• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
16 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (322)
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł. W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł.

Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.



Nakłady na komunikację miejską w Trójmieście są:

W środę władze Gdańska przedstawiły projekt budżetu na 2024 rok. Jak mówią urzędnicy, jest on próbą stabilizacji finansów miasta po tzw. Polskim Ładzie.

Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.

To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama



Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflacjęwzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.

- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów. Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów.
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.

- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.

  • Nakłady na komunikację to druga obok oświaty pozycja w budżecie miasta.
  • Tylko funkcjonowanie linii tramwajowej nr 6 będzie kosztować 35,7 mln zł.

Podwyżki cen biletów nie są planowane



I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?

M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.

33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT 33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT

I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Miejsca

Opinie (322) 2 zablokowane

  • Rekordowy budżet to tekst jak z propagandy za PZPR albo szczujni TVNowskie bo to ta sama narracja

    • 3 0

  • Może być drożej , będzie ok

    Dla mnie możecie podnieść ceny biletów, aby kierowcy zarabiali trochę więcej

    • 2 2

  • Dalej realizujcie glupie kosztowne pomysly jak wynajem kilku elektrykow za 150 mln buaha.co za chorzy id... (2)

    • 5 0

    • (1)

      Elektryki nie da wynajete

      • 1 0

      • A jakie?

        • 0 0

  • Najdrozsza i najgorsza komunikacja miejska

    Co roku gorzej i drożej. Czekamy na fale.

    • 6 0

  • Czy jest drogo? Jest drogo. Czy jest dobrze? Jest drogo.

    Serdeczności

    • 3 0

  • Komunikacja w Gdyni i Gdańsku

    Jest liderem niegospodarności i pokracznych projektów, które sprowadzają się wyłącznie do powoływania zbędnych funkcji i przepalania publicznych pieniędzy. Zapomnijcie, że się dołożę do tego cyrku w rozliczeniu PIT.

    • 4 0

  • Linia nr. 13

    Czy będzie obiecana 13 z południa na stogi ?!

    • 2 0

  • Czyżby mieli zamiar dalej kontynuować zakup tych doskonałych autobusów elektrycznych ? (2)

    • 7 0

    • Aha, no i jeszcze ta fala, z której inni się wycofują lub już to zrobili.

      • 2 0

    • Te autobusy dla pasażera są beznadziejne. Twarde siedzenia z wrzynajacymi się oparciami. Ciasno w środku. I wcale nie jest cicho w środku jak na elektryka.

      • 2 0

  • Bo 41 baniek na zaprzyjaźnioną Renome musu być...

    • 5 0

  • Chore zarządzanie miastem: ograniczanie i podnoszenie cen za parkingi przy jednoczesnym obcinaniu kursów i puszczaniu mało pakownych skladow. Dramat! I wy jeszcze namawiacie ludzi na przesiadki do zbiorkomu?? Przecież już teraz są napchane do granic mozliwosci

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane