• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (139)
Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach. Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach.

Brak kursów autobusów i tramwajów oraz spóźnienia to najczęstsze powody kar, jakie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w ubiegłym roku na przewoźników. Łącznie to ok. 1,6 mln zł, co jest rekordem w ostatnich latach.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Kary zawarto w umowie, jaką ZTM podpisał z przewoźnikami. To wszelkiego rodzaju obciążenia finansowe nakładane przez ZTM za niewłaściwe realizowanie przewozów pasażerów, a więc kursy uszkodzonym lub brudnym autobusem, spóźniony tramwaj czy jego brak, mimo że powinien pojawić się na przystanku.

Od nakładania kar ZTM odstępuje tylko wówczas, gdy przyczyny nie są zależne od przewoźnika. To m.in. kolizje i wypadki niepowstałe z winy kierowcy, korki i zatory, awarie dróg, utrudnienia wynikające np. z wichury czy powodzi, postoje związane z interwencją służb medycznych lub sił porządkowych.

Każdego dnia o awariach i opóźnieniach komunikacji miejskiej możecie informować w naszym Raporcie w zakładce Awarie.




  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.

Najwięcej zapłacił BP Tour



W ubiegłym roku ZTM najwięcej kar umownych nałożył na firmę BP Tour. Łączna kwota przekroczyła 1 mln zł i wyniosła 1 066 932 zł, co stanowi 64 proc. wszystkich kar nałożonych przez organizatora transportu publicznego w Gdańsku.

Płacić za uchybienia w realizacji umowy musiała też miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. ZTM więcej zastrzeżeń miał do komunikacji tramwajowej, gdzie naliczono 380 tys. zł kar. W przypadku autobusów było nieco lepiej. Tu GAiT zapłacił "tylko" 208 tys. zł. Łącznie więc miejski przewoźnik oddał do kasy miasta 588 tys. zł.

Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour. Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour.

Rekordowa wysokość kar



Kary nałożone przez ZTM w 2023 roku są najwyższe od lat. Jeszcze w 2019 i 2020 roku było ich odpowiednio 208 i 201 tys. zł (na wszystkich przewoźników). Od 2021 roku kwoty systematycznie rosną: od 389 tys. zł (w 2021 r.), przez 764 tys. zł (w 2022 roku) aż do rekordowych 1,6 mln zł w 2023 roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



- Wszystkie kary są na bieżąco spłacane - informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.


Za co karano najczęściej?



ZTM najczęściej nakładał kary za nieświadczenie usług, na realizację których umówił się z przewoźnikami. W ten sposób GAiT musiał zapłacić ponad 230 tys. zł kar za braki kursów tramwajów. Na kolejnych miejscach były zawinione spóźnienia, za które łącznie naliczono niespełna 80 tys. zł kar.

Pozytywnie wygląda za to zestawienie kar za awarie na trasach czy realizowanie kursów pojazdem, którego stan techniczny stanowi zagrożenie dla pasażerów (np. z wystającymi elementami metalowymi, ruchomymi siedzeniami czy niedomkniętymi drzwiami). W tych przypadkach kary były symboliczne, co oznacza, że jeździmy taborem, który rzadziej się psuje i jest bezpieczny.

  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.

W przypadku autobusów największym grzechem GAiT są opóźnienia, które kosztowały spółkę ponad 125 tys. zł. Pozostałe kary również są symboliczne i dotyczą m.in. szybszych odjazdów z przystanków czy pojazdów kursujących z drobnymi usterkami.

Z nierealizowaniem zapisów umowy przewozowej kłopoty miał też BP Tour. Aż 920 tys. zł spółkę z Lublina, która w Trójmieście obsługuje głównie linie międzygminne kosztowało nieświadczenie usług.

Kolejne 26 tys. zł prywatny przewoźnik musiał zapłacić ZTM-owi za realizowanie przewozów niesprawnym pojazdem.

Niespełna 4 tys. zł kar ZTM nałożył za niezgłoszenie przerw lub zakłóceń w ruchu spowodowanych awarią pojazdu lub zdarzeniami losowymi powodującymi przerwę w ruchu, a kolejne 2,5 tys. zł za ignorowanie poleceń centrali ruchu ZTM. Organizator kwestionował też sprawność pojazdów i ich należyty stan techniczny (2,1 tys. zł kar). Drobne upomnienia finansowe nałożono też za brak znajomości języka polskiego przez kierowców czy niedostateczny poziom kultury wobec pasażerów.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • (1)

    Dlaczego kary od przewoźników trafiają do ZTM a nie do pasażerów? Przecież to oni są poszkodowani.

    • 26 5

    • A poszkodowany pasażer złożył reklamację ?

      • 3 3

  • (1)

    Jak ma dostać karę to woli jechać niesprawnym pojazdem.

    A KM w Gdańsku i tak jest słabiutka - mała częstotliwość kursów, słaba siatka połączeń i drogie bilety.

    • 9 5

    • No i przez to ścisk w godzinach szczytu

      • 0 0

  • Największą bolączką jest Pani Prezydentka (8)

    Zagłosuje na kandydata nawet z PO, żeby tylko nie ona.

    • 48 17

    • Stanęła za tramwajem i nie pozwoliła mu odjechać? (5)

      Ochłoń dzieciaku

      • 6 14

      • (1)

        Zle zarządza miastem a skutki tego widzimy. Ona nie ma pchac tramwajów tylko zarządzać tym grajdołem.

        • 10 5

        • Czyli ma rozgonić tą ferajnę, co blokuje od 7 lat Nową Politechniczną?

          Popieram.

          • 2 2

      • Nie zrobiła porządku w GZDiZ (2)

        A to oni robią sabotaż zweżając ulice do tego stopnia, że autobusy nie mogą przejechać. Za takie głupie dycyzje powinna wyrzuć Miejską Inżynier Ruchu. A tu nic, jest tylko gorzej.

        • 7 0

        • Autobusy nie mogą przejechać bo ulice są zastawione szrotami. (1)

          A każda próba pozbycia się ich jest traktowana jak zamach na wolność...

          • 1 3

          • Na Bażyńskiego nie parkowały

            A i tak musiała tu zepsuć. I psuje bezkarnie dalej.

            • 0 0

    • przecież to ona bedzie kandydatką PO (1)

      • 4 1

      • ja bym zaglosowal nawet za Sasinem aby tylko ola przestala rzadzic

        • 4 0

  • Na co przeznaczy ZTM pieniądze z kar?

    Premie już rozdane czy dopiero będą przekazywane? Pasażerowie dostaną dodatkowe kursy widmo?

    • 25 4

  • Problemy to sie dopiero zaczna jak wejdzie Fala. (25)

    Będzie masę odwołań od kar. Bo już widać że system Fala jest do niczego. Np. Naliczy komuś za bilet bo za blisko podejdzie kasownika z kartą. Ten system jest chyba tylko po to żeby koledzy mieli prace w innobaltica. Wydali na ten absurd 160 mln. A rocznie utrzymanie ma kosztować 25 mln.

    • 78 10

    • Fala. To bedzie powodowało strasznie opóżnienia (1)

      Zanim. Ileś tam osób przyłoży kartę do czytnika tramwaj nie ruszy. A odczyt karty trwa 10 sek.

      • 6 1

      • To Ci kasownik Schroedingera.

        Odczyt karty trwa 10s, ale jak ją przyłożysz na 0.5s, skasuje Ci pieniądze? :D

        • 2 5

    • O, to już naliczamy komuś za bilet? (22)

      Coraz śmieszniej wygląda jak żałośnie próbujecie wymyślać wady Fali.

      Nagle z opłaty preautoryzacyjnej zrobił się koszt biletu, zaraz się okaże, że w Waszym przekazie miesięczne od razu kasuje :D

      • 11 20

      • (18)

        Wad Fali nie trzeba wymyślać. O tym. Już piszą w gazetach i internetach

        • 17 5

        • Jak to było? "To co będzie jak my ten system włączymy?" (17)

          Jeszcze nie miałeś okazji go użyć, a już spec od wytykania wad...

          • 4 14

          • (16)

            Największą wadą jest jego koszt w stosunku do funkcjonalności. Darmowe apki oferują to samo, a nawet więcej bez bzdurnych pomysłów walidowania się co chwilę.

            • 16 2

            • Jak starsza osoba bez smartfona może użyć karty płatniczej, żeby kupić bilet w tej chwili? (12)

              • 4 8

              • (4)

                są papierowe

                • 4 4

              • I ile wszyscy muszą czekać, aż ktoś kupi papierowy bilet u kierowcy? (3)

                • 2 6

              • Kolego z innobaltiki (2)

                Bilety papierowe można kupić w sklepach i biletomatach. Nawet tego nie wiesz. Skąd masz wiedzieć jak nigdy nie jechałeś komunikacja. To że nie macie bladego pojęcia o komunikacji w tej waszej społeczne wszyscy widzą

                • 8 1

              • Kolego z farmy trolli (1)

                Kiosków już nie ma, a starsza osoba nie obsłuży biletomatu.

                Tymczasem przyłożyć kartę do czytnika potrafi każdy.

                • 0 9

              • Bilety papierowe można kupić w normalnym spożywczaku.

                • 4 2

              • (3)

                Jak starsza osoba nie mająca karty płatniczej ma skorzystac z fali? Wiekszość seniorów nie korzysta z kart płatniczych tylko posługuje się gotówką.

                • 13 6

              • Seniorzy z pokolenia gotówki jeżdżą za darmo. (2)

                Chodzi o seniorów przed 70, którzy używają już normalnie kart płatniczych, a jeszcze nie ogarniają smartfonów.

                • 1 3

              • (1)

                raczej odwrotnie. Większość ludzi przed 70tka posiada smartfony, ale nie płaci kartą.

                • 2 0

              • Kartą nie płacą tylko ci z "umów na czarno".

                • 0 4

              • (2)

                Ty się martwisz starszymi osobami gościu z innobaltiki, nie? Obchodzą cie tyle co nic . Sam jeździsz samochodem i masz wszystko gdzieś.

                • 10 2

              • Tak Wam napisali w przekazie? (1)

                Każdy, komu podoba się wygoda i nie ma w zwyczaju oceniania negatywnie czegoś, zanim nie mógł tego sam przetestować, to "gościu z innobaltiki"?

                • 1 7

              • Tak. Przekaz od buddy dostalem i Sziwy oraz. Trygława

                Jeszcze Kajko i kokosz

                • 2 0

            • A wystarczylo kupic. Biletomaty do pojazdow. (2)

              Albo wynająć. Koszt 100 razy mniejszy niż ta fala

              • 6 0

              • Już widzę, jak starszy człowiek wrzuca klepaki do biletomatu w jadącym autobusie. (1)

                Cały zachód ma systemy podobne do Fali i wszędzie to działa.

                Tylko w Polsce trzeba dbać, żeby nie było za wygodnie.

                • 0 6

              • Przecież biletomaty są w Warszawie w autobusach i tramwajach. Co Ty opowiadasz? :)

                • 5 0

      • (2)

        Borawski, weź się do roboty zamiast komentować na trójmiescie.

        • 10 2

        • (1)

          Majewski kiedy dziś jakąś konferencja o niczym?

          • 4 6

          • Oj, jak łatwo było cię podpuścić abyś się przyznał, że to ty komentujesz :)

            • 9 0

  • Tramwaj ma wyprzedzić przed nim zepsuty tramwaj. (2)

    A najlepiej jakby autobus wzniósł się w powietrze i ominął korki. Są rzeczy na których wpływu nie mamy. Lepiej zmienić nastawienie niż spodziewać się cudów.

    • 20 6

    • Zamiast nastawienia trzeba zmienic władze Gdańska która zastapi tramwajowy złom autobusami a torowiska buspasami! (1)

      I wtedy niebedzie zepsutych tramwajów blokujacych cały gdańsk a autobusy stac wkorkach nie beda bo beda miały buspasy wszedzie!

      • 0 1

      • Już widzę te wolne buspasy:D Proszę pamiętać że autobus pomieści nawet 2x mniej niż tramwaj, więc musiałyby więcej kursów/ więcej kierowców (a tych jest coraz mniej)

        • 0 0

  • Problemem są

    Zbędnie utworzeni podwykonawcy.

    PKP , Elektrownie , ZTM-y itd. to nie my to oni winni , zwisa mi to .

    Kiedyś to było

    • 13 5

  • Tia

    A potem przewoźnicy nie mają kasy na naprawę taboru

    • 7 6

  • Za opóźnienia to akurat należy ukarać (4)

    Festyniare. To ona chce wszędzie "uspokajać ruch" zwężając i zamykając drogi.

    • 29 14

    • Uspokój się hejterze.

      • 6 6

    • Uspokojony ruch przyspiesza komunikację, więc akurat tu się należy pochwała. (2)

      Szkoda tylko, że dalej ulega samochodowym raktywistom i buspasów nie ma wszędzie.

      • 4 6

      • Najbardziej przyspieszył komunikację na Bazyńskiego w Gdańsku lub na Wielkopolskiej w Gdyni, gdzie buspas spotęgował tak korki na powiązanych ulicach , że komunikacja stoi w nich razem z samochodami, a ludzie wysiadają i idą na pieszo.

        • 7 0

      • o tak...

        szczególnie na Bażyńskiego. Komunikacja przyspieszyła jak nigdy...

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane