• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
16 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (322)
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł. W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł.

Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.



Nakłady na komunikację miejską w Trójmieście są:

W środę władze Gdańska przedstawiły projekt budżetu na 2024 rok. Jak mówią urzędnicy, jest on próbą stabilizacji finansów miasta po tzw. Polskim Ładzie.

Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.

To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama



Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflacjęwzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.

- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów. Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów.
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.

- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.

  • Nakłady na komunikację to druga obok oświaty pozycja w budżecie miasta.
  • Tylko funkcjonowanie linii tramwajowej nr 6 będzie kosztować 35,7 mln zł.

Podwyżki cen biletów nie są planowane



I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?

M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.

33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT 33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT

I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Miejsca

Opinie (322) 2 zablokowane

  • Zwolnić Prezesa

    Jak najszybciej proszę.

    • 7 0

  • I cyk kolejny kredycik (3)

    Ach jak łatwo jest rządzić.
    Spłata? Niech inni się martwią albo bankructwo. To powinno być ustawowo zakazane

    • 7 1

    • Bez kredyciku 500+ by nie było... (1)

      • 0 3

      • Stałeś się tu moim ulubieńcem. Przyrównaj jeszcze budżet państwa do budżetu gospodarstwa domowego, tak dla kompletu. xD

        • 3 0

    • Cała światowa gospodarka kręci się na kredytach, zapożyczaniu się inwestycje a ten chce tego zakazywać. Jestem z pokolenia, które spłaca już chociażby długi Tuska, jego poprzedników, teraz Morawieckiego a jakoś to nie chce zdechnąć, tak jak cała światowa ekonomia.

      • 2 1

  • "wydatki rosną niewspółmiernie do dochodów" powiedziała Pani

    I co, tak same sobie rosną? Jak perz? Czy ktoś o tym wydatkowaniu decyduje, o tych wszystkich pomnikach jak: Mevo, tristar, Fala, ECS, Lechija na utrzymaniu, kunszt wodny

    • 6 0

  • przed pandemia

    a wroca linie ktore funkcjonowaly przed pandemia? czy to juz nie wazne? budzet na nowe linie wycieczkowe po gdansku. dosc tego

    • 4 0

  • Utrzymanie Fali i elektrycznych autobusów kosztuje. Trzeba będzie wynająć jakieś aby jeździły gdy elektryki będą się ładowały

    A co tak cicho o FALI?

    • 9 0

  • Podobno, jak śpiewają wiewiórki w urzędzie miasta, (5)

    mają zlikwidować ZTM, stąd dymisja dyrektora, i połączyć ZTM i GAiT. Wtedy GAiT będzie sam siebie kontrolował, co tyko zakończy tę farsę z niezależnością ZTM, od czasu gdy 400 tys. zł kar nałożonych przez ZTM wróciło do tego przewoźnika. Bilety ma przejąć InnoBaltica, która szykuje ogromną niespodziankę. Doświadczyli jej już mieszkańcy Lęborka i Słupska. Z nowinek technologicznych mamy jeszcze autobusy elektryczne, których zasięg jest mniejszy niż zapowiadał producent. Podobno za te 40 tys. kar MAN zaprosił swoich pracowników, którzy podpisali kontrakt w Gdańsku, na wystawny obiad. Tak bardzo się tym przejęli. No i jeszcze autobusy wodorowe na, a jakże, zielony wodór. 172 mln zł przez 10 lat użytkowania 10 (słownie: dziesięciu) tych niesprawdzonych w eksploatacji cudów techniki, to odpowiednik 26% rocznego budżetu komunikacji miejskiej, 39% rocznej dopłaty i 77% przychodów z biletów. Na co można wydać było tę kasę? Przed wyborami choćby na bezpłatną komunikację dla wszystkich. W końcu Gdańsk przoduje w takich socjalistycznych rozwiązaniach wprowadzanych tuż przed wyborami. Można też byłoby zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej przeznaczając na to 17,2 rocznie. Można.

    • 10 3

    • 17,2 mln zł

      • 1 0

    • (3)

      Nie moga polaczyc bo prawo zabrania aby przewoznik byl przewoznikiem

      • 2 1

      • że co? (2)

        • 0 1

        • (1)

          Ze to. Po to zlikwidowano lata temu ZKM i powstal ZTM i GAiT

          • 0 0

          • Żeby przewoźnik był przewoźnikiem

            Puknij się w łeb analfabeto.

            • 0 0

  • Gdynio

    Szykuj się bo kierowcy tym razem nie popuszcza

    • 3 0

  • Tuczenie zdechłej krowy

    • 6 0

  • "Zapewnia ze podwyżka nie jest planowana" czyli na pewno bedzie i to wysoka gdyz nie byla planowana a "sytuacja ich zmusi" do wdrozenia takowych...

    • 6 0

  • Piec i pieniądze

    Kolejne dosypywanie i przepalanie pieniędzy z MOICH podatków...już Miki Jamróż o tym pisał chwilę temu...Kto odpowie za autobusy elektryczne??? Przecież osoby decyzyjne w tych sprawach nie mają na zielonego pojęcia o ekonomii... Gdzie ja żyję...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane