• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Jeżdżę do pracy rowerem (1)

    Ale to nie jest tak że jeżdżę bo to komfortowe , jeżdżę bo jest szybciej i miasto zmusza mnie do jazdy rowerem . Wolałbym komfortowo jeździć samochodem !

    • 9 9

    • jak się przesiądziesz na samochód i zrobią to twoi koledzy

      niestety twoja wola się nie spełni - chyba że chcesz komfortowo tkwić w korkach przez dwie godziny dziennie.

      • 1 2

  • Super, a ja właśnie kupiłam auto, bo nie mam jak do pracy dojeżdżać przez covid

    • 6 9

  • d**ilizm wtórny (2)

    Odpowiedzialni za te durne pomysły sami powinni być monitorowani czy poruszają się wyłącznie piechotą. Oprócz lewackich nierobów i lekko duchów większość ludzi jednak pracuje i płynny ruch ułatwia im życie...

    • 21 10

    • ruch nie jest płynny w wyniku nadmiaru samochodów i skłonności do korzystania z nich

      wtedy, gdy są dostępne alternatywy. Alternatywy 4. To pisałem ja, Stanisław Anioł

      • 2 1

    • Konfederacja to normalni ludzie ? Zatem

      ponad 90 % to lewacy, skoro ich aż tylu nie popiera ?

      • 0 1

  • (1)

    Niech Grzelak nie dba o moją aktywność fizyczną. Niech zajmie się złą komunikacją miejską i zafajdanymi przez kundelki chodnikami. Zajmuje się skłócaniem ludzi póki co.

    • 22 8

    • jak się chcesz pokłócić, Grzelak do tego nie jest potrzebny

      po co ściemniasz i skłócasz sam?

      • 1 0

  • I bardzo dobrze !!!! (2)

    Popieram. Gdańsk dla Gdańszczan.

    • 13 19

    • A to gdańszczanie wsiadając do samochodu magicznie przestają być mieszkańcami? (1)

      • 3 2

      • No co ty!

        Przecież samochodem nie poruszają się ludzie, tylko najeźdźcy z kosmosu!

        • 0 2

  • opinia pieszego i rowerzysty (samochodu nie mam)

    Ruch pieszy na chodnikach jest na pewno znacznie mniejszy niż naście lat temu. Widać to po trawie, która zarasta prawie wszędzie brzegi chodników. Zamiast ją pracowicie tępić (używając sił i środków) należy zwęzić chodniki i poszerzyć trawniki. No i trochę lepiej pilnować posiadaczy blaszanek, żeby nie parkowali na chodnikach i trawnikach, co nagminnie czynią. Na małych uliczkach po chodniku już się raczej nie da przejść, ja tam chodzę środkiem jezdni.
    Adam W.

    • 5 8

  • POrazka (1)

    POmorskie ,kraina PO,gdańszczanie czy zdajecie sobie już sprawę kogo wybraliście?

    • 10 6

    • Bardzo dobrze wybralismy

      • 2 2

  • Święte Krowy (6)

    Dawniej było tak, że właściciel auta płacił w urzędzie ,,podatek drogowy''.Potem wprowadzono te opłaty w koszt litra paliwa-pod pretekstem ułatwień w ruchu dla kierowców, rozbudowy dróg i miejsc parkingowych. Teraz wszystkie te tzw. zdobycze zabiera się i wpaniałomyślnie oddaje się prawa rowerzystom. A może niech niech też się dołożą za korzystanie ze ścieżek i dróg publicznych ?

    • 25 6

    • (1)

      ped**arzy też obciązyć podatkiem drogowym nakaz rejestracji roweru w urzędzie i tam pobierany podatek za nie zarejestrowanie rowery kara administracyjna bez możliwości odwołania tak samo za nie opłacenie tego podatku

      • 7 4

      • vvv - pomarzyć w marksistowskie głupoty

        zawsze możesz.

        • 0 2

    • Jestem rowerzysta ale mam tez samochod i place podatek drogowy. Wg ciebie jak ktos jezdzi na rowerze to juz inaczej sie nie porusza?

      • 5 3

    • same tylko wypadki powodowane przez kierowcow to koszt wiekszy niz podatki w paliwie

      takze daruj sobie te smety.

      poza tym drogi i parkingi w miescie utrzymuje miasto z pitow citow i podatkow od nieruchomosci. podatki w paliwie nie maja tu nic do rzeczy. w skrocie kierowcy są głównym beneficjentem budzetu, a zadnych podatkow nie płacą

      • 4 5

    • kierowcy sami sobie utrudniają życie

      Najbardziej istotnym źródłem trudności odczuwanych przez kierowców są zachowania innych kierowców. Spróbuj to ogarnąć wyobraźnią i zrozumieć. Przestaniesz być zniesmaczony jak odblokujesz wyobraźnię.

      • 2 2

    • I bardzo dobrze - trzeba popierać ludzi

      którzy prowadzą aktywny fizycznie tryb życia, bo widzę jak nie zawracają 4 liter lekarzom i przemysłowi farmaceutycznemu jak ci, co wożą się samochodzikami.

      Tu oprócz kosztów wypadków samochodowych powinno się brać pod uwagę to, co daje siedzący tryb życia ludzi, w tym wożenie się samochodami.

      • 1 2

  • Czy pan g. I pan ł. To partnerzy?

    Wygląda że głowy tak samo wyprane.

    • 4 6

  • Fatalna decyzja (2)

    Zbudowali wszystkie wolne miejsca A teraz szukają miejsc do parkowania na jezdniach,rowerzyści jeżdżą jak święte krowy,sa ścieżki rowerowe po jednej stronie drogi Ale rowerzysta jedzie sobie po drugiej stronie chodnikiem,szkoda pieniędzy podatników na budowę ścieżek rowerowych

    • 14 10

    • Bo normalnie parkuje sie na jezdni. A w Polsce wszyscy pchaja sie na chodniki

      • 3 0

    • Rozumiem, że sklepy, punkty usługowe,

      biura są tylko po tej stronie ulicy, gdzie jest droga rowerowa ? Np. we Wrzeszczu przy Grunwaldzkiej ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane