• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa liczba awarii trakcji tramwajowej w Gdańsku

Maciej Korolczuk
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach. Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach.

W ostatnich miesiącach pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku przyzwyczaili się do ciągłych awarii oraz opóźnień autobusów i tramwajów. Przyczyny awarii były różne: tramwaje spóźniały się albo w ogóle nie przyjeżdżały przez usterki taboru, autobusy nie wyjeżdżały z bazy przez brak kierowców, do utrudnień na torach przyczyniali się też kierowcy, powodując kolizje. W ostatnim czasie nasiliły się inne problemy - szwankuje podstawowa infrastruktura, a więc tory i sieć trakcyjna.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Na co dzień za jej utrzymanie odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W razie kolizji lub awarii na pomoc ruszają pracownicy firmy Rajbud, od początku października 2017 r. odpowiadający za naprawę i usuwanie awarii na gdańskich torach.

Początki współpracy Rajbudu z miastem były fatalne, bo już pierwsza awaria sieci trakcyjnej zatrzymała tramwaje na 14 godzin, powodując ogromne utrudnienia w ruchu w całym mieście.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało. Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo - przyznał Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud.
GZDiZ nałożył wówczas na firmę karę umowną, a ta zobowiązała się, że taka wpadka się więcej nie powtórzy. W kolejnych miesiącach było już lepiej - awarie były usuwane szybciej, ale niestety zdarzają się one coraz częściej.

Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach. Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach.
W 2012 r., gdy za utrzymanie torowiska i trakcji odpowiadał GAiT (wówczas jeszcze ZKM) było ich 160. Z każdym kolejnym rokiem ich liczna malała - 133 awarii odnotowano w 2013 r., rok później było ich 110, w 2015 r. - 118, a w 2016 r. - 104. W ubiegłym roku sieć trakcyjna psuła się już 140 razy, a w tym padł niechlubny rekord. Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.

Wyjątkowo uciążliwe są zaniki napięcia i zerwania sieci. Wówczas problemy rosną lawinowo, bo w tramwajowych korkach zatrzymują się kolejne składy, a uruchamiana - nawet niezwłocznie po awarii - autobusowa komunikacja zastępcza zazwyczaj okazuje się niewydolna.

O takich zdarzeniach informujemy na bieżąco w Raporcie z Trójmiasta.

- Przyczyny awarii nie zawsze są jednoznaczne, a na wystąpienie usterki zawsze składa się wiele czynników: od problemów z taborem, przez problemy z trakcją, aż po czynnik ludzki. Mogą być to sytuacje wynikające z krótkotrwałych przepięć w sieci po stronie zasilania, tramwaju, ale też nieprawidłowego zadziałania urządzeń na stacjach - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju. Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju.
Przez niespełna 15 miesięcy współpracy miasto nałożyło na Rajbud 12 kar na łączną kwotę 48,7 tys. zł. Wykonawca płaci miastu za opóźnione przybycie na miejsce awarii, niewykonanie prac awaryjnych ze swojej winy w wymaganym umową czasie, a także nieterminowe przekazanie raportu z awarii.

Choć umowa z Rajbudem wygaśnie dopiero z końcem września przyszłego roku, to urzędnicy już teraz zastanawiają się, jak rozwiązać problem z utrzymaniem trakcji. Jedną z opcji może być powierzenie tych usług miejskiej spółce (tak jak w przypadku zastosowanego rozwiązania z sektora odbioru odpadów komunalnych realizowanego przez spółkę Gdańskie Usługi Komunalne).

Wówczas - na podobnych zasadach w formule "in house" - za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii może wkrótce znów odpowiadać miejski przewoźnik GAiT. W teorii dla pasażerów może to oznaczać sprawniejszą i szybszą komunikację, bo GAiT sam będzie utrzymywał i naprawiał infrastrukturę, z której na co dzień korzysta (dziś robi to za nią kto inny).

W praktyce zasadne jest pytanie, czy wobec kłopotów kadrowych i finansowych, z jakimi spółka borykała się w ostatnich miesiącach, będzie w stanie to udźwignąć?

Opinie (375) 9 zablokowanych

  • (1)

    To efekt "dobrej zmiany". PiS zniszczyło Trójmiejskie tramwaje w Gduni i Gdańsku.

    • 1 14

    • idz Magda do szkoły jesli w ogole do niej dojedziesz

      • 8 0

  • trend czarnowidzenia w mediach propisowskich (1)

    awarie to może i zdarzają się bo to są awarie czyli coś nieprzewidywalnego. Ale od pewnego czasu daje się zauważyć trend by nie powiedzieć trynd do czarnowidztwa. A celują w tym propisowskie media. Pewnie tak zarządzono na Nowogrodzkiej. Ten artykuł wpisuje się w ten rend więc nie dajcie ponieść się emocjom.

    • 0 17

    • w Gdansku to nie jest trend ale konsekwencja wieloletnich zaniedban. chcesz walczyc z faktami?

      i chorej propagandy budyniowej, ze tak sie Gdansk rozwija. W jakim poszedl kierunku - widac.
      bezmyslnie na zlamanie karku.

      • 7 0

  • Cała infrastruktura jest mocno zużyta, (4)

    ale mieszkańcy nadal wieżą w swojego prezydenta.

    • 11 0

    • (1)

      Wieżę w wierze.

      • 2 1

      • raczej wierze wierze. choc ona jest zolnierzem.

        • 2 0

    • jakby co to sam pociAgnie tramwaj. struk mu pomoze ;)

      • 2 0

    • To nie wieża!

      • 1 1

  • Skutki wyprowadzenia obsługi infrastruktury tramwajowej poza ZKM. (2)

    Z uporem maniaka wprowadzono wymyślony przez zachodnią firmę plan restrukturyzacji nie patrząc na specyfikę branży w Polsce.Zlikwidowano szkoły przyzakładowe . Oszczędzano na etatach fizycznych. Zasada małych rozdrobnionych firemek zbiera żniwo.

    • 10 1

    • moze komus sie to oplacalo. Podobnie ze stworzeniem zewnetrznej spolki do portalu gdansk.pl

      za wiele milionow rocznie.

      • 3 0

    • własnie w ten sposob wygrywa sie wybory. kazdemu mozna bylo cos obiecac

      co z tego ze miasto runie.. macie swego prezydenta.

      • 2 0

  • ta ostatnia opcja cos innego w ankiecie to zapewne "budyn" i jego niefrasobliwa polityka 20 lat.

    za ktora placa tez ci co go nigdy nie popierali jak ks. jankowski.

    • 10 0

  • (1)

    To jest oburzajonce. PiS od 30 lat kłamie, kłamie i kłamie. Zniszczyli nam Gdańsk. Zrabowli Polske i znieśli konstytuncje. MAM tego dość. Spotkasm ich przy urnie i wtedy...

    • 1 11

    • idz pod sąd i okopc elewacje jak zawsze.

      • 7 0

  • Wolę własne auto...

    Korki są i będą, przywykłem, w końcu mieszkamy w dużym mieście. Czasami jedzie się szybcie, a czasami wolniej. Nie muszę jednak nikogo wąchać itd.

    • 4 1

  • (1)

    Pszykro mi, ale to czas w kturym Kaczor powinien spodać się do dymicji. Sprawił w Polsce ruiny i udaję że jest dobrze. Rozumiecie że PiS to cioągłe afery, oszustwo i kłamstw.

    • 0 11

    • afera z falszowaniem zeznan podatkowych, oswiadczen majatkowych.

      wyroki prezydenta i umarzanie.

      • 5 0

  • czegos tu nie rozumiem? miasto gwarantuje finanse spolce renoma a nie ma na utrzymanie transportu? (1)

    dalej bawcie sie w portal. za kilka milionów.
    "W praktyce zasadne jest pytanie, czy wobec kłopotów kadrowych i finansowych, z jakimi spółka borykała się w ostatnich miesiącach, będzie w stanie to udźwignąć?"
    "

    • 7 0

    • Dla kolesi sie zawsze ma, a jak nie ma to sie znajdzie.

      • 1 0

  • GAiT (1)

    Gdańskie Awarie i Tragikomedie

    • 13 0

    • zrób o tym grę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane