• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Lobby samochodowe kwiczy aż w Krakowie słychać. (5)

    Niestety ale tak się dzieje w całej cywilizowanej Europie. Tylko na wschodzie jest kult samochodu. U nas widać wielu do tego jeszcze nie dorosło.

    • 24 39

    • (2)

      zrób taka komunikację zbiorową jak w europie a wtedy możesz kwiczeć

      • 9 4

      • Gdańsk ma lepszą komunikację zbiorową niż wiele miast europejskich (1)

        Żadna komunikacja zbiorowa nie zapewnia serwisu drzwi - drzwi. Dlatego jeśli coś porównywać, to warto porównać warunki ruchu pieszych i rowerzystów, którzy zasilają komunikację zbiorową. Te w Gdańsku się poprawiają, może zbyt wolno. Ważne, by poprawić jakość taboru, częstotliwość połączeń a także komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do stacji SKM.

        • 1 6

        • Jedz na poludnie gdanska to zobaczysz ta cudowna komunikacje zbiorowa. Takie kity to mozesz zenic komus innemu a nie osobie ktora tam mieszka 10 lat.

          • 4 1

    • Dzbanie co Ty wiesz o komunikacji?

      Ano chyba coś Ci ktoś tam na sms opisał w 2 zdaniach.
      Polecam Sztokholm.. Miasto gdzie metro się rozwija, autobusy działają wspólnie z promami i wodnymi busami. Jedz i zobacz czym jest komunikacja i jak ja można zesprzeglic. W Gdańsku to jest żenua, a nie komunikacja. Wszystko sobie jeździ jak chce... PKM sobie, SKM sobie, ZTM sobie... Wspaniale to zgrane jest... Maccabre.

      • 10 4

    • Misiu słodki

      To nie jest żadne "lobby" tylko około połowy mieszkańców Trójmiasta. Wiesz jak działa demokracja, pajacu w rajtuzach?

      • 2 0

  • Słabiutki pomysł. (1)

    A Grzelak to z jakiego jest ugrupowania ? Bo od razu będę ich przeciwnikiem.Trzy pasy na dwa - no szok.To za chwilkę jeden pas będzie dla rowerzystów,drugi dla autobusów a trzeci dla osobówek.

    • 28 11

    • W sumie dobry pomysł

      Ma Grunwaldzkiej od dawna potrzebny jest buspas.

      Zgłoszę ten pomysły na kolejnej komisji ds bezpieczeństwa

      • 1 0

  • (2)

    Pan vice prezydent wpisuje się tym samym do dymisji ,skąd on czerpie taką wiedzę że w czasie wirusa trzeba robić takie rzeczy bo ludzie pracują zdalnie.Pytanie jacy ludzie czyżby pracownicy UM pracują zdalnie gdy mogą pracować normalnie?Gdy brakuje panu ruchu trzeba się ogarnąć i zamiast siedzieć na 4 literach to trzeba biegać,pracować fizycznie, może czas chwycić za łopatę czy grabie w mieście terenów zaniedbanych bez liku, och przepraszam jest pan z pokolenia L4 z wf bo katarek się miało a teraz sportowcem się uchodzi.

    • 25 8

    • tak, wielu pracowników UM pracuje zdalnie.

      Sam korzystałem z ich usług.

      • 0 0

    • Wirus się skończy-zwężenia zostaną!!

      • 0 0

  • w koncu, czekalem na te zmiany, w koncu samochodziarze dostana po ty*ku (1)

    • 15 33

    • kierowcy na tym zyskają, bo samochodziarze chorzy na samochodozę będą im mniej przeszkadzać

      mniej samochodów to mniej intensywna konkurencja o miejsca na jezdni i na parkingu.

      • 0 0

  • (3)

    Choć rowerzyści stanowią zaledwie około 1 proc. użytkowników dróg (w miastach, przy sprzyjającej aurze, do około 7 proc.), w ubiegłym roku uczestniczyli oni w aż 4426 wypadkach, które kosztowały życie 258 osób.

    Warto zauważyć, że jeszcze w roku 2019 cykliści byli sprawcami około 1/3 tego typu zdarzeń (1625 wypadków). W tym roku wskaźnik ten wynosi już około 50 proc.! Do szczególnie dużej liczby wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi w terenie zabudowanym. Od 1 stycznia do 28 kwietnia zanotowano 521 tego typu zdarzeń, które pochłonęły aż 32 ofiary śmiertelne. W tym czasie poza terenem zabudowanym zanotowano 113 wypadków z udziałem rowerzystów, w wyniku których zginęło 19 osób.
    Ponieważ do jazdy rowerem nie są wymagane żadne egzaminy, poważnym problemem jest zauważalny wśród cyklistów brak znajomości elementarnych przepisów ruchu drogowego.
    zrodło Interia.pl

    • 35 17

    • 40tys wypadków rocznie

      w których ginie ponad 3tys osób, 40tys zostaje kalekami nie powodują rowerzysci.
      Kto wiec ma braki w znajomosci przepisow? 2/3 wypadków z udziałem rowerzystów powodują kierowcy. Tacy wspaniali, tacy wyszkoleni, a trup za trupem.

      • 8 2

    • No to teraz bądź fair i wspomnij o 90% wypadków powodowanych przez kieorwcow

      Trzeba być niezłym hipokrytą żeby bronić kierowców. Co wy, aut nie macie, po polskich drogach nie jeździcie? Po ile macie dziennie niebezpiecznych sytuacji? Bo ja jeżdżąc dużo autem widzę, że praktycznie każdy przekracza prędkość, wymusza pierwszeństwo co drugi, cała masa jeździ na pamięć i ni w patrzy na znaki w ogóle. 100mln pln tygodniowo to koszty społeczne tylko wypadków śmiertelnych (statystyka policji)40 trupów tygodniowo na polskich drogach. Tak się jeździ po polskich drogach,tymczasem pan jaco będzie manipulować jakimś procentem danych pod swoje tezy. Polecam sprawdzić samemu raporty na policja.gov.pl zamiast czytać trolla

      • 7 1

    • 60% mieszkańców naszego kraju uważa rower za najczęściej wykorzystywaną formę rekreacji

      ponad 6% przejazdów w mieście Gdańsku jest realizowanych rowerem - jest to wskaźnik wyższy niż liczba pasażerów SKM. Brak restrykcyjnej polityki parkingowej powoduje, że kierowcy nie pokrywają kosztów, które ponosi miasto z tytułu tworzenia i utrzymania infrastruktury, która jest dla nich tworzona. Jaco83 - proszę nie powtarzać tych czerstwych sucharów, które mają z rzetelnym opisem rzeczywistości niewiele wspólnego.

      • 2 3

  • To prima aprilis ?

    trochę spóźniony chyba...

    • 12 12

  • Z Oliwy na Stogi rowerem. Pogięło?? (4)

    • 24 13

    • (2)

      Masz tramwaj.

      • 5 2

      • szczególnie teraz, to super rozwiązanie, dzięki... (1)

        • 4 2

        • No epidemia jest raz na sto lat

          Wiec nie będziemy zwijać tramwajów

          • 4 0

    • a dlaczego nie?

      rower wspomagany elektrycznie (nie taki jak MEVO) da radę nawet w wieku 70+

      • 1 1

  • Dulkiewicz (1)

    I w nastepnych wyborach znow zaglosujecie na PO... żenada.

    • 27 8

    • w imię walki z PIS hahha coż za poświecenie:)

      • 3 0

  • takie decyzje jakie władze (1)

    chcieliśmy mamy

    • 21 11

    • dobre decyzje

      idą w dobrą stronę, mogłyby iść bardziej konsekwentnie i zdecydowanie

      • 1 1

  • Pozbawione logiki (4)

    Po co te ścieżki rowerowe, skoro rowerzysci (a juz w szczegolnosci samozwanczy kolarze w sportowych ciuchach) i tak poruszaja sie po ulicach? Policja kolmpetnie tego nie respektuje.

    • 26 17

    • (1)

      a dlaczego blachosmrody pakują się na chodnik i chamsko uniemożliwiają przejście ludziom?

      • 8 1

      • gdzie ty na tym zdjeciu widzisz brak przejscia?

        jestes gruba swinia co potrzebuje szerokosci trzech metrow tlusty smrodzie?

        • 0 1

    • kolarz powinien mieć prawo korzystania z jezdni, nawet jeśli obok jest "ścieżka" rowerowa (1)

      wygospodarowana z chodnika. Drogi dla rowerów nie powinny być tworzone z myślą o pozbawianiu rowerzystów (kolarzy) prawa do poruszania się po jezdni ulic miejskich.

      • 2 3

      • Jasne, roszczeniowa grupa... chcesz ścieżkę rowerową, chodnik i ulicę do jeżdżenia rowerem... masakra:(

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane