• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Dzis zawężą grunwaldzką a jutro zrobią bus pas

    Bo wiadomo że ze autobus będzie się spóźnial przy tym ograniczeniu przepustowosci. I tak z 3 pasów ledwo dających radę przy skrzyżowaniach ze slowakiem, jaskową czy do studzienki gdzie są.wieczne korki aż po oliwię będzie teraz do granic z sopoćkowem

    • 8 8

  • Brawo, bardzo dobry kierunek (2)

    Nie zważajcie na negatywne opinie, głównie piszą je osoby nie mieszkające w Gdańsku, nie płacące tutaj podatków i przyjeżdżające tutaj starymi, zdezelowanymi samochodami. Mieszkańcy chcą pozytywnych zmian, czystego powietrza i przestrzeni wolnej od zalegających blachosmrodow. Wraz z rozwojem elektrycznych rowerów, hulajnóg i tego typu pojazdów do indywidualnego przemieszczania się trzeba stawiać na rozwój infrastruktury rowerowej i pieszej. Kolejny krok to wielkie parkingi pod miastem i niech tam przyjezdni zostawiają swoje samochody i dalej komunikacja publiczna plus transport indywidualny.

    • 8 12

    • Chyba pierwszy krok powinien byc z parkingami na obrzeżach miasta i z szybkim dojazdem komunikacją. Jak tak samo zarzadzasz harmonogramem w swojej robocie to współczuję

      • 3 3

    • Tak, wszyscy co się z Panem/Panią nie zgadzają to trolle...

      Nie mówiąc już o tym że warunki do poruszania się rowerem w Polsce są przy dobrych wiatrach przez pół roku.

      • 2 5

  • cały pas tylko dla rowerów

    super!!! w koncu nadeszła wiekopomna chwila

    • 6 8

  • Jak to dobrze, ze to ostatnia kadencja Dulkiewicz (3)

    I słowo daję, zagłosuję następnym razem na kandydata PIS. Platforma jest tak skompromitowana, że bardziej nie można. Banda nieudaczników. A Dulkiewicz miała taki idealny start z pełnym poparciem społecznym. Zmarnowała go tez idealnie, w 100%. Tak bardzo spierniczyć to nawet PIS nie potrafi.

    • 25 5

    • Bujaj się z Kacpierkiem.

      • 1 4

    • To taka druga MKB. Tylko na dużo mniejszą skalę.

      • 2 1

    • Co prawda to prawda.

      • 3 0

  • Mając 70 lat jedz zimą na rowerze do lekarza (5)

    lub jedź na rowerze z dzieckiem zimą gdziekolwiek? Masz 20-40 lat, ale pomysł o starszych i rodzinach z dziećmi. Głupota nie boli.

    • 24 8

    • jak widać brak wyobraźni może boleć (2)

      W zimie wielokrotnie jeździłem do lekarza rowerem (69+). Dziecko wożone rowerem cargo do szkoły rzadziej zapada na choroby. Wożenie dzieci samochodami rodziców to zabieranie im odporności nabywanej w czasie samodzielnej drogi do szkoły w warunkach możliwości obcowania z rówieśnikami.

      • 3 7

      • (1)

        Bo jechales do psychiatry a nie ortopedy

        • 7 2

        • tajemnicy lekarskiej nie zdradzę

          jechałem do laboratorium na badania

          • 0 0

    • No to ja jako 55+ powiem ci - daleko mi do (1)

      starczego spadku formy, skoro na rowerze mtb kilka razy na rok, w jednym dniu przejeżdżam ok. 200 km, ze średnią prędkością ok. 30 km/h cały czas, czyli bez "zdychania" pod koniec koniec trasy ze zmęczenia.

      Takie trasy jak Gdańsk - Hel - Gdańsk to dla mnie pestka. Tak samo jak 30 lat temu, gdy byłem młody.

      Tu zasadniczo różnię się od mojej śp. matki - samochodziary, która w wieku 55 lat miała problemy ze zdrowiem - często chodziła do lekarzy, łykała całe garście różnych leków, gdy ja teraz, przez jeżdżenie na rowerze przez cały rok, nie znam swojego lekarza rodzinnego i nie łykam lekarstw.

      Uznałem, że tryb życia mojej matki - wożenie się tylko autami i problemy ze zdrowiem ma być dla mnie wzorcem ?

      Tym bardziej, że jednak też mam samochód, bo rowerem teściowej nie zawiozę do lekarzy (która ma styl życia podobny do mojej matki), z żoną na zakupy czy ciężkich czy mocno ponad gabarytowych rzeczy ?

      Tu muszę nadmienić, iż tylko ja mam prawo jazdy w mojej rodzinie, gdzie z tego oprócz mojej żony i teściowej korzysta też moja szwagierka - czyli z moich usług jako kierowcy korzystają trzy kobiety.

      Skoro tak, to jako ich pan kierowca muszę dbać o kondycję, abym jak moja śp. matka nie podupadł na zdrowiu, a to daje mi jazda na rowerze a nie lekarze i tabletki.

      • 2 6

      • A smoki w tej bajce byly

        • 4 2

  • Teraz???? Kiedy ruch już powoli wraca do normy? Głupota totalna...

    • 9 4

  • Co za dekle, pozwalaniać ich za szkodzenie mieszkańcom (4)

    Korki murowane

    • 15 8

    • Zostań w Baninie (1)

      • 3 4

      • Skąd to przekonanie

        Że tylko mieszkańcy przedmieść jeżdżą samochodem?

        • 0 3

    • korki już były (1)

      teraz chodzi o to, by nie wróciły

      • 1 1

      • Wrócą z x10 siłą dzięki tym niedorzecznym pomysłom.

        • 1 1

  • im większa fala oburzenia tym pomysł jak najbardziej trafiony! haha docenimy za kilka lat lub zwyczajnie przyzwyczaimy się! (2)

    • 9 12

    • Bardzo demokratyczne podejście (1)

      Szczególnie biorąc pod uwagę porównanie liczby kierowców i rowerzystów na drogach.

      • 4 3

      • Jasne biorąc pod uwagę porównanie kierowców i pieszych

        Na chodnikach

        • 2 2

  • Wraz z redukcją ilości aut na drogach

    tysiące osób nie straciło życia to jest najlepsza ocena umiejętności, agresji i chamstwa polskiego kierowcy.
    Dość już waszego panowania i roszczeniowej postawy.
    Ograniczać prędkość na drogach, eliminować z miast, cywilizować.

    Podczas wprowadzania tego typu zmian zawsze motłoch będzie skomlał to jest normalne. Jak ograniczano palenie w miejscach publicznych też motłoch skomlał. W końcu się ucywilizuje.

    Brawo Gdańsk- nareszcie jeszcze bliżej europejskich a nie sowieckich standardów.

    • 9 8

  • Narzekacie, że samochody smrodzą trują itp. (3)

    Tak was bawi i cieszy zwężanie jezdni to zobaczycie teraz co się będzie działo. Pozdychacie w tym smrodzie w godzinach szczytu! Miód i malina przejechać się rowerem lub na piechotę w takich warunkach! Już się nie mogę doczekać

    • 10 11

    • Jak na razie to zależność jest odwrotna. Im więcej dróg, tym więcej aut w korku. Doświadczenia z innych miejsc pokazują że im mniej dróg tym mniej korków.

      • 5 2

    • miód malina będzie bo można będzie skorzystać bezpiecznie z jezdni

      teraz to jest tor wyscigowy dla januszy

      • 4 2

    • dzbanie własnie bedzie zupełnie odwrotnie ale zeby to wiedziec musiał bys miec mózg

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane