• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Przeprowadzamy się do Tczewa (5)

    Nie ma sensu tu mieszkać

    • 14 8

    • Papa

      Nikt nie bedzie plakał

      • 9 1

    • O nie, zabronili parkować na chodniku, nie mam po co już żyć

      Do ruskich się wyprowadz

      • 10 0

    • Jednego mniej. Papa

      • 2 0

    • Przecież Ty jesteś z Tczewa

      Wracaj

      • 1 1

    • w Tczewie panuje bardzo dobry klimat rowerowy

      lepszy niż w miastach niemieckich podobnej wielkości

      • 0 0

  • Kim ten pan Grzelak jest? (2)

    Spowodujecie paraliż komunikacyjny tymi swoimi "zajefajnymi" pomysłami. Może w końcu zacznijcie myśleć a nie powoływać się na. Pandemię... Której nie ma. W pomorskim jest nikła ilość zarażonych tym durnym wirusem. Ten VIRUS to normalny wirus a Wam mózgi zaatakował a nie płuca. Żenujące przedstawienia. głupie pomysły mające na celu przypodobać się chyba rowerzystom i pieszym. Żadnej polityki miejskiej a tylko jakieś pomysły na. Huraaaaa. Dzięki. Ale to nie jest słuszna koncepcja.

    • 19 10

    • Jaki paraliż, człowieku :)

      Chodniki są do chodzenia, a parkingi do parkowania. Paraliż? Teraz jest paraliż, przez to że każdy ważny pan z przedmieścia pod samymi drzwiami pcha swojego szrota.

      • 5 1

    • jakieś argumenty?

      Warto samemu zacząć myśleć a nie szukać argumentów pod z góry przyjętą tezę. samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli wielu mieszkańców nie rozumie tej prostej tezy, to wtedy rzeczywiście mamy do czynienia z paraliżem komunikacyjnym.

      • 0 0

  • Nareszcie (6)

    Nie sądziłem, że Gdansk zdecyduje się wreszcie na poważne kroki, nieuniknionym wzorem państw zachodnich. A tu proszę. Bardzo się cieszę. Szkoda tylko że słychać już w komentarzach kwik januszy przyspawanymi do auta, którym w głowie się nie mieści, że już od dawna wielka część Gdańszczan zyje inaczej.

    • 16 25

    • A ty kim jesteś (3)

      Wielki pan rowerzysta ? Z domu rowerem w autobus późnej w skm i do pracy ? Pomyśl czasem o innych bo nie każdy może jechać rowerem do pracy

      • 4 5

      • Ależ ja myślę głównie o innych (2)

        głównie o osobach starszych, dzieciakach i tych którzy chcą po ludzku, na piechotę, rowerem albo komunikacją załatwić w mieście swoje sprawy i nie stracić całego dnia. Ja wiem jak jest, wiem o czym mówisz. Ale mieszkałem trochę w mieście z ograniczonym ruchem i wiem tez że to najlepsze wyjście dla wszystkich.

        • 5 5

        • przestaniewsz mieszkać z mamusią, pójdziesz do pracy (1)

          to też sobie kupisz samochód i będziesz inaczej śpiewał. Piesi i rowerzyści, którzy nie korzystali z auta w mieście nie powinni mieć prawa głosu w tej materii.

          • 2 3

          • a dlaczego?

            czy osoby, które chodzą pieszo, korzystają niekiedy z roweru lub komunikacji publicznej to ludzie gorszego sortu? Mam wrażenie, że z twojego worka wychodzi niezłe szydło, tylko bez broszki.

            • 1 1

    • Tylko że (1)

      ta "wielka część żyjących inaczej" to zaledwie 5 procent populacji. Egoizm do kwadratu. Najlepiej narzucać wszystkim swoją wolę. Ja nie mam dostępu do komunikacji, rowerem nie mogą z powodów zdrowotnych i nie zamierzam przemierzać Gdańska na piechotę! Takich ludzi jest sporo. A te ścieżki to zwykła ściema aby kasę wyprowadzić do swoich. Głupole tylko się na to nabierają. Wszyscy gęgają o Europie jakby byli z Kazachstanu!

      • 4 6

      • rower jest najczęściej wymienianym sposobem rekreacji przez 60% ludności naszego kraju

        jest to oczywiście także środek transportu dla wielu ludzi. Pieszymi są praktyczne wszyscy. Te zmiany mają poprawić warunki funkcjonowania wszystkich mieszkańców. Nie są narzucane wszystkim, tylko prowadzą do zmiany zachowań niektórych (nie stanowiących nawet większości). Twój sposób narracji to wyświechtany suchar, niewiele więcej, niestety.

        • 0 3

  • Tylko d**il (2)

    Mógł wpaść na taki pomysł i pisze to znając perspektywę kierowcy rowerzysty i pieszego. Po to są pasy by z tych postów korzystać teraz ludzie na bezczelnego będą pchać się pod koła bo mają do tego prawo. Zamiast zrobić normalne ścieżki rowerowe lepiej zabrać kierowca pas ruchu a kasa która miała iść na budowę idzie do kieszeni. Brawo

    • 21 12

    • Tylko d**il nie zna deklinacji słowa kierowcy (1)

      Poleceń poczytać o miejscowniku i bierniku

      • 2 4

      • Poleceń... Ale dałeś, poligloto deklinowany w miejscowniku....

        • 1 1

  • Skandal!

    To są jakieś nieśmieszne żarty... Żałosne wręcz

    • 12 8

  • Przyszłe wybory

    Macie swój bastion P.o anty polskiej partii

    • 11 6

  • Ul.Chłodna

    Zapraszamy pod wieżowiec na Chłodną, tam nie powinny w ogóle parkować auta.

    • 7 2

  • Jak zakaz palenia w lokalach wprowadzali to też był kwik

    Dziś nikt nawet nie pamięta i nawet nie wpadłby na niedorzeczny pomysł palenia w knajpie.

    • 12 12

  • gdyby tak jeszcze kierowcy wiedzieli co oznacza znak "strefa zamieszkania" to było by super. 90% kierowców nie zwraca na niego żadnej uwagi. Niedawno miałem rozmowę z sąsiadem który był w 100% przekonany że parkuje prawidłowo bo nie ma zakazu postoju i parkowania, ale zapomniał o strefie zamieszkania. To samo dotyczy braku oznaczenia przejść dla pieszych w strefie, kierowcy uważają że skoro nie ma oznaczenia mają pierwszeństwo. Może zamiast wprowadzać kolejne strefy warto uświadomić kierowców co one oznaczają !!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 4

  • badania naukwoe (4)

    Jest wiele rzetelnych badań naukowych mówiącyh o tym ze zwiekszaniu ilości pasów ruchu nie redukuje w żaden sposób korków - więcej miejsca - wiecej ludzi decyduje się na podróż samochodem czego skutkiem są te same korki jak wześniej . Tak więc decyzja te nie powinna pogorszyć ruchu drogowego w Gdańsku

    • 17 25

    • (1)

      Niestety w Polsce kierowcy uwazaja, ze trzeba w nieskonczonosc budowac drogi.

      • 4 5

      • całe szczęście nie wszyscy

        jest wielu, którzy się przesiedli na rower, a samochodem jeżdżą tylko za miasto w czasie weekendu. Nie dzielmy mieszkańców na plemiona, nie mające elementów wspólnych.

        • 1 2

    • jak jest tak wiele, to czemu nie podales ani jednego? bo to bzdura.

      zwiekszenie ilosci pasow ruchu na glownych arteriach powoduje ze na ulicach pobliskich spada ruch i jest bezpieczniej w strefach zamieszkania

      • 1 0

    • przecież ten artykuł nie dotyczy postulatu zwiększenia ilości pasów na Grunwaldzkiej

      twój argument jak kulą w płot. Tak to właśnie dyskutuje się na argumenty z rowerzystami,

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane