- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (51 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku
Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.
Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.
To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.
![Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3584/150x100/3584991__c_0_85_4237_2966__kr.webp)
Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama
Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflację i wzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.
- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.
- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.
Podwyżki cen biletów nie są planowane
I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?
M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.
![33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3584/150x100/3584091__c_860_605_2669_1868__kr.webp)
I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.
Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.
Miejsca
Opinie (322) 2 zablokowane
-
2023-11-16 09:35
Zwolnić Prezesa
Jak najszybciej proszę.
- 7 0
-
2023-11-16 09:40
I cyk kolejny kredycik (3)
Ach jak łatwo jest rządzić.
Spłata? Niech inni się martwią albo bankructwo. To powinno być ustawowo zakazane- 7 1
-
2023-11-16 09:50
Bez kredyciku 500+ by nie było... (1)
- 0 3
-
2023-11-16 10:20
Stałeś się tu moim ulubieńcem. Przyrównaj jeszcze budżet państwa do budżetu gospodarstwa domowego, tak dla kompletu. xD
- 3 0
-
2023-11-16 10:19
Cała światowa gospodarka kręci się na kredytach, zapożyczaniu się inwestycje a ten chce tego zakazywać. Jestem z pokolenia, które spłaca już chociażby długi Tuska, jego poprzedników, teraz Morawieckiego a jakoś to nie chce zdechnąć, tak jak cała światowa ekonomia.
- 2 1
-
2023-11-16 09:46
"wydatki rosną niewspółmiernie do dochodów" powiedziała Pani
I co, tak same sobie rosną? Jak perz? Czy ktoś o tym wydatkowaniu decyduje, o tych wszystkich pomnikach jak: Mevo, tristar, Fala, ECS, Lechija na utrzymaniu, kunszt wodny
- 6 0
-
2023-11-16 09:50
przed pandemia
a wroca linie ktore funkcjonowaly przed pandemia? czy to juz nie wazne? budzet na nowe linie wycieczkowe po gdansku. dosc tego
- 4 0
-
2023-11-16 09:51
Utrzymanie Fali i elektrycznych autobusów kosztuje. Trzeba będzie wynająć jakieś aby jeździły gdy elektryki będą się ładowały
A co tak cicho o FALI?
- 9 0
-
2023-11-16 09:53
Podobno, jak śpiewają wiewiórki w urzędzie miasta, (5)
mają zlikwidować ZTM, stąd dymisja dyrektora, i połączyć ZTM i GAiT. Wtedy GAiT będzie sam siebie kontrolował, co tyko zakończy tę farsę z niezależnością ZTM, od czasu gdy 400 tys. zł kar nałożonych przez ZTM wróciło do tego przewoźnika. Bilety ma przejąć InnoBaltica, która szykuje ogromną niespodziankę. Doświadczyli jej już mieszkańcy Lęborka i Słupska. Z nowinek technologicznych mamy jeszcze autobusy elektryczne, których zasięg jest mniejszy niż zapowiadał producent. Podobno za te 40 tys. kar MAN zaprosił swoich pracowników, którzy podpisali kontrakt w Gdańsku, na wystawny obiad. Tak bardzo się tym przejęli. No i jeszcze autobusy wodorowe na, a jakże, zielony wodór. 172 mln zł przez 10 lat użytkowania 10 (słownie: dziesięciu) tych niesprawdzonych w eksploatacji cudów techniki, to odpowiednik 26% rocznego budżetu komunikacji miejskiej, 39% rocznej dopłaty i 77% przychodów z biletów. Na co można wydać było tę kasę? Przed wyborami choćby na bezpłatną komunikację dla wszystkich. W końcu Gdańsk przoduje w takich socjalistycznych rozwiązaniach wprowadzanych tuż przed wyborami. Można też byłoby zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej przeznaczając na to 17,2 rocznie. Można.
- 10 3
-
2023-11-16 10:06
17,2 mln zł
- 1 0
-
2023-11-16 10:35
(3)
Nie moga polaczyc bo prawo zabrania aby przewoznik byl przewoznikiem
- 2 1
-
2023-11-16 11:49
że co? (2)
- 0 1
-
2023-11-16 13:32
(1)
Ze to. Po to zlikwidowano lata temu ZKM i powstal ZTM i GAiT
- 0 0
-
2023-11-17 09:32
Żeby przewoźnik był przewoźnikiem
Puknij się w łeb analfabeto.
- 0 0
-
2023-11-16 09:56
Gdynio
Szykuj się bo kierowcy tym razem nie popuszcza
- 3 0
-
2023-11-16 09:57
Tuczenie zdechłej krowy
- 6 0
-
2023-11-16 10:15
"Zapewnia ze podwyżka nie jest planowana" czyli na pewno bedzie i to wysoka gdyz nie byla planowana a "sytuacja ich zmusi" do wdrozenia takowych...
- 6 0
-
2023-11-16 10:16
Piec i pieniądze
Kolejne dosypywanie i przepalanie pieniędzy z MOICH podatków...już Miki Jamróż o tym pisał chwilę temu...Kto odpowie za autobusy elektryczne??? Przecież osoby decyzyjne w tych sprawach nie mają na zielonego pojęcia o ekonomii... Gdzie ja żyję...
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.