• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę

Piotr Weltrowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej. Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy zbliża się powoli do końca. Chociaż w niektórych miejscach opóźnione, prace - przynajmniej w Trójmieście - mają się w większości wypadków zakończyć jeszcze w tym roku, czyli tak, jak zapowiadali to kolejarze kilka lat temu, przed przystąpieniem do realizacji projektu.



Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie. Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie.
Cała inwestycja obejmuje modernizację trasy o długości ponad 350 km i zakłada, że podróż z Gdyni do Warszawy trwać ma poniżej trzech godzin. Póki co jednak, pod koniec tego roku, pozytywne skutki remontów odczujemy tylko częściowo, bo do Warszawy jeździć będziemy koleją w czasie około czterech godzin. Dopiero pod koniec roku 2014 czas podróży stanie się optymalny.

Wszystko w związku z tym, iż trasę podzielono na osiem różnych części, z których każda remontowana jest oddzielnie. Część odcinków jest gotowa już dziś, na innych prace wciąż się toczą. Dla mieszkańców Trójmiasta najważniejsze są remonty prowadzone na dwóch odcinkach: gdańskim i gdyńskim. Ich modernizacja pochłonie ok. 1 mld 167 mln zł.

Powodują one już od dłuższego czasu utrudnienia nie tylko na liniach dalekobieżnych, ale także - głównie przez wyłączenia poszczególnych torów - na liniach obsługiwanych przez SKM. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystkie z nich zakończą się zgodnie z planem, bo jeszcze w tym roku.

Czy po remoncie linii z Gdyni do Warszawy częściej będziesz korzystać z usług kolei?

Prześledźmy więc, co udało się już zrobić i co jeszcze pozostało do zrobienia

Odcinek gdański (patrząc od strony Warszawy) zaczyna się w Pruszczu. Tu udało się już wyremontować jeden z peronów wraz z połową torów. Obecnie modernizowany jest drugi peron oraz pozostałe tory. Całość zostać ma oddana do pełnej eksploatacji pod koniec maja.

Całkowicie gotowa (wraz z torami) jest już stacja rozrządowa Gdańsk Południowy. W Gdańsku Głównym z kolei jeden z modernizowanych w ramach inwestycji torów jest już gotowy, prace nad przebudową drugiego rozpoczną się w marcu, tuż po tym, jak definitywnie zakończą się prace torowe między Gdańskiem Głównym i Wrzeszczem.

W tym miejscu jednak zaczynają się schody. Przebudowa torów i peronu we Wrzeszczu ma niestety około 2-letnie opóźnienie. - Prace ruszą tu dopiero od lutego lub od marca. Wcześniej wszystko było wstrzymane, bo czekaliśmy na projekt zastępczy. Nie mieliśmy na to wpływu, bo musieliśmy czekać na projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Szacujemy, że w tym akurat miejscu wszystkie prace uda nam się zakończyć do połowy przyszłego roku - mówi Andrzej Krawczyński, dyrektor projektu na odcinkach gdańskim i gdyńskim.

Podobnych problemów nie było na szczęście na kolejnych odcinkach. Tory z Wrzeszcza do Sopotu będą w pełni gotowe do końca maja. Wcześniej, bo w lutym, oddane mają zostać do użytku wszystkie przejścia pod torami w Sopocie.

Jeżeli zaś chodzi o sam peron w Sopocie, to trudno się oprzeć wrażeniu, że remontowany jest nad wyraz długo. PKP PLK twierdzi jednak, iż szybciej wykonywać prac się nie dało i w dalszym ciągu nie da.

- Peron objęty jest ochroną konserwatorską, więc jest to inwestycja trudna i szczególna. Obecnie zaczęliśmy zabudowywać go drobną kostką granitową. Jej układanie jest bardzo żmudną pracą i potrwa jeszcze kilka miesięcy, bo wszystko musi się odbywać w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Jeżeli chodzi o wiatę peronową, to słupki już stawiamy, z całością powinniśmy się uporać do połowy roku - zapewnia Krawczyński.

Dopiero teraz, od lutego, PKP PLK zacznie też remontować tory między Sopotem a Gdynią Orłowem. Wcześniej spółka nie uzyskiwała zgody na wyłączenie ich z ruchu. Kolejarze zapewniają jednak, iż wszystkie prace na tym odcinku skończą się do listopada.

Szybciej, bo już za około dwa miesiące, zakończyć ma się remont torów i przebudowa kładki nad torami w samym Orłowie. Już teraz za to gotowe są tory między Orłowem a Gdynią Główną.

W samej Gdyni Główniej prace również mają się już ku końcowi. Zmodernizowane są już trzy z czterech peronów wraz z przylegającymi do nich torami. Do wyremontowania został najmniejszy z nich, 200-metrowy. Tu prace zakończyć mają się najpóźniej w maju.

Nieco gorzej sytuacja wygląda między Gdynią a Gdynią Chylonią. Do tej pory zakończono wszystkie prace towarzyszące i dopiero teraz przyjdzie czas na wybudowanie - w tym wypadku od podstaw - toru łączącego obie te stacje na odcinku ok. 10 km. Ma być on gotowy do końca roku.

Opinie (107) 3 zablokowane

  • Do Warszawy jeżdżę samochodem

    albo Polskim Busem.Jak były tanie linie lotnicze to też korzystałem.

    • 18 2

  • Mają się ku końcowi?

    dopiero za dwa lata czas podróży stanie się optymalny.
    Jeżdzę czasem na tym odcinku. Po przeczytaniu tego tego artykułu można odnieść wrażenie że jest tu wyrażna manipulacja terminami. A tak naprawdę linia nie będzie gotowa nawet na koniec 2014 (choć jest to już blisko, bo w "następnym" roku) gdyż jeszcze ze dwa lata będą trwały poprawki.

    • 11 4

  • Józef Bąk is back!

    Jeszcze tylko roczek i potem to juz z górki!

    • 9 2

  • Szkoda tylko, że peron we Wrzeszczu jest rozgrzebany.

    I taki będzie, bo końca inwestycji pana Górskiego w centrum handlowe nie widać.

    • 12 1

  • (1)

    W 1993r. EX "Kaszub" trasę z Gdyni Głównej do W-wy robił w ok. 2,5h...

    • 8 5

    • Tak, tak. A w 1939 z Berlina do Warszawy jechali 2 tygodnie

      Jeździł Kaszub z Gdańska do Wa-wy Wsch. 3 godziny i 15 minut. Przez samą Wawę do Centralnego jechał jeszcze z pół godziny, Z Gdyni do Gdańska też mu 20 minut schodziło.

      • 5 0

  • Tak do Warszawy w 4 godz, (1)

    ale co z hałasem ? w jaki sposób mieszkańcy budynków mieszklanych znajdujących sie wzdłuż torów PKP są chronieni przed hałasem ??? Gdynia oraz odcinki w Gdańsku mają ekrany, a co z Sopotem , jak w Sopocie zostało to rozwiązane?

    • 3 8

    • Niech sobie zakupią krany z wszech obecnych złodziejskich parkomatów.

      • 0 1

  • przejazd kolejowy Orunia (3)

    ogolnie koszmar dworzec caly rozpierdzielony szlabany non stop zamkniete druzniczki ,ktore tam pracuja to jakies stare dewoty ,a korki masakryczne mamy 21 wiek a przejazd jak za sredniowiecza przy takiej modernizacji mogli juz zrobic przejazd tunelowy czy cos w tym stylu ,Polskie dno i wodorosty

    • 10 4

    • Nie mogą nic zrobić, bo Nowa Sandomierska/węzeł Czerwony Most, są w planach dopiero na 2030 ;)

      • 2 0

    • o przejazd tunelowy to prośba do miasta, a nie do kolei

      • 1 0

    • gdzie ty chcesz tam tunel zmieścić?

      • 0 0

  • sprintery

    kiedy wrócą sprintery SKM?

    • 7 1

  • a ceny biletów?

    Ciekawe w jakiej cenie będą bilety
    pkp na tej zmodernizowanej trasie?

    • 10 0

  • Perony w Gdyni (2)

    Remont peronów na dworcu w Gdyni to totalna porażka!
    Zadaszenie peronów to 2 wiaty oddalone od siebie o kilkadziesiąt metrów. Żeby było ciekawiej to między wejściem na peron a pierwszą wiatą też mamy kilka metrów spaceru "pod chmurką".
    Drewniane ławki na nowych peronach które nie są pod zadaszeniem już uległy zniszczeniu.
    Nawierzchnia peronu to zwykła kostka, która utrudnia ciągnięcie walizek/toreb z kółkami.
    Architektura, funkcjonalność i wykończenie na poziomie nędznej, wiejskiej stacyjki.

    • 24 2

    • na zbity łeb wywalić

      Dyrektora Głuszka ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM ten facio to totalna pomyłka. Doprowadził do rozrostu brzydactwa, braku funkcjonalizmu, rozkwitu tandety, i wszystkiego co złe. Gdyńskie PKP i wszystkie z nimi POwiazane spółki i spółeczki do najgorszego wizerunku i wszystkiego co może kojarzyć się ze złem

      • 2 1

    • i te cudowne białe zegary z mikroskopijnymi wskazówkami i godzinę odczytasz stojąc tylko na wprost (jeśli masz dobre okulary)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane