• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca Gdańsk Główny: drożej o 10 proc., dłużej o 15 miesięcy

Michał Brancewicz
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (180)
  • Remont dworca potrwa jeszcze kilka miesięcy, ale efekty widać już od dawna.
  • Z zewnątrz budynek dworca wygląda okazale.

Zakrojona na szeroką skalę modernizacja i przebudowa dworca Gdańsk GłównyMapka złapała kolejne opóźnienie. Kolejarze podają teraz, że obiekt zostanie udostępniony podróżnym wiosną 2023 roku. W tzw. międzyczasie o 10 mln zł wzrosła też kwota kontraktu i może jeszcze ulec zmianie.



Czekasz na otwarcie dworca w Gdańsku?

Już od dawna rzuca się w oczy, że gmach dworca, przynajmniej z zewnątrz, wypiękniał. Widzi to każdy, kto przejeżdża przez centrum Gdańska.

Roboty do końca roku



Na zewnątrz obiektu zakończyła się bowiem renowacja elewacji wraz z detalami architektonicznymi, budynek zyskał nowy dach oraz stylizowane na historyczne okna. W półrozetach nad głównym wejściem i z tyłu obiektu pojawiły się witraże. Wciąż na montaż czekają drzwi wejściowe do holu głównego.

Prace wykończeniowe trwają wewnątrz gmachu oraz w nowej części tunelu. Wszystko ma być gotowe jeszcze w tym roku.

  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Plac przed dworcem od wielu miesięcy pozostaje placem budowy.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.

Otwarcie w pierwszych dniach wiosny



Po nowym roku rozpoczną się rozruchy urządzeń i instalacji w budynku oraz procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Do lokali handlowych wprowadzą się najemcy i zaczną je urządzać.

To wszystko sprawi, że pierwsi podróżni skorzystają z dworca na początku drugiego kwartału, czyli w pierwszych dniach wiosny.

Jeśli uda się dotrzymać tego terminu, cała inwestycja będzie miała 15 miesięcy opóźnienia.

Zasadne wydaje się zatem pytanie o koszty tego przedsięwzięcia. Umowa zawarta w sierpniu 2019 roku między PKP a firmą Mostostal Warszawa opiewała na 99,6 mln zł.

Już 109,7 mln zł, a może być jeszcze drożej



Było to zatem jeszcze przed pandemią, wojną i wysoką inflacją. Z drugiej strony wykonawca mógł nabyć szereg materiałów zanim ceny poszybowały.

Okazuje się jednak, że wartość kontraktu wzrosła.

- W trakcie inwestycji kwota wzrosła do 109,72 mln złotych brutto, na skutek zawartych aneksów do pierwotnej umowy. Dotyczyły one głównie zwiększenia zakresu prac - informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP. - Ostateczna wartość inwestycji może jeszcze ulec zmianie.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Z zewnątrz wypiękniał

    I dalej nie działa.
    Ale jest super,więc o co ci chodzi

    • 2 0

  • Pięknie będzie.

    • 1 0

  • Trochę wstyd, że tak długo to trwa. (1)

    • 2 0

    • A za prom pinokio, auta elektryczne i 100 tys mieszkan nie wstyd?

      • 2 1

  • To że drożej mogę zrozumieć, tego że dłużej nie bardzo.

    Chyba że powodem opóźnienia jest brak funduszy spowodowany inflacją. Tym nie mniej taniej przecież nie będzie, więc ?

    • 1 0

  • Fascynujące , podróżuję pociągami raz na pięc lat więc nie moge się już doczekac .

    • 0 0

  • Na

    Jak długo ten remont wystarczy góra 5 lat

    • 1 0

  • Odnośnie tego opóźnienia

    Poczytajcie artykuł pt. "NIK zbadał remont gdańskiego dworca". Jest tam mowa o sporej ilości kolizji wynikających z odkrycia stanu faktycznego. To się zdarza przy tego typu pracach, ale w takich ilościach? A te 375 błędów projektowych?(to tylko dane do 21 października 2021 roku) Sztab ludzi nad tym siedział i nikt, nic? Projektant, wykonawca, nadzór, PKP? W sumie co się dziwić, miało być tanio, to będzie drogo i długo.

    • 2 0

  • Ciekawe, czy windy w tunelu już działają. W sierpniu, w letnim sezonie turystycznym, nie działały.

    • 2 0

  • monitory informacjyne oraz naglosnienie

    Mam nadzieje, że bedzie jasne i wyrazne tablice z odjazdami i przyjazdami pociagów.
    Poki co nadal dramt jesi chodzi o naglosnienie na peronach pociagi przyjezdzaja a ktos cos se tam mowi i nie wiadomo o co chodzi. Ogolnie oznakowanie pod tunelem i naporonach co gdzie dokad isc to jest jedne wielkie dno.
    NP Stacja Londyn Waterloo jest ogromana ale oznakowanie oraz tablice intormacjyjne sa tak wyrazne i jasno napisane, ze nie trzeba nawet znac jezyka angielskiego.
    tu w gdnaku nawet jezyk polski nie pomoze. Ja jako rodowida gdansczanaka mieszkajaca cale zycie zawsze mam problem gdzie i co znalesć. Co dopiero jak ma sie odnalesc obcokrajowiec.

    • 4 0

  • ten remont trwa tak długo że powinien trafić do księgi rekordów ginesa

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane