• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Jestem zakupowcem w małej firmie (8)

    W ciągu dnia jeżdżę po hurtowniach i marketach budowlanych. Samochodem obskoczę w 2h. Mam jeździć rowerem po 10 kg śrub i 10 litrów farby? Ile czasu mam robić firmowe zakupy? Jak gospodarka ma być konkurencyjna jeżeli wydłuży się czas wykonania produktu. Was w tym urzędzie już totalnie oderwało od rzeczywistości!?

    • 22 6

    • Skoro niepotrafisz prowadzic własnego biznesu i jestes tak ograniczony umysłowo ze pytac sie w internecie co zrobic (5)

      to masz 2 wyjścia zamknąć interes i przyjąć się do biedronki tam myślenia specjalnie nie wymagają ,albo zatrudnić kogoś kto ma więcej rozumu od ciebie i powie ci jak prowadzić biznes.

      • 3 13

      • Powodzenia w byciu niewolnikiem jak przyjdzie pan Chińczyk

        Właśnie przez taką bezinteresowną zawiść i bycie chamem przegrywamy w wyścigu o stan gospodarki na arenie międzynarodowej. Zamiast ułatwiać biznes w kraju to zgnoić, wyśmiać i cieszyć się, że Polska staje się zad*piem świata. Jak ten pociąg odjedzie to przyszłe pokolenia nam tego nie wybaczą.

        PS
        Nie prowadzę biznesu, jestem zakupowcem. Śmiało podaj wspaniałe rozwiązanie na zrobienie zakupów w Trójmieście za pomocą komunikacji bądź roweru. Jak podasz to podpowiem szefowi aby zatrudnił tak wspaniałą i myślącą personę.

        • 6 2

      • Ale on umie prowadzić biznes

        To pajace w rajtuzach robią wszystko, by mu to utrudnić.

        • 8 2

      • w 21 wieku będzie jeździł furmanką.

        • 4 1

      • No i odpisał Tobie szantażysta z lobby rowerowego. Widzisz jakie to proste? :)

        • 7 2

      • No i mamy

        No i d**il się odezwał. Mógł milczeć - ale musiał zaistnieć. Za głupi na prowadzenie własnego biznesu ale dość inteligentny żeby klikać w klawisze. Normalnie wyborca sików.

        • 2 2

    • Jesteś wyjątkiem (1)

      Osoby które pracują samochodem - kurierzy, dostawcy i inni którzy muszą jeździć autem. Nikt tego nie neguje i nie próbuje ich zmuszać do przesiadki na rower. Problem w tym, że taką Grunwaldzką nie przejeżdża w ciągu godziny kilka tysięcy kurierów. Przejeżdżają ją ludzie, którzy MOGĄ przesiąść się na rower/autobus bez żadnego ubytku dla siebie.

      • 3 3

      • Irytujące są te egoistyczne opinie.

        Mówisz tylko o urzędasach, którzy mają dwa kilometry do biura i cały dzień siedzą, czy też o osobach, którzy przez cały dzień wykonują ciężką pracę fizyczną i dodatkowa porcja ruchu w postaci dojazdu do pracy jest im nie potrzebna? Wiele ludzi wiezie ze sobą ciężki sprzęt typu wiertarki, szlifierki itp. Też się mają przesiąść na rower lub komunikację? Kiedy ludzie zrozumiecie, że nie każdy stuka w klawiaturę przez cały dzień?

        • 7 2

  • no oczywiście ludziom trzeba wmówić ... (4)

    .., że to co dla nich jest kiepskim rozwiązaniem, de fakto takim nie jest, że jet wspaniałym pomysłem, ekologicznym i w ogóle świetnie organizującym im życie . Dlatego Grunwaldzka zamiast trzech, a nawet w przyszłości czterech pasów, będzie miała dwa pasy do jazdy w jednym kierunku, tylko dlatego, by rowerzyści i piesi mogli mijając się na chodnikach zachować odstęp dwóch metrów od siebie. Wszyscy wiem, że to wiarygodna bzdura jest . Oczywiście wszyscy wiemy, że w ten sposób przejazd przez Wrzeszcz główną ulicą miasta będzie nie tylko czasowym koszmarem, ale także wzrośnie zagrożenie drogowe w każdy aspekcie tego tematu . Chyba nie tego oczekują od władz miasta mieszkańcy . No chyba, że interes władzy i grupki osób orbitujących w około niej i tak samo zainteresowanych jest inny, od interesu mieszkańców . Co zresztą nie jest niczym nowym. Wiemy o tym, że choć czegoś nie ma, to ta interesowna prywata nadal ma swój ciąg dalszy, ona działa dalej. Ten pomysł tak bardzo wpisuje się nowy plan zagospodarowania "wysepki" wrzeszczańskiej, że aż się ciśnie na usta pytanie : kto i ile na tym, zarobi, kosztem oczywiście kultury życia mieszkańców. Bo jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo na pewno chodzi o pieniądze, gdy widzi się tak na siłę forsowany temat, wbrew mieszkańcom. I tu nie ma tłumaczenia, że w okresie epidemii ludzie mają ochotę jeździć na rowerach, zamiast poruszać się komunikacją miejską, bo taki stan rzeczy jest tylko stanem czasowy. Epidemia minie i wszyscy wrócą do normalności, tylko problem w tym, że zamiast półgodziny, będą jechać do domów godzinę, a nawet półtorej. Noo!...ale za to na wolnym rynku wyląduje następny lokal do wynajęcia, kupiony za preferencyjny kredyt od zaprzyjaźnionego banku . Aż się nie dobrze człowiekowi robi w jelitach, gdy pomyślę, że traktuje się w tym mieście mieszkańców jak barany na łące, które można bezkarnie strzyc, kiedy tylko się chce i jak się da, na różne sposoby . To jest moja opinia, tak to czuje i odbieram .

    • 11 5

    • tylko współczuć (3)

      na razie to dużo napisałeś. Przemyśl to jeszcze raz i napisz 10 razy krócej. Przypuszczalnie zmienisz zdanie.

      • 1 3

      • Fakt (1)

        Na jego miejscu napisałbym to samo dużo mniej łagodnie.

        • 2 0

        • no i widzisz !!!

          ..człowiek się stara, pisze jak dla baranów , a i tak potem spotyka się z jakimś nierozumieniem, z jakimiś pretensjami o tym , że za trudne , że za długo , że można było inaczej.., ech... szkoda słów nawet .

          • 2 0

      • rozumie , że masz problem z ...

        ... z czytaniem ze zrozumieniem, na raz więcej, niż trzy zdania złożone. Czyli te współczucie raczej tobie przysługuje !. Więc teraz zrób sobie małą przerwę na przemyślenia i od akapitu zacznij czytać dalej . Streszczę mój tekst do twojego poziomu . .....(kropeczki to czas dla ciebie na myślenie , byś wiedział kiedy zacząć myśleć o tym, co przeczytałeś właśnie :) .........................................................................................................................................
        A mianowicie : ...nikt nie rozumie intencji autorów pomysłu zwężenia Grunwaldzkiej do dwóch pasów jezdni . Większość mądrych ludzi uważa ten pomysł za zwyczajnie głupi , pozbawiony wyobraźni i prospołecznych wizji potrzeb mieszkańców miasta.
        ....................................................................................................................................................
        W związku z tym jest takie polskie powiedzenie , które do tej sytuacji pasuje , i które można by tu zacytować :... jak nie wiadomo o co chodzi, to pewne jest , że chodzi o pieniądze. I ono się sprawdza w życiu zawsze w stu procentach.
        .......................................................................................................................................................
        Jeżeli byłoby inaczej , to nie byłoby ze strony autorów tego głupawego ściemniania tej sprawy niedorzecznymi argumentami , iż jest to dla dobra mieszkańców . Śmieszne to, bo mieszkańcy jakoś ten pomysł widzą inaczej . Co tylko dowodzi temu , że to nie mieszkańcy się mylą, a sprawa ma drugie dno . Pytanie zadałem jakie ?!.
        ......................................................................................................................................................
        Dałeś radę to przyswoić w tej formie ?!... , czy nadal cię to przerasta ?.

        • 1 1

  • Mam rozumieć że Pan Grzelak ma pracę zdalną ??? Jak wszyscy urzędnicy. I teraz czas rozprostować kości i pozwężać drogi . Czy Pan Grzelak i inni urzędnicy przesiądą się na rowery do pracy , może już jeżdżą ??? wątpię. Ciekawie by było zobaczyć w gajerku na rowerze. Rozumiem że jak ma Pan pracę zdalną to dużo czasu by jeździć rowerem. Pan Grzelak mieszkał kiedyś na południ Gdańska. Zapomniał jak tam kiedyś było. Pewnie teraz mieszka w centrum Gdańska i do pracy do urzędu może chodzić pieszo w kapciach. Tak jak zaleca piesze wycieczki !!! Podobnie z komunikacją, urzędnicy jadą autami, kupione mieszkania w centrum i nie widzą problemów z komunikacją bo to ich nie dotyczy. A sami tworzą przepisy, szlaki komunikacyjne, rozkłady itp

    • 9 2

  • Niedlugo będą następne wybory, wam już teraz dziekujemy za paraliż miasta! (12)

    W skrócie - tak to jest kiedy wieś rządzi w wielkim mieście. To co tam u was na wsiach i małych miasteczkach się sprawdza nigdy nie sprawdzi się w wielkim mieście! Odpowiednio POdziękujemy!

    • 16 3

    • Zgadzam się (4)

      Widać wymianę kadrową w urzędzie itp. Słoiki dorwały się do stanowisk i myślą, że jak wprowadzą rozwiązanie stosowane na zachodzie to będą tacy wielkomiejscy, światowi, intergalaktyczni...
      Dlaczego nie stosujemy rozwiązań pod NASZE potrzeby!
      Gdańsk nie będzie Kopenhagą, nie będzie Berlinem. Mamy takie a nie inne ukształtowanie terenu i z tym musimy sami sobie poradzić.

      • 4 4

      • Dzbanku mamy dokladnie takie same ukształtowanie terenu jak wiekszosc miast na swiecie . (3)

        mamy tez takich dzbanów które mieli też w Berlinie i Kopenhadze 30 lat temu. teraz już ich tam niema .

        • 2 4

        • Podaj przykłady tego samego ukształtowania terenu. (2)

          • 4 2

          • Winterthur w Szwajcarii (1)

            Lozanna, Berno, Zurich.
            W Austrii Graz, Wiedeń i Klagenfurt
            We Włoszech Bolzano i Ferrara. To tylko kilka z miast dużo bardziej rowerowych i pieszych niż Gdańsk poza Holandią, Danią i Nadrenią Westfalią, które słyną jako kraje bardzo rowerowe.

            • 1 2

            • Nadrenii Północnej Westfalii to ty chyba nawet na obrazku nie widziałeś.

              • 2 0

    • kolejna blondyna wiec napisz głupia na kogo za głosujesz?Wszystkie partie w Polsce chca dokladnie takich samych rozwiazań ! (4)

      Maja je w swoim programie wyborczym. Wiec znajdz mi partie która popiera trujących spalinami w miescie szkodników niszczących wszystko wokoło.

      • 2 3

      • Nie wszystkie (2)

        Konfederacja jest jedyną partią, która nie ma w programie nienawiści do jeżdżących samochodem. A potem płacz, że im poparcie rośnie

        • 1 2

        • masz rację: ta partia ma w nienawiści do jeżdżących rowerem (1)

          w Pisie są tacy, którzy uwazają cyklistów i wegetarian za gorszy sort. Kierowcy sami się nienawidzą wzajemnie, generując tzw. wku*w drogowy. Niektórzy strzelają do siebie stojąc w kolejce do stacji benzynowych, tak jak JKM do wyimaginowanych wrogów.

          • 1 2

          • Tam nie ma żadnej nienawiści

            Tylko umiłowana przez cyklistów demokracja. Chodzi o to, żeby 5% mniejszość miała na miasta wpływ adekwatny do swojej wielkości, a nie urządzała życie na siłę reszcie normalnych ludzi.

            • 1 0

      • Do mondrali od blondyn

        Dopóki w mieście będą jeździć ciężarówki i autobusy spalinowe dopóty miasto będzie cały czas zatrute. To są najwięksi truciciele. O smogu z piecyków i zakładów produkcyjnych już nie wspomnę. Ja, inna blondyna.

        • 2 2

    • Kiedy następne wybory?

      • 3 2

    • Jaki paraliż? Przeczytałeś chociaż ten tekst i wiesz, o co chodzi?

      • 1 2

  • przydalbysie Stefan 2.0

    • 2 0

  • Wzorem Trzaskowskiego POdążają (1)

    Niedługo strefy relaksu zrobią bo na każdym skrzyżowaniu ustawią za grube miliony palety :)
    Równia pochyła w dół.

    • 10 2

    • Nie wzorem wielu miast w Polsce ale i wszystkich nowoczesnych w UE oraz na swiecie.

      • 1 3

  • Od kiedy to piesi i rowerzyści musza błagać o zmianę świateł? (1)

    Jest sygnalizacja dla każdego to niech się stosują. Takich bzdur dawno tutaj nie było.

    • 11 5

    • Pan rowerzysta nie może

      On się spieszy, światła to obelga dla niego.

      • 2 3

  • .

    .

    • 0 1

  • Zwężają a tu remont Grunwaldzkiej nadchodzi

    Przystąpiliśmy prac przy modernizacji fragmentu al. Grunwaldzkiej na odcinku od nr 305 do 345 (jezdnia w kierunku Sopotu).

    W sierpniu br. zakończą się prace przy modernizacji fragmentu al. Grunwaldzkiej. Roboty będą prowadzone na jezdni w kierunku Sopotu, na odcinku nr 305 PKM/Abrahama do nr 345. Łącznie wyremontowany zostanie odcinek o długości ok. 600 metrów. Oprócz wymiany nawierzchni, w zakresie zadania uwzględniono przebudowę zjazdów i wymianę krawężników na kamienne. Prace prowadzone będą głównie w sezonie wakacyjnym.

    Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu Modernizacja dróg na terenie Gdańska.

    Termin realizacji: sierpień 2020 r.

    • 3 0

  • Zmiany koło wysepki we Wrzeszczu. To już wiem dlaczego pomysły na zwężenia, rowery, i piszych (6)

    Wysepka Wrzeszcz koło Galerii Bałtyckiej !!! Oto co Gdańsk zamierza !!! Info z artykułu na Trójmieście z 04.05.2020. Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.

    • 5 6

    • He he he (2)

      Niby wola mieszkańców a spod spodu zawsze jakiś pajac z FRAGa się ukaże.

      • 1 3

      • (1)

        Bo jeden decyduje za miliony. Ciekawa ta nasza Gdańska demokracja.

        • 2 1

        • Milon much nie moze sie mylic

          • 0 0

    • Tak śmiała proPOzycja

      że aż za śmieszna.

      • 1 0

    • (1)

      kciuki w dół??? przecież to nie jest mój pomysł ani opinia tylko informacja. Napisałam by ludzie wiedzieli dlaczego nagle chce się zwężać drogi, promować rower i pieszych. Nie jestem za tym by zwężać drogi bo Gdańsk i tak tonie tonie w korkach !!!!!!!!!

      • 2 1

      • kciuki w dół to osoby co popierają to rozwiązanie

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane