• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • (4)

    Info z artykuły a trójmiasta 04.05.2020O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

    • 5 5

    • zgadzam sie i tak własnie powinno byc i to niesą rady kalne zmiany tylko niezbędne zmiany (2)

      które powinny być wprowadzone natychmiast

      • 4 6

      • (1)

        Na AL Grunwaldzkiej i Zwycięstwa są zawsze korki. Jak zwężą to będzie jeszcze gorzej niż jest. Ścieżki rowerowe i pisze są przy tych ulicach, choć się urywają. Co ciekawe zamiast ścieżki rowerowej na wysokości Akademii Medycznej i Placu Zebrań Ludowych zwężono pasy by zrobić szerokie parkingi.

        • 3 1

        • dokładnie mamy tam puste parkingi o szer. 3,5m i ruch rowerowy po chodniku. Kto na taki kretynizm wpadł to nie wiem.

          • 1 2

    • Ludzie dlaczego kciuki w dół, ja nie jestem za tym, tylko dałam informacje by ludzie wiedzieli jakie są pomysły urzędników

      nie oceniajcie tego, to nie jest mój pomysł ani tego nie popieram. Dlatego pod swoim wpisem uargumentowałam to przy osobie co się zgadzała.

      • 5 1

  • Skoro twierdzą ze sa pro rowerowi to prosze na parkingach wydzielic miejsca na stojaki rowerowe

    na początek na 10 miejsc 2 na stojaki rowerowe.

    • 3 8

  • d**ilizm w czystej postaci (3)

    Oliwa i Wrzeszcz to jedne z najbardziej zakorkowane dzielnice i to z winy miasta ponieważ nikt normalny nie dopuściłby do budowy takiej ilość biurowców bez przebudowy dróg. Oliwa jest zakorkowana 24/7 a jakiś imbecyl chce zabrać jeden pas ruchu?????
    Ręce opadają .....

    • 26 8

    • (2)

      Nie imbecyl tylko wykształcony, zapewne kierunkowo urzędnik najwyższej rangi. Myśli on najlepiej za wszystkich. Mieszkańcy - szaraczki nic do powiedzenia już nie mają.

      • 1 5

      • Co, nieprawda to?

        • 1 0

      • Zmień dostawce zioła bo to Ci szkodzi

        Wykształcony? Jaki zawód? Kierunkowo? Chyba jednokierunkowo ?
        Bo takie myślenie i decyzje doprowadza do paraliżu miasta.
        Ok przyjmijmy 2 pasy w oliwie. To ile czasu zajmie przejechanie od Pomorskiej w Oliwie do Abrahama w Oliwie? ( pamietajmy ze to ok 2-2.3 km ) Ile? 30 , 40 a może 60 minut ?

        • 3 1

  • Czy decydenci znają przepisy ??

    Jak mamy strefę zamieszkania to nie ma tam przejść dla pieszych !!!! Czekamy na likwidację wszystkich na Głównym Mieście.

    • 5 1

  • Ludzie co nóż inne pomysły. Raz urzędnicy mówią o smogu i przesiądźmy się na komunikację. Raz mówią że potrzeba wielu parkingów podziemnych, naziemnych w centrum Gdańska. Przy Al Zwycięstwa przy Akademii Medycznej i Placu Zebrań zwężyli pas , aby zrobić parkingi. A tu chcą zwężać ulice dla pieszych i rowerzystów. Nie ma konsekwencji w działaniu. A to wszystko w imię koronowirusa. Przecież ten wirus zniknie to jest chwilowe i wszystko wróci do normalności. Ale rozumiem pomysły z czasów koronowirusa zostaną nawet po nim. Idea eko jest piękna. Tylko miasto betonuje zieleń, powoduje to powodzie i spaliny. Drzewa to tlen i wchłanianie zanieczyszczeń. Komunikacja nic lepiej a mowa a ekologii, zdrowiu, aktywności.

    • 5 1

  • Widać że obecna władza w Gdańsku mocno prze ku samozagładzie ! (7)

    Po takich bezmyślnych decyzjach pewnie nie będą mogli liczyć na wybór ich na kolejną kadencję więc klasyczne sepuku ! Komu przeszkadzała organizacja ruchu w mieście która funkcjonowała z powodzeniem od lat ? a teraz apogeum i**otyzmu wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych ! sam jestem pieszym a uważam to za bezmyślny pomysł to tylko wprowadzanie zamieszania a efektem będą wypadki bo piesi zaczną się zachowywać jak święte krowy ! Lepiej niech miasto zajmie się udrażnianiem miasta i zadba by zmniejszyć korki i o miejsca postojowe których w Gdańsku jest jak na lekarstwo i dobre oznakowanie i doświetlenie przejść dla pieszych ! Zamiast zajmować się nikomu nie potrzebnymi bzdurami !

    • 19 8

    • Wiec na kogo leming zagłosujesz na PiS ? a moze na lewice?Gdybys leming miał przynajmniej ułamek rozumu (5)

      to bys wiedział ze takie rozwiązania są wprowadzane na całym świecie nie tylko w Gdańsku.
      Wiec ile jeszcze razy takie bezmózgowce będą próbowały straszyć ze oni więcej nie zagłosują .A mogę się z tobą leming załozyc ze tak właśnie zagłosujesz na nich ponownie.

      • 3 6

      • W Rosji też? Bo wiem że w Chinach to już dawno za komuny były ścieżki rowerowe i chodniki dla najuboższych mieszkańców.

        • 1 3

      • Tu lemingu nie chodzi o głosowanie a o mądre rządzenie a nie obchodzi mnie co jest realizowane na świecie lemingu ! Tu jest Gdańsk jak byś jeszcze nie zauważył i wcale tutaj nie musi być tak jak na tym całym świecie tutaj mogą być inne lepsze dla mieszkańców rozwiązania bo to co na świecie wcale nie musi być lepsze dla Gdańska lemingu !

        • 1 3

      • Leming ciebie nic nie obchodzi co na swiecie bo ty niemasz mózgu i kolejny raz to potwierdzasz (1)

        To właśnie wszędzie indziej jest lepiej ,tak właśnie lepiej jest dla mieszkańców a nie dla buraków jak ty co widzi tylko czubek własnego nosa i szkodzi wszystkim wokoło bo tki ma kaprys .jesteś szkodnikiem w mieście i dlatego takich jak ty się będzie eliminować tak długo az się dostosujesz.

        • 1 2

        • Oj lemingu Lemingu widać że jesteś bardzo ograniczony umysłowo !

          Gdybyś miał choć mikron mózgu to byś wiedział że miasto niestety nie należy do ciebie a decyzje jaka ma być organizacja ruchu należy do jego mieszkańców a nie do garstki nieudaczników którzy próbują je sobie zawłaszczyć A te mądrości typu gdzieś indziej jest lepiej powiedz swoim dzieciom Tu jest Gdańsk i tutaj powinny być założenia dostosowane do warunków panujących w Gdańsku a nie na świecie bezmózgi lemingu który chce zawłaszczyć miasto na swoje potrzeby i to właśnie takich jak ty będzie się eliminować aż się dostosują a jak nie to do Moskwy gdzie ich miejsce tutaj jest wolność i miejsce dla swoich prywatnych zachcianek jak ci nie pasuje to się wyprowadź nikt tu płakał po takim nie będzie !

          • 0 1

      • w całym świecie? a w całym świecie robią jakieś rozwiązania

        by ułatwić ludziom przemieszczanie się po mieście?- tak! a w Gdańsku?... pokaż mi nowe ulice?, wyremontowane ulice? gdzie są nowe rozwiązania, połączenia komunikacyjne?
        powstała PKM ale od początku coś tam nie do końca działa- brak rozkładów, brak informacji i częstotliwość..

        • 2 2

    • Genjusze paraliżu! :)

      • 2 3

  • Karać i ograniczać

    Rozwojem jest przyrost kar i ograniczeń. Oczywiście, jest to też oznaka wolności. Według tych mądrości, spacer wśród tłoku na Wrzeszczu i jazda rowerem między ludźmi to najbezpieczniejsze metody przemieszczania. Jechanie samemu autem jest natomiast najbardziej niebezpieczne. Władza ma obywateli za głupców i jak widać, jest to podejście słuszne.

    • 9 5

  • To powinno byc proste rozwiazanie chcesz truc spalinami to za to płacisz np 500zł na miesiac. (1)

    Jak nie chcesz płacić to nie trujesz !! proste skuteczne ,Możesz też kupić sobie pojazd bez emisji spalin, kupić rower, hulajnogę elektryczna czy korzystać po prostu jak tysiące innych mieszkańców z komunikacji miejskiej.

    • 6 15

    • Co tu komentować.

      Co tu komentować - po prostu głupiś.

      • 4 1

  • Dziś na grunwaldzkiej kmiot mnie prawie na chodniku potrącił

    I jeszcze jak zaczelem machać, otworzył drzwi i się pyta czy mam problem. Ale chyba szybko ocenił różnice rozmiarów o pognal dalje chodnikiem, szukając miejsca do parkowania.

    Tak wygląda codzienność z kmiotki, które dopiero pierwsze drugie pokolenie ma samochód, marzenie ich ojców, symbol ważności.

    Likwidować jak najwięcej miejsc parkingowych

    • 6 6

  • Już prawie 2500 osób wypowiedziało się w ankiecie- 2/3 osób się te pomysły nie podobają. (8)

    Tyle w temacie zmian.

    • 27 7

    • ta ankieta nie jest miarodajna

      miasto nie docenia roli działań wyjaśniających, że poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu sprzyja także osobom, chcącym korzystać w mieście z samochodu. Stąd takie wyniki. Liczy się siła argumentów, a nie tylko liczba optujących za takimi czy innymi rozwiązaniami.

      • 4 2

    • pytanie kim są ankietowani

      wiekszosc to pewnie nie mieszkancy Gdanska.

      • 5 7

    • Czyli jak w ankiecie ludzie zdecydują zeby ci narobic na głowe to bedzesz zadowolony? to sie da załatwic i bez ankiety:) (5)

      • 3 7

      • A to nie jest tak (2)

        Że tymi pomysłami władze miasta właśnie robią ludziom na głowę?

        • 5 2

        • nie (1)

          to nie rowerzyści, ale spaliny wynikające z jazdy samochodem powodują raka

          • 2 3

          • poowduja? to czemu mimo tylu samochodow jeszcze kazdy raka nie ma?

            wiecej syfu io sznasy na raka powoduja patoloe co weglem w piecach pala

            • 1 0

      • (1)

        gdyby wyniki ankiety popierały zmiany to byś piał z zachytu isię na nie powoływał. To jest właśnie demokracja w wykonaniu rowerzystów, poko, lgbt i podobnych lewackich tworów. Krytyczne głosy są wyszydzane lub ignorowane zamiast wejść do dyskusji w celu opracowania rozwiązania kompromisowego.

        • 2 3

        • granica kompromisu była przesuwana przez kilkadziesiąt lat w jedną stronę

          Teraz zapowiada się zmianę kierunku tego przesuwania a uzależnieni od samochodów odwracają kota ogonem udając dążących do kompromisu. Proszę się nie kompromitować i zacząć myśleć systemowo o komunikacji w mieście.

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane