• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • a twórcy tych "rewelacyjnych" pomysłów wiedzą w jakim klimacie żyją (3)

    czy pamiętają o tym że ostra zima w naszym klimacie może trwać ok 3 miesięcy ?

    • 11 8

    • Kiedy tak było? W 1990?

      • 5 1

    • No i? Czyli w zimę nigdy pieszo nie wychodzisz bo jest -10 stopni?

      • 3 1

    • Zima 2019/20 w moim Redłowie - DWA

      przyprószenia śniegu. Nawet nie wiem gdzie w garażu mam swoją łopatę do odśnieżania - dawno jej nie widziałem.

      • 2 1

  • Jeszcze kilka dni temu promowali poruszanie się własnym autem. To miasto schodzi na psy, z całym szacunkiem dla psów.

    • 14 6

  • Gdzie jakieś konsultacje społeczne?! (2)

    Jako mieszkańcy Oliwy nie chcemy abyście uszczęśliwiało nas na siłę! Zwężenie o 33% grunwaldzkiej spowoduje większe spaliny i hałas! PiS niczego nie konsultuje, p Grzelak bierze z nich przykład!!! :(

    • 10 8

    • Arbiter i mędrca w jednym. Vice prezydent.

      • 0 2

    • My mieszkancy oliwy własnie tego chemy wiec nie wypowiadaj sie ciemniaku za wszystkich tylko za siebie dzbanie

      • 3 2

  • Hehe (2)

    To pokazuje poziom myślenia opozycji i to tylko pokazuje że Partia rządząca jeszcze długo będzie z nami, skoro opozycja ma takich asów. Gdańsk jest jednak stanem umysłu, glosowałem na Panią Olę ale żałuje strasznie i nie chodzi już o zwężania dróg, czy inne wizje. Ta kobieta nie nadaje się na żadne stanowisko, jest taka miernotą że to aż szkoda, zmarnowane 4 lata dla miasta. Nie jestem przeciwnikiem kobiet w Polityce, ale jej osoba pokazuje dobitnie że jeszcze długo nie ...
    Jeśli się nie obudzi i nie zacznie rządzić miastem, to myślę że będzie zapomniana bardzo szybko, jak tylko skończy się jej kadencja.

    • 17 7

    • Miernotą jesteś ty, o wielki ty łaskawcu dla

      kobiet, że pozwalasz uczestniczyć im w polityce.

      • 0 2

    • No właśnie. Gdańskiem rządzi pani Ola. A nam jest potrzebna taka pani Aleksandra.

      • 0 0

  • Brawo Gdańsk

    Świetne decyzje. Ograniczanie ilości pasów ruchu dla samochodow jest najrozsądniejszym rozwiązaniem z wielu punktów widzenia

    • 10 7

  • Panie Grzelak i reszta magistratu

    Mądry Pan jest więc proszę przeczytać.

    Ten pomysł powstał na bazie danych z ostatnich tygodni (o. Natężeniu ruchu). Proszę wziąć pod uwagę ze obecnie komunikacja miejska ma tylko 30 procent pojemności. Być może za kilka tygodni zwiększy sie to ale cały czas komunikacja miejska będzie nie wydolna. Do tego ludzie dla bezpieczeństwa będą w najbliższych miesiącach unikać tego typu transportu.

    Natomiast gospodarka będzie wracać do życia, coraz więcej ludzi na ulicach i ruch też juz wraca do normy. Jestem przekonany ze z powodu ograniczeń komunikacji miejskiej w najbliższych miesiącach ruch samochodów będzie większy niz w ostatnich latach.

    Dlatego proszę o odpowiedzialne decyzje, zakorkowanie miasta nie służy nikomu!

    Gdańsk to nie małe miasteczko nie da się tylko pieszo funkcjonować. A rower, nie każdy ma zdrowie aby wjechać z dolnego tarasu na południe miasta!

    Włączcie myślenie

    • 18 7

  • Zostawić Piramowicza! (1)

    Przecież to rozładowuje ruch na Hallera i skrzyżowaniu przy Operze! Idealny skrót do Zwycięstwa czy Miszewskiego.....Teraz to dopiero będą korki :(

    • 6 6

    • trzeba było się nauczyć jeździć i nie taranować prawidłowo jadących rowerzystów.
      sami sobie jesteście winni

      • 4 1

  • Szok i niedowieżanie. (2)

    Polska Izba Ubezpieczeń zrobiła badanie wśród polskich kierowców. Wyniki przerażają. 1/3 uważa, że przekraczanie prędkości w obszarze zabudowanym o 20 km/h jest bezpieczne. A ponad połowa w ogóle uważa, że szybka jazda może być bezpieczna

    i dalej:

    91 proc. ankietowanych twierdzi, że wykonując manewry zawsze bezbłędnie ocenia sytuację na drodze. 96 proc. respondentów uważa się za dobrych lub bardzo dobrych kierowców.

    • 8 7

    • warto dodać, że Polska przoduje w statystykach liczby ofiar wśród pieszych (1)

      • 3 1

      • Skoro mamy prawie 100% doskonałych kierowców

        To wiadomo że wina leży po stronie pieszych, którzy nie znajom życia, przepisów i nie mają OC

        • 3 0

  • W końcu się obudzili, lepiej późno niż wcale

    Ale i tak jeszcze dużo wody upłynie w kanale Raduni, zanim to rowery będą miały jakikolwiek priorytet w stosunku do aut. Nadal auta są i jeszcze długo będą królami dróg, a wszystko inne będzie im podporządkowywane.

    • 8 10

  • Gratuluję inteligencji (5)

    Teraz szukając miejsca jadą po brukowanym pasie, nie wstrzymują ruchu trzema głównymi pasami, po tej rewolucji prawy pas będzie zablokowany przez szukających miejsca, pas będzie stał bo chcą zaparkować tyłem bo inaczej się nie zmieści bo za mało miejsca koleś z tyłu podjedzie tak blisko że nie będzie mógł cofnąć z tyłu kolejny podjedzie pod zderzak i będzie dopiero jazda, chodnik jest wystarczająco szeroki a droga rowerowa jest z drugiej strony.

    • 14 8

    • dzbanie miasto jest dla ludzi anie dlaszkodników trujacych spalinami (4)

      • 4 5

      • Twój chleb do sklepu też idzie chodnikiem?

        • 3 4

      • Nie jest też dla tramwaj ani...

        ... Rowerów.

        • 1 3

      • Taka prawda (1)

        Że PKB tworzą ci bzidcy kierowcy samochodów a nie aktywiści miejscy w rajtuzach.

        • 5 5

        • To nie ja robię PKB a moja osobówka ?

          Tak koleś ? Maszyny na 4 kołach to robią a nie żywi ludzie czymkolwiek pojadą do roboty ?

          Ty faktycznie masz raka mózgu.

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane