• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • 1 kwietnia już był...

    I teraz pytanie do tych co głosowali na obecną władzę miejską a oberwą rykoszetem w wyniku tych zmian. Czy zdajecie sobie, że to właśnie dzięki wam? Nie widzieliście innych kandydatów, słupki poparcia i przekonania polityczne pokazywały wam na kogo głosować wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi. Teraz ludzie, którzy sami nie zdają sobie sprawy z tego, że marnujemy czas w korkach będą je powiększać jednocześnie nie rozwijając infrastruktury drogowej tam gdzie ona jest potrzebna. ,
    Dalej będziemy jeździć po płytach, dalej szukać skrótów i objazdów, żeby w rozsądnym czasie załatwić sprawy. Żeby móc prowadzić firmy, które w przeciwieństwie do tych pseudo urzędasów coś tworzą i zaspokajają czyjeś potrzeby a także żeby płacić podatki. Panie Grzelak, zastanów się Pan nad tym co Pan wyprawiasz bo do niczego to nie prowadzi. Nie tędy drogi prowadzą. Mam nadzieję, że ludzie się w końcu obudzą...

    • 13 7

  • Super pomysł! (6)

    Samochody poza miasto, w mieście komunikacja zbiorowa, rowery, hulajnogi i ruch pieszy!

    • 19 14

    • I zamiast pogotowia sanitariusze z noszami, a strażak z wiadrem na rowerze! (2)

      No i policja na koniach!

      • 5 5

      • drony, śmiglowce

        czas wznieść ruch w powietrze!

        • 3 0

      • Co ty pie...sz koleś ? Wskaż mi jakiegoś

        przysięgę prorowerowego, żądającego przewożenia chorych na rowerach a nie w karetkach ?

        Nie masz tu frajerów przed sobą na rowerach, co nie potrafią rozróżnić swoich samochodów prywatnych od aut użyteczności publicznej.

        • 1 1

    • Brak podpisu Urzędu Miejskiego

      • 1 2

    • tak jest! (1)

      niech sobie podmiejscy smrodzą u siebie, a nie jak dojeżdżają ze swoich wsi do pracy w mieście!

      • 5 0

      • dokładnie!!!

        • 5 0

  • Motloch do autobusów a prezydenci w limuzynach (2)

    z kierowcami są dowożeni z domu do pracy. Albo jak Pan vice rzelek jedzie własnym i ma piękny i darmowy parking z urzędzie albo przy radzie miasta. Władza zawsze się ustawi a plebs ma swoje frustracje skierować na siebie stojąc w korkach.

    • 16 7

    • Wiceprezydenta Grzelaka wielokrotnie widziałem jak jechał rowerem (1)

      • 1 1

      • Widzialam jak jeździ. A po g.16 wsiada do blachosmroda. Jak mój szef pozwoli mi na 3 godzinne przejażdżki do hurtowni z wozeczkiem ma materiały biurowe to w sumie mogę jeździć. Tylko kto za to zapłaci bo na.pewno nie mój szef.

        • 1 1

  • Co za głupota hahaha
    Nawet jeśli jest wirus to tym bardziej będę jeździć autem bo w nim jestem sama i bezpieczna a nie jakieś spacerki z obcymi ludźmi na chodniku hahaha

    • 9 6

  • tak (2)

    dopóki nie bedzie scieżek rowerowych z prawdziwego zdarzenia to te wszystkie pomysly psu na bude

    • 8 8

    • sciezki to sa w lasach (1)

      • 4 1

      • I w twojej głowie, jak widać.

        • 0 3

  • Gdzie są zakłady pracy?

    • 4 1

  • Rewolucja przeprowadzona za pomocą pędzla i farby (1)

    Zacznijcie budować linie tramwajowe !!!

    • 9 6

    • przecież ich budowa trwa

      co ty bierzesz? Projekty kolejnych są gotowe

      • 3 0

  • Do roboty!

    Zaorać drogi, posadzić kwiatki. Tak jak w każdym europejskim mieście. Do boju!

    • 8 2

  • wszedłem na tą stronę i bez czytania wychodzę - strata czasu (1)

    żadnych merytorycznych argumentów, tylko pomstowanie na władze, na dodatek większość pisana przez jedną osobę

    • 9 8

    • Raczej pomstowanie na "blachosmrody"

      Przez jednego z fobią.

      • 3 1

  • W czasie pandemii ruch i tak jest mniejszy (1)

    Zarówno na drogach jak i na ścieżkach, dla kogo te zmiany? Za chwilę ludzie zaczną wracać do pracy i wszyscy posiadacze aut zrezygnują z komunikacji ze względu na własne zdrowie, więc będzie totalny paraliż na zmienionych odcinkach. Lipa straszna. Nie.ma innych zmartwień w magistracie?

    • 12 6

    • właśnie chodzi o to, by nie wracali do samochodów, tylko poprawiać warunki jazdy rowerem

      i chodzenia pieszo. Jak wszyscy wrócą do samochodów miasto się zatka na amen.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane