• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Slychac wycie - znakomicie

    Brawo Gdansk za odwagę - malutki krok w stronę cywilizacji. Prosze nie przejmować sie krytyka sfrustrowanych miernot w samochodzikach

    • 15 16

  • paraliż miasta zaczoł się (1)

    Władze Gdańska oszalały to nie ma sensu kiedy chodnik jest szeroki i to z dwóch stron. Tak samo plan z przejściem dla pieszych koło dworca głównego w Gdańsku.

    • 12 11

    • Jo zaczoł się

      A paraliż twojego mózgu wciąż trwa

      • 7 1

  • Miasta szczęśliwe (3)

    Brawo, krok w dobrą stronę. Idziemy tropem nowoczesnych miast. Ważniejszy jest szczęśliwy człowiek niż człowiek kierowca. Wytrwałości i odporności na krytykę. Kopenhaga to przerobiła w latach 80 tych XX wieku. Trzymam kciuki

    • 17 16

    • (1)

      Kopenhaga jest szczęśliwa bo zarabiają tam kilkakrotnie więcej niż w Gdańsku.

      • 2 4

      • realnie może mają dochody (po przeliczeniu siły nabywczej) wyższe o jakieś kilkadziesiąt procent

        mają czyste powietrze, nie tracą czasu na stanie w korkach, bo ulice nie są zajęte przez nadmiar samochodów, rowerzyści mają zieloną falę na głównych ciągach ulicznych, nie leczą się z powodu napięć psychicznych wynikających z tzw. wku*wu drogowego powszechnie zdarzającego się na zakorkowanych autostradach w USA. Kopenhaga zajmuje od wielu lat czołowe miejsca w rankingach jakości życia miejskiego. Same nominalne dochody, tak jak pieniądze, szczęścia nie dają. ;-)

        • 2 2

    • Ty z jakiejś sekty? A Kopenhagę to widziałeś pewnie na pocztówce.

      • 5 4

  • Prezydent

    Myślę że następnym oczywistym kandydatem PO Trzaskowskim będzie Grzelak- zamieni wtedy autostrady w buspasy dla pieszych. Będzie można się poruszać pieszo po całej Europie.

    • 14 3

  • wczoraj byłem coś załatwić w gdańsku (8)

    załatwiłem, załadowałem bagażnik i ruszyłem do domu za miasto... w trakcie jazdy po gdańskich drogach połowa czasu zakupy mi dzwoniły w bagażniku, po przekroczeniu granicy miasta nagle nastała cisza a jazda samochodem odbywał się po gładkim asfalcie...
    dzisiaj rano czytając artykuł pomyślałem - ale ci gdańszczanie bogaci, mają dziurawe i nierówne drogi a miasto buduje kolejne ścieżki rowerowe... hmmm ewenement na skalę europy
    jak dobrze, że już nie mieszkam w tym mieście a podatki płace w sąsiedniej gminie :-)

    • 23 16

    • Spoko a my zarabiamy na tobie za parkowanie (2)

      więcej niż zapłaciłbyś podatku

      • 4 1

      • parkingi pod marketami są za free (1)

        a benzyna za miastem tańsza, tak myśle gdzie na mnie zarabiacie?
        dodam, że siedziby marketów po za gdanskiem wiec podatki tez ulatują....

        • 3 5

        • za free? to ci się tylko tak wydaje

          koszty ich budowy i utrzymania ponosisz w cenie towarów kupowanych w tych stodołach nazywanych hipermarketami.

          • 2 1

    • Nie przyjezdzaj do miasta skoro mieszkasz na wsi

      • 5 1

    • warto, żebyś wiedział, że coraz większa liczba mieszkańców Gdańska czuje, (1)

      twoje interesy są sprzeczne z ich interesami, chyba że zmienisz sposób rozumowania i hierarchię wartości. To rowerzyści w Gdańsku w debacie na temat Strategii Gdańska 2030+ stwierdzili, że miasto powinno wydawać więcej pieniędzy na remonty i utrzymanie ulic niż na rozbudowę ich sieci. Przemyśl tę informację i nie pisz dyrdymałów na temat wielkości ułamka wydatków przeznaczanych w Gdańsku na budowę dróg dla rowerów.

      • 1 1

      • Chwila chwila

        A dlaczego 5% mieszkańców ma cokolwiek decydować za 45% mieszkańców? Teraz taka moda, że ogon merda psem.

        • 4 1

    • Miasto niesłusznie już wpadło w samozachwyt a jest degrengolada drogowa w Gdańsku.

      • 2 0

    • to prawda

      Jak się wraca z Kaszub do Gdańska, to można zamknąć oczy(oczywiście jako pasażer) i
      bez problemu zgadnąć,kiedy wjechało się do Gdańska.To smutne ale prawdziwe.

      • 2 1

  • sciezka (1)

    Na ul. Hallera od ul. Dworskiej do ul. Wczasy jest tylko jeden pas ruchu. Wiec jak tu wyznaczyc sciezke z jezdni? Cos sie chyba komus pop......Tym bardziej ,ze od ul Czarny Dwor w strone plazy sa sciezki rowerowe wzdluz ul Hallera i to z dwoch stron.

    • 9 7

    • nie ma. jest tylko chodnik z nakazem jazdy po nim z jednej strony

      z drugiej chodnik z dopuszczeniem jazdy rowerem.

      • 7 0

  • d**ilizmu ciąg dalszy

    • 11 6

  • Wyznaczać sobie można. Jeśli się potem nie egzekwuje to potem strefą "30" czy nawet "20" co chwila ktoś grzeje z piskiem opon trąbiąc na pieszych.

    • 8 3

  • nowe zajęcie

    no nareszcie Pan vice prezydent znalazł sobie nowe zajęcie -godne swojego ego ,już nic głupszego nie można wymyślić ,zamjij się Pan naprawą tego co jest w Gdańsku tragiczne - drogami , bo turyści przestaną przyjeżdzać, a swoją drogą w cenie paliwa jest dawna opłata drogowa którą kupując paliwo płacę więc żądam odpowiedniego standardu poruszania się po mieście - pidemią się nie usprawiedliwiajcie tylko do normalnej roboty

    • 13 9

  • (1)

    Skoro brak umiejętności inżynierskich to najlepiej zlikwidować cały ruch samochodowy w mieście.
    Ale miasto nie może normalnie funkcjonować jedynie w oparciu o dwa pedały.

    • 10 10

    • jak na razie mamy do czynienia z entuzjastami trzech pedalów

      sprzęgła, gazu i hamulca. Warto przesunąć granice kompromisu i nie kompromitować się brakiem wyobraźni.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane