• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Wszystkie...

    Wszystkie chodniki powinny być ( jak nazwa wskazuje) do chodzenia , a nie stawiania aut ...tyle...

    • 7 2

  • by zatrzymać pandemię? (1)

    Hmm , mniej samochodów a więcej pieszych i rowerzystów dla zatrzymania pandemii...? To jakaś bzdura, chyba w zamkniętym samochodzie ludzie są bezpieczniejsi niż na chodniku wśród ludzi... ? Czy czegoś tu nie rozumiem?

    • 10 2

    • To cały pan vice i jego pomysły.

      • 1 1

  • (3)

    Czas się ewakuować z tego miasta

    • 12 0

    • obyś to zrobił jak najszybciej

      • 3 3

    • świetny pomysł czy mozesz to zrobic juz teraz ??I tak najlepiej nie wracaj :)

      też daje plusa za dobra decyzje :)

      • 2 3

    • Raczej pożegnać obecne władze. Ci ludzie kompletnie nie nadają się do pełnienia tych funkcji. Może sprawdzą się w realnej gospodarce?

      • 3 2

  • Niech lepiej otworzą urzędy a nie wymyślają dziwne zmiany

    Nikogo nie trzeba zmuszać do aktywności typu rower, pieszo !!!!!! Zarówno tych co pracują zdalnie jak i tych co dojeżdżają do pracy. Przez korono wirusa, zakazy wychodzenia z domu, ograniczenia, maseczki to ludzie sami szukają, chcą być aktywni bo mają dość siedzenia w domu !!! Każdy potrzebuje powietrza i aktywności !!! Ale nikt nie chce chodzić na spacery czy uprawiać sport w maseczce. Ludzi po pracy,w weekendy są aktywni czego dowodem są oblegane sztandarowe miejsca. Jak tu mówimy o bezpieczeństwie to czy zwężenie ulicy te bezpieczeństwo poprawi. Ludzie w aucie przy koronowirusie są bezpieczniejsi niż w komunikacji, ponadto w aucie cała rodzina się zmieści. Ponadto komunikacja jest nadal okrojona i jeździ rzadko. Rowerem i pieszo nie da się wszędzie dojechać, dojść szczególnie z tych odległych miejsc. Jeszcze niedawno była mowa o parkinach podziemnych w centrum miasta i tych naziemnych. Co innego mówicie, co innego robicie. Prawda jest taka że trzeba dużej kasy na nowe drogi, komunikacje, a w dobie kryzysu nie będzie to łatwe. A nie malowania i zwężania. Chyba urzędnicy nie mają co robić i wymyślają tak by pokazać że niby coś robią !!! Niech lepiej otworzą urzędy !!!!!! bo nadal wielu spraw nie można załatwić. Zapomniałam dodać ważną rzecz. Latem są zawsze rozkłady jazdy wolne od nauki, czyli rzadziej. A ludzie muszą jeździć do prac , są turyści i młodzież co chce się wyrwać z domu. Tak więc jak widać latem nie będzie lepiej, lecz gorzej .

    • 4 1

  • à propos Kanapariusa

    wnioskując po dotychczasowych postępkach do kompletu zrobią:

    zakaz zbliżania sie rowerem do parku, nie tylko przejazdu przez park
    podwyższenie krawężnikow na skrzyżowaniach ddr i jezdnI furiatów
    obniżenie pułapu zwisających liści z 1,6m do 1,3m, by można było
    poruszać się tylko na klęczkach i na czworakach

    • 6 1

  • i**otyzmów gdańskich ciąg dalszy ! (1)

    Najpierw zwężono ulice, pobudowano wysepki na środku ulic zimą zupełnie niewidoczne, grożące poważnym wypadkiem lub groźnym uszkodzeniem samochodu. Teraz wąskie ulice Gdańska jeszcze bardziej zostaną zwężone - będziemy stali w korkach jak idioci i zasmrodzimy spalinami cały Gdańsk. Większości Gdańszczan zawdzięczamy betonowanie terenów i burdel komunikacyjny - pięknie wybraliście władze Gdańska !

    • 14 3

    • Dokładnie!

      Najbliższe wybory to w końcu zmienią.

      • 1 1

  • Mamy złe osoby od planowania dróg i ciągów pieszych, rowerowych !!!! Albo dróg w ogóle nie ma i trzeba jechać lub iść na około. Są drogi i osiedla co nie ma nawet chodników !!! Ale to są błędy urzędników i planistów. W dodatku oddaje się grunty po deweloperkę a potem nie ma jak zrobić drogi dwupasmowej tylko wąska jednopasmowa jak droga osiedlowa. A gdzie tu mowa o ścieżkach rowerowych lub bus pasach, chodnikach. Wiele ścieżek rowerowych jest przerwana i nie prowadzi ciągiem. Rowerzyści skaczą z jednej strony na drugą lub kawałek jadą ulicą. Podobnie z bus pasami. Na co mi bus pas skoro zrobią tylko kawałek, a resztę trasy i tak autobus stoi w korku. Przy Akademii Medycznej na Al Zwycięstwa też zabrali kawałek ulicy po to by zrobić miejsca postojowe. Autobusy i tramwaje w niektórych dzielnicach jadą na około. Nowe drogi też nie są przemyślane, brakuje skrętów czy wiecznie światłe na każdym kroku. Wiadomo aut i ludzi przybywa i będzie jeszcze gorzej. To tym bardziej trzeba zadbać o dobrą komunikację, poprowadzenie dalej skm, pkm, linie tramwajowe tam gdzie ich nie ma. Więcej autobusów. A jest na odwrót wszystko się obcina i kroii. To jest błędne koło zmniejsza się częstotliwość autobusów, tnie się linie autobusowe, zabiera się innym dzielnicom po to być dać nowym dzielnicom, zmuszą się do przesiadania na węzłach przesiadkowych. To wszystko ma zachęcać do komunikacji??? A potem wmawia się że mało ludzi jeździ i to dlatego musi być mało autobusów są puste. A ludzie nie mają jak się wydostać z dzielnicy i kupują auta !!!!!!!!!!!! p.s co to rozwiązanie da ???

    • 7 0

  • Tak, jazda w masce , samo zdrowie , powodzenia

    • 4 1

  • Założe sie że to pomysły FRAGU , oni maja awersje na samochody , prawda panie redaktorze?

    Ciekawi mnie co jeszcze pana organizacja wymysli aby uprzykrzyc życie kierowcom

    • 10 2

  • Ciekawe co nagle spowodowało to ze władze miasta udaja ze priorytetem sa dl nich piesi i rowerzysci.

    Bo wszystkie ich wcześniejsze działania temu zaprzeczają, przeciwnie ,robili zupełnie odwrotnie.A urzędasy miasta są aty rowerowi i anty piesi .Wiec przypomnijmy ze to władze i urzędasy miasta likwidowali trawniki i chodniki by zrobić na nich parkingi!!
    I co nagle udaja ze są pro rowerowi ? To proste pytanie dlaczego rower miejski ma nagle abonament kosztować zamiast 100 zł 300 zł!!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane