• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłuży się przebudowa ul. Chwarznieńskiej. Wywłaszczeni czekają na odszkodowania

Patryk Szczerba
12 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (139)
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Prace na Chwarznieńskiej w Gdyni mają się skończyć we wrześniu, ale przejezdność na ulicy ma być zapewniona już w sierpniu. Prace na Chwarznieńskiej w Gdyni mają się skończyć we wrześniu, ale przejezdność na ulicy ma być zapewniona już w sierpniu.

Prace na odcinku ul. Chwarznieńskiej, od ul. Gierdziejewskiego do obwodnicyMapka, miały się skończyć w sierpniu, ale się przedłużą. Całość będzie gotowa jesienią. Urzędnicy przekazują, że powodem jest poszerzenie zakresu inwestycji. W tle jest spór z wywłaszczonymi właścicielami terenów sąsiadujących z drogą.




Jak oceniasz tempo prac remontowych w Gdyni?

Przypomnijmy: Gdynia pozyskała na rozbudowę ul. Chwarznieńskiej dofinansowanie zewnętrze o łącznej wysokości ponad 5,5 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Po analizie ofert złożonych w przetargu wybrano najdroższą z nich, ponieważ zakładała najkrótszy czas realizacji.

Najdroższa oferta najlepszą



Strabag zadeklarował, że prace na ul. Chwarznieńskiej wykona za 33 mln zł w 34 tygodnie.

Według harmonogramu, całość robót miała zakończyć się w sierpniu tego roku. Okazało się jednak, że ten termin nie zostanie dotrzymany. Dlaczego? Gdyńscy urzędnicy tłumaczą to rozszerzeniem zakresu prac inwestycyjnych.

- Pierwotnie planowano ułożenie nowej nawierzchni ścieralnej na istniejącej konstrukcji na Chwarznieńskiej na odcinku od ronda ze Staniszewskiego do skrzyżowania z Amona, jednak ten fragment powstał od zera. Zdecydowaliśmy się też na dodatkowe działanie, jakim jest przebudowa drogi dla rowerów od ul. Amona do Szkoły Podstawowej nr 48. To wydłużyło czas prac i spowodowało wzrost wartości inwestycji - opowiada Jakub Ubych, wiceprzewodniczący rady miasta.
Przejezdność na ulicy ma być jednak zapewniona już w sierpniu, czyli jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Prace w całości zakończą się w IV kwartale tego roku.



Opozycja: skoro jest poślizg, to wcześniej była niegospodarność



Opozycyjni radni nie ukrywają zdziwienia przedłużeniem robót na Chwarznieńskiej. Zwłaszcza, że w przetargu wybrano ofertę najdroższą, która jednak miała wygrywać najkrótszym czasem wykonania.

- Firmę Strabag wybrano głównie dlatego, że jako jedyna zadeklarowała zakończenie prac w 34 tygodnie. Inne trzy firmy zaproponowały 40 tygodni, ale były tańsze. Konsorcjum Kruszywo dało ofertę prawie o 4 miliony niższą. Jeżeli zatem termin zakończenia prac i tak się przedłuży, będziemy mieli tutaj sporą niegospodarność. 4 mln wyrzucone w błoto - wskazuje Marcin Bełbot, radny PiS.

Prace na Chwarznieńskiej. Film z lutego 2023



Nie wypłacono odszkodowań za przejęte tereny



Zdaniem Bełbota równie, o ile nie bardziej kontrowersyjna, jest kwestia wywłaszczeń właścicieli terenów sąsiadujących z przebudowywaną drogą. Chodzi o teren pomiędzy ul. Krauzego i obwodnicą TrójmiastaMapka.

- Jak informują dawni właściciele, miasto nie wypłaciło im odszkodowań w wysokości nawet kilkunastu milionów złotych. Prezydent Gdyni w ogóle nie angażuje się w tę sprawę. Uważam, że to przerażające. Jeśli nie będzie racjonalnego wytłumaczenia tej sytuacji, to w przyszłości każdy inwestor zastanowi się, czy rozpocząć działalność w naszym mieście - przekonuje.


Pełnomocnik właścicieli: nie możemy realizować inwestycji



Tereny pod inwestycje drogowe wywłaszczono w 2018 roku. Razem to kilka hektarów.

- Urzędnicy przekonują, że nie mają środków w budżecie na odszkodowania. Tłumaczą się też pandemią COVID-19. Cały czas czekamy na wypłatę tych środków. Nie możemy realizować swoich inwestycji - mówił Krzysztof Dawidowski, pełnomocnik właścicieli terenów, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej.

Urzędnicy: wypłata odszkodowań w sierpniu, nie wpływa na termin



Jakub Ubych przyznaje, że rzeczywiście natrafiono też na inne przeszkody, które wpłynęły na wydłużenie prac na ul. Chwarznieńskiej. Chodzi o jedną nieruchomość przeznaczoną do wyburzenia.

A co z odszkodowaniami za trzy inne działki?

- Kwestia procedury odszkodowania za przejęte działki w żaden sposób nie wpływa na termin wykonania prac, jest to niezależna procedura. Ujęte są 3 podmioty w tym jeden publiczny i dwa spółki prawa handlowego. W przypadku dwóch z nich procedura zakończy się w sierpniu, a w kwestii ostatniego trwa procedura negocjacji. Wypłacone kwoty muszą stać w zgodzie z operatami szacunkowymi. - wskazuje.
Rozbudowa Chwarznieńskiej: co powstanie?

  • parking na 109 aut wraz z przestrzenią dla rowerzystów przy rondzie Chwarznieńska/Wagnera, na początku buspasa;
  • przebudowa ulic, w tym nowy pas wraz z przesunięciem chodników i drogi dla rowerów;
  • nowa organizacja wjazdu na węzeł Chwarzno, m.in. ze skrzyżowaniem z ul. Krauzego, a także wydłużonym prawoskrętem na Obwodnicę Trójmiasta.


Rozkład jazdy ZKM Gdynia z danymi z Tristara



- Stawiamy na zrównoważony transport, tworząc kolejny odcinek, na którym zatory bez problemu ominie komunikacja miejska, a sami mieszkańcy będą mogli w łatwy sposób łączyć różne środki transportu - zapowiadał inwestycję Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Quiz Zielone zakątki Trójmiasta.  Czy kojarzysz wszystkie? Średni wynik 45%

Zielone zakątki Trójmiasta. Czy kojarzysz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

  • Wiedziałem ze niewiele się zmieni na wlkp a w między czasie ogarną chwarzno

    Wiadomo dla wojtka wszystko

    • 7 0

  • Jak to po co?

    Deweloper nie będzie już musiał budować parkingu a osiedle w tym miejscu niebawem powstanie

    • 20 1

  • W głupszy sposób

    wywalić ponad 50 milionów złotych już nie można

    • 16 1

  • Stop tej drodze niech hossa byli ale ze swego co chwila cenny podnosi i doliczawaloryzacje i 12tys za drogę se wkładu liczy

    • 4 3

  • Zrównoważony transport (2)

    Czyli hasło przykrywka dla bezmyślności urzędników. Oni wymyślili sobie że 1/3 ma jeździć autem, 1/3 komunikacją, 1/3 na rowerze. Sam fakt równego podziału dowodzi, że za tym nie stoją żadne badania ani przemyślenia tylko wyciągnięto liczbę z d.... Ja też tak potrafię. Proponuję zrównoważony transport. Łucyk i jego banda z buta, a reszta jak chce.

    • 21 3

    • To dużo się mieści w twojej d...

      • 1 0

    • Przyzwyczajaj się, że rowerów będzie coraz więcej.

      Coraz więcej będzie też utrudnień dla aut w miastach.

      • 1 7

  • Gdynia Zachód (3)

    Gdynia Zachód się rozwija .
    Korków nie będzie , bo będzie Bus Pas i droga dla rowerów .
    Pamiętajcie tylko zostawić samochody na nowym parkingu , a jak zabraknie miejsca to na parkingach Hossy - tych bez szlabanów .
    Rozmach inwestycji robi wrażenie !
    Zrównoważony rozwój Gdyni !

    • 21 16

    • (1)

      Ja to mam bardzo dobre połączenie . Wstaję o 4:45. O 5:10 mam autobus 147 którym jadę do węzła Cegielskiej. Tam przesiadam się w SKM i jadę do Gdańska Głównego. I już mam z górki, wsiadam w 186. I w pracy jestem o 6:50. O 19:22 mam 186 powrotny i jadę do dworca głównego w Gdańsku. Tam przesiadam się w SKM i jadę do Wzgórza. Przesiadam się w 147 i jestem 20:55 w domu. Tylko Buspasy i komunikacja miejska !!!

      • 10 0

      • Golisz się

        Jest śniadanie i idziesz spac

        • 6 0

    • Nie zabraknie, bo nikt tam nie będzie zostawiał samochodu.

      No może ktoś zaparkuje jakąś przyczepę z reklamą, ewentualnie jakąś wypożyczalnia samochodów czy pobliski warsztat zrobi sobie poczekalnię

      • 1 0

  • ale jak

    jak to możliwe że 60% oceny przetargu to termin realizacji prac a pozniej wchodzi opóźnienie? I to znowu MTM

    • 11 1

  • Słowa opisujace Samorządność (1)

    Nieudolni, niegospodarni, słudzy deweloperow, sitwa, która przez ponad 20 lat niszczy Gdynię. Dbają wyłącznie o swoje stołki. Absudrem sa otrzymywane co roku nagrody dla miasta. Bareja by tego nie wymyślił.

    • 19 0

    • Sludzy wybranych developerów, spoza ukladu gnoją

      • 0 0

  • Zrobią buspas

    A potem zaczną ciąć kursy autobusów. I wszystko wróci do normy czyli korki, korki,korki...

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Parking w tym miejscu to

    - niepotrzebna i bezsensowna inwestycja. Punkty przesiadkowe tworzy się w miejscach gdzie zbiega się kilka lini komunikacyjnych z różnych kierunków.
    - niepotrzebna inwestycja tak jak pozwolenia na Biedronki na ruchliwych skrzyżowaniach - specjalność tego miasta
    - ścieżki rowerowe były tak niedawno zbudowane teraz zostały zniszczone kto zapłaci za ta inwestycje
    - plany rozwiązania ciągów komunikacyjnych przez Chwarzno i nowo powstające dzielnice były stworzone dawno , to co teraz stworzyliście to wyrzucenie pieniędzy w błoto (poprzednich planów) stworzenie kosztownych nowych które niczego nie rozwiązują a nawet komplikują mieszkańcom poruszanie się po dzielnicy.

    • 73 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane