• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa liczba awarii trakcji tramwajowej w Gdańsku

Maciej Korolczuk
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach. Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach.

W ostatnich miesiącach pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku przyzwyczaili się do ciągłych awarii oraz opóźnień autobusów i tramwajów. Przyczyny awarii były różne: tramwaje spóźniały się albo w ogóle nie przyjeżdżały przez usterki taboru, autobusy nie wyjeżdżały z bazy przez brak kierowców, do utrudnień na torach przyczyniali się też kierowcy, powodując kolizje. W ostatnim czasie nasiliły się inne problemy - szwankuje podstawowa infrastruktura, a więc tory i sieć trakcyjna.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Na co dzień za jej utrzymanie odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W razie kolizji lub awarii na pomoc ruszają pracownicy firmy Rajbud, od początku października 2017 r. odpowiadający za naprawę i usuwanie awarii na gdańskich torach.

Początki współpracy Rajbudu z miastem były fatalne, bo już pierwsza awaria sieci trakcyjnej zatrzymała tramwaje na 14 godzin, powodując ogromne utrudnienia w ruchu w całym mieście.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało. Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo - przyznał Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud.
GZDiZ nałożył wówczas na firmę karę umowną, a ta zobowiązała się, że taka wpadka się więcej nie powtórzy. W kolejnych miesiącach było już lepiej - awarie były usuwane szybciej, ale niestety zdarzają się one coraz częściej.

Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach. Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach.
W 2012 r., gdy za utrzymanie torowiska i trakcji odpowiadał GAiT (wówczas jeszcze ZKM) było ich 160. Z każdym kolejnym rokiem ich liczna malała - 133 awarii odnotowano w 2013 r., rok później było ich 110, w 2015 r. - 118, a w 2016 r. - 104. W ubiegłym roku sieć trakcyjna psuła się już 140 razy, a w tym padł niechlubny rekord. Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.

Wyjątkowo uciążliwe są zaniki napięcia i zerwania sieci. Wówczas problemy rosną lawinowo, bo w tramwajowych korkach zatrzymują się kolejne składy, a uruchamiana - nawet niezwłocznie po awarii - autobusowa komunikacja zastępcza zazwyczaj okazuje się niewydolna.

O takich zdarzeniach informujemy na bieżąco w Raporcie z Trójmiasta.

- Przyczyny awarii nie zawsze są jednoznaczne, a na wystąpienie usterki zawsze składa się wiele czynników: od problemów z taborem, przez problemy z trakcją, aż po czynnik ludzki. Mogą być to sytuacje wynikające z krótkotrwałych przepięć w sieci po stronie zasilania, tramwaju, ale też nieprawidłowego zadziałania urządzeń na stacjach - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju. Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju.
Przez niespełna 15 miesięcy współpracy miasto nałożyło na Rajbud 12 kar na łączną kwotę 48,7 tys. zł. Wykonawca płaci miastu za opóźnione przybycie na miejsce awarii, niewykonanie prac awaryjnych ze swojej winy w wymaganym umową czasie, a także nieterminowe przekazanie raportu z awarii.

Choć umowa z Rajbudem wygaśnie dopiero z końcem września przyszłego roku, to urzędnicy już teraz zastanawiają się, jak rozwiązać problem z utrzymaniem trakcji. Jedną z opcji może być powierzenie tych usług miejskiej spółce (tak jak w przypadku zastosowanego rozwiązania z sektora odbioru odpadów komunalnych realizowanego przez spółkę Gdańskie Usługi Komunalne).

Wówczas - na podobnych zasadach w formule "in house" - za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii może wkrótce znów odpowiadać miejski przewoźnik GAiT. W teorii dla pasażerów może to oznaczać sprawniejszą i szybszą komunikację, bo GAiT sam będzie utrzymywał i naprawiał infrastrukturę, z której na co dzień korzysta (dziś robi to za nią kto inny).

W praktyce zasadne jest pytanie, czy wobec kłopotów kadrowych i finansowych, z jakimi spółka borykała się w ostatnich miesiącach, będzie w stanie to udźwignąć?

Opinie (375) 9 zablokowanych

  • SKM tez pada (chocby dzisiaj) . Wiec jest juz materaial na kolejny tekst tutaj.

    • 5 0

  • Karać kierowców aut

    jak kierowca samochodu TIR zerwie trakcje to dostaje kilka stówek mandatu.
    śmiech na sali.

    • 3 1

  • jak ma być dobrze jak w rannym szczycie tram 7 ma 20 minut przerwy? ot tak.
    potem wiele godzin przerwy i wczesnym popołudniem puszczają znowu, ale wieczorem dalej nie jeździ.
    ludzie wybierają samochody.
    .
    Druga sprawa, komunikacja miejska a samochody jadą. To codzienny obraz komunikacji w Gdańsku.
    jak kogoś stać na auto to nie dziwię się, że nim woli dojeżdżać

    • 5 0

  • kaczyści sabotują w zemście za przegrane wybory. (2)

    • 3 8

    • chcesz walczyc z faktami? polecam srebrzysko.

      • 1 0

    • przegrali to ci co wybrali budynia

      przegrali wlasne miasto i swoja przyszlosc

      • 2 0

  • Haha

    'Jeździjcie komunikacją, jest super, wszędzie dojedziesz a czas, auta są złe fuu'. Żenadaa

    • 6 0

  • sr*czy nakupywali jeszcze do tego rozklekotane tory i jest dwa w jednym.

    • 3 0

  • Ankieta.

    Cena biletów.

    • 2 0

  • o to polska gospodarka,polska technika,polska jakość, polska sumienność (1)

    • 1 4

    • gdanska. po gdansku..

      badzmy precyzyjni.

      • 1 0

  • Jak zwykle w Gdańsku. (3)

    Jak zaczyna się palić, to władze zaczynają dostrzegać problem i zastanawiają się, gdzie i kiedy wykopać studnię. Dużo podróżuję i z polskich miast Gdańsk ma chyba najgorszą komunikację. A najgorsze jest to, że są to wieloletnie zaniedbania. Rozwój miasta poszedł naprzód a komunikacja pozostała w tyle. I jest to bezsprzecznie wina władz miejskich polegająca na zaniedbaniu. Remonty, wymiana trakcji czy torowisk robiona była tylko na krótkich odcinkach, kiedy potrzebna była kompleksowa wymiana. I dopóki nie zmieni się sposób myślenia i zarządzanie infrastrukturą i taborem to nie ma szans na poprawę.

    • 15 0

    • sprawna komunikacja to fundament rozwoju. (1)

      Gdańsk się zwija od 20 lat, a równe chodniki, "inwestycje" generujące koszty, puste biurowce i dzika developerka tego nie przypudrują. to nie jest rozwój.

      • 5 0

      • prawda- to nie rozwoj

        • 1 0

    • Rudy lis rozwalił nieruchomości teraz rozwala komunikacje, ciekawe co jeszcze rozwali

      • 0 0

  • Kiedy uruchomią ten rower metropolitalny? (3)

    Będzie jakaś alternatywa dla zbiorkomu i aut.

    • 6 2

    • wiesz ile bedzie tych rowerow? ;) no wlasnie. (1)

      chyba, ze sobie go przytroczysz do miejsca gdzie mieszkasz. Lepiej sobie kup wlasny po prostu.

      • 1 0

      • Hehe. Ale taki rower to 5 miejsc parkingowyvh mniej. W każdej dzielnicy na parkingach postawiono "stojaczki".

        • 1 0

    • Rower?

      Szukają pedałów - znajdą to ruszy 15 stycznia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane