• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (139)
Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach. Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach.

Brak kursów autobusów i tramwajów oraz spóźnienia to najczęstsze powody kar, jakie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w ubiegłym roku na przewoźników. Łącznie to ok. 1,6 mln zł, co jest rekordem w ostatnich latach.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Kary zawarto w umowie, jaką ZTM podpisał z przewoźnikami. To wszelkiego rodzaju obciążenia finansowe nakładane przez ZTM za niewłaściwe realizowanie przewozów pasażerów, a więc kursy uszkodzonym lub brudnym autobusem, spóźniony tramwaj czy jego brak, mimo że powinien pojawić się na przystanku.

Od nakładania kar ZTM odstępuje tylko wówczas, gdy przyczyny nie są zależne od przewoźnika. To m.in. kolizje i wypadki niepowstałe z winy kierowcy, korki i zatory, awarie dróg, utrudnienia wynikające np. z wichury czy powodzi, postoje związane z interwencją służb medycznych lub sił porządkowych.

Każdego dnia o awariach i opóźnieniach komunikacji miejskiej możecie informować w naszym Raporcie w zakładce Awarie.




  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.

Najwięcej zapłacił BP Tour



W ubiegłym roku ZTM najwięcej kar umownych nałożył na firmę BP Tour. Łączna kwota przekroczyła 1 mln zł i wyniosła 1 066 932 zł, co stanowi 64 proc. wszystkich kar nałożonych przez organizatora transportu publicznego w Gdańsku.

Płacić za uchybienia w realizacji umowy musiała też miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. ZTM więcej zastrzeżeń miał do komunikacji tramwajowej, gdzie naliczono 380 tys. zł kar. W przypadku autobusów było nieco lepiej. Tu GAiT zapłacił "tylko" 208 tys. zł. Łącznie więc miejski przewoźnik oddał do kasy miasta 588 tys. zł.

Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour. Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour.

Rekordowa wysokość kar



Kary nałożone przez ZTM w 2023 roku są najwyższe od lat. Jeszcze w 2019 i 2020 roku było ich odpowiednio 208 i 201 tys. zł (na wszystkich przewoźników). Od 2021 roku kwoty systematycznie rosną: od 389 tys. zł (w 2021 r.), przez 764 tys. zł (w 2022 roku) aż do rekordowych 1,6 mln zł w 2023 roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



- Wszystkie kary są na bieżąco spłacane - informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.


Za co karano najczęściej?



ZTM najczęściej nakładał kary za nieświadczenie usług, na realizację których umówił się z przewoźnikami. W ten sposób GAiT musiał zapłacić ponad 230 tys. zł kar za braki kursów tramwajów. Na kolejnych miejscach były zawinione spóźnienia, za które łącznie naliczono niespełna 80 tys. zł kar.

Pozytywnie wygląda za to zestawienie kar za awarie na trasach czy realizowanie kursów pojazdem, którego stan techniczny stanowi zagrożenie dla pasażerów (np. z wystającymi elementami metalowymi, ruchomymi siedzeniami czy niedomkniętymi drzwiami). W tych przypadkach kary były symboliczne, co oznacza, że jeździmy taborem, który rzadziej się psuje i jest bezpieczny.

  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.

W przypadku autobusów największym grzechem GAiT są opóźnienia, które kosztowały spółkę ponad 125 tys. zł. Pozostałe kary również są symboliczne i dotyczą m.in. szybszych odjazdów z przystanków czy pojazdów kursujących z drobnymi usterkami.

Z nierealizowaniem zapisów umowy przewozowej kłopoty miał też BP Tour. Aż 920 tys. zł spółkę z Lublina, która w Trójmieście obsługuje głównie linie międzygminne kosztowało nieświadczenie usług.

Kolejne 26 tys. zł prywatny przewoźnik musiał zapłacić ZTM-owi za realizowanie przewozów niesprawnym pojazdem.

Niespełna 4 tys. zł kar ZTM nałożył za niezgłoszenie przerw lub zakłóceń w ruchu spowodowanych awarią pojazdu lub zdarzeniami losowymi powodującymi przerwę w ruchu, a kolejne 2,5 tys. zł za ignorowanie poleceń centrali ruchu ZTM. Organizator kwestionował też sprawność pojazdów i ich należyty stan techniczny (2,1 tys. zł kar). Drobne upomnienia finansowe nałożono też za brak znajomości języka polskiego przez kierowców czy niedostateczny poziom kultury wobec pasażerów.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (139)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane