• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Krytyka a merytoryczna na 3city to norma (3)

    Budują drogi żle nie budują żle,obojętnie czy dla rowerow lub aut,ważne żeby opluć.Pis jest tu dominantem postowym,jak i na wielu innych pro pisowskich potalach,przegrywają w miastach i to ich boli

    • 9 11

    • Żaden pis

      Po prostu utrudnianie życia kierowcom i paraliżowanie już i tak zakorkowanego miasta to głupota.

      • 1 3

    • To ma związek z polityką (1)

      Ja np. niegdyś centrowy wyborca jestem spychany w stronę głosowania na Konfederację, bo to jedyna opcja, która nie ma w programie nienawiści do mnie tylko dlatego, że ośmielam się jeździć samochodem.

      • 1 3

      • Ach, samochodziki po wsze czasy. Zatem

        dalej pędź i zapchaj kondycję opieki zdrowotnej milionami schorowanych ludzi siedzącym trybem życia, jak u mojej śp. matki, samochodziary - zero jeżdżenia na rowerze, w latach 1960-2009 z usług SKM skorzystała z 4 razy, a tak to tylko woziła się samochodami - jako pasażer (z ojcem jako kierowcą, taxi) i kierowca.

        I od 35 roku życia - jej wieczne wizyty u lekarzy, zabiegi, łykanie mas leków, dolegliwości.

        I faktycznie umarła na raka głupio podpisujący się tu człowieku.

        Zatem dalej zapiep**aj samochodzikiem, to faktycznie rak cię dorwie.

        To już Janusz Korwin-Mikke jest od ciebie mądrzejszy, bo w necie jest wiele jego zdjęć jak zapiep**a na rowerze.

        • 3 0

  • (1)

    Nie wierze nie gdanska władza to dno dno

    • 12 6

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 0 0

  • Rewolucja to bedzie jak wszedzie bedzie pas rowerowy (4)

    tak jak w Danii. Tam jest zupelnie inna organizacja ruchu. Im blizej osi jezdni tym wieksza predkosc i ta prosta reguła obowiązuje w całym mieście. Najbliżej elewacji chodniki, potem pas rowerowy w jezdni, potem ewentualne miejsca postojowe, na środku jezdnia. I to samo w przeciwnym kierunku.

    • 20 7

    • Dania to jednak inna liga (3)

      tam kierowcy nawet na pustej miejskiej dwupasmowce jadą 30-40kmh. U nas by cisneli na takiej drodze minimum 70kmh. Od rozwiazania tego problemu nalezaloby zacząć.

      • 4 6

      • przesadzasz z informacją o tych prędkościach w gdańskich strefach Tempo 30 (2)

        W Kopenhadze od 1968 roku konsekwentnie zwiększano obszar ulic i placów stopniowo uwalnianych od jeżdżących i parkujących samochodów. To jest główne narzędzie poprawy jakości życia w mieście.

        • 1 2

        • (1)

          I tak i nie. W Kopenhadze nie ma stref 30. Tam wszyscy po prostu wolno jeżdżą nie dlatego że jest taki nakaz tylko dlatego że tamtejsi kierowcy mają wyobraźnie.
          Spodziewają się pieszych i rowerzystów wiec dla własnego spokoju przemieszczają się powoli.

          W GD nawet 90kmh w strefie zamieszkania (ograniczenie do 20kmh ) to nie jest nic nadzwyczajnego. Wystarczy kawałek pustej drogi i już głupawka odbija.

          • 0 1

          • W Kopenhadze oprócz ulic uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów

            jest wiele ulic, na których mamy do czynienia z pierwszeństwem pieszych lub rowerów. Zachowanie ciągłości niwelety chodnika i drogi rowerowej na wylotach tych ulic oddziela te ulice od ulic zbiorczych. Stąd generalnie uspokojony ruch, w warunkach, gdy prawie połowa ludzi dociera do pracy rowerem, a samochodem dużo mniej. Obecność rowerzystów na ulicach sprawnie uspokaja ruch.

            • 0 0

  • A rower miejski najwczesniej za rok (1)

    Znowu urzędasy wszystkich chcą do autobusów wsadzić A sami limuzynami za nasze pieniądze

    • 8 3

    • dlaczego kłamiesz, choć wiesz o tym?

      chcą przede wszystkim poprawić warunki ruchu pieszych i rowerzystów.

      • 1 2

  • Idąc za logiką ZDiZ, niech zrobią ścieżkę (1)

    rowerową na S6, pomiędzy pasami ruchu, a na poboczu 6 metrowy chodnik dla pieszych.

    • 6 6

    • Ty jak typowy kierpwca nie odroznasz rodzajow drog od siebie

      • 4 0

  • Czas wznieść ruch w powietrze (1)

    śmigłowce, drony i latające samochody

    • 5 1

    • bardzo energochłonna opcja

      • 0 0

  • Czy

    To jest żart ?
    Gdy auta staną w korku na grunwaldzkiej to pieszym będzie się lepiej oddychało ?
    To narażanie na niebezpieczne sytuacje, cofasz 0.5 metra i jestes na jezdni, a dalej nie widzisz czy masz wolne..

    • 7 7

  • Wymuszanie (1)

    W taki właśnie sposób włodarze miasta zmuszają kierowców do przesiadania się z prywatnych aut, tylko dlaczego nie modernizują chodników i pasów zieleni gdzie mogłyby powstać drogi rowerowe nie utrudniając tym samym życia kierowców. To jedynie wzmorzy agresje na ulicach.

    • 8 7

    • agresję na ulicach wzmaga nadmiar samochodów na wielopasmowych arteriach

      od kilku lat stopniowo poprawia się jakość chodników w wyniku wdrażania specjalnego programu przekształceń infrastruktury miejskiej. Szkoda, że wiele wyremontowanych chodników natychmiast zostało zastawionych przez zaparkowane samochody. Obecne decyzje częściowo prowadzą do zmiany kierunku tego trendu. Brawo decydenci.

      • 2 3

  • Brawo. Kierowczyki zostawcie swoje stare traktory pod swoimi oborami w Żukowie. (1)

    dość hegemonii kierowczyków. Wysiad z wozu, ludziom będzie lżej. Macie swoje pola za stodołą to sobie tam jeździjcie.

    • 11 13

    • A ty autobusem nie przejedziesz .....

      • 1 2

  • Zmiana jest nieunikniona :) (2)

    Bardzo się cieszę, że monopol samochodowy się kończy w PL i że Gdańsk należy do pierwszych odważnych miast. Za granicą też tak było, zawodzenie ludzi przyspawanych do samochodów i zadajacych darmowych parkingów / kolejnych pasów jezdni. W imię swojej wygody, nie zważajacych na innych.

    Za dużo tego smogu, hałasu i śmierci na drogach. Cywilizowane miasto to pieszo-rowerowe centrum.

    Proszę się nie cofać, nie zwracac uwagi na jeki januszy w komentarzach. Na początku parę lat temu o smogu też tak mówiono - trzymam kciuki za Gdańsk i dalsze zmiany. Super!

    • 12 19

    • A gdzie na Myśliwskiej masz centrum? Albo na Platynowej? Czytasz czasami to co komentujesz? (1)

      Zauważyłeś może również, że pomiary jakości powietrza nie wskazywały wcale lepszych wyników mimo, że natezenie ruchu spadło o średnio 70%? Smog jak był tak jest mimo braku samochodów na ulicach. Piszesz straszne bzdury.

      • 2 6

      • Prosze poczyta o tlenkach azotu

        Zanieczyszczenia od aut zmalalo, to Ty piszesz bzdury

        Smog z kopciuchow to co innego, tym też trzeba się zająć

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane