• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Na przymorzu na Jagiellońskiej buraki w szrotach rozjechały trawniki to je zabetonowoanona parking teraz trzeba je przywrócic .

    Buractwo najpierw je rozjeżdża swoimi szrotami a potem nazywa je klepiskiem .A teraz zajęli się kolejnymi trawnikami i jeżdżą sobie po chodniki przy szkole !! Gdzie u jest priorytet dla pieszych i rowerzystów?

    • 6 8

  • Z Białą to genialny pomysł. (1)

    Dojazd radiowozów na komisariat policji przez strefę zamieszkania. Na to bym nie wpadł.

    • 12 8

    • Nikt normalny by nie wpadł - ale władza wpadnie.

      • 3 0

  • (3)

    czyste szaleństwo - zamiast rozbudowywać sieć dróg ciągle zakorkowanego miasta, to oni mają tak świetne pomysły, no brawo wy

    • 12 8

    • szalenstwem jest twoja głupota takie rozwiazania wprowadziły wszystkie iasta na całym swiecie

      czyli wszyscy saszaleni tylko dzbany w Polsce nie :)

      • 4 5

    • Amerykanie próbowali likwidować korki rozbudowując pseudoautostrady miejskie

      w końcu niektórzy z nich zauważyli, że walka z korkami przez poszerzanie ulic to tak jak walka z nadwagą przez popuszczanie pasa.

      • 4 5

    • Rozumiem, ja i inni mamy oddawać swoje

      domy (z garażami) dla próżności takich jak ty ?

      To może od razu na powierzchni miast zrób wielki asfaltowy plac do jeżdżenia samochodami, a budynki schowaj do podziemi.

      • 2 3

  • po.....ło kogoś równo (1)

    • 8 6

    • ciebie dzbanku najwyrazniej :)

      • 2 3

  • !!!SUPER brawo samorządowcy (1)

    to super decyzja....dla samochodów tylko obwodnica....a cały magistrat.....na Marsa....oj zabawa

    • 7 8

    • Oj biedactwo to dopiero zobaczysz bo to dopiero początek standardów w miastach zagranicą.

      • 2 3

  • No to będzie wesoło przy włączaniu się do ruchu (3)

    Z miejsc parkingowych na wys. poczty we Wrzeszczu, tyłem (przy naturalnie ograniczonej widoczności) prosto na prawy pas ruchliwej Grunwaldzkiej...
    Czy wrd kmp gdańsk opiniuje te i**otyczne pomysły? Podobno zależy im na bezpieczeństwie w ruchu drogowym?

    • 15 7

    • A dlaczego taki i**ota jak ty najpierw sie niezastanowi i nie pomysli zanim pochwali sie głupotą?

      • 3 7

    • W Rumii, przy DK nr 6 ludzie ze swych posesji (1)

      wyjeżdżają tyłem z garaży wprost na prawy pas przelotówki. I nie tylko tu.

      I dają radę. Ty nie dasz rady wyjechać tyłem spod poczty we Wrzeszczu ?

      • 4 3

      • Co to jest "Rumii"?

        • 1 2

  • Super pomysl w koncu ktos na to wpadl. (4)

    Lament placzkow z osobowek mnie rozsmiesza. Trzeba wstac pol godziny wczesniej wsiasc na rower i podjechac te 5 czy 10 km do pracy. Dacie rade. Boczki i brzuszki wyhodowane w czasie kwarantanny szybciej znikna. Glowa do gory przyzwyczailiscie sie do noszeni maseczek, siedzenia zamknieci w domach i robienia zakupow kiedy trzeba to i do tego przywykniecie.

    • 12 20

    • Masz tylko 10km do pracy? (3)

      • 3 2

      • Jakiej pracy? (2)

        Aktywiści miejscy żyją z kieszonkowego od mamy.

        • 5 3

        • Jacy koleś ? Czas szybko biegnie i znanym (1)

          mi aktywistom powoli kłania się "50" na karku.

          Więc idź swoją nędzną propagandę uprawiać gdzie indziej.

          • 1 2

          • Jak to jest?

            Mieć 50 na karku i 5 we łbie? Spytaj się ich przy okazji.

            • 1 1

  • Fachowcy amatorzy

    Takimi tematami powinni zająć się fachowcy. Urzędasy-pseudo fachowcy- won od podejmowania takich decyzji. W większości wypadków ich decyzje powodują więcej utrudnień niż ulepszeń.

    • 6 4

  • Kwestie rozwiązań systemu komunikacyjnego miasta to sprawy wywołujące najżywsze konflikty między mieszkańcami (3)

    Dyskusja na tym forum znakomicie potwierdza tę znaną od wielu lat tezę. Kiedy powstaną w Gdańsku trwałe instytucjonalne formy dialogu między różnymi grupami użytkowników ulic, chodników i dróg rowerowych miasta a decydentami? Ujawniane obecnie różnice zdań (polaryzacja stanowisk i wysyp antyrowerowego i antysamochodowego hejtu) warto wykorzystać do wypracowywania sensownych kompromisów. Decyzje "włodarzy" miasta idą w dobrym kierunku, ale dla mieszkańców znających realia innych, dobrze zarządzanych miast świata takich jak Kopenhaga, nie idą wystarczająco daleko. Warto wykorzystać dane o poprawie stanu zdrowia wynikającego ze spadku emisji spalin do poszerzania wyobraźni mieszkańców i wspierać rozwiązania prowadzące do detronizacji samochodu. Nie ma potrzeby wynajdywania koła na nowo - dobre rozwiązania są w zasięgu klawiszy przeciętnego komputera przyłączonego do internetu.

    • 6 6

    • Zanim z Gdańska zrobimy Kopenhagę...

      ... Warto wyrównać poziomy i sposoby życia. Nie wspominając o uwarunkowaniach geograficznych.

      • 5 2

    • Jak zawsze duzo tekstu mało tresci cos gdzies słyszałes i natym sie skonczyło. (1)

      Niema hejtu antysamochodowego jest tylko odpowiedz na na agresywnych buraków w trujących spalinami blachoszrotach którzy bezkarnie robią co chcą i sa agresywni wszędzie nie tylko dla rowerów i pieszych ale i dla innych kierowców na drodze. Którzy maja wszystko gdzies a to tylko dlatego ze byli bezkarni kilkadziesiąt ostatnich lat. To identycznie jak z palaczami trującymi wszystkich wokoło dymem papierosowym maja gdzies to ze trują ludzi ,tak samo buraki w blachosmrodach maja to gdzies za truja spalinami.
      I jeszcze jedno wbij to do swojej mózgownicy .Ze przez zatrucie spalinami które powodują ponad połowe chorób co roku umiera kilkadziesiąt tysiecy ludzi w Polsce i jedyne wyjście to ich eliminacja z miasta.

      • 2 5

      • Ciekawe

        Dodałem już do tego ziejącego miłością komentarza dwa swoje, bez żadnych wyzwisk. Znikły jak sen złoty.

        • 1 2

  • ... "Powiedział [...] Grzelak" (1)

    Czy to były owe złe słowa?

    • 11 2

    • coś mu się zdaje że tak

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane