• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (139)
Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach. Kary nakładane przez ZTM na przewoźników dotyczą m.in. kursów niesprawnymi pojazdami. Usterki mogą dotyczyć też ekranów w pojazdach, które wyświetlają inne informacje niż tablice na przystankach.

Brak kursów autobusów i tramwajów oraz spóźnienia to najczęstsze powody kar, jakie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w ubiegłym roku na przewoźników. Łącznie to ok. 1,6 mln zł, co jest rekordem w ostatnich latach.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Kary zawarto w umowie, jaką ZTM podpisał z przewoźnikami. To wszelkiego rodzaju obciążenia finansowe nakładane przez ZTM za niewłaściwe realizowanie przewozów pasażerów, a więc kursy uszkodzonym lub brudnym autobusem, spóźniony tramwaj czy jego brak, mimo że powinien pojawić się na przystanku.

Od nakładania kar ZTM odstępuje tylko wówczas, gdy przyczyny nie są zależne od przewoźnika. To m.in. kolizje i wypadki niepowstałe z winy kierowcy, korki i zatory, awarie dróg, utrudnienia wynikające np. z wichury czy powodzi, postoje związane z interwencją służb medycznych lub sił porządkowych.

Każdego dnia o awariach i opóźnieniach komunikacji miejskiej możecie informować w naszym Raporcie w zakładce Awarie.




  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.
  • Każdego dnia dostajemy w Raporcie informacje dotyczące awarii, usterek czy opóźnień komunikacji miejskiej. Za część z nich ZTM nakłada na przewoźników kary finansowe.

Najwięcej zapłacił BP Tour



W ubiegłym roku ZTM najwięcej kar umownych nałożył na firmę BP Tour. Łączna kwota przekroczyła 1 mln zł i wyniosła 1 066 932 zł, co stanowi 64 proc. wszystkich kar nałożonych przez organizatora transportu publicznego w Gdańsku.

Płacić za uchybienia w realizacji umowy musiała też miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. ZTM więcej zastrzeżeń miał do komunikacji tramwajowej, gdzie naliczono 380 tys. zł kar. W przypadku autobusów było nieco lepiej. Tu GAiT zapłacił "tylko" 208 tys. zł. Łącznie więc miejski przewoźnik oddał do kasy miasta 588 tys. zł.

Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour. Najwyższe kary ZTM nałożył w ubiegłym roku na firmę BP Tour.

Rekordowa wysokość kar



Kary nałożone przez ZTM w 2023 roku są najwyższe od lat. Jeszcze w 2019 i 2020 roku było ich odpowiednio 208 i 201 tys. zł (na wszystkich przewoźników). Od 2021 roku kwoty systematycznie rosną: od 389 tys. zł (w 2021 r.), przez 764 tys. zł (w 2022 roku) aż do rekordowych 1,6 mln zł w 2023 roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



- Wszystkie kary są na bieżąco spłacane - informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.


Za co karano najczęściej?



ZTM najczęściej nakładał kary za nieświadczenie usług, na realizację których umówił się z przewoźnikami. W ten sposób GAiT musiał zapłacić ponad 230 tys. zł kar za braki kursów tramwajów. Na kolejnych miejscach były zawinione spóźnienia, za które łącznie naliczono niespełna 80 tys. zł kar.

Pozytywnie wygląda za to zestawienie kar za awarie na trasach czy realizowanie kursów pojazdem, którego stan techniczny stanowi zagrożenie dla pasażerów (np. z wystającymi elementami metalowymi, ruchomymi siedzeniami czy niedomkniętymi drzwiami). W tych przypadkach kary były symboliczne, co oznacza, że jeździmy taborem, który rzadziej się psuje i jest bezpieczny.

  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.
  • W ostatnich latach poprawiła się czystość w pojazdach. Brudny tabor to coraz rzadszy widok na ulicach Trójmiasta.

W przypadku autobusów największym grzechem GAiT są opóźnienia, które kosztowały spółkę ponad 125 tys. zł. Pozostałe kary również są symboliczne i dotyczą m.in. szybszych odjazdów z przystanków czy pojazdów kursujących z drobnymi usterkami.

Z nierealizowaniem zapisów umowy przewozowej kłopoty miał też BP Tour. Aż 920 tys. zł spółkę z Lublina, która w Trójmieście obsługuje głównie linie międzygminne kosztowało nieświadczenie usług.

Kolejne 26 tys. zł prywatny przewoźnik musiał zapłacić ZTM-owi za realizowanie przewozów niesprawnym pojazdem.

Niespełna 4 tys. zł kar ZTM nałożył za niezgłoszenie przerw lub zakłóceń w ruchu spowodowanych awarią pojazdu lub zdarzeniami losowymi powodującymi przerwę w ruchu, a kolejne 2,5 tys. zł za ignorowanie poleceń centrali ruchu ZTM. Organizator kwestionował też sprawność pojazdów i ich należyty stan techniczny (2,1 tys. zł kar). Drobne upomnienia finansowe nałożono też za brak znajomości języka polskiego przez kierowców czy niedostateczny poziom kultury wobec pasażerów.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • Kary

    A na co są przeznaczane wpływy z kar od przewoźników ??? Do kieszeni zarządu? Bo chyba nie inwestują w firmę , sprzęt , pracowników.... Artykuł jak zwykle ostatnio z tyłka...

    • 11 4

  • Kara ztm dla gait. Czyli z kieszeni do kieszeni.

    • 21 2

  • Opoznienia (2)

    Jak ZTM może karać przewoźnika za opóźnienia spowodowane zatorami drogowymi przez nierealny rozkład który sam układa.W pierwszej częsci artykułu jest informacja ze nie karaja za zatory drogowe,natomiast na końcu jest informacja ze został ukarany najwiecej za opóźnienia.I się kreci

    • 17 5

    • A sprawcy zatorów jak zwykle bezkarni...

      • 5 2

    • Czytales artykuł ze zrozumieniem?

      Chyba nie.

      • 5 0

  • Ankieta powala

    Brakuje podpunktu: wszystko powyzsze

    • 10 2

  • Podziwiam samozachwyt ZTM (2)

    i chwalącą się Gdańską Atrapę Imitująca Transport. Panowie i Panie zapraszam do skorzystania z usług, które oferujecie. Wyjdźcie ze swoich boksów myśląc o rozwoju i przyszłości komunikacji miejskiej. Rozumiem, że miasto wam nie pomaga i słabo wspiera - ale może już czas, żeby razem podjąć strategiczne, nowoczesne decyzje dot. rozwoju. Bo nawet z bieżącym administrowaniem codziennym widać duże problemy. Dajcie dojść do głosu ludziom z pomysłem i doświadczeniem otwartym na zmiany i chcącym podjąć wyzwanie. Stan komunikacji moim zdaniem będzie jednym z kluczowych czynników najbliższych wyborów samorządowy. Dlaczego tak mało jest buspasów - mniej niż ścieżek terrorystów rowerowych ?

    • 21 3

    • Bo za buspasy nie odpowiada ztm

      • 3 0

    • Dlatego, że autobusy nie przeszkadzają kierowczykom łamać prawa.

      A rowery już tak, co znaczy że trzeba ich się pozbyć ze świętego asfaltu.

      Stojące autobusy już sprawiają że samochód stoi "w ciepełku i z muzyczką, przyjemniej się nie da" 30s dłużej, więc przystanki muszą być w zatokach, chociaż pasażerowie autobusów tracą na tym niesamowicie.

      • 2 4

  • Gdańska komunikacja (16)

    Jedna z najgorzej zorganizowanych i funkcjonujących biorąc pod uwagę duże polskie miasta.

    • 56 14

    • Źródło? (6)

      • 7 16

      • (3)

        Odczucia pasażerów, rozprawy doktorskiej na ten temat nie ma.

        • 23 9

        • (2)

          Rozumiem, że jeździłeś również komunikacją miejską we wszystkich dużych miastach?

          • 5 6

          • Aniby dlaczego nie dzbanku to jakis wyczyn w małej Polsce tak wiele jest tych dużych miast ze to jakis wyczyn jest (1)

            Tak byłem we wszystkich wiekszych miastach w Polsce tak jak tysiace czy nawet miliony ludzi w Polsce

            • 3 4

            • Niestety dzbanem był twój stary, że cię zrobił. To ile mamy w takim razie w Polsce dla ciebie tych duży miast? Pajacu

              • 3 2

      • Rzeczywistość

        Doświadczenia, codzienność, emperia .... życie.

        • 8 3

      • POkemon tak wiemy ze twojej głupoty nic nie przebije bo ty zyjesz w POewskim matrixie ,ale to własnie raport to udowadnia

        a jednoczesnie doswiadczenie ludzi co podrózuja w całej Polsce a ty niebyłes dalej niz swoja wioska pod Gdańskiem .jednoczesnie tak twierdza turysci ze Gdańsk ma najgorsza komunikacje w Polsce!

        • 3 4

    • Może jest jedną z najgorszych, ale jest też najdroższa w utrzymaniu w całej Polsce. Loża VIP na stadionie dla GAiT przecież kosztuje.

      • 14 2

    • I do tego jedna z najdrozszych (1)

      Chyba na 2. Miejscu po Warszawie - no ale w Warszawie są 2 linie metra co kosztuje krocie w utrzymaniu

      • 6 3

      • Najdroższe są Szczecin, Poznań i Łódź.

        Warszawa ma tańsze bilety niż Gdańsk, co zresztą nie dziwi ze względu na gęstość zaludnienia.

        • 5 0

    • Nie ma co sie dziwić (1)

      Brak dróg a osiedla rosną jak grzyby po deszczu. Miasto jest źle zarządzanie.

      • 4 1

      • Skoro mieszkańcy tych osiedli nie chcą buspasów, to niech sobie kisną w korkach.

        • 2 4

    • Jeszcze Fale nam funduja

      • 3 1

    • Bezrozumny wazeliniarz nawet nie wie nic o swoim kraju pewnie miłośnik beznadziejnej komunikacji w Gdańsku . (2)

      zródło wyszukanie jego trwało 0,2 sekundy
      Warszawa 1 861 975
      Kraków 803 283
      Wrocław 675 079
      Łódź 658 444
      Poznań 541 316
      Gdańsk 486 345
      Szczecin 391 566
      Ale najpierw musiał by miec mózg a jak wiadomo ci co popijaja kawke w urzedach go nie posiadaja

      • 3 3

      • Tak się skupiłeś na jechaniu urzędników, że nie zauważyłeś, że to co piszesz nie ma kompletnie sensu :D

        • 3 4

      • Jest jeszcze Białystok synu dzbana. Ale pewnie tam nie byłeś. To skąd masz wiedzieć jak dzban jest pusty

        • 1 0

  • Ankieta (10)

    Ja bymzaznaczyła conajmniej 2 odpowiedzi :
    Opóźnienia
    Wysokie ceny biletów
    Mała liczba kursów
    Linia R w Gdyni, którą dojeżdżam codziennie do pracy, jeździ zdecydowanie za rzadko.

    • 44 5

    • (4)

      Ale wiesz, że ZTM jeździ w Gdańsku a nie w Gdyni?

      • 11 4

      • nie tylko

        i co teraz

        • 1 4

      • jesteś pewien ? , Są linie które jeżdżą do Gdyni i do Sopotu .A nie tylko na zaspę czy łostowice (2)

        • 1 2

        • a jaka linia ZTM jeździ w Gdynii ? (1)

          • 1 0

          • N1 - nocna

            Dwa razy w tygodniu (w weekendy) przez Karwiny.

            • 0 0

    • Zamykania drzwi przed nosem (2)

      • 2 5

      • To przyjdź wcześniej na przystanek! Autobus, tramwaj to nie taxi!

        • 5 3

      • zasada jest prosta : pasażer dobiegający - jest pasażerem następnego autobusu

        • 5 1

    • Najwiekszą bolączka będzie Fala

      Tego nie ma w ankiecie.

      • 12 1

    • Czyli zaznaczyłabyś conajmniej 3 opcje!

      • 1 1

  • Taka kiepska ta nasza PATOkomunikacja

    lata zaniedbań i oszczędności. Tkwiąca w schematach lata 90.

    • 10 4

  • Największą bolączką Gdańska i komunikacji jest Dulkiewicz!,ale dalej będzie niszczyć Gdańsk przecież to klakiera Tuska no i teraz Owsiak zostanie bohaterowiczem Gdańska ,to nagroda za śmierć Adamowicza! proszę nie usuwać opinie to nie nienawiść tylko prawda

    • 8 7

  • TO jesli miasto naklada kare na inna spolke miejska to kto za to placi?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane