• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont drogi przez las. Asfalt potrzebny czy kontrowersyjny?

Rafał Borowski
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia. Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia.

Rozściełacz asfaltu kładzie warstwę bitumiczną, którą następnie wyrównują dwa walce - to nie opis remontu jednej z ulic Gdyni, Sopotu czy Gdańska, ale... Kleszej Drogi, czyli leśnego duktu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zobacz na mapie Gdańska. Naprawa leśnej drogi oburzyła niektórych miłośników przyrody, ale innym pewnie ułatwi życie.



Czy leśne drogi powinny być pokryte asfaltem?

Klesza Droga to leśny dukt w Lasach Oliwskich, łączący ul. Słowackiego z ul. Bytowską, biegnącą przez Dolinę Radości. Urokliwie położona trasa jest bardzo popularna wśród amatorów pieszych i rowerowych wycieczek.

W połowie kwietnia informowaliśmy o tym, że jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony kapitalny remont jej nawierzchni. Zleceniodawcą prac jest Nadleśnictwo Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, w którego skład wchodzą również Lasy Oliwskie.

Pierwszy od ponad 40 lat remont

Przypomnijmy - nawierzchnia liczącej ok. 840 m Kleszej Drogi znajdowała się do niedawna w fatalnym stanie. Warstwa bitumiczna, która została tutaj położona w związku z budową w latach 70. obwodnicy Trójmiasta, była niemal doszczętnie zniszczona. Mrozy, korzenie drzew, podmywanie gruntu, a przede wszystkim ponad 40 lat eksploatacji spowodowały, że Klesza Droga wyglądała jak ser szwajcarski.

W związku z tym Nadleśnictwo Gdańsk zdecydowało o położeniu nowej warstwy bitumicznej. Aby zminimalizować koszty remontu, zrezygnowano z zerwania starej nawierzchni, a jedynie przykryto ją nową. Koszt prac oszacowano na ok. 1 mln zł.

Ekologiczny szuter zamiast asfaltu

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników przechadzał się Kleszą Drogą. Widok jeżdżących po niej walców drogowych i rozściełacza asfaltu mocno go zaskoczył.

- Jestem stałym bywalcem Lasów Oliwskich, spaceruję tutaj praktycznie w każdy weekend. W ubiegły piątek, tuż obok Rezerwatu Huzarów, usłyszałem ryk silników i poczułem charakterystyczny swąd asfaltu. Okazało się, że prowadzone są tu prace drogowe. Wiedziałem, że planuje się remont Kleszej Drogi, ale rozmach prac zaskoczył mnie. Przecież to środek lasu, a drogowcy leją tutaj grubą warstwę asfaltu, jak na jakiejś autostradzie - dziwi się Olaf Dramowicz, mieszkaniec Oliwy.
Zdaniem naszego czytelnika, tego rodzaju prace na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powinny być zakazane, gdyż przyczyniają się do degradacji tutejszej przyrody. Pan Olaf uważa, że Kleszą Drogę powinno się utwardzić w inny, bardziej przyjazny środowisku, sposób.

- Miałem nadzieję, że asfalt w ogóle stąd zniknie i zostanie zastąpiony szutrem [to drobno pokruszone kamienie - przyp. red.]. Przecież Trójmiejski Park Krajobrazowy to zielone płuca naszej aglomeracji, powinniśmy go chronić przed taką ingerencją. Czy naprawdę warstwa bitumiczna jest w tym miejscu niezbędna? - pyta.
Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie. Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie.

Droga dla karetek i straży pożarnej

Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk odpiera te zarzuty i tłumaczy, że położenie nowej warstwy bitumicznej na Kleszej Drodze było nie tylko w pełni zgodne z prawem, ale po prostu niezbędne. Klesza Droga może być bowiem w razie potrzeby wykorzystywana jako droga alternatywna dla przeciskających się przez zakorkowane ulice karetek pogotowia i wozów straży pożarnej.

- Rozumiem obawy okolicznych mieszkańców, ale powinni oni pamiętać o podstawowej kwestii. To nie będzie ogólnodostępna droga, z której będą mogli korzystać wszyscy kierowcy. Na obu jej wylotach są zresztą zamontowane szlabany, nie ma więc mowy o żadnej "autostradzie" w środku lasu. Z Kleszej Drogi korzystają wyłącznie leśnicy oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki czy wozy strażackie. I to na ich potrzeby niezbędne było utwardzenie tej drogi asfaltem. Na tym odcinku występuje duży spadek terenu i posypanie drogi szutrem byłoby po prostu niebezpieczne. Warto również pamiętać, że z tego samego powodu zostaną ustawione na drodze gumowe progi zwalniające - wyjaśnia Michał Grabowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Rzecznik przypomina również, że asfaltowe drogi są rzadkością w lasach okalających Gdynię, Sopot i Gdańsk. Warstwą bitumiczną zostały utwardzone jedynie tzw. drogi osiowe, czyli takie, które umożliwiają przejazd z jednego końca Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na drugi.

Zakończenie remontu Kleszej Drogi zaplanowano na 5 sierpnia.

Czytaj także: biegnąca przez las ulica Kościerska nie zostanie wyasfaltowana

Miejsca

Opinie (216) 4 zablokowane

  • jest też taka droga przez las z Witomina koło domustarców do Demptowa !

    dawno powinna być wyasfaltowana i oddana do ruchu ! odkorkowała by witomińską kielecką Warszawską Sląską i morską

    • 3 2

  • Idioci wy hejterzy (1)

    Tylu idiotów w internecie. Czy coś w ogóle się wam podoba?

    • 3 4

    • ..najlepiej nazwac hejterami ludzi ktorzy maja szersze horyzonty niz tylko przednia szyba swojego samochodu.. a tyle pewnie hejterow ile tez kretynow dajacych sie nabrac na "straz pozarna i karetki" tlumaczacych, ze asfaltowanie lasu jest "ok"

      • 1 0

  • Kiedy (1)

    wreszcie wyrąbiecie ten las. Ciągle tylko utyskiwania. Sadzić, nie sadzić? Rąbać, nie rąbać? Chronić, nie chronić żaby? Ludzie czyście powariowali? Zostawcie las tym co się na tym znają, jak leczenie tym co się na tym znają, jak budowanie....itp.

    • 1 8

    • .."zostawcie las tym co sie na tym znaja".. - co sie znaja jak go wycinac najwyrazniej, jak potem polozyc na nim asfalt i betonowe bloki najlepiej. Nie czytales najwyrazniej niedawno artykulu w ktorym uniwersyteckie autorytety grzmialy na alarm ze obecna gospodarka lesna w okolicach oliwy znaczy in mbiej no wiecej tego lasu niszczenie.. - oni sie znaja czy nie? Bo dwie strony znajace sie a robiace I mowiace kompletnie co innego niby na ten sam temat to niezle kuriozum..

      • 0 0

  • dla karetek i straży, akurat. Garstka jełopów jako leśnicy będzie omijać korki (1)

    wytrzęsły się tłuste d*pska na wybojach to trzeba im zrobić remont

    • 4 1

    • leśnik

      Przecież nie będę swojej terenówki niszczył.

      • 1 1

  • Ech, co za smutek. Czy wszystko musi być zabetonowane/zaasfaltowane?

    Przecież to park krajobrazowy. Niedługo z tego lasu nic nie zostanie. Jeszcze trochę i McDonaldsa postawią w środku. W lesie powinny być ścieżki leśne.
    Może od razu wytnijcie wszystko i nie łudźmy się, że mamy las, a tym bardziej park krajobrazowy. I nie łudźmy się, nie o karetki tutaj chodzi. Co za żenada.

    • 10 1

  • Osiedle

    Trzeba zrobić. Akurat Dolina Radości dobrze by się sprzedawała. Chciałbym na tych łąkach mieszkać, najlepiej wieżowiec z pięknym widokiem. Wywalić wszystkich rowerzystów by się nie pętali na tej nowej asfaltówce. Byłoby git.

    • 5 1

  • Robia bo bedzie im latwiej wycinac las

    • 8 0

  • Klesza jest drogą wyjątkową. Ankieta jest źle sformułowana, oczywiście że drogi leśne powinny zostać duktami leśnymi, ale proszę spytać w ankiecie o tę konkretną drogę, proporcje na korzyść wyremontowanej Kleszej będą jeszcze większe. Klesza powinna zostać asfaltowa, bez żadnego szutru. Jeżdżę bardzo dużo rowerem po lesie i właśnie ta jedna powinna być bardzo bezpieczna, na szybkie opuszczenie lasu z różnych powodów. Szczególnie po ciemku. Ostatnio już groziła wypadkiem. Bardzo dobra inwestycja.

    • 5 4

  • Wyrywanie chwastów .

    Natychmiast Platwusom i Pisiorom rozdać broń i dostateczną ilość amunicji , ostatniego który to przeżyje zrobić Cesarzem .

    • 1 1

  • Kleszą i Szwedzką Groblę wyasfaltowano dla ZOMO w latach 80. (2)

    Władza bała się, że opozycja zablokuje ul. Słowackiego i pojazdy ZOMO nie dotrą do Gdańska. Dlatego powstały dwie drogi asfaltowe. Prócz wymienionych także Droga Matarniańska. Taka jest prawda. Skąd to wiem? Od starego ubeka.

    • 4 0

    • To bardzo ciekawe...

      Bo w latach 70 pomykałem tam po pięknej, asfaltowej drodze. Jak widać ubek choć stary to dalej łże jak z nut :-)

      • 2 0

    • Szczególnie , że Swedzka Grobla jest wyasfaltowana na odcinku 60 m,w okolicy przecięcia z Kleszą. Ja też jeżdżę tamtędy od połowy lat 70.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane