- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia
Brak kursów autobusów i tramwajów oraz spóźnienia to najczęstsze powody kar, jakie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w ubiegłym roku na przewoźników. Łącznie to ok. 1,6 mln zł, co jest rekordem w ostatnich latach.
Od nakładania kar ZTM odstępuje tylko wówczas, gdy przyczyny nie są zależne od przewoźnika. To m.in. kolizje i wypadki niepowstałe z winy kierowcy, korki i zatory, awarie dróg, utrudnienia wynikające np. z wichury czy powodzi, postoje związane z interwencją służb medycznych lub sił porządkowych.
Najwięcej zapłacił BP Tour
W ubiegłym roku ZTM najwięcej kar umownych nałożył na firmę BP Tour. Łączna kwota przekroczyła 1 mln zł i wyniosła 1 066 932 zł, co stanowi 64 proc. wszystkich kar nałożonych przez organizatora transportu publicznego w Gdańsku.
Płacić za uchybienia w realizacji umowy musiała też miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. ZTM więcej zastrzeżeń miał do komunikacji tramwajowej, gdzie naliczono 380 tys. zł kar. W przypadku autobusów było nieco lepiej. Tu GAiT zapłacił "tylko" 208 tys. zł. Łącznie więc miejski przewoźnik oddał do kasy miasta 588 tys. zł.
Rekordowa wysokość kar
Kary nałożone przez ZTM w 2023 roku są najwyższe od lat. Jeszcze w 2019 i 2020 roku było ich odpowiednio 208 i 201 tys. zł (na wszystkich przewoźników). Od 2021 roku kwoty systematycznie rosną: od 389 tys. zł (w 2021 r.), przez 764 tys. zł (w 2022 roku) aż do rekordowych 1,6 mln zł w 2023 roku.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
- Wszystkie kary są na bieżąco spłacane - informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Za co karano najczęściej?
ZTM najczęściej nakładał kary za nieświadczenie usług, na realizację których umówił się z przewoźnikami. W ten sposób GAiT musiał zapłacić ponad 230 tys. zł kar za braki kursów tramwajów. Na kolejnych miejscach były zawinione spóźnienia, za które łącznie naliczono niespełna 80 tys. zł kar.
Pozytywnie wygląda za to zestawienie kar za awarie na trasach czy realizowanie kursów pojazdem, którego stan techniczny stanowi zagrożenie dla pasażerów (np. z wystającymi elementami metalowymi, ruchomymi siedzeniami czy niedomkniętymi drzwiami). W tych przypadkach kary były symboliczne, co oznacza, że jeździmy taborem, który rzadziej się psuje i jest bezpieczny.
W przypadku autobusów największym grzechem GAiT są opóźnienia, które kosztowały spółkę ponad 125 tys. zł. Pozostałe kary również są symboliczne i dotyczą m.in. szybszych odjazdów z przystanków czy pojazdów kursujących z drobnymi usterkami.
Z nierealizowaniem zapisów umowy przewozowej kłopoty miał też BP Tour. Aż 920 tys. zł spółkę z Lublina, która w Trójmieście obsługuje głównie linie międzygminne kosztowało nieświadczenie usług.
Kolejne 26 tys. zł prywatny przewoźnik musiał zapłacić ZTM-owi za realizowanie przewozów niesprawnym pojazdem.
Niespełna 4 tys. zł kar ZTM nałożył za niezgłoszenie przerw lub zakłóceń w ruchu spowodowanych awarią pojazdu lub zdarzeniami losowymi powodującymi przerwę w ruchu, a kolejne 2,5 tys. zł za ignorowanie poleceń centrali ruchu ZTM. Organizator kwestionował też sprawność pojazdów i ich należyty stan techniczny (2,1 tys. zł kar). Drobne upomnienia finansowe nałożono też za brak znajomości języka polskiego przez kierowców czy niedostateczny poziom kultury wobec pasażerów.
Miejsca
Opinie (139) 5 zablokowanych
-
2024-01-19 13:50
ludzie zacznijcie pozywać ZTM za niewywiązanie się z umowy! (1)
Wtedy dopiero ZTM zacznie sypać karami na przewoźników!
- 1 1
-
2024-01-21 15:26
Wtedy ZTM zacznie likwidować kursy.
A tym które zostaną wydłuży czasy przejazdów. Tego chcesz?
- 0 0
-
2024-01-19 14:08
Brakuje opcji: nieefektywne siatka połączeń
Główne linie tramwajowe przeciążone a z pobocznych brakuje sensowych połączeń. Dużo linii się powtarza i w dodatku tramwaje na nich często jadą jeden za drugim.
- 2 2
-
2024-01-19 15:03
Polowanie na frajerów w tramwajach
W tramwajach zamontowano automaty biletowe na płatności zbliżeniowe, które służą chyba tylko jako wabiki dla kontrolerów z Renomy. Automaty są włączone, sprawiają wrażenie sprawnych, ale biletów nie sprzedają. Nieświadomy pasażer (najczęściej turysta) po wejściu do tramwaju nieudolnie usiłuje kupić w automacie bilet. To sygnał dla kontrolera, żeby podejść i wystawić wezwanie do zapłaty na rzecz ZW Renoma opłaty dodatkowej w wysokości 300 zł. Zorganizowana akcja oszukańcza !!! Sprawa zgłoszona do UOKIK - ciekawe co z tego wyniknie. Pewnie nic - przecież nie zrobią krzywdy maskotce PO, która dowodzi miastem.
- 1 0
-
2024-01-19 15:35
spółka miejska ZTM nakłada karę na spółkę miejską Gait kary??
czy ja czegos nie rozumiem czy to jest pranie kasy podatników
- 2 2
-
2024-01-19 19:58
PB idzie na rekord. Tendencja wzrostowa, prowadzą dużo mniejsze przewozy niż gait, a mają dużo większą karę. Wszystkich spotkała ta sama przyczyna z niewykonywaniem kursów, brak kierowców. Jednak BP ma większe kary, ciekawe.
- 3 0
-
2024-01-26 00:28
Ankieta
Jeżdżę do pracy przez 30 lat autobusem 143 ( jedyny numer na tej trasie). W dzień powszedni jeździ on co 40 minut. ZTM zmniejszył częstotliwość kursów po pandemii i tak już zostało. I pomimo tak skandalicznego rozkładu jazdy jeszcze się spóźniają. Dzisiaj np. 16. 39 z przystanku Sopot PKP przyjechał opóźniony o 15 minut. Skandal.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.