• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • gdańscy kierowcy to durnie (2)

    wszyscy zmotoryzowani utyskują na władzę która na kazdym miejscu utrudnia życie kierowcom, ale kierowcy są na tyle głupi że wciąż wybierają tych samych ludzi

    • 26 10

    • To nie tak

      Po prostu samochodowa dzicz zajmuje dużo miejsca to wam się wydaje ze jest was dużo, ale większość Gdańszczan ma już tego syfu dosyć

      • 6 4

    • Niestety ludzie z Banina, Żukowa czy Pruszcza

      Nie wybierają władz w Gdańsku. To Gdańszczanie głosują na tych ludzi i popierają ich politykę.

      Słoiki z blachami na N czy C co mieszkają tu od 15 lat i nigdy PITu nie złożyli też nie mają nic do powiedzenia.

      • 4 0

  • Skandal !!! Kiedy oni wkońcu wyniosa się z Gdańskiego Urzędu !!!???

    • 17 10

  • Co za bzdura!!

    • 17 11

  • Przestrzeganie Strefy Zamieszkania (2)

    Kierowcy w ogóle nie przestrzegają zasad ruchu w Strefach Zamieszkania, znak D-40 jest im nieznany. Opinia z autopsji na wielu osiedlach np. Orunia Górna skrzyżowanie Kurierów Armii Krajowej i Leopolda Okulickiego. Ogarnijcie się Kierowcy !

    • 21 8

    • Dzwoń na Straż Miejską do bólu

      Albo rób zdjęcia i wysyłaj

      • 3 1

    • Też nie uznaję tego znaku, pierwszeństwo dla pieszego zbliżającego się.. jak stoi przy przejściu to sie zatrzymam a tak to nic mu się nie stanie jak chwile poczeka

      • 0 0

  • jak dobrze, ze rządzą w miarę rozsądni ludzie, bo gdyby sie wsluchac w ponizsze glosy mieszkanców (2)

    to nalezaloby raczej wyburzyc budynki przy grunwaldzkiej i dorobic po 3 pasy..
    do tego ew pozostale chodniki zamienic w parkingi

    • 18 20

    • To nie są głosy mieszkańców (1)

      To kwik ludzi którzy chcą do miasta tylko szybko dojechać i bezpłatnie zaparkować.

      • 6 1

      • obawiam się, że jest także wielu mieszkańców, którzy oczekują tego samego

        samochodozę się leczy konsekwentną perswazją

        • 1 2

  • w sumie to rozumiem czemu dulkiewicz wybrała grzelaka, grunt żeby twój zastępca nie był bystrzejszy od ciebie.

    • 20 7

  • (1)

    Pas dla rowerów na Warszawskiej od ulicy Havla... Gdzie ja się pytam? Przecież tam nawet nie można spokojnie wyprzedzić rowerzysty, a chodnik jest tak wąski,ze dwie Panie z wózkami nie mogą się minąć... I wiecznie korek.. Tragedia

    • 13 12

    • Pas dla rowerzystów na Havla obowiązkowo! razem z psem na Świętokrzyskiej i po jednym psie na obwodnicy.

      Ps idę nasmarować łańcuch

      • 2 2

  • W wakacje GAIT ma ogłosić upadłość więc kupujcie rowery bo będą kosztować jak maseczki czy rękawiczki jednorazowe

    • 4 6

  • (2)

    Najpierw zwezyli Podwale Przedmiejskie, a teraz to? przecież to wygląda na sabotaż. Na następnych wyborach, szanowny Pan Kacper obieca, że odwróci te zmiany i wygra w pierwszej turze.

    • 14 13

    • oby jak nie on to kto inny byle skończyć tą szopkę

      • 1 2

    • Ten kto popiera PiS i Konfederację jest zdrajcą

      • 1 0

  • Jak zawsze (1)

    artykuł anty kierowców jednego redaktora :)

    • 8 11

    • To czyj w końcu

      Anty kierowców czy redaktora?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane