• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont drogi przez las. Asfalt potrzebny czy kontrowersyjny?

Rafał Borowski
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia. Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia.

Rozściełacz asfaltu kładzie warstwę bitumiczną, którą następnie wyrównują dwa walce - to nie opis remontu jednej z ulic Gdyni, Sopotu czy Gdańska, ale... Kleszej Drogi, czyli leśnego duktu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zobacz na mapie Gdańska. Naprawa leśnej drogi oburzyła niektórych miłośników przyrody, ale innym pewnie ułatwi życie.



Czy leśne drogi powinny być pokryte asfaltem?

Klesza Droga to leśny dukt w Lasach Oliwskich, łączący ul. Słowackiego z ul. Bytowską, biegnącą przez Dolinę Radości. Urokliwie położona trasa jest bardzo popularna wśród amatorów pieszych i rowerowych wycieczek.

W połowie kwietnia informowaliśmy o tym, że jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony kapitalny remont jej nawierzchni. Zleceniodawcą prac jest Nadleśnictwo Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, w którego skład wchodzą również Lasy Oliwskie.

Pierwszy od ponad 40 lat remont

Przypomnijmy - nawierzchnia liczącej ok. 840 m Kleszej Drogi znajdowała się do niedawna w fatalnym stanie. Warstwa bitumiczna, która została tutaj położona w związku z budową w latach 70. obwodnicy Trójmiasta, była niemal doszczętnie zniszczona. Mrozy, korzenie drzew, podmywanie gruntu, a przede wszystkim ponad 40 lat eksploatacji spowodowały, że Klesza Droga wyglądała jak ser szwajcarski.

W związku z tym Nadleśnictwo Gdańsk zdecydowało o położeniu nowej warstwy bitumicznej. Aby zminimalizować koszty remontu, zrezygnowano z zerwania starej nawierzchni, a jedynie przykryto ją nową. Koszt prac oszacowano na ok. 1 mln zł.

Ekologiczny szuter zamiast asfaltu

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników przechadzał się Kleszą Drogą. Widok jeżdżących po niej walców drogowych i rozściełacza asfaltu mocno go zaskoczył.

- Jestem stałym bywalcem Lasów Oliwskich, spaceruję tutaj praktycznie w każdy weekend. W ubiegły piątek, tuż obok Rezerwatu Huzarów, usłyszałem ryk silników i poczułem charakterystyczny swąd asfaltu. Okazało się, że prowadzone są tu prace drogowe. Wiedziałem, że planuje się remont Kleszej Drogi, ale rozmach prac zaskoczył mnie. Przecież to środek lasu, a drogowcy leją tutaj grubą warstwę asfaltu, jak na jakiejś autostradzie - dziwi się Olaf Dramowicz, mieszkaniec Oliwy.
Zdaniem naszego czytelnika, tego rodzaju prace na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powinny być zakazane, gdyż przyczyniają się do degradacji tutejszej przyrody. Pan Olaf uważa, że Kleszą Drogę powinno się utwardzić w inny, bardziej przyjazny środowisku, sposób.

- Miałem nadzieję, że asfalt w ogóle stąd zniknie i zostanie zastąpiony szutrem [to drobno pokruszone kamienie - przyp. red.]. Przecież Trójmiejski Park Krajobrazowy to zielone płuca naszej aglomeracji, powinniśmy go chronić przed taką ingerencją. Czy naprawdę warstwa bitumiczna jest w tym miejscu niezbędna? - pyta.
Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie. Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie.

Droga dla karetek i straży pożarnej

Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk odpiera te zarzuty i tłumaczy, że położenie nowej warstwy bitumicznej na Kleszej Drodze było nie tylko w pełni zgodne z prawem, ale po prostu niezbędne. Klesza Droga może być bowiem w razie potrzeby wykorzystywana jako droga alternatywna dla przeciskających się przez zakorkowane ulice karetek pogotowia i wozów straży pożarnej.

- Rozumiem obawy okolicznych mieszkańców, ale powinni oni pamiętać o podstawowej kwestii. To nie będzie ogólnodostępna droga, z której będą mogli korzystać wszyscy kierowcy. Na obu jej wylotach są zresztą zamontowane szlabany, nie ma więc mowy o żadnej "autostradzie" w środku lasu. Z Kleszej Drogi korzystają wyłącznie leśnicy oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki czy wozy strażackie. I to na ich potrzeby niezbędne było utwardzenie tej drogi asfaltem. Na tym odcinku występuje duży spadek terenu i posypanie drogi szutrem byłoby po prostu niebezpieczne. Warto również pamiętać, że z tego samego powodu zostaną ustawione na drodze gumowe progi zwalniające - wyjaśnia Michał Grabowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Rzecznik przypomina również, że asfaltowe drogi są rzadkością w lasach okalających Gdynię, Sopot i Gdańsk. Warstwą bitumiczną zostały utwardzone jedynie tzw. drogi osiowe, czyli takie, które umożliwiają przejazd z jednego końca Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na drugi.

Zakończenie remontu Kleszej Drogi zaplanowano na 5 sierpnia.

Czytaj także: biegnąca przez las ulica Kościerska nie zostanie wyasfaltowana

Miejsca

Opinie (216) 4 zablokowane

  • Zalany dziś Gdańsk to jest efekt Panów działalności- wycinka lasów nad miastem,
    wylewanie asfaltu na leśnych drogach, niekontrolowane deweloperstwo.

    • 5 1

  • Tak powinny byc utwardzone

    • 0 1

  • Więcej drewna, więcej drewna!! (1)

    To jedyny drogowskaz i wytyczna działania Lasów Państwowych w ostatnich miesiącach. PiS nie został głuchy na wołania swych komiltonów z przemysłu drzewnego meblarskiego i pozwala ciąć ile wlezie. No, ale potem trzeba to przecież wywieźć... Tyle lat nie było pieniędzy, teraz się znalazły ale wyłącznie na zwiększenie produkcji drewna. Bo musi starczyć na 500+ i inne takie tam...

    • 1 0

    • ..rabunkowa gospodarka lesna trwa znacznie dluzej niz pis u wladzy.

      • 0 0

  • ...

    Ciekawe, jak będzie się paliło, to pewnie straż pożarna drogą rowerową przejedzie?

    • 0 0

  • A co na to Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska?

    Klapki na oczach ma?
    Tu nie pisną ani słowa, ale w innych tematach straszą zwykłych turystów mandatami, jak się zboczy ze szlaku. Oj nieładnie, czas chyba dobrać się do skóry tym na szczeblach.

    • 4 1

  • Dobra zmiana w lesie.

    • 0 1

  • No to już drogę pod nowe osiedle można odhaczyć.

    • 3 2

  • Więcej asfaltu

    Wiecej podtopień przy takich ulewach

    • 2 0

  • Na plus

    No i super że położą nowy asfalt :)))
    przez około miesięczny okres prac od razu lasów nie zdewastują, a ludzie jak zwykle tylko narzekają

    • 2 1

  • Polacy (1)

    nie wiem dlaczego się Obrażacie nawzajem zamiast racjonalnie podejsc do pracy asfalt w lesie... morze zobaczycie jak wyglądają drogi i jakie dziury są .. a w lesie po roku będzie masakra o obciach kostka brukowa będzie lepsza w tym zastosowaniu bardziej eko i łatwo się naprawia

    • 1 2

    • Najlepsze są kocie łby

      Bardzo stylowe i pasują lepiej do lasu niż asfalt, kostka, czy osławiony szuter. Już od wieków na podjazdach leśnych stosowano brukowanie z nieobrobionych kamieni polnych i wszyscy byli zadowoleni (może poza koniem, któremu się ślizgały podkowy, ale koń nie miał wiele do gadania)
      Rowerzyści na MTB będą zadowoleni, bo dla nich im trudniej, tyl ciekawiej, a poza tym w końcu do czegoś im sie te amortyzatory przydadzą (wożą biedacy dodatkowy kilogram na przednim kółku tylko po to, żeby sobie pod krawężnik wjechać).
      Rowerzyści przełajowi zaś mogą sobie wyjeździć ścieżkę obok, jak to drzewiej się na ukrainach robiło.
      Jak woda leje się ze stoku, to kocie łby pozostają niewzruszone. Pamiętam że w Rębiechowie (lotnisko było już wybudowane) pod wiadukt kolejowy był taki fragment i jak się fajnie jechało rowerem. Teraz jest taki fragment za wiaduktem przy Źródle Marii i cykliści nie narzekają

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane