu miast wobec problemu lotniska w Gdyni-Kosakowie wpływają negatywnie i wpłyną na rozwój aglomeracji w przyszłości oraz źle świadczą o naszym regionie. Nie można się zgodzić i zaakceptować coś takiego, że jak wy nam dzisiaj dokopiecie , to my wam jutro przywalimy ostro.

    Szkoda tylko, że mamy takiego bezpłciowego Marszałka, który pozwala na pogrążanie Gdyni !

    • 8 4

    • problemy i to wielkie (1)

      macie z własnej głupoty i gryzoniowego oderwania od rzeczywistości.
      Czas posypać głowę popiołem i ten plastikowy, biały barak przerobić na biedronke.

      • 1 2

      • Ja wiem, że miasto Gdańsk ma pierwsze miejsce w liczbie Biedronek

        Ty możesz promować gdzie indziej a nie w Gdyni, bo nawet w Sierakowicach jej nie chcą :)) A "głupoty i gryzoniowego oderwania" tu szukaj także u siebie?

        My mamy wspaniałego prezydenta Szczurka, który potrafiły wypracować ambitną wizję stanu docelowego i ją realizuje, świadomie planując nasz rozwój, którego działania bazują na zrozumieniu potrzeb turystów , ale i inwestorów, społeczności lokalnej - nas mieszkańców oraz wypracowaniu obopólnych korzyści logistycznych. Problem w tym, że województwo nie ma pomysłu co do planów na przyszłość, możliwości ich realizacji i spójności z potrzebami gminy. Na przykładzie Raportu NIK doskonale widać, że nawet instytucje kontroli nic nie zarzuciły a wręcz pochwaliły Władze Gdyni za prawidłowy dokumentacyjny proces i pozytywność oceny.

        • 2 1

  • Ile sie móiwiło i pisało o tym

    Wszyscy mówili Szczurowi że te lotnisko się nie broni> Ale chęć walki z Gdańskiem i kompleksy niższości pana prezydenta były ważniejsze od logicznych opinii ekspertów

    • 3 3

  • cała prawda całą dobę

    kurka - Szczur i jego podwładni - sprzedać swój majątek i spłacić całe to badziewie
    później zaorać i oddać im w celu uprawy ziemniaków

    • 3 3

  • Lotnisko w gdyni jeśli powstanie to jak wrzud na d***e będzie (1)

    • 4 5

    • To lotnisko funkcjonuje tam od 77 lat

      doszkol się nieuku, a wcześniej Gdynia miała Lotnisko w Rumii!!!

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane