• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Tylko ogólne nieposłuszeństwo społeczne

    może zmusić władze do poważnego traktowania mieszkańców. Wybory winny być płatne, chociaż symboliczne 20 zł, zapewne część wyborców idxxxw nie chodziłaby na wybory.

    • 5 4

  • " zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa."

    Czyli będzie jazda na około ??? dla mieszkających w okolicach Akademii Medycznej i Politechniki

    • 7 3

  • No to ulica się zakorkuje i będzie niezły kociołek za spalinami

    Współczucia dla mieszkańców wrzeszcza zwłaszcza tych mieszkających najbliżej ulicy Grunwaldzkiej.

    • 8 5

  • Miasto Nie dla rowerów. (2)

    Nie dla tramwajów i autobusów. Ruch w mieście ma być wyłącznie pieszy. Dopuszcza się także osły miejskie (w systemie osioł-sharing) , lektyki dla rajców i rydwan dla królowej.

    • 14 7

    • Tym bardziej że osłów mamy w magistracie dostatek... (1)

      • 4 1

      • w internecie jest ich dużo więcej. Właśnie dwóch takich się odezwało

        • 0 0

  • Kazdy burak z blachosmroda powinien co dziennie oobowiazkowo wdychac spaliny ze swojego szrota przez 5 minut (4)

    Ale w Polsce dzbany twierdza ze spaliny nie trują a palacze ze dym z papierosów nie szkodzi nawet spora czesc z nich twierdzi ze dzięki nim schudli :)

    • 11 19

    • napisał eko korposzczur

      piszący ten komentarz ze swoejgo Mac'a wyprodukowanego w chinach w wielkiej fabryce z kominem popijając swoją latte z ziaren sprowadzonych przez pół świata z am. płd

      • 5 5

    • a czy Ty ," niezwykle kulturalny" człowieczku masz swój samochód, czy po prostu zazdrościsz i stąd tyle nienawiści?

      • 6 4

    • Nie trawię ludzi, którzy się w ten sposób wypowiadają o innych.

      Słabe to jest.

      • 2 2

    • Ale ja wdycham i mam doskonałą cerę

      • 0 1

  • anty

    a won paskudy z naszych ulic....nieroby i idioci co dostali posady dzieki rodzicom....precz

    • 3 4

  • To dowód na to, że władze miasta...

    ... Nie radzą sobie, i nie potrafią właściwie prowadzić rozwoju miasta. Mam nadzieję, że poważni inwestorzy wezmą to pod uwagę planując wybór lokalizacji swoich firm. Zawsze lepiej mieć pracownika, co zamiast tracić czas w korkach będzie mógł wypocząć, rozwijać się, lub po prostu "wziąć" nadgodziny. Jednocześnie, budowa pryszniców dla załogi na rowerach kątem, i chorobowe dla zakażonych w zbiorkomie zimą to naprawdę duże koszty.

    • 9 4

  • Mniej niż 2% mieszkańców (7)

    korzysta na codzień z roweru, dlaczego wszystko robi się pod dyktat najgłośniej szczekającej mniejszości?

    • 29 11

    • Zaraz ci zorientowany aktywista (3)

      Napisze że 30%. Oni mają wrodzony wstręt do czytania źródeł.

      • 4 4

      • Kompleksowe badania ruchu przeprowadzone w 2016 roku w Gdańsku (2)

        wykazały, że w codziennych podróżach w Gdańsku 5,9% stanowią przejazdy rowerem. Jest to wskaźnik znacznie wyższy niż pięć lat wcześniej. Chory na samochodozę intenauta napisze, że jazda rowerem powoduje raka, podczas gdy badania wskazują, że raka powoduje korzystanie z samochodu - to dotyczy niestety nie tylko jego, ale wszystkich uzależnionych mentalnie od samochodu, również wielu innych mieszkańców, którym szkodzą ich zachowania komunikacyjne.

        • 1 2

        • tylko 5.9% to jest w maju-czerwcu, a jak to wyglada miedzy październikiem a marcem? mniej niż 1%

          • 2 0

        • No patrz

          A w Gdyni tak samo kompleksowe badania w 2018 dały wynik 1,8%.

          • 0 0

    • Niestety w Gdańsku obecnie tylko to się da zorganizować wiec równości, pozwężać drogi, porozwieszać głupie plakaty lub zrobić sztuczną plaże na środku skrzyżowania. Jeśli chodzi o coś konkretnego, co by poprawiło byt przeciętnego Gdańszczanina to jest pustka.

      • 5 1

    • Jakie 2 % koleś ? Gdzie ci co jeżdżą i autami (1)

      i rowerami - tu w weekendy ?

      W niedzielę 10 maja zrobiłem dłuższą trasę po Gdańsku rowerem i liczba rowerzystów w niektórych rejonach przewyższała liczbę samochodów w ruchu.

      • 2 4

      • bo wiekszosc ludzi nie wychodzi teraz na dwor w zwiazku z pandemia?

        • 0 0

  • Odwrotna logika (3)

    W całej Europie od Atlantyku po Odrę najpierw wybudowano ciągłą sieć dróg w miastach oraz połączenia z system autostradowym a dopiero potem zaczęto modyfikacje ułatwiające życie rowerzystom/pieszym oraz premiujące zbiorkom. Jest to bardzo rozsądne ponieważ nie cierpi nikt a sposóbów na przemieszczanie się po mieście jest dużo. W trójmieście jeździmy na szkielecie dróg z lat 70 który ledwo daje radę (Aleja Rzeczypospolitej Zaspa) albo na nieciągłym niepełnym układzie drogowym budowanym po latach 90. Deweloperskiego freestylu w ogóle nie wspominam.

    • 23 6

    • matole najpier budowali drogi a teraz je likwidują pod drogi rowerowe czy robia znich miejsca zielone (1)

      A ty dzbanku chcesz by Polska nie uczyła się na błędach tylko była nie 20 ale 50 lat zacofana

      • 2 8

      • Polska pcha się w błędy...

        ... Zachodu od 90 roku, powtarzajac ślepo ich najdurniejsze pomysły.

        • 3 0

    • już w XIX wieku drogi asfaltowe były budowane w Anglii z inicjatywy stowarzyszeń rowerowych

      warto poznać treść książki Carltona Reida: "Roads Were Not Built For Cars". Wynikało to z faktu, że po wynalezieniu kolei żelaznych a przed upowszechnieniem samochodu drogi budowane z makadamu popadały w ruinę. Rowerzystom (którzy pod koniec XIX wieku dominowali w ruchu miejskim) potrzebne były drogi pokryte asfaltem - makadam stosowany od XVIII wieku nie był dobrym materiałem dla jednośladów.

      • 0 0

  • Kierowcy przy wyborach będą pamiętać. (1)

    To co duśmiewicz odwala pod względem ruchu kołowego w Gdańsku kojarzy mi się tylko z jednym - powrót do średniowiecza.

    • 12 6

    • Hahaha a na kogo innego zagłosujesz buraczku? Wiec tak Lewica chce ruchu rowerowego takiego jak w całej UE

      Pis też chce standardów zachodnich i komunikacji rowerowej i miejskiej.
      To samo wszystkie inne ugrupowania polityczne w sejmie czy taki Hołek z TVn .
      Wiec na kogo innego zagłosujecie buraki musieli byscie załozyc partie szkodników miejskich truijacych spalinami może dogadajscie się z laweciarzami co sprowadzają ten szroty z niemieckich złomowisk i sprzedają wam 5 razy drożej :)

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane