• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • jak słyszę " rewolucyjne" w wykonaniu gdańskich urzędników

    to najpewniej pomysł niepełnosprawnego intelektualnie

    • 7 4

  • wyborcy usatysfakcjonowani! he he

    • 6 6

  • Nie wierzę że dożyję takich zmian w Gdańsku

    Super wiadomość, ale to promil zmian jakie trzeba wprowadzić.

    • 10 12

  • i bardzo dobrze, (1)

    pleni się wszędzie ta samochodowa zaraza

    • 9 15

    • Napisał galociarz co na czerwonym pędzi po chodnikach.

      • 2 1

  • Idźcie na całość... (1)

    ... I zróbcie jednopasmowki z Chłopskiej i Rzeczpospolitej. I zapomnijcie o dokończeniu drugiego pasa na Kołobrzeskiej.

    • 12 6

    • obecnie jest bo remont i wcale tragedii nie ma. przynajmniej jest bezpieczniej.
      janusze nie cisną tak.

      • 3 1

  • A co myśleliście...

    To urzędnik ma decydować kiedy i dokąd pojedziecie. I macie brać pracę nie taka, która Was rozwinie, czy po prostu da kasę, ale taką, do której da się dojechać. Tak głosujecie, tak macie.

    • 9 6

  • Pas rowerowy i kontrapas powinny być od początku traktu konnego do samego końca 3maja (5)

    a nie tylko kawałek do dworca.
    W końcu dałoby się w jakiś cywilizowany sposób przejechać centrum.

    • 9 6

    • (1)

      na 3 Maja jest droga rowerowa wybudowana za grube miliony - i co teraz już jest passe.

      • 1 3

      • jest chodnik rowerowy co najwyżej i do tego prowadzi z innego kierunku. to co to ma do rzeczy.

        • 1 0

    • I jeszcze jeden pas osobny dla wózków inwalidzkich i matek z dziećmi w wózkach ! (1)

      • 0 1

      • suchar, suchar

        • 0 0

    • No właśnie, do dworca a potem co? Teleport?

      • 1 0

  • czekam na paraliż komunikacji kiedy wszyscy nią pojedziemy

    ta patologia nie jest w stanie przewieść 30% ludzi.

    • 9 6

  • Imbw

    d**ile to jeszcze ogłaszają z dumą.. dno i kretynixm deluxe

    • 5 4

  • Nie mieszajmy dojazdu do pracy z aktywnością !!! szczególnie kosztem innych (4)

    1. Nie porównujmy się do innych miast zagranicznych, bo u nas komunikacja jest zła . W wielu miastach jest metro, szybkie pociągi, ulice po kilka pasów, szerokie chodniki i jezdnie, rozbudowane ścieżki. Nie opłaca się jeździć autem w mieście. Ale u nas w Gdańsku to tak nie działa. Nie mamy metra, szybkiej kolejki, ciągle się psuje komunikacja, wypadki, rzadka częstotliwość, mało lini autobusowych, przesiadki. Nie ma skm ani nowych lini tramwajowych,ścieżek rowerowych, dróg dla dzielnic odległych gdzie szaleje deweloperka. Dlatego ludzie wybierają auto.

    2. Nie każdy zdalnie pracuje ! Wiele osób ciężko pracuje fizycznie i są zmęczeni po pracy i jeszcze oni mają jeździć rowerami lub pieszo do pracy ??? . Dla wielu liczy się czas dojazdu do pracy lub z pracy. A zwężanie ulic będzie potęgowało i tak istniejące korki i wypadki. Ci co mają blisko to mogą jeździć rowerami i to robią od dawna. Ale wielu ludzi nagle się nie przesiądzie na rower czy pieszo bo tak wymyślił polityk czy urzędnik. Wiele ludzi daleko ma do pracy, musi np zrobić po drodze zakupy, odwieść dzieci. Czy po prostu nie mają zdrowia by jeździć.

    3. Aktywność. Wiele ludzi uprawia sport po pracy lub w weekendy. Ci co jeżdżą rowerami to będą dalej jeździć. Ci co tego nie lubią lub nie mogą, nie chcą to tego nawet po zmianie nie będą robić. Nie zawsze się da pieszo czy rowerem, szczególnie jak mieszka się daleko. Ponadto ludzie na aktywność wolą miejsca ustronne lasy, parki, plaże, jeziora itp Nie zawsze ulice. Co do aktywności są różne sposoby : biegi, rolki, piłka, basen, siłownia itp Owszem nie wszystko działa teraz. Ale to ma być w następnym 4 etapie. A te zmiany drogowe mają być za 4-6 tygodni. To do tego czasu możliwe że siłownie też otworzą. Zresztą w domu też można poćwiczyć. Ponadto nikogo nie trzeba zmuszać do aktywność, przez te zakazy nie wychodzenia z domu, przez ograniczenia wirusowe to sami ludzi szukają tej aktywności. Ale bez sensu jak musisz nosić maseczkę.

    • 15 8

    • Dzbanku masz komunikacje miejska a wtej chwili jestes szkodnikiem w miescie ! (3)

      • 0 5

      • (2)

        Komunikacja nie działa. Chyba nie jeździłeś nigdy autobusem lub tramwajem. Albo masz zdalną pracę lub mieszkasz w centrum !!! Nie masz pojęcia jak komunikacja działa. Wszyscy co jeździli komunikacją przesiadają się do aut, już nawet młodzież w wieku 18 lat. Dlaczego? bo wielu nie ma jak wydostać się ze swojej dzielnicy !!!!!!!!!! A ci co jeszcze tego nie zrobili to to zrobią, bo mają już dość !!!!!!!! A ci co nie mogą jeździć autem bo nie mają prawka, czy auta dalej będą się męczyć. Bo urzędnicy tną wszystkie kursy , częstotliwości. Przesuwają autobusy np jednym zabiorą a innym dadzą bo tam nagle powstało osiedle...

        • 2 0

        • Jestem zakupowcem w małej firmie (1)

          Rozumiem, że zakupy firmowe 10 kg śrub i 10 litrów farby mam przewozić tramwajem i później z buta iść z tym do firmy?

          • 2 0

          • No daj spokój!

            To możesz rowerem cargo, choćby i z Warszawy!

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane